Atentie contabili!


Modificari importante privind planul de conturi!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
 
 
 
 

Societate in faliment: inregistrarea evaluarii activelor si scutirea/ajustarea TVA

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 02 Iul. 2019 Exclusiv
Tags: societate in faliment, scutire tva, ajustare tva

O societate, acum aflata in faliment, a construit in regie proprie, in 2010, un bloc de locuinte. Au fost inregistrate in clasa 212 (asa cereau cei de la DITL- pentru declarare si impozitare), dar in momentul vanzarii lor si descarcarii gestiunii au fost trecute prin contul 371. In 2019, s-a facut reevaluarea celor ramase in stoc, odata cu intrarea in faliment a firmei, pentru vanzarea lor la preturile actualizate.

Scopul constructiei a fost de vanzare in timp a apartamentelor. Pe parcurs s-au mai si inchiriat. Intrebarile la care veti gasi raspunsul in articolul propus astazi sunt:
  • Este necesara actualizarea in contabilitate a noilor valori, conform raportului?
  • Societatea poate vinde cu TVA scutit  - ce implicatii fiscale sunt (ajustarea de TVA)? 
 

Raspunsul specialistului


Avand in vedere intrarea in faliment a firmei, sunt aplicabile prevederile Anexei la Ordinul 897/2015, care stabilesc faptul ca, dupa depunerea cererii de catre societatea debitoare, judecatorul-sindic pronunta o incheiere de deschidere a procedurii insolventei, iar cu aceasta ocazie se efectueaza: Inventarierea si evaluarea elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii ale societatii care urmeaza sa se lichideze, potrivit legii contabilitatii, normelor si reglementarilor contabile, precum si inregistrarea rezultatelor inventarierii si ale evaluarii, potrivit reglementarilor contabile aplicabile;Intocmirea situatiilor financiare anuale de catre societatea care urmeaza sa se lichideze, potrivit prevederilor art. 28 alin. (1 1) din legea contabilitatii.
 
In acest sens, sunt aplicabile si prevederile privind efectuarea lichidarii in cazul falimentului, prevazute de Legea 85/2014, care precizeaza faptul ca evaluatorii trebuie sa fie membri ai ANEVAR, iar evaluarea trebuie efectuata in conformitate cu standardele internationale de evaluare.

In concluzie, este obligatorie inregistrarea in contabilitate, de catre societate, a rezultatelor inventarierii si ale evaluarii efectuate de catre evaluatori ANEVAR.

Referitor la vanzarea locuintelor cu TVA scutit, Codul Fiscal precizeaza faptul ca este scutita de taxa livrarea de constructii/parti de constructii si a terenurilor pe care sunt construite, insa prin exceptie, scutirea nu se aplica pentru livrarea de constructii noi, de parti de constructii noi sau de terenuri construibile. Totusi, codul mentionat defineste livrarea unei constructii noi sau a unei parti din aceasta ca fiind livrarea efectuata cel tarziu pana la data de 31 decembrie a anului urmator anului primei ocupari ori utilizari a constructiei sau a unei parti a acesteia. 
 
Ca urmare, luand in considerare faptul ca societatea a finalizat blocul de locuinte inca din anul 2010 si presupunand faptul ca locuintele respective au fost partial ocupate sau utilizate pana in prezent, rezulta ca societatea poate vinde cu TVA scutit locuintele ramase in stoc.
 
In ceea ce priveste ajustarea TVA, Codul Fiscal mentioneaza faptul ca deducerea initiala se ajusteaza in cazul in care persoana impozabila isi pierde sau castiga dreptul de deducere a taxei pentru bunurile mobile nelivrate. Astfel, in cazul unei livrari de bunuri, valoarea suplimentara a taxei de dedus se limiteaza la valoarea taxei colectate pentru livrarea bunului respectiv. Ajustarea reprezinta exercitarea dreptului de deducere, atunci cand persoana impozabila castiga dreptul de deducere potrivit legii, denumita in continuare ajustare pozitiva, sau anularea totala sau partiala a deducerii exercitate in situatia in care persoana impozabila pierde potrivit legii dreptul de deducere, denumita in continuare ajustare negativa. 
 
In consecinta, in cazul in care societatea va indeplini conditiile privind scutirea de TVA  a livrarii locuintelor ramase de vandut, va ajusta negativ deducerile initiale aferente acestor livrari, in conditiile precizate anterior.
 
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.
Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Votati articolul "Societate in faliment: inregistrarea evaluarii activelor si scutirea/ajustarea TVA":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

VIDEO

[x]

Atentie contabili!

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal Modificari importante privind planul de conturi!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016