Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

In cazul de mai jos, administratorul societatii si angajat al firmei, merge in delegatie in Elvetia la o conferinta de specialitate, in interes de serviciu. Cheltuielile cu biletul de avion si cazare s-au platit din contul firmei insa nu a luat ordin de deplasare care sa poata fi stampilat. Stabilim astfel daca se face o nota interna in care administratorul sa aprobe aceasta deplasare in interes de serviciu anexata la decontul de cheltuieli si daca se pot deduce fiscal cheltuielile cu cazarea, transportul si sa se acorde diurna legala.
Potrivit prevederilor articolului 21 alin. (1) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, pentru determinarea profitului impozabil sunt considerate cheltuieli deductibile numai cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile, inclusiv cele reglementate prin acte normative in vigoare.
Alin. (4) litera f) al acestui articol stabileste ca nu sunt deductibile la determinarea profitului impozabile cheltuielile inregistrate in contabilitate, care nu au la baza un document justificativ, potrivit legii, prin care sa se faca dovada efectuarii operatiunii sau intrarii in gestiune, dupa caz.
Sunt cheltuieli efectuate in scopul realizarii de venituri, potrivit art. 21 alin. (2) lit. e si cheltuielile de transport si de cazare in tara si in strainatate, efectuate pentru salariati si administratori, precum si pentru alte persoane fizice asimilate acestora, stabilite prin norme.
Cu privire la Ordinul de deplasare (DELEGATIE - Cod 14-5-4) Normele specifice de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile, cuprinse in Anexa nr. 2 la OMFP 3512/2008, prevad urmatoarele:
"1. Serveste ca:
- dispozitie catre persoana delegata sa efectueze deplasarea;
- document pentru decontarea de catre titularul de avans a cheltuielilor efectuate;
- document pentru stabilirea diferentelor de primit sau de restituit de titularul de avans;

Operare SAGA Exemple practice si recomandari

Cartea Verde a Contabilitatii - Editie revizuita

Portal Codul fiscal - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
- document justificativ de inregistrare in contabilitate.
2. Se intocmeste intr-un exemplar, pentru fiecare deplasare, de catre persoana care urmeaza a efectua deplasarea, precum si pentru justificarea avansurilor acordate in vederea procurarii de valori materiale cu plata in numerar.
3. Circula:
- la persoana imputernicita sa dispuna deplasarea, pentru semnare;
- la persoana care efectueaza deplasarea;
- la persoanele autorizate ale unitatii la care s-a efectuat deplasarea, pentru confirmarea sosirii si plecarii persoanei delegate;
- la compartimentul financiar-contabil pentru verificarea decontului, pe baza actelor justificative anexate la acesta de catre titular, la intoarcerea din deplasare sau cu ocazia procurarii materialelor, stabilindu-se diferenta de primit sau de restituit, cu luarea in considerare a eventualelor penalizari si semnatura pentru verificare.
In cazul in care la decontarea avansului suma cheltuielilor efectuate este diferit decat avansul primit, pentru diferenta de primit/restituit de catre titularul de avans se intocmeste Dispozitie de plata catre casierie.
Astfel cum prevede art. 1 alin. (2) din ordinul mai sus mentionat, modelele documentelor financiar-contabile cuprinse in anexa nr. (3) pot fi adaptate din punctul de vedere al formatului, in functie de necesitati, cu obligatia respectarii continutului minimal prevazut in anexa nr. 2.
Asadar, sunt deductibile la determinarea profitului impozabil cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile, justificate cu documente care furnizeaza toate informatiile prevazute de normele legale in vigoare.
Ordinul de deplasare trebuie sa contina informatiile minimale mai sus redate.
Confirmarea de catre persoanele autorizate ale unitatii la care s-a efectuat deplasarea a sosirii si plecarii persoanei delegate este obligatorie numai in situatia in care deplasarea se efectueaza la o anumita societate.
In cazul prezentat, pentru a dovedi ca deplasarea este efectuata in scopul realizarii de venituri impozabile la referatul privind scopul deplasarii se va intocmi Ordinul de deplasare la care se vor anexa diverse documente justificative care sa demonstreze ca deplasarea a fost efectuata inscopul realizarii de venituri ca de exemplu: procese-verbale incheiate cu clientii si furnizorii, contracte incheiate, note de negociere etc.
In concluzie, stampilarea ordinului de deplasare nu este obligatorie.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
CHELTUIELI DEPLASARE nejustificate. Tratament fiscalRegimul fiscal al cheltuielilor cu transportul salariatilor la si de la locul de muncaAnaliza Irina Dumitrescu: Regimul fiscal al cheltuielilor de deplasare conform Noului Cod fiscalArticole similare
Circuitul documentelor financiar contabile 2012ORDIN DEPLASARE si prestari servicii. E obligatorie stampilarea ordinelor de deplasare?Articole similare
Prestari servicii - antrenoriatTratament contabil si fiscal aplicabil la vanzarea mijloacelor fixe neamortizate integralAccesul la licitatie al firmelor de investitiiTranzactii intre persoane afiliate. Care sunt implicatiile fiscale?Controale ITM: Amenzi de peste 1,26 milioane de lei pentru firmele din domeniul serviciilor de cazareUltimele articole
Inspectorii ITM au verificat, la inceput de august 2023, respectarea prevederilor legislatiei muncii la angajatori din mai multe domeniiTransferul dreptului de proprietate asupra terenurilor si imobilelor. Taxe si procedura in 2016Prestarea unei activitati cu caracter repetitivArticole similare
Plafon plati numerar 2023: Care este plafonul zilnic de plati pentru avansuri spre decontare?Transfer de active. Perspectiva impozitului pe profit si a TVARepartizarea dividendelor. Ce conditii impune Legea 70/2015?Achitarea arieratelor inregistrate de unele unitati administrativ-teritoriale si institutii publicePlata TVA la incasare, doar din 2013Ultimele articole
Pilonul 2 de pensie, MODIFICAT. Angajatorii ar putea vira SUME suplimentare, cu deduceri din impozitD300 in 2025. Cum sa refacturati cheltuielile si o MONOGRAFIE contabila utilaSponsorizare ong. Pot fi redirectionate diferente din anii trecuti prin D177?Impozitare criptomonede. Cota impozit, CAS si CASS in 2025Plafon TVA de 300.000 lei depasit. Trebuie facuta trecerea la platitor de TVA?Articole similare
In ce mod inregistram valoarea reziduala dintr-un contract de leasing?Deducere cheltuieli si TVA bonuri fiscale. Ce limitari se aplica?DEDUCTIBILITATEa cheltuielilor cu diferentele de curs valutarFirma platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderii: Achizitie autoturisme. TVA deductibila si amortizare fiscalaANAF publica proiectul privind procedura de certificare a declaratiei privind neDEDUCTIBILITATEa TVAUltimele articole
Ce trebuie sa stiti despre DEDUCTIBILITATEa TVA la cheltuielile pentru teambuildingFoaia de parcurs. Este obligatorie pentru deducerea TVA 100%?Bon fiscal. Se mai poate deduce TVA-ul in baza unui bon fiscal in 2025?TVA si cheltuielile auto: Cand ai deducere integralaLeasing operational autovehicul. DEDUCTIBILITATE cheltuieli si TVA in acest caz
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"