Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In cazul de mai jos, administratorul societatii si angajat al firmei, merge in delegatie in Elvetia la o conferinta de specialitate, in interes de serviciu. Cheltuielile cu biletul de avion si cazare s-au platit din contul firmei insa nu a luat ordin de deplasare care sa poata fi stampilat. Stabilim astfel daca se face o nota interna in care administratorul sa aprobe aceasta deplasare in interes de serviciu anexata la decontul de cheltuieli si daca se pot deduce fiscal cheltuielile cu cazarea, transportul si sa se acorde diurna legala.
Potrivit prevederilor articolului 21 alin. (1) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, pentru determinarea profitului impozabil sunt considerate cheltuieli deductibile numai cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile, inclusiv cele reglementate prin acte normative in vigoare.
Alin. (4) litera f) al acestui articol stabileste ca nu sunt deductibile la determinarea profitului impozabile cheltuielile inregistrate in contabilitate, care nu au la baza un document justificativ, potrivit legii, prin care sa se faca dovada efectuarii operatiunii sau intrarii in gestiune, dupa caz.
Sunt cheltuieli efectuate in scopul realizarii de venituri, potrivit art. 21 alin. (2) lit. e si cheltuielile de transport si de cazare in tara si in strainatate, efectuate pentru salariati si administratori, precum si pentru alte persoane fizice asimilate acestora, stabilite prin norme.
Cu privire la Ordinul de deplasare (DELEGATIE - Cod 14-5-4) Normele specifice de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile, cuprinse in Anexa nr. 2 la OMFP 3512/2008, prevad urmatoarele:
"1. Serveste ca:
- dispozitie catre persoana delegata sa efectueze deplasarea;
- document pentru decontarea de catre titularul de avans a cheltuielilor efectuate;
- document pentru stabilirea diferentelor de primit sau de restituit de titularul de avans;
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Manual de politici contabile - Stick USB
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
- document justificativ de inregistrare in contabilitate.
2. Se intocmeste intr-un exemplar, pentru fiecare deplasare, de catre persoana care urmeaza a efectua deplasarea, precum si pentru justificarea avansurilor acordate in vederea procurarii de valori materiale cu plata in numerar.
3. Circula:
- la persoana imputernicita sa dispuna deplasarea, pentru semnare;
- la persoana care efectueaza deplasarea;
- la persoanele autorizate ale unitatii la care s-a efectuat deplasarea, pentru confirmarea sosirii si plecarii persoanei delegate;
- la compartimentul financiar-contabil pentru verificarea decontului, pe baza actelor justificative anexate la acesta de catre titular, la intoarcerea din deplasare sau cu ocazia procurarii materialelor, stabilindu-se diferenta de primit sau de restituit, cu luarea in considerare a eventualelor penalizari si semnatura pentru verificare.
In cazul in care la decontarea avansului suma cheltuielilor efectuate este diferit decat avansul primit, pentru diferenta de primit/restituit de catre titularul de avans se intocmeste Dispozitie de plata catre casierie.
Astfel cum prevede art. 1 alin. (2) din ordinul mai sus mentionat, modelele documentelor financiar-contabile cuprinse in anexa nr. (3) pot fi adaptate din punctul de vedere al formatului, in functie de necesitati, cu obligatia respectarii continutului minimal prevazut in anexa nr. 2.
Asadar, sunt deductibile la determinarea profitului impozabil cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile, justificate cu documente care furnizeaza toate informatiile prevazute de normele legale in vigoare.
Ordinul de deplasare trebuie sa contina informatiile minimale mai sus redate.
Confirmarea de catre persoanele autorizate ale unitatii la care s-a efectuat deplasarea a sosirii si plecarii persoanei delegate este obligatorie numai in situatia in care deplasarea se efectueaza la o anumita societate.
In cazul prezentat, pentru a dovedi ca deplasarea este efectuata in scopul realizarii de venituri impozabile la referatul privind scopul deplasarii se va intocmi Ordinul de deplasare la care se vor anexa diverse documente justificative care sa demonstreze ca deplasarea a fost efectuata inscopul realizarii de venituri ca de exemplu: procese-verbale incheiate cu clientii si furnizorii, contracte incheiate, note de negociere etc.
In concluzie, stampilarea ordinului de deplasare nu este obligatorie.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
CHELTUIELI DEPLASARE nejustificate. Tratament fiscalRegimul fiscal al cheltuielilor cu transportul salariatilor la si de la locul de muncaAnaliza Irina Dumitrescu: Regimul fiscal al cheltuielilor de deplasare conform Noului Cod fiscalArticole similare
Circuitul documentelor financiar contabile 2012ORDIN DEPLASARE si prestari servicii. E obligatorie stampilarea ordinelor de deplasare?Articole similare
Transferul dreptului de proprietate asupra terenurilor si imobilelor. Taxe si procedura in 2016Accesul la licitatie al firmelor de investitiiPrestarea unei activitati cu caracter repetitivControale ITM: Amenzi de peste 1,26 milioane de lei pentru firmele din domeniul serviciilor de cazareTranzactii intre persoane afiliate. Care sunt implicatiile fiscale?Ultimele articole
Inspectorii ITM au verificat, la inceput de august 2023, respectarea prevederilor legislatiei muncii la angajatori din mai multe domeniiTratament contabil si fiscal aplicabil la vanzarea mijloacelor fixe neamortizate integralPrestari servicii - antrenoriatArticole similare
Ce declaratii au termen la 25 februarie 2014?Consiliul IMM: Declaratia unica nu va simplica procedurileSe schimba modul de stabilire a penalitatilor de intarziereDocumente de intocmit pentru casa de amanetActualizare Q&A cu privire la obtinerea ajutorului pentru HoReCa. Conteaza ordinea atunci cand se vor face platile?Ultimele articole
Facturi fiscale in contextul e-TVA. Cum trebuie emiseSponsorizari. Momentul scaderii din impozitul pe profitAmnistie fiscala 2024: Cererile pot fi depuse pana pe 19 decembrie 2024Comert online. Regimul fiscal TVA in cazul vanzarii catre persoane din UEANAF: 2,74 milioane lei SUME stabilite suplimentar, in urma inspectiilor din luna octombrie 2024Articole similare
Cheltuielile de management si consultanta: vor mai face obiectul controalelor ANAF in 2017?Studiu de caz: DEDUCTIBILITATEa TVA in cazul unui contract de leasingDeducerea TVA la achizitii in cadrul proiectelor cu finantare nerambursabile. Conditii deducereCheltuielile sociale. Ce sunt, limita lor de DEDUCTIBILITATE si exemplu practicStudiu de caz: Asigurare de viata. Asigurare de sanatate. Contributii socialeUltimele articole
Sponsorizari. Momentul scaderii din impozitul pe profitFacturi emise pe numele salariatului. In ce conditii sunt deductibilePrime acordate anagajatilor de Craciun. Sunt deductibile aceste cheltuieli?Indemnizatie de educatie timpurie. Suma de 1.500 lei se acorda pentru fiecare copil?PFA infiintat in 2024. Taxe, impozite si declaratiiAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"