Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In cazul de mai jos, administratorul societatii si angajat al firmei, merge in delegatie in Elvetia la o conferinta de specialitate, in interes de serviciu. Cheltuielile cu biletul de avion si cazare s-au platit din contul firmei insa nu a luat ordin de deplasare care sa poata fi stampilat. Stabilim astfel daca se face o nota interna in care administratorul sa aprobe aceasta deplasare in interes de serviciu anexata la decontul de cheltuieli si daca se pot deduce fiscal cheltuielile cu cazarea, transportul si sa se acorde diurna legala.
Potrivit prevederilor articolului 21 alin. (1) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal, pentru determinarea profitului impozabil sunt considerate cheltuieli deductibile numai cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile, inclusiv cele reglementate prin acte normative in vigoare.
Alin. (4) litera f) al acestui articol stabileste ca nu sunt deductibile la determinarea profitului impozabile cheltuielile inregistrate in contabilitate, care nu au la baza un document justificativ, potrivit legii, prin care sa se faca dovada efectuarii operatiunii sau intrarii in gestiune, dupa caz.
Sunt cheltuieli efectuate in scopul realizarii de venituri, potrivit art. 21 alin. (2) lit. e si cheltuielile de transport si de cazare in tara si in strainatate, efectuate pentru salariati si administratori, precum si pentru alte persoane fizice asimilate acestora, stabilite prin norme.
Cu privire la Ordinul de deplasare (DELEGATIE - Cod 14-5-4) Normele specifice de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile, cuprinse in Anexa nr. 2 la OMFP 3512/2008, prevad urmatoarele:
"1. Serveste ca:
- dispozitie catre persoana delegata sa efectueze deplasarea;
- document pentru decontarea de catre titularul de avans a cheltuielilor efectuate;
- document pentru stabilirea diferentelor de primit sau de restituit de titularul de avans;
Cartea Verde a PFA Contabilitatea si obligatiile fiscale
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Cartea verde a contabilitatii varianta tiparita
- document justificativ de inregistrare in contabilitate.
2. Se intocmeste intr-un exemplar, pentru fiecare deplasare, de catre persoana care urmeaza a efectua deplasarea, precum si pentru justificarea avansurilor acordate in vederea procurarii de valori materiale cu plata in numerar.
3. Circula:
- la persoana imputernicita sa dispuna deplasarea, pentru semnare;
- la persoana care efectueaza deplasarea;
- la persoanele autorizate ale unitatii la care s-a efectuat deplasarea, pentru confirmarea sosirii si plecarii persoanei delegate;
- la compartimentul financiar-contabil pentru verificarea decontului, pe baza actelor justificative anexate la acesta de catre titular, la intoarcerea din deplasare sau cu ocazia procurarii materialelor, stabilindu-se diferenta de primit sau de restituit, cu luarea in considerare a eventualelor penalizari si semnatura pentru verificare.
In cazul in care la decontarea avansului suma cheltuielilor efectuate este diferit decat avansul primit, pentru diferenta de primit/restituit de catre titularul de avans se intocmeste Dispozitie de plata catre casierie.
Astfel cum prevede art. 1 alin. (2) din ordinul mai sus mentionat, modelele documentelor financiar-contabile cuprinse in anexa nr. (3) pot fi adaptate din punctul de vedere al formatului, in functie de necesitati, cu obligatia respectarii continutului minimal prevazut in anexa nr. 2.
Asadar, sunt deductibile la determinarea profitului impozabil cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile, justificate cu documente care furnizeaza toate informatiile prevazute de normele legale in vigoare.
Ordinul de deplasare trebuie sa contina informatiile minimale mai sus redate.
Confirmarea de catre persoanele autorizate ale unitatii la care s-a efectuat deplasarea a sosirii si plecarii persoanei delegate este obligatorie numai in situatia in care deplasarea se efectueaza la o anumita societate.
In cazul prezentat, pentru a dovedi ca deplasarea este efectuata in scopul realizarii de venituri impozabile la referatul privind scopul deplasarii se va intocmi Ordinul de deplasare la care se vor anexa diverse documente justificative care sa demonstreze ca deplasarea a fost efectuata inscopul realizarii de venituri ca de exemplu: procese-verbale incheiate cu clientii si furnizorii, contracte incheiate, note de negociere etc.
In concluzie, stampilarea ordinului de deplasare nu este obligatorie.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 5 din 5 din 2 voturi
Articole similare
Analiza Irina Dumitrescu: Regimul fiscal al cheltuielilor de deplasare conform Noului Cod fiscalRegimul fiscal al cheltuielilor cu transportul salariatilor la si de la locul de muncaArticole similare
Circuitul documentelor financiar contabile 2012ORDIN DEPLASARE si prestari servicii. E obligatorie stampilarea ordinelor de deplasare?Articole similare
Accesul la licitatie al firmelor de investitiiPrestarea unei activitati cu caracter repetitivInspectorii ITM au verificat, la inceput de august 2023, respectarea prevederilor legislatiei muncii la angajatori din mai multe domeniiTratament contabil si fiscal aplicabil la vanzarea mijloacelor fixe neamortizate integralControale ITM: Amenzi de peste 1,26 milioane de lei pentru firmele din domeniul serviciilor de cazareUltimele articole
Tranzactii intre persoane afiliate. Care sunt implicatiile fiscale?Transferul dreptului de proprietate asupra terenurilor si imobilelor. Taxe si procedura in 2016Prestari servicii - antrenoriatArticole similare
Din 1 ianuarie 2023 punctul de pensie va creste cu 12,5%. Va fi acordat si un sprijin suplimentar pentru persoanele cu pensii foarte miciIntocmire si semnare bilant. Cand nu e necesara viza unui expert?Documente justificative pierdute. ReconstituireInegalitatea de gen din companii se mentine. In Romania doar 11 la suta din membrii consiliilor de administratie in marile companii sunt femeiRevenire la trimestru ca perioada fiscala de raportare TVA. Formulare necesare si termen limitaUltimele articole
Rectificarea impozitului pe veniturile microintreprinderilorA cincea editie din 2024 de titluri de stat TEZAUR are dobanzi neimpozabile de pana la 6,85% pe an Limite de deductibilitate ale unor categorii de cheltuieli la calculul rezultatului fiscalCriterii intreprinderi legate si limita echivalentului in lei a SUMEi de 500.000 euro pentru persoane afiliateRegimul de facturare al penalitatilor de intarziereArticole similare
Finantari nerambursabile: Certificatul privind neDEDUCTIBILITATEa TVABonuri de benzina de la salariati. Conditii pentru deducerea TVAPremii comercialeIn 2014, Finantele vizeaza extinderea bazei de impozitare si imbunatatirea colectariiPrincipiile TVA-uluiUltimele articole
Limite de DEDUCTIBILITATE ale unor categorii de cheltuieli la calculul rezultatului fiscalTVA deductibil. Avantaje, conditii si exempleFirme care primesc imprumuturi de la persoane fizice. Cum se stabileste dobandaDecontare gradinita/cresa 2024 [tratament fiscal]. Ce trebuie sa stie angajatoriiRegulile de completare a D101 privind impozitul pe profit, modificate! Care sunt noutatile din 2024Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"