Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Aducem la cunostinta contribuabililor platitori de impozit pe profit care nu aplica reglementarile contabile conforme cu Standardele Internationale de Raportare Financiara (IFRS), ca, incepand cu 1 ianuarie 2013, pot opta pentru declararea si plata impozitului pe profit anual, cu plati anticipate, efectuate trimestrial.
Optiunea pentru aplicarea sistemului
Optiunea pentru sistemul anual de declarare si plata a impozitului pe profit se efectueaza la inceputul anului fiscal pentru care se solicita aplicarea sistemului platilor anticipate si este obligatorie pentru cel putin 2 ani fiscali consecutivi.
Modificarea sistemului de declarare si plata a impozitului pe profit se comunica organelor fiscale teritoriale competente pana la 31 ianuarie inclusiv a anului fiscal respectiv.
Exceptii
Nu pot opta pentru sistemul de declarare si plata a impozitului pe profit, cu plati anticipate, efectuate trimestrial, urmatoarele categorii de contribuabili care au obligatia de a declara si plati impozitul pe profit astfel:
- organizatiile nonprofit care au obligatia de a declara si plati impozitul pe profit, anual, pana la 25 februarie inclusiv a anului urmator celui pentru care se calculeaza impozitul;
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2026
ChatGPT pentru contabili Ghid Practic cu prompturi si aplicatii reale
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- contribuabilii ce obtin venituri majoritare din cultura cerealelor si a plantelor tehnice, pomicultura si viticultura care au obligatia de a declara si plati impozitul pe profit anual, pana la 25 februarie inclusiv a anului urmator celui pentru care se calculeaza impozitul;
- persoane juridice straine si persoanele fizice nerezidente care desfasoara activitate in Romania intr-o asociere cu sau fara personalitate juridica care declara si platesc impozit pe profit trimestrial;
- persoanele juridice straine care realizeaza venituri din/sau in legatura cu proprietati imobiliare situate in Romania sau din vanzarea/cesionarea titlurilor de participare detinute la o persoana juridica romana,care declara si platesc impozit pe profit trimestrial;
- persoanele fizice rezidente asociate cu persoane juridice romane, pentru veniturile realizate atat in Romania cat si in strainatate din asocieri fara personalitate juridica,care declara si platesc impozit pe profit trimestrial.
De asemenea, nu aplica sistemul platilor anticipate efectuate trimestrial in contul impozitului pe profitul anual contribuabilii care in anul precedent s-au aflat in una din urmatoarele situatii:
- nou-infiintati;
- cei care inregistreaza pierdere fiscala la sfarsitul anului precedent;
- cei care s-au aflat in inactivitate temporara sau au declarat pe propria raspundere ca nu desfasoara activitati la sediul social/sediile secundare in anul precedent;
- cei care au fost platitori de impozit pe veniturile microintreprinderilor.
Acesti contribuabili aplica sistemul trimestrial de declarare si plata a impozitului pe profit.
Atentie! Nu sunt considerati contribuabili nou-infiintati cei care se inregistreaza ca efect al unor operatiuni de reorganizare efectuate potrivit legii.
Determinarea platilor anticipate
Contribuabilii care aplica sistemul de declarare si plata a impozitului pe profit anual, cu plati anticipate efectuate trimestrial, determina platile anticipate trimestriale in suma de o patrime din impozitul pe profit datorat pentru anul precedent, actualizat cu indicele preturilor de consum, estimat cu ocazia elaborarii bugetului initial al anului pentru care se efectueaza platile anticipate, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului pentru care se efectueaza plata. Impozitul pe profit pentru anul precedent, pe baza caruia se determina platile anticipate trimestriale, este impozitul pe profit datorat conform declaratiei privind impozitul pe profit, fara a lua in calcul platile anticipate efectuate in acel an.
Contribuabilii care aplica sistemul de declarare si plata a impozitului pe profit trimestrial si care, in primul an al perioadei obligatorii de 2 ani fiscali consecutivi de aplicare a sistemului platilor anticipate,, inregistreaza pierdere fiscala efectueaza plati anticipate in contul impozitului pe profit la nivelul sumei rezultate din aplicarea cotei de impozit asupra profitului contabil al perioadei pentru care se efectueaza plata anticipata.
Pentru contribuabilii care aplica sistemul de declarare si plata a impozitului pe profit cu plati anticipate, efectuate trimestrial si care, in anul precedent, au beneficiat de scutiri de la plata impozitului pe profit, conform legii, iar in anul pentru care se calculeaza si se efectueaza platile anticipate nu mai beneficiaza de facilitatile fiscale respective, impozitul pe profit pentru anul precedent, pe baza caruia se determina platile anticipate, este impozitul pe profit determinat conform declaratiei privind impozitul pe profit pentru anul precedent, luandu-se in calcul si impozitul pe profit scutit.
Alte precizari
In cazul operatiunilor de reorganizare efectuate potrivit legii, contribuabilii care aplica sistemul de declarare si plata a impozitului pe profit anual, cu plati anticipate efectuate trimestrial, stabilesc impozitul pe profit pentru anul precedent, ca baza de determinare a platilor anticipate, potrivit urmatoarelor reguli:
- contribuabilii care absorb prin fuziune una sau mai multe persoane juridice romane, incepand cu trimestrul in care operatiunile respective produc efecte, potrivit legii, insumeaza impozitul pe profit datorat de acestia pentru anul precedent cu impozitul pe profit datorat pentru acelasi an de celelalte societati cedente;
- contribuabilii infiintati prin fuziunea a doua sau mai multe persoane juridice romane insumeaza impozitul pe profit datorat pentru anul precedent de societatile cedente. Daca toate societatile cedente inregistreaza pierdere fiscala in anul precedent, contribuabilii nou-infiintati determina platile anticipate la nivelul sumei rezultate din aplicarea cotei de impozit asupra profitului contabil al perioadei pentru care se efectueaza plata anticipata;
- contribuabilii infiintati prin divizarea unei persoane juridice romane impart impozitul pe profit datorat pentru anul precedent de societatea cedenta proportional cu valoarea activelor si pasivelor transferate, conform proiectului intocmit potrivit legii. in situatia in care societatea cedenta inregistreaza pierdere fiscala in anul precedent, contribuabilii nou-infiintati determina platile anticipate la nivelul sumei rezultate din aplicarea cotei de impozit asupra profitului contabil al perioadei pentru care se efectueaza plata anticipata;
- contribuabilii care primesc active si pasive prin operatiuni de divizare a unei persoane juridice romane, incepand cu trimestrul in care operatiunile respective produc efecte, potrivit legii, insumeaza impozitul pe profit datorat de acestia pentru anul precedent cu impozitul pe profit datorat pentru anul precedent de societatea cedenta, recalculat proportional cu valoarea activelor si pasivelor transferate, conform proiectului intocmit potrivit legii;
- contribuabilii care transfera, potrivit legii, o parte din patrimoniu uneia sau mai multor societati beneficiare, incepand cu trimestrul in care operatiunile respective produc efecte, potrivit legii, recalculeaza impozitul pe profit datorat pentru anul precedent proportional cu valoarea activelor si pasivelor mentinute de catre persoana juridica care transfera activele.
Important! Pentru aplicarea sistemului de declarare si plata a impozitului pe profit anual, cu plati anticipate efectuate trimestrial, indicele preturilor de consum necesar pentru actualizarea platilor anticipate se comunica, prin ordin al ministrului finantelor publice, pana la data de 15 aprilie a anului fiscal pentru care se efectueaza platile anticipate.
*
Baza legala: art. 34 din Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 927/23.12.2003.
Sursa: DGFP Valcea
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
TVA pentru amenajare cladire in contract de comodatCodul fiscal 2008 - Capitolul IV. Impozitul pe mijloacele de transport - art. 261-265Tichete cadou oferite in campanie de marketing. Cum tratam fiscal?Depune la timp Declaratia 200. Se apropie termenul limitaIata normele de venit pentru activitati independente pentru anul 2014!Ultimele articole
Sumele negative de TVA NU se prescriu.Ce schimba Decizia ICCJ 6/2026 pentru contribuabiliSocietate infiintata in anul 2023. Cum se calculeaza plafonul TVA de 300.000 leiA fost publicat modelul de cerere necesar persoanelor care vor sa recupereze taxa speciala pentru autoturisme si autovehiculePrin OUG 93/2022 vor fi restituite contribuabililor sumele achitate privind anumite taxe pentru autoturisme si autovehiculeColectare TVA in cazul despagubirilor incasateArticole similare
Prevederile din normele metodologice referitoare la aplicarea sistemului TVA la incasareDocumentar fiscal: Declararea si plata impozitului pe profitTratament fiscal pentru contributiile sociale obligatorie. Venituri din tranzactionarea titlurilor de valoareNou: Indicele preturilor de consum folosit la actualizarea platilor anticipateNoi prevederi pentru obtinerea fondurilor UE. Acces mai rapid pentru agentii economiciUltimele articole
ANAF modifica Ordinul nr. 3731/2016 privind schimbul de informatii cu institutiile financiare nebancareDeclaratia cod 394. Cum tratam TVA-ul pentru cheltuieli de protocol?Noi modificari de la Guvern. Organismele publice si IMM-urile, incurajate sa utilizeze eficient energiaCum se recupereaza pierderea fiscala?Studiu de caz. Recuperare pierdere fiscala pentru o microintreprindereArticole similare
Firme care pot completa D100 pentru a scadea costurile achizitionarii caselor de marcat fiscaleCheltuieli rezultate din valorificarea titlurilor de participare. IMPOZIT PE PROFITCasare utilaj achizitionat in leasing financiar. Ce implicatii fiscale apar?Atentie! A fost modificata Declaratia 101, cu termen la 25 martieCalendar ANAF: Obligatii fiscale pentru 25 mai 2018Ultimele articole
Compensare IMPOZIT PE PROFIT platit in plus cu TVA de plata. Conditii, evidenta fiscala, procedura de urmatDarea in plata a unui imobil catre asociat. Regim de TVA si IMPOZIT PE PROFITFactura cu TVA la incasare, neinregistrata in contabilitate. Corectare in D101, D300 si D394SAF-T ANAF. Termen D406 pentru trim. IV in cazul platitorilor neinregistrati in scop de TVABonificatie 3% din impozitul pe profit. Se inregistreaza prin contul 7588 sau 1171?Articole similare
ANAF: Depunerea formularului 200 privind veniturile realizate in Romania pentru 2011Precizari privind plata in contul unic a creantelor fiscaleRegimul fiscal aplicat veniturilor obtinute din valorificarea produselor agricolePlatile anticipate aferente trimestrului III 2017 au termen la 25 septembrieNoutati Legislatie Fiscala 29 iunie - 03 iulie 2009 Monitorul OficialUltimele articole
Declaratia D100. Aveti la dispozitie 2 variante pentru corectarea IMCACalendar ANAF: Declaratii fiscale scadente in 25 noiembrie 2024Cum trebuie declarat impozitul pe profit pentru trim. III 2024. Speta importantaD100 in 2024, depusa eronat pentru o alta luna. Cum se pot rectifica dateleCalendar ANAF: Pana pe 25 octombrie 2024 contribuabilii trebuie sa depuna 9 declaratiiArticole similare
Facilitati fiscale acordate pentru companii care activeaza in domeniul ITImpozitul pe profit: Ce obligatii declarative si de plata apar la fuziunea prin absorbtie?Modificari fiscale 2024. Ce schimbari au aparut pentru salariatii in constructii referitoare la pilonul II de pensii?Atentie! Afla cand e ultima zi pentru optiunea de impozitare pe veniturile microintreprinderilorMinisterul Economiei propune 27 de masuri noi pentru debirocratizarea firmelor. Vor fi eliminate mai multe obligatiiUltimele articole
Impozit pe profit in 2025. Modificari aduse prin OUG 156/2024Formularele de inregistrare fiscala vor fi MODIFICATE, in conditiile aparitiei a doua impozite noiNOUTATE! A reintrat in vigoare, din 1 ianuarie 2025, taxa pe stalpSponsorizari. Momentul scaderii din impozitul pe profitCum trebuie declarat impozitul pe profit pentru trim. III 2024. Speta importanta
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



