Tags: oug 93/2022, sume restituite contribuabililor, taxe autoturisme
ANAF reaminteste ca prin OUG 93/2022 a fost aprobata restituirea sumelor reprezentand taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule si timbrul de mediu pentru autovehicule.
Ordonanta de urgenta nr. 93/2022 care a fost publicata reglementeaza urmatoarele:
Restituirea sumelor achitate de contribuabili reprezentand:
- taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, prevazuta la art. 214^1—214^3 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal,
- taxa pe poluare pentru autovehicule, prevazuta de O.U.G.nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule,
- taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, prevazuta de Legea nr. 9/2012 ,
- timbrul de mediu pentru autovehicule, prevazut de O.U.G.nr. 9/2013 si care nu au beneficiat de restituire pana la data intrarii in vigoare a prezentei O.U.G., indiferent de momentul platii taxelor, precum si a dobanzilor datorate pentru perioada cuprinsa intre data perceperii si data restituirii, pe cale administrativa;
Important:
-->>restituirea se realizeaza in baza cererii adresata organului competent, respectiv organului fiscal central sau Administratiei Fondului pentru Mediu, dupa caz;
-->>nivelul dobanzii este cel prevazut la art. 174 alin. (5) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala;
-->>cererea de restituire se depune in termen de 5 ani, incepand cu data intrarii in vigoare a O.U.G 93/2022;
-->>cererea de restituire se solutioneaza prin decizie emisa de catre organul fiscal central competent, in conformitate cu prevederile art. 77 din Legea nr. 207/2015privind Codul de procedura fiscala si se comunica contribuabilului, conform prevederilor art. 47 din aceeasi lege;
-->>restituirea sumelor se realizeaza din bugetul de stat sau din bugetul Fondului pentru mediu, in functie de bugetul in care s-au facut venit sumele incasate, in contul bancar indicat de solicitant;
-->>modalitatea de restituire a sumelor care fac obiectul hotararilor judecatoresti
definitive;
-->>Normele metodologice de aplicare a OUG nr.93/2022 se aproba prin ordin comun al ministrului mediului, apelor si padurilor si al ministrului finantelor in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a ordonantei;
-->>modelul cererii de restituire se aproba prin ordin comun al ministrului mediului, apelor si padurilor si al ministrului finantelor in termen de 15 zile de la data intrarii in vigoare a ordinului;
-->>la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se abroga Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 52/2017 privind restituirea sumelor reprezentand taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule si timbrul de mediu pentru autovehicule.
Baza legala:
Ordonanta de urgenta nr. 93/2022 privind restituirea sumelor reprezentand taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule si timbrul de mediu pentru autovehicule (Monitorul Oficial nr. 646 din 29 Iunie 2022)
Sursa: ANAF
![Ion Mihai](https://infotva.manager.ro/images/autori//ion-mihaiautor_avatar.jpg)
de
Ion MihaiIon Mihai este profesionist in domeniul fiscal. Si-a inceput activitatea in presa in anul 2010 si a acoperit de-a lungul anilor subiecte precum contabilitate, legislatia muncii si sport. In prezent, scrie despre tot ceea ce inseamna pregatirea si depunerea declaratiilor fiscale, obligatiile fiscale care le revin angajatorilor si salariatilor, plata impozitelor si alte noutati legislative.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Daca, potrivit Deciziei Administratorului, sunt acordate imprumuturi fara dobanda salariatilor iar retinerile se fac in rate egale din salariul lunar, ce riscuri de reincadrare sunt?<br />
Subliniez faptul ca aceste imprumuturi au caracter ocazional, avem contract de imprumut semnat de ambele parti, scopul imprumutului este "personal".<br />
Ne puteti ajuta cu o monografie contabila? Va multumim!
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Firmele de exploatare platesc impozit pe veniturile realizate din masa lemnoasa exploatata de 0.5%.<br />
Firma produce seturi de berarie folosind cheresteaua care provine din masa lemnoasa exploatata.<br />
Anaf ne impune sa platim 0.5% la venitul realizat din vanzarea acestor seturi de berarie insa doar 60%reprezinta cherestea restul de 40% fiind feronerie,lac,etc.<br />
Va rog sa ne precizati modul de calcul al acestui impozit.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Buna ziua, in anul 2023 societatea a avut incasari cash in valoare de 116.600 lei. In anul 2024 de 25.500. Daca anul acesta nu depaseste plafonul de 50.000 lei, mai este obligata sa se doteze cu POS? Va multumim!
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Ref: H.G. 571 din 30 mai 2024 pentru modificarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind codul fiscal, si O.U.G. 78 din 21 iunie 2024.<br />
Intelegem din aceste 2 acte normative ca zona contigua si zona economica exclusiva a Romaniei nu mai fac parte din teritoriul vamal si fiscal al Uniunii Europene<br />
Avand in vedere serviciile realizate si lucrarile de constructii - montaj executate de societatea noastra in relatia cu OMV, in legatura cu Platforme...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Persoana fizica, Popescu, detine un imobil pe care il inchiriaza unei societati AA in care este asociat unic, platitoare de tva si impozit pe profit. AA doreste sa renoveze imobilul, iar valoarea investitiei este peste 20% din valoarea declarata la DITL a imobilului. In contextul ART.<br />
84^1 : Reguli privind stabilirea impozitului pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor care stipuleaza ca: Venitul brut se majoreaza cu valoarea cheltuielilor ce cad, conform...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea noastra a incarcat facturile emise in E-factura, avem dascarcate raspunsurile si sunt OK. O firma ne refuza inregistrarea facturilor, si plata acestora, din motivul ca xml-ul nu cuprinde "Contul IBAN".<br />
Va rog sa ne ajutati: firma respectiva, are dreptul sa refuze inregistarea facturilor din motivul ca nu cuprinde contul IBAN?<br />
Mentionez ca avem contract cu aceasta firma care nu prevede nici un "amendamet" privind e-factura...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<