Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In analiza noastra, o societate are in proprietate un imobil inchiriat unei persoane juridice. Societatea practica regimul de scutire fara drept de deducere pentru activitatea de inchiriere. In cadrul acestei activitati ea refactureaza prestari care cuprind, pe de o parte, furnizarea anumitor utilitati si anume electricitate, incalzire si apa, precum si, pe de alta parte, colectarea deseurilor, serviciile de curatenie in spatiile comune ale imobilului transferand chiriasului costurile pe care le-a suportat pentru cumpararea acestor bunuri si servicii de la terti furnizori.
In ceea ce priveste utilitatile, chiriasul are libertatea sa decida in privinta consumului sau in cantitatea pe care o doreste. Stabilim daca este corecta aplicarea structurii de comisionar (energie electrica 20%, apa 9%) in situatia in care societatea practica pentru inchiriere regimul de scutire fara drept de deducere.
Iata raspunsul specialistului:
Da. Din descrierea dumneavoastra rezulta ca va incadrati perfect in exemplul nr. 2 prevazut la punctul 31 alin. (6) din Normele metodologice ale Codului fiscal, deci prestatiile respective pot fi considerate distincte de inchiriere.
In baza acestor prevederi, pe care le citez mai jos, consider ca este corect sa aplicati structura de comisionar si sa nu considerati cheltuielile cu utilitatile, curatenia si salubritatea cheltuieli accesorii. Fiind distincte de inchiriere, nu are importanta regimul tva aplicat la inchiriere. In privinta cheltuielilor refacturate aplicati structura de comisionar si, pentru fiecare cheltuiala refacturata se va aplica regimul fiscal al operatiunii de refacturate, referitoare, printre altele, la locul livrarii/prestarii, cotele, scutirile livrarii/prestarii refacturate.
Norme metodologice:
"31. (4) In cazul refacturarii de cheltuieli, se aplica structura de comisionar conform prevederilor pct. 7 alin. (4) sau, dupa caz, ale pct. 8 alin. (3). Totusi, structura de comisionar nu se aplica in situatia in care se aplica prevederile pct. 30 alin. (4) si (5), respectiv daca sunt cheltuieli cu impozite si taxe sau sunt cheltuieli accesorii, care cad in sarcina furnizorului/prestatorului in legatura cu operatiunile pe care le-a realizat, fiind recuperate de la client.
(5) Se considera ca are loc o refacturare de cheltuieli, in sensul alin. (4), atunci cand sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Achizitii de servicii din afara Romaniei Regim fiscal-contabil
a) persoana impozabila urmareste doar recuperarea contravalorii unor achizitii de bunuri/servicii care au fost efectuate pe numele sau, dar in contul altei persoane;
b) persoana impozabila nu recupereaza mai mult decat cheltuiala efectuata.
(6) In masura in care persoana impozabila poate face dovada ca singurul scop este refacturarea de cheltuieli, fiind indeplinite conditiile prevazute la alin. (5), nu este obligata sa aiba inscrisa in obiectul de activitate realizarea livrarilor/prestarilor pe care le refactureaza. Spre deosebire de situatia prezentata la alin. (3), in cazul structurii de comisionar persoana impozabila are dreptul la deducerea taxei aferente achizitiilor de bunuri/servicii care vor fi refacturate, in conditiile legii, si are obligatia de a colecta taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile taxabile. Se considera ca la aplicarea structurii de comisionar exigibilitatea pentru operatiunile refacturate intervine la data emiterii facturii de catre persoana care refactureaza cheltuieli efectuate pentru alte persoane, indiferent de natura operatiunilor refacturate. Pentru fiecare cheltuiala refacturata se va aplica regimul fiscal al operatiunii de refacturate, referitoare, printre altele, la locul livrarii/prestarii, cotele, scutirile livrarii/prestarii refacturate.
Exemplul nr. 2: O societate care deruleaza operatiuni imobiliare are incheiate contracte de inchiriere pentru diverse spatii dintr-un bun imobil. In cadrul acestei activitati, ea refactureaza prestatii care cuprind, pe de o parte, furnizarea anumitor utilitati, si anume electricitate, incalzire si apa, precum si, pe de alta parte, colectarea deseurilor, serviciile de curatenie in spatiile comune ale imobilului, transferand chiriasului costurile pe care le-a suportat pentru cumpararea acestor bunuri si servicii de la terti furnizori. Trebuie sa se verifice in cadrul fiecarei inchirieri daca, in ceea ce priveste utilitatile, chiriasul are libertatea sa decida in privinta consumului sau in cantitatea pe care o doreste.
Daca chiriasul are posibilitatea sa isi aleaga prestatorii si/sau modalitatile de utilizare a bunurilor sau a serviciilor in cauza, prestatiile care privesc aceste bunuri sau servicii pot, in principiu, sa fie considerate distincte de inchiriere. In special, daca chiriasul poate sa decida in legatura cu consumul de apa, de electricitate sau de energie pentru incalzire, care poate fi verificat prin montarea unor contoare individuale si facturat in functie de consumul respectiv, prestatiile care privesc aceste bunuri sau servicii pot, in principiu, sa fie considerate distincte de inchiriere. In ceea ce priveste serviciul de curatenie a partilor comune a bunului imobil, acestea trebuie sa fie considerate distincte de inchiriere daca pot fi organizate de fiecare chirias individual sau de chiriasi in mod colectiv si daca in toate cazurile facturile adresate chiriasului mentioneaza furnizarea acestor bunuri si prestarea acestor servicii in rubrici diferite de chirie.
In ceea ce priveste colectarea deseurilor, daca chiriasul poate alege prestatorul sau poate incheia un contract direct cu acesta, chiar daca, pentru motive care tin de facilitate, nu isi exercita aceasta alegere sau aceasta posibilitate, ci obtine aceasta prestatie de la operatorul desemnat de locator pe baza unui contract incheiat intre acestia din urma, aceasta imprejurare constituie un indiciu in favoarea existentei unei prestatii distincte de inchiriere.
In acest sens a fost pronuntata si Hotararea Curtii de Justitie Europene in Cauza C-42/14. In toate situatiile in care livrarile/prestarile sunt distincte de serviciul de inchiriere, locatorul aplica structura de comisionar, aplicand regimul fiscal adecvat pentru fiecare livrare/prestare in parte, in functie de natura acestora."
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Daniel Crevelescu – Economist
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Tratament TVA refacturare utilitati si inchiriere utilajeREFACTURAREA UTILITATILOR catre chiriasiCladiri inchiriate catre persoane juridice. Se aplica modificari din 2025 cu privire la impozit?Facturi de recuperare costuri cu utilitati. Deducere TVAStudiu de caz: REFACTURAREA UTILITATILOR si tratamentul contabil aferentUltimele articole
Obligatia retragerii din categoria platitorilor de TVA. Consecinte fiscale350 de monografii contabile pentru orice fel de situatie!VIDEO: TVA privind REFACTURAREA UTILITATILOR si inchirierii utilajelorArticole similare
Plafon de 33% venituri neimpozabile. Ce facilitati se pot acorda persoanelor cu contract de mandat?Venituri cuprinse in plafonul de 33% din salariul de baza de la 1 ianuarie 2023Beneficii neimpozabile. Care este cota maxima pentru deducerea cadourilor din fondul de salarii al angajatilor?Din 1 ianuarie 2023 este introdusa o limita lunara de 33% pentru beneficiile extrasalariale care pot fi acordate de firme angajatilorCum a fost modificat Codul Fiscal prin Legea 34/2023Ultimele articole
Tratamentul fiscal al cheltuielilor cu cazarea salariatilorFirme care acorda indemnizatie de mobilitate. Aceasta are regimul fiscal al diurnei?Acordare diurna din 1 ianuarie 2023. Sumele intra in plafonul de 33% pentru venituri neimpozabile?Noutati fiscale in privinta impozitului pe veniturile din salarii in vigoare de la 1 ianuarie 2023Noi reguli de impozitare partiala a unor venituri salariale incepand cu 1 ianuarie 2023Articole similare
Refacturari catre persoane neimpozabile din afara UE. Cum declaram in Declaratia 394?Amenda aferenta serviciului de transport facturata cu TVA. Ce putem deduce?Deducerea TVA prin pro-rata. Cum se procedeaza?Refacturare taxe obtinere autorizatii de constructie. Se factureaza cu TVA?Articole similare
Garantii de buna executie. Cum procedam la emiterea facturilor?Nou proiect MFP privind declaratia pentru contributii, impozit si evidenta persoanelor asigurateContract de asociere in participatiune. Decont. Inregistrari contabileIndemnizatiile administratorilor. Impozit si contributiiDonatii. Inregistrari contabile. Declaratia 390Ultimele articole
Distrugere punct de lucru in totalitate. Cheltuielile sunt deductibile?Vineri, 27 decembrie 2024, termenul limita de depunere a declaratiei 390 VIESRepartizare dividende catre persoane fizice. Poate fi depasit, pe o luna, plafonul de 10.000 lei?Noutati fiscale 2025. Ce modificari apar in privinta TVAE-Factura: Cum trebuie sa procedati daca ati incarcat o factura de doua ori in SPVAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"