Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
jurist Aurelian OpreDisparitia operatiunilor de export intre statele membre comunitare nu a dus la disparitia regimului fiscal aferent acestor operatiuni, care, in noua conjuctura, sunt considerate ...
jurist Aurelian Opre
Disparitia operatiunilor de export intre statele membre comunitare nu a dus la disparitia regimului fiscal aferent acestor operatiuni, care, in noua conjuctura, sunt considerate livrari intracomunitare.
Conditia anterioara, ca operatiunile de export sa fie validate de catre autoritatea vamala prin liberul de vama pe declaratia de export, a fost inlocuita cu dovezi documentare pe care furnizorul trebuie sale prezinte organelor fiscale in timpul controlului, cu privire la rambursarile de TVA (verificarea deconturilor de TVA cu optiune de rambursare).
Regula generala
Art.129 alin.(9) din Codul fiscal defineste livrarea intracomunitara ca pe o livrare de bunuri (...transferul dreptului de a dispune de bunuri ca si un proprietar) care sunt expediate sau transportate dintr-un stat membru in alt stat membru, de catre furnizor sau de catre persoana catre care se efectueaza livrarea, ori de catre o alta persoana in contul acestora.
Regimul de scutire de TVA pentru care furnizorii isi pot exercita dreptul de deducere este stabilit prin alte doua texte de lege din Codul fiscal:
●art.143 alin.(2) lit.a), potrivit caruia sunt scutite de TVA livrarile intracomunitare de bunuri catre o persoana care ii comunica furnizorului un cod valid de inregistrare in scopuri de TVA, atribuit de catre autoritatile fiscale din alt stat membru;
●art.126 alin.(9) lit.b), care precizeaza expres ca operatiunile de la art.143 sunt operatiuni scutite cu drept de deducere, pentru care nu se datoreaza taxa, dar este permisa deducerea taxei datorate sau achitate pentru achizitii.
Urmarind cele doua texte de lege, observam ca legiuitorul a legat acest regim fiscal (scutire cu drept de deducere) de doua conditii esentiale, una explicita si cealalta implicita:
– conditia explicita prevede ca tranzactia sa se realizeze in baza unui cod valid de TVA al beneficiarului, emis intr-un alt stat membru decat Romania. Per a contrario, daca un beneficiar dintr-un alt stat membru s-a inregistrat in scopuri de TVA in Romania anterior livrarii analizate, daca acesta ii comunica furnizorului roman acest cod, livrarea respectiva va fi taxabila in Romania cu 19% (livrare interna). Pe cale de consecinta, operatiunea nemaifiind tratata ca livrare intracomunitara, ea nu va mai fi raportata in declaratia VIES aferenta perioadei fiscale in care se realizeza, iar in decont va fi raportata la randul corespunzator livrarilor interne;
– conditia implicita rezulta pe cale de interpretarea definitiei notiunii de livrare intracomunitara de la art.128 alin.(9) Cod fiscal, si anume: transportul bunurilor dintr-un stat membru in alt stat membru.
Existenta acestor doua conditii le impune furnizorilor prezentarea de dovezi in justificarea indeplinirii lor. Astfel, art.155 alin.(5) lit.i) precizeaza expres ca furnizorii sunt obligati sa inscrie in factura codul de inregistrare in scopuri de TVA cu care se identifica cumparatorul in celalalt stat membru, in cazul operatiunilor prevazute la art.143 alin.(2) lit.a). Lipsa unor date importante din factura (codul de inregistrare in scopuri de TVA al beneficiarului...) descalifica acest document ca fiind document justificativ in scopul taxei.
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Referitor la a doua conditie,justificarea ei a fost reglementata prin Ordinul M.F.P.nr.2.222/2006, modificat ulterior prin Ordinul M.E.F. nr.1.503/2007, publicat in Monitorul Oficial nr.697 din 16 octombrie 2007, cu privire la instructiuni ce reglementeaza modul de justificare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata cu drept de deducere prevazute la art.143 alin.(1) lit.a)– i)), art.143 alin.(2) si art.1441 din Codul fiscal.
Conform acestui Ordin:
●prin contract se intelege si comanda urmata de executarea acesteia;
● transportator este orice persoana impozabila care realizeaza servicii de transport cu mijloace de transport proprii sau inchiriate;
● casa de expeditie este orice persoana impozabila care actioneaza in nume propriu, contractand servicii de transport cu un transportator, pe care apoi i le refactureaza beneficiarului transportului.
Serviciile casei de expeditie sunt servicii de transport;
●prin furnizor se intelege orice persoana impozabila care realizeaza o livrare de bunuri in sensul art.128 alin.(1) sau alin.(2) din Codul fiscal, respectiv producatorul bunurilor sau proprietarul bunurilor ori comisionarul care actioneaza in nume propriu, dar in contul comitentului;
● livrari de bunuri, in sensul art.143 alin.(1) lit.a) din Codul fiscal – bunurile transportate din Romania in afara Comunitatii Europene, denumita in continuare Comunitate, chiar si in lipsa unei tranzactii comerciale. Livrarile de bunuri care sunt transportate in afara Comunitatii sunt numite exporturi, iar furnizorul este denumit exportator.
Definind acesti termeni, observam ca, la art.10 din Ordinul M.E.F. nr.1.503/2007, sunt enumerate documentele obligatorii de prezentat in vederea justificarii scutirii cu drept de deducere:
✓factura care trebuie sa contina informatiile prevazute la art.155 alin.(5) din Codul fiscal si in care trebuie safie mentionat codul de inregistrare in scopuri de T.V.A. atribuit cumparatorului in celalalt stat membru;
✓documentul care atesta ca bunurile au fost transportate din Romania in alt stat membru;
✓orice alt document, cum ar fi: contractul/comanda de vanzare/cumparare, documentul de asigurare.
Cea mai importanta modificare introdusa prin Ordinul M.E.F. nr.1.503/2007 o reprezinta o exceptie de la regula generala conform careia justificarea scutirilor se face in momentul in care este emisa o factura pentru o livrare de bunuri.
Exceptia se refera la acele operatiuni care, prin natura lor, nu le permit operatorilor economici sase afle in posesia documentelor de justificare a scutirii in momentul emiterii facturii. Prezentarea documentelor pentru justificarea scutirii de taxa se va face in termen de maximum 90 de zile calendaristice de la data la care a fost emisa factura.
Daca factura nu este emisa in termenul prevazut de lege, termenul de 90 de zile mentionat anterior va incepe din data la care a intervenit faptul generator de taxa pentru operatiunea in cauza.
In cazul in care nu sunt prezentate documentele de justificare a scutirii la data efectuarii controlului, organele de inspectie fiscala au dreptul de a suspenda inspectia fiscala pana la data prezentarii acestora. Suspendarea inspectiei fiscale nu poate depasi termenul prevazut anterior si se va face cu respectarea prevederilor legale in vigoare (Codul de procedura fiscala).
Aplicarea regimului fiscal de scutire cu drept de deducere le impune furnizorilor urmatoarele obligatii suplimentare (...fata de cele justificative):
●evidentierea livrarii in decontul de TVA la rd.1;
●raportarea tranzactiei in declaratia 390 VIES;
●raportarea tranzactiei in declaratia Intrastat (daca operatorul economic a depasit plafonul pentru livrari – 900.000 de lei).
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"