Va rugam sa ne precizati daca exista obligatia raportarii catre ANAF a aranjamentelor transfrontaliere incheiate cu companii neafiliate, independente. De exemplu, un contract cu un comisionar neafiliat, rezident in alt stat membru UE sau NON-UE. Multumim.
Raspunsul consultantului fiscal Otilia Roman:
Ipoteza:
comisionarul / prestatorul NU este afiliat in nici un fel cu firma din Romania – exista in datele problemei
comisionarul / prestatorul este din UE sau nonUE – exista in datele problemei
operatiunea / aranjamentul privind serviciul de intermediere de care beneficiaza societatea romaneasca este transfrontalier – exista in datele problemei
pretul / tariful achitat comisionarului / altui prestator este unul serios, real, de piata – element presupus de mine
serviciile de care beneficiaza societatea din Romania sunt efectiv prestate, fiind absolut necesare societatii romanesti, fara de care aceasta nu-si poate realiza in conditii optime insusi obiectul sau de activitate (de exemplu, comisionarul cauta in toata lumea si o pune in legatura cu parteneri – furnizori / clienti – straini, fie pentru achizitia unor produse / materii prime mai ieftine si de calitate mai mare, fie pentru extinderea pietei de desfacere) – element presupus de mine
si, mai ales, beneficiul principal al firmei din Romania NU este obtinerea vreunei facilitati fiscale agresive in / din alte state ale lumii, printr-un transfer / printr-o … mutare de bani (ca plata de comision) in alte jurisdictii fiscale mult, mult mai avantajoase decat Romania – element presupus de mine.
Concluzie:
Se raporteaza aceste tranzactii pe DAC6?
Demonstratie
NU.
De ce?
Nu orice tranzactie / operatiune / aranjament transfrontalier trebuie raportat pe DAC6.
Ar insemna ca orice cumparare de creioane colorate din alta tara sa fie supusa raportarii, ceea ce nu e cazul.
Deci, in cazul unei companii care efectueaza operatiuni transfrontaliere, nu toate aceste operatiuni se raporteaza.
Potrivit definitiilor:
- din Directiva UE nr. 16/2011, modificata prin Directiva UE nr. 822/2018:
“19.«modalitate transfrontaliera care face obiectul raportarii» inseamna orice modalitate transfrontaliera care cuprinde cel putin unul dintre semnele distinctive stabilite in anexa IV;”
sau
- din OG nr. 5/2020:
“t) aranjament transfrontalier care face obiectul raportarii - orice aranjament transfrontalier care cuprinde cel putin unul dintre semnele distinctive stabilite in anexa nr. 4;”
inseamna ca orice operatiune / modalitate / aranjament transfrontalier este raportabil (face obiectul raportarii) daca si numai daca, cuprinde / este rezultatul / intruneste cel putin unul dintre criteriile (denumite semne distinctive) prezentate detaliat in anexa IV (din Directiva 16/2011) sau in anexa nr. 4 (din OG nr. 5/2020).
Asadar, trebuie analizate in detaliu semnele distinctive pentru a stabili calitatea de raportabil / neraportabil a unui aranjament (a unei operatiuni transfrontaliere)) si, in plus, in lunile / perioadele in care nu exista operatiuni transfrontaliere DECLARABILE, formularul nu se depune.
Insa, desi sunt multe criterii / semne distinctive de analizat, cu ajutorul carora se poate depista un aranjament ca fiind raportabil, chiar din incipitul uneia dintre anexele respective se distinge o prima si importanta conditie, care, daca este indeplinita de catre aranjamentul analizat inca de la inceput, atunci acesta devine raportabil.
Aceasta prima conditie, de fond, este ca aranajamentul respectiv sa aiba ca principal si (cvasi)unic scop obtinerea unui avantaj fiscal AGRESIV (mai pe romaneste, hai sa spunem eludarea fiscalitaii din Romania sau … neplata taxelor in Romania sau … evaziunea fiscala):
- din Directiva nr. 16/2011:
“ANEXA IV: SEMNE DISTINCTIVE
Partea I: Testul beneficiului principal
Semnele distinctive generice din categoria A si semnele distinctive specifice din categoria B si din categoria C punctul 1 litera (b) punctul (i) si literele (c) si (d) pot fi luate in considerare numai in cazul in care trec «testul beneficiului principal».
Testul respectiv se considera a fi trecut daca se poate stabili faptul ca beneficiul principal sau unul dintre beneficiile principale pe care o persoana se poate astepta in mod rezonabil sa le obtina de pe urma unei modalitati, tinand seama de toti factorii si toate circumstantele relevante, este obtinerea unui avantaj fiscal.
In contextul semnului distinctiv de la categoria C punctul 1, prezenta conditiilor enuntate la categoria C punctul 1 litera (b) punctul (i), litera (c) sau litera (d), necoroborata cu alte elemente, nu poate constitui un motiv pentru a concluziona ca o modalitate trece testul beneficiului principal.”
- din OG nr. 5/2020:
“ANEXa: SEMNE DISTINCTIVE
(- Anexa nr. 4 la Legea nr. 207/2015)
PARTEA I: Testul beneficiului principal
1.Semnele distinctive generice din categoria A si semnele distinctive specifice din categoria B si din categoria C pct. 1 lit. b) subpct. (i) si lit. c) si d) pot fi luate in considerare numai in cazul in care trec "testul beneficiului principal".
2.Testul respectiv se considera a fi trecut daca se poate stabili faptul ca beneficiul principal sau unul dintre beneficiile principale pe care o persoana se poate astepta in mod rezonabil sa le obtina de pe urma unui aranjament transfrontalier, tinand seama de toate imprejurarile si circumstantele relevante, este obtinerea unui avantaj fiscal.
3.In contextul semnului distinctiv de la categoria C pct. 1, prezenta conditiilor enuntate la categoria C pct. 1 lit. b) poz. (i), lit. c) sau lit. d), necoroborata cu alte elemente, nu poate constitui singurul motiv pentru a concluziona ca un aranjament transfrontalier trece testul beneficiului principal.”
Asadar, formularul DAC6 se depune doar in cazul in care exista obligatii de raportare, respectiv:
exista operatii transfrontaliere SI, in acelasi timp,
intrunesc cerintele prevazute de semnele distinctie din Directiva nr. 16/2011 sau din OG 5/2020, in primul rand daca beneficiul / scopul principal al operatiunii este obtinerea unui avantaj fiscal, in sensul ca scopul operatiunii nu este unul economic, strans legat de activitatea economica normala a partilor implicate (in cazul de fata, al societatii din Romania).
Asadar, daca raspunsurile la semnele distinctie sunt negative si operatiunea / tranzactia este una corecta si …. curata, fara vreun scop fiscal agresiv, atunci nu, NU se raporteaza pe DAC6.
Atentie: nu toate tranzactiile dintre un rezident si un nerezident trebuie raportate, ci doar acelea considerate … sensibile, care au scopuri neeconomice, mai degraba, sa spunem, de natura financiara si nu strict comerciala, dupa cum se prevede in Directiva UE 16/2011, cu toate modificarile la zi, transpusa in legislatia nationala prin OG nr. 5/2020, cu modificarile la zi.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Antecontracte apartamente
Intrebare:
O societate care a finalizat un complex imobiliar in anul 2023 si nu a putut incheia contracte de vanzare-cumparare pentru toate apartamentele in anii precedenti, cu ce cota de TVA poate sa faca vanzarea in anul 2025? Antecontractele au fost incheiate cu cota de 5% tva. Avand in vedere ca data procesului verbal de receptie al imobilului este in anul 2023 apartamentele pot fi considerate imobile noi, ca nu au fost utilizate sau constructii vechi intrucat au depasit termenul de 31...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Raportare facturi in scop contabil in D394
Intrebare:
Societatea noastra emite facturi de cazare si masa, catre persoane fizice, rezidente sau nerezidente, incasate cu cardul sau numerar si pentru care se emit si bonuri fiscale. Facturile se incarca in e-factura, pe cod 751, dar se declara si in declaratia 394. Din acest motiv, in fiecare luna primim notificare de conformare pentru diferente. Va rugam sa ne ajutati cu o completare corecta a declaratiei 394, pentru a evita dublarea TVA.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Impozit venituri din dobanzi persoana juridica din Cipru
Intrebare:
O Societate (A) din Cipru imprumuta o Societate (B) din Romania. Societate (A) din Cipru detine o participare de 50% in alta Societate (C) din Cipru, iar Societatea C din Cipru detine 32% din Societatea (B) din Romanaia. In conditiile prezentate, va rugam sa ne precizati daca indeplinim conditiile de la art. 223 din Codul Fiscal privind scutirea de la plata impozitului pe dobanzi platite catre Societatea (A) din Cipru.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Emitere decizii de accesorii peste termenul legal. Contestare
Intrebare:
Societatea noastra a avut un cod de TVA pentru operatiuni intracomunitare in perioada 01.01.2015 - 31.07.2018. Incepand cu data de 01.08.2018 societatea devine platitoare de TVA prin depasirea plafonului pentru intreprinderi mici, deci, cu data de 01.08.2018 se anuleaza codul de TVA pentru operatiuni intracomunitare.
Spre surpriza noastra, societatea primeste in data de 05.06.2025 prin SPV o decizie de calcul accesorii pentru obligatii fiscale accesorii aferente TVA...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<