Va rugam sa ne precizati daca exista obligatia raportarii catre ANAF a aranjamentelor transfrontaliere incheiate cu companii neafiliate, independente. De exemplu, un contract cu un comisionar neafiliat, rezident in alt stat membru UE sau NON-UE. Multumim.
Raspunsul consultantului fiscal Otilia Roman:
Ipoteza:
comisionarul / prestatorul NU este afiliat in nici un fel cu firma din Romania – exista in datele problemei
comisionarul / prestatorul este din UE sau nonUE – exista in datele problemei
operatiunea / aranjamentul privind serviciul de intermediere de care beneficiaza societatea romaneasca este transfrontalier – exista in datele problemei
pretul / tariful achitat comisionarului / altui prestator este unul serios, real, de piata – element presupus de mine
serviciile de care beneficiaza societatea din Romania sunt efectiv prestate, fiind absolut necesare societatii romanesti, fara de care aceasta nu-si poate realiza in conditii optime insusi obiectul sau de activitate (de exemplu, comisionarul cauta in toata lumea si o pune in legatura cu parteneri – furnizori / clienti – straini, fie pentru achizitia unor produse / materii prime mai ieftine si de calitate mai mare, fie pentru extinderea pietei de desfacere) – element presupus de mine
si, mai ales, beneficiul principal al firmei din Romania NU este obtinerea vreunei facilitati fiscale agresive in / din alte state ale lumii, printr-un transfer / printr-o … mutare de bani (ca plata de comision) in alte jurisdictii fiscale mult, mult mai avantajoase decat Romania – element presupus de mine.
Concluzie:
Se raporteaza aceste tranzactii pe DAC6?
Demonstratie
NU.
De ce?
Nu orice tranzactie / operatiune / aranjament transfrontalier trebuie raportat pe DAC6.
Ar insemna ca orice cumparare de creioane colorate din alta tara sa fie supusa raportarii, ceea ce nu e cazul.
Deci, in cazul unei companii care efectueaza operatiuni transfrontaliere, nu toate aceste operatiuni se raporteaza.
Potrivit definitiilor:
- din Directiva UE nr. 16/2011, modificata prin Directiva UE nr. 822/2018:
“19.«modalitate transfrontaliera care face obiectul raportarii» inseamna orice modalitate transfrontaliera care cuprinde cel putin unul dintre semnele distinctive stabilite in anexa IV;”
sau
- din OG nr. 5/2020:
“t) aranjament transfrontalier care face obiectul raportarii - orice aranjament transfrontalier care cuprinde cel putin unul dintre semnele distinctive stabilite in anexa nr. 4;”
inseamna ca orice operatiune / modalitate / aranjament transfrontalier este raportabil (face obiectul raportarii) daca si numai daca, cuprinde / este rezultatul / intruneste cel putin unul dintre criteriile (denumite semne distinctive) prezentate detaliat in anexa IV (din Directiva 16/2011) sau in anexa nr. 4 (din OG nr. 5/2020).
Asadar, trebuie analizate in detaliu semnele distinctive pentru a stabili calitatea de raportabil / neraportabil a unui aranjament (a unei operatiuni transfrontaliere)) si, in plus, in lunile / perioadele in care nu exista operatiuni transfrontaliere DECLARABILE, formularul nu se depune.
Insa, desi sunt multe criterii / semne distinctive de analizat, cu ajutorul carora se poate depista un aranjament ca fiind raportabil, chiar din incipitul uneia dintre anexele respective se distinge o prima si importanta conditie, care, daca este indeplinita de catre aranjamentul analizat inca de la inceput, atunci acesta devine raportabil.
Aceasta prima conditie, de fond, este ca aranajamentul respectiv sa aiba ca principal si (cvasi)unic scop obtinerea unui avantaj fiscal AGRESIV (mai pe romaneste, hai sa spunem eludarea fiscalitaii din Romania sau … neplata taxelor in Romania sau … evaziunea fiscala):
- din Directiva nr. 16/2011:
“ANEXA IV: SEMNE DISTINCTIVE
Partea I: Testul beneficiului principal
Semnele distinctive generice din categoria A si semnele distinctive specifice din categoria B si din categoria C punctul 1 litera (b) punctul (i) si literele (c) si (d) pot fi luate in considerare numai in cazul in care trec «testul beneficiului principal».
Testul respectiv se considera a fi trecut daca se poate stabili faptul ca beneficiul principal sau unul dintre beneficiile principale pe care o persoana se poate astepta in mod rezonabil sa le obtina de pe urma unei modalitati, tinand seama de toti factorii si toate circumstantele relevante, este obtinerea unui avantaj fiscal.
In contextul semnului distinctiv de la categoria C punctul 1, prezenta conditiilor enuntate la categoria C punctul 1 litera (b) punctul (i), litera (c) sau litera (d), necoroborata cu alte elemente, nu poate constitui un motiv pentru a concluziona ca o modalitate trece testul beneficiului principal.”
- din OG nr. 5/2020:
“ANEXa: SEMNE DISTINCTIVE
(- Anexa nr. 4 la Legea nr. 207/2015)
PARTEA I: Testul beneficiului principal
1.Semnele distinctive generice din categoria A si semnele distinctive specifice din categoria B si din categoria C pct. 1 lit. b) subpct. (i) si lit. c) si d) pot fi luate in considerare numai in cazul in care trec "testul beneficiului principal".
2.Testul respectiv se considera a fi trecut daca se poate stabili faptul ca beneficiul principal sau unul dintre beneficiile principale pe care o persoana se poate astepta in mod rezonabil sa le obtina de pe urma unui aranjament transfrontalier, tinand seama de toate imprejurarile si circumstantele relevante, este obtinerea unui avantaj fiscal.
3.In contextul semnului distinctiv de la categoria C pct. 1, prezenta conditiilor enuntate la categoria C pct. 1 lit. b) poz. (i), lit. c) sau lit. d), necoroborata cu alte elemente, nu poate constitui singurul motiv pentru a concluziona ca un aranjament transfrontalier trece testul beneficiului principal.”
Asadar, formularul DAC6 se depune doar in cazul in care exista obligatii de raportare, respectiv:
exista operatii transfrontaliere SI, in acelasi timp,
intrunesc cerintele prevazute de semnele distinctie din Directiva nr. 16/2011 sau din OG 5/2020, in primul rand daca beneficiul / scopul principal al operatiunii este obtinerea unui avantaj fiscal, in sensul ca scopul operatiunii nu este unul economic, strans legat de activitatea economica normala a partilor implicate (in cazul de fata, al societatii din Romania).
Asadar, daca raspunsurile la semnele distinctie sunt negative si operatiunea / tranzactia este una corecta si …. curata, fara vreun scop fiscal agresiv, atunci nu, NU se raporteaza pe DAC6.
Atentie: nu toate tranzactiile dintre un rezident si un nerezident trebuie raportate, ci doar acelea considerate … sensibile, care au scopuri neeconomice, mai degraba, sa spunem, de natura financiara si nu strict comerciala, dupa cum se prevede in Directiva UE 16/2011, cu toate modificarile la zi, transpusa in legislatia nationala prin OG nr. 5/2020, cu modificarile la zi.
![Redactia Infotva](https://infotva.manager.ro/images/autori//redactia-infotvaautor_avatar.png)
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Daca, potrivit Deciziei Administratorului, sunt acordate imprumuturi fara dobanda salariatilor iar retinerile se fac in rate egale din salariul lunar, ce riscuri de reincadrare sunt?<br />
Subliniez faptul ca aceste imprumuturi au caracter ocazional, avem contract de imprumut semnat de ambele parti, scopul imprumutului este "personal".<br />
Ne puteti ajuta cu o monografie contabila? Va multumim!
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Firmele de exploatare platesc impozit pe veniturile realizate din masa lemnoasa exploatata de 0.5%.<br />
Firma produce seturi de berarie folosind cheresteaua care provine din masa lemnoasa exploatata.<br />
Anaf ne impune sa platim 0.5% la venitul realizat din vanzarea acestor seturi de berarie insa doar 60%reprezinta cherestea restul de 40% fiind feronerie,lac,etc.<br />
Va rog sa ne precizati modul de calcul al acestui impozit.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Buna ziua, in anul 2023 societatea a avut incasari cash in valoare de 116.600 lei. In anul 2024 de 25.500. Daca anul acesta nu depaseste plafonul de 50.000 lei, mai este obligata sa se doteze cu POS? Va multumim!
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Ref: H.G. 571 din 30 mai 2024 pentru modificarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind codul fiscal, si O.U.G. 78 din 21 iunie 2024.<br />
Intelegem din aceste 2 acte normative ca zona contigua si zona economica exclusiva a Romaniei nu mai fac parte din teritoriul vamal si fiscal al Uniunii Europene<br />
Avand in vedere serviciile realizate si lucrarile de constructii - montaj executate de societatea noastra in relatia cu OMV, in legatura cu Platforme...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Persoana fizica, Popescu, detine un imobil pe care il inchiriaza unei societati AA in care este asociat unic, platitoare de tva si impozit pe profit. AA doreste sa renoveze imobilul, iar valoarea investitiei este peste 20% din valoarea declarata la DITL a imobilului. In contextul ART.<br />
84^1 : Reguli privind stabilirea impozitului pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor care stipuleaza ca: Venitul brut se majoreaza cu valoarea cheltuielilor ce cad, conform...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea noastra a incarcat facturile emise in E-factura, avem dascarcate raspunsurile si sunt OK. O firma ne refuza inregistrarea facturilor, si plata acestora, din motivul ca xml-ul nu cuprinde "Contul IBAN".<br />
Va rog sa ne ajutati: firma respectiva, are dreptul sa refuze inregistarea facturilor din motivul ca nu cuprinde contul IBAN?<br />
Mentionez ca avem contract cu aceasta firma care nu prevede nici un "amendamet" privind e-factura...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<