keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal
keyboard_double_arrow_left

Lohnul inainte si dupa ianuarie 2010

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 09 Feb. 2010
Tags: tva, codul fiscal, lohn, achizitii intracomunitare

Intrebare: Suntem producatori in sistem lohn. Pina la 01.01.2010 livrarile intracomunitare erau scutite de TVA si nu mentionam nimic pe facturi. Incepand cu 01.01.2010 livrarile noastre ( fiind ...

Intrebare:
Suntem producatori in sistem lohn. Pina la 01.01.2010 livrarile intracomunitare erau scutite de TVA si nu mentionam nimic pe facturi. Incepand cu 01.01.2010 livrarile noastre ( fiind producatori in sistem lohn) sunt tot scutite de TVA? Daca trebuie sa mentionez ceva in plus pe facturi ( vreun articol din codul fiscal )?

Raspuns:
Pana la data de 1 ianuarie 2010, singura mentiune care trebuia inscrisa pe facturi era "neimpozabil in Romania". De altfel, astfel de operatiuni au fost si sunt considerate prestari de servicii incadrate la operatiuni neimpozabile in Romania. Serviciile de procesare nu se incadreaza la livrari intracomunitare de bunuri astfel incat sa fie considerate operatiuni scutite cu drept de deducere a TVA.

Operatiunea de procesare este o prestare de servicii deoarece materiile prime sunt proprietatea beneficiarului care le expediaza de pe teritoriul statului membru pe care este stabilit pe teritoriul Romaniei, cu scopul procesarii acestora.

Procesatorul din Romania este obligat sa tina evidenta materialelor primite doar pe baza documentului "Registrul bunurilor corporale primite in scopul expertizarii sau efectuarii de lucrari asupra acestora" al carui model orientativ este prezentat in O.M.E.F. nr. 1372 din 6 mai 2008 privind organizarea evidentei in scopul taxei pe valoarea adaugata, conform art. 156 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, fara sa le inregistreze in patrimoniul sau.

Prin completarea acestui registru, manual sau prin mijloace informatice trebuie asigurata furnizarea urmatoarelor informatii obligatorii:

* numarul de ordine al operatiunii;
* data primirii bunurilor care trebuie sa rezulte din nota de intrare-receptie;
* numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA al clientului;
* cantitatea si descrierea bunurilor primite;
* natura serviciilor prestate;


* data transportului materiilor prime prelucrate, transformate in produs finit, transmise sau puse la dispozitia clientului in vederea transportarii acestora in statul sau;
* cantitatea si descrierea produselor finite transmise clientului dupa prelucrare materiilor prime si materialelor;
* cantitatea si descrierea materiilor prime, materialelor si produselor finite care nu sunt returnate clientului;
* data si tipul documentului emis catre client pentru serviciile prestate.

Bunurile evidentiate in acest registru trebuie sa corespunda cu inregistrarile efectuate intr-un cont in afara bilantului din clasa 8 " conturi speciale" care reprezinta conturi de ordine si evidenta.

Acesta este contul 8032 "Valori materiale primite spre prelucrare sau reparare" cu ajutorul caruia se tine evidenta materiilor prime si materialelor si altor valori materiale care apartin beneficiarilor si sunt primite pe baza de contract pentru prelucrare, finisare sau reparare.

Pentru un astfel de serviciu prestat, firma dvs. a avut in anul 2009 si va avea si in anul 2010 urmatoarele obligatii contabile si fiscale:

- sa emita factura in valuta negociata, la data prestarii serviciului, completata cu toate informatiile impuse prin art. 155 alin. (5) din Codul fiscal;
- sa nu colecteze T.V.A.;
- sa inscrie pe factura mentiunea "neimpozabil in Romania" conform obligatiei de la articolul 155, alineatul 5, litera n) pentru anul 2009 articolul 155, alineatul 5 litera k) pentru anul 2010;
- sa inregistreze factura in evidenta contabila la cursul valutar din data emiterii;
- sa evidentieze factura emisa in jurnalul pentru vanzari;
- sa raporteze operatiunea prin decontul de T.V.A. la randul 3.

Pana la data de 31 ianuarie 2009 inclusiv, operatiunile de procesare s-au raportat la randul 3 din decontul de TVA cod 300 reglementat prin O.M.F.P. nr. 1746/2008. Nu stiu cu precizie daca macheta acestui decont de TVA se va schimba pana la data termenului de depunere a decontului de TVA aferent lunii ianuarie 2010, dar indiferent de numarul randului la care se vor raporta aceste operatiuni, trebuie sa aveti in vedere faptul ca acestea sunt neimpozabile in Romania deoarece locul prestarii nu se considera in Romania, ci la locul unde este stabilit beneficiarul persoana impozabila.

Baza legala pentru neimpozitarea serviciului de procesare in Romania a fost si este urmatoarea:

* inainte de 1 ianuarie 2010: articolul 133, alineatul 2, litera h, punctul 2:
Conform acestui articol, impozitarea s-a efectuat la locul prestarii serviciilor, cu exceptia situatiei in care impozitarea s-a efectuat in statul membru al beneficiarului acestor servicii daca erau indeplinite doua conditii cumulative:

1. beneficiarul comunica un cod de inregistrare in scopuri de TVA dintr-un stat membru, altul decat Romania;
2. bunurile procesate in Romania erau transportate in afara Romaniei.

* incepand cu data de 1 ianuarie 2010: articolul 133, alineatul 2 conform caruia locul de prestare al serviciilor catre o persoana impozabila este locul unde respectiva beneficiarul are stabilit sediul activitatii sale economice sau locul unde se afla sediul fix sau domiciliul stabil sau resedinta obisnuita.

Deci, pentru stabilirea locului prestarii serviciilor se are in vedere calitatea de persoana impozabila a beneficiarului. Daca acesta este o persoana impozabila, in anul 2010 firma dvs. considera serviciul neimpozabil in Romania, asa cum a procedat si in anul 2009 (2008, 2007).

Asa cum se reglementeaza prin normele de aplicare a Codului fiscal modificate prin H.G. nr. 1620/2009, punctul 13 serviciile pentru care se aplica prevederile articolului 133 alinetatul (2) din Codul fiscal efectuate de prestatori stabiliti in Romania catre beneficiari persoane impozabile stabilite pe teritoriul Comunitatii, se numesc prestari de servicii intracomunitare si se declara in declaratia recapitulativa conform prevederilor art. 156^4 din Codul fiscal.

Incepand cu anul 2010, astfel de servicii prestate de firma dvs. se vor raporta lunar prin declaratia recapitulativa cod 390 al carui termen de depunere este cel mai tarziu pana in data de 15 a lunii urmatoare celei in care serviciul a fost prestat. De exemplu, pentru luna ianuarie 2010, termenul declaratiei cod 390 va fi data de 15 februarie 2010.

La incadrarea serviciilor efectuate in anul 2010, trebuie sa aveti in vedere precizarile alineatului 10 de la punctul 13 din normele de aplicare care prevad faptul ca prestatorul trebuie sa faca dovada ca beneficiarul este o persoana impozabila si ca este stabilit in Comunitate si serviciul este prestat catre sediul activitatii sale economice sau catre sediul sau fix, aflat in alt stat membru decat Romania. Aceasta conditie se considera indeplinita daca beneficiarul comunica prestatorului:

* o adresa a sediului activitatii economice, sau, a unui sediu fix, din Comunitate;
* un cod valabil de TVA atribuit de autoritatile fiscale din alt stat membru. Se considera ca prestatorul a actionat de buna credinta cand obtine confirmarea validitatii codului de TVA atribuit beneficiarului sau de autoritatile fiscale din alt stat membru prin intermediul procedurilor de securitate existente la nivel comunitar.

In situatia in care beneficiarul nu comunica un cod valabil de TVA, sau il comunica, dar prestatorul nu obtine confirmarea validitatii codului de TVA al clientului sau, se considera ca locul prestarii se afla la locul unde este stabilit prestatorul, caz in care serviciul este impozabil in Romania si se colecteaza TVA. Factura emisa cu TVA poate fi stornata ulterior numai daca se obtine confirmare oficiala a autoritatii fiscale din statul membru in care beneficiarul este stabilit din care rezulta ca la data prestarii serviciului beneficiarul avea calitatea de persoana impozabila.

Chiar daca serviciul prestat se incadreaza la operatiuni neimpozabile in Romania, pentru acest gen de operatiuni firma dvs. are dreptul de deducere a T.V.A. aferenta bunurilor si serviciilor achizitionate pentru realizarea acestei activitati economice. Acest fapt rezulta din prevederile art. 145, alin. (2), lit. (b) "Orice persoana impozabila are dreptul sa deduca taxa aferenta achizitiilor, daca acestea sunt destinate utilizarii in folosul urmatoarelor operatiuni:…… b) operatiuni rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate, daca taxa ar fi deductibila, in cazul in care aceste operatiuni ar fi fost realizate in Romania;"

In baza noilor modificari ale Codului fiscal si ale normelor de aplicare, la emiterea facturii trebuie completate cel putin urmatoarele informatii:

* referitor la prestator:

- localitatea, strada si numarul.
- daca prestatorul are sedii secundare fara personalitate juridica pe teritoriul Romaniei, pe facturile emise se va inscrie adresa sediului activitatii economice a persoanei juridice si, optional, se poate inscrie si adresa sediului secundar prin care au fost prestate serviciile.

* referitor la beneficiar:

- localitatea, strada si numarul.
- daca beneficiarul cu sediul activitatii economice in afara Romaniei, are sedii fixe pe teritoriul Romaniei, pe facturile emise prestatorul stabilit in Romania trebuie sa inscrie adresa sediului fix din Romania catre care au fost prestate serviciile.

Pe fiecare factura emisa incepand cu anul 2010 se inscrie mentiunea "neimpozabil cf. articolul 133 alineatul 2 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal" sau "neimpozabil cf. articolul 55 din Directiva 112 a CEE".

Referitor la serviciile de procesare, trebuie sa aveti in vedere prevederile principalelor acte normative care au intrat in vigoare incepand cu data de 1 ianuarie 2010:

1. O.U.G. nr. 109 din 7 octombrie 2009 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal publicata in Monitorul Oficial nr. 689 din 13 octombrie 2009
2. H.G. nr. 1620 din 29 decembrie 2009 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004 publicata in Monitorul Oficial nr. 927 din 31 decembrie 2009
3. O.M.F.P. nr. 3417 din 21 decembrie 2009 pentru aprobarea Instructiunilor de aplicare a masurilor de simplificare in domeniul taxei pe valoarea adaugata privind operatiunile pluripartite din Comunitate, legate de lucrari asupra bunurilor mobile corporale, si a Instructiunilor de aplicare a masurilor de simplificare in domeniul taxei pe valoarea adaugata privind retururile de bunuri in spatiul comunitar si tratamentul fiscal al reparatiilor efectuate in perioada de garantie si postgarantie publicat in monitorul oficial nr. 914 din 28 decembrie 2009.

Astfel, din noul ordin rezulta ca masurile de simplificare pot fi aplicate doar in situatia in care sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:

* referitoare la contractorul principal:

1. sa fie o persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA in statul membru in care este stabilit;
2. sa nu aiba un cod de inregistrare in scopuri de TVA in statul membru in care sunt realizate efectiv lucrarile asupra bunurilor mobile corporale;
3. sa transmita codul sau de inregistrare in scopuri de TVA partii sau partilor cocontractante;

* referitoare la ceilalti operatori economici implicati: acestia trebuie sa fie persoane impozabile din perspectiva TVA;

* referitoare la produsele prelucrate: acestea trebuie sa se intoarca in statul membru in care contractorul principal este stabilit si care a atribuit codul de inregistrare in scopuri de TVA transmis de contractorul principal.

In anexa nr. 1 a acestui ordin se regasesc suficiente exemple pe care vi le recomand sa le cititi pentru a vedea in ce masura sunt aplicabile firmei dvs. Fiecare exemplu este prezentat in doua alternative: cu sau fara aplicarea masurilor de simplificare. Trebuie sa aveti in vedere faptul ca aplicarea masurile de simplificare nu au caracter obligatoriu, acestea fiind aplicabile optional, in functie de avantajele oferite atat firmei dvs. in calitate de procesator cat si beneficiarului acestor servicii.

Acest ordin abroga O.M.F.P. nr. 1.823/2007 cu un continut similar.

Solutie oferita de Serviciul de Consultanta al
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 2010

Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie contabili!

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal Modificari importante privind planul de conturi!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016