Tags: incasare facturi, facturi in lei
O factura emisa in lei, catre o persoana fizica din Romania, se poate incasa in euro? Multumesc!
• Tip societate: S.R.L.
• Numar de angajati: 0 angajati
• Platitoare TVA: Nu
• Cod CAEN: 4773
Raspunsul consultantului fiscal Amelia Dumitras:
Cu exceptia prestarii de servicii externe (transport international de marfuri si de persoane si turismul international), incasarea in valuta, fie in numerar, fie prin transfer bancar intre doua persoane rezidente in Romania nu este permisa, fiind obligatorie incasarea in lei a contravalorii facturilor emise, fie in lei, fie in valuta.
In acest sens, aduc drept argument prevederile Regulamentului B.N.R. nr. 4 din 1 aprilie 2005 Republicat privind regimul valutar, cu ultima modificare efectuata prin Regulamentul B.N.R. nr. 7 din 4 august 2020 pentru modificarea si completarea Regulamentului Bancii Nationale a Romaniei nr. 4/2005 privind regimul valutar, publicat in M. Of. nr. 711 din 7 august 2020.
Astfel, la CAPITOLUL II "Regimul valutar" SECTIUNEA a II-a "Operatiuni valutare intre rezidenti", interdictia incasarii in valuta este reglementata prin art. 3 alin. (1)
"(1) Platile, incasarile, transferurile si orice alte asemenea operatiuni care decurg din vanzari de bunuri si prestari de servicii intre rezidenti, indiferent de raportul juridic care le reglementeaza, se realizeaza numai in moneda nationala (leu), cu exceptia operatiunilor prevazute in anexa nr. 2 "Categorii de rezidenti care pot efectua operatiuni in valuta", care se pot efectua si in valuta. "
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
Asa cum rezulta chiar din textul regulamentului, situatia prezentata de dvs. nu se incadreaza in categoria exceptiilor reglementate prin anexa nr. 2
"Categoriile de rezidenti si situatiile in care acestia pot efectua operatiuni in valuta cu alti rezidenti sunt prezentate mai jos:
a) persoanele juridice care efectueaza plati si incasari nemijlocite decurgand din contracte de comert exterior si prestari de servicii externe (export-import de bunuri si servicii), pe baza contractelor de comision incheiate intre comisionar si comitent sau intre comisionarul unui nerezident si beneficiarul rezident, precum si a contractelor de comert exterior respective;
b) persoanele juridice care efectueaza nemijlocit plati si incasari pe baza contractelor de subantrepriza decurgand din contracte de colaborare (cooperare) economica internationala, contracte de export al unor obiective complexe si al unor produse cu ciclu lung de fabricatie;
c) persoanele fizice, juridice si alte entitati, pentru operatiuni care decurg din acte de comert derulate in porturi, in zonele din aeroporturi si punctele de trecere a frontierei de stat, asimilate zonelor libere, ori din acte de comert derulate pe parcurs extern in trenuri internationale, la bordul aeronavelor si navelor;
d) persoanele fizice, juridice si alte entitati, pentru operatiuni stipulate de prevederi legale exprese;
e) persoanele fizice, pentru operatiuni efectuate intre acestea cu caracter ocazional;
f) persoanele fizice, juridice si alte entitati, pentru operatiuni nemijlocite ce decurg din organizarea si/sau prestarea de servicii externe, cum ar fi transportul international de marfuri si de persoane si turismul international;
g) persoanele fizice, juridice si alte entitati, pentru operatiuni nemijlocite decurgand din contracte externe de prelucrare in regim "lohn", pe baza contractelor de colaborare incheiate intre rezidenti si in masura in care colaboratorii rezidenti sunt nominalizati, daca este cazul, in autorizatia de perfectionare activa;
h) persoanele fizice, juridice si alte entitati, pentru operatiuni efectuate in strainatate;
i) persoanele juridice, pentru platile efectuate catre furnizori si subfurnizori, aferente bunurilor si serviciilor care intra in componenta produselor exportate, respectiv contribuie la realizarea serviciilor exportate. Nu se includ in aceasta categorie bunurile cumparate de la furnizori si subfurnizori rezidenti, destinate comercializarii la export ca atare/direct, in aceeasi forma in care au fost cumparate, fara ca exportatorul sa fi creat valoare adaugata respectivelor bunuri."
Astfel, in situatia in care tranzactia pentru care s-a emis
factura nu se incadreaza in niciuna din situatiile enumerate anterior, chiar daca negocierea pretului de vanzare se efectueaza in valuta, iar factura se emite in valuta, incasarea trebuie efectuata in lei, la cursul valutar din data emiterii facturii, ca data a exigibilitatii TVA. Incasarea trebuie efectuata prin transfer bancar conform obligatiei reglementate prin Legea nr. 70 din 2 aprilie 2015 pentru intarirea disciplinei financiare privind operatiunile de incasari si plati in numerar, art. 1 alin. (1)
"(1) Operatiunile de incasari si plati efectuate de persoane juridice, persoane fizice autorizate, intreprinderi individuale, intreprinderi familiale, liber profesionisti, persoane fizice care desfasoara activitati in mod independent, asocieri si alte entitati cu sau fara personalitate juridica de la/catre oricare dintre aceste categorii de persoane se vor realiza numai prin instrumente de plata fara numerar, definite potrivit legii."
Totusi, ca exceptie de la prevederile art. 1 alin. (1), pot fi efectuate incasari/plati in numerar, dar in limita plafonului reglementat prin art. 3 alin. (1) lit. a) si lit. c) din Legea nr. 70/2015
"(1) Prin exceptie de la prevederile art. 1 alin. (1) se pot efectua operatiuni de incasari si plati in numerar, in urmatoarele conditii:
a) incasari de la persoanele prevazute la art. 1 alin. (1), in limita unui plafon zilnic de 5.000 lei de la o persoana;
.....
c) plati catre persoanele prevazute la art. 1 alin. (1), in limita unui plafon zilnic de 5.000 lei/persoana, dar nu mai mult de un plafon total de 10.000 lei/zi;"
In acest context, trebuie retinut faptul ca se interzice fragmentarea incasarilor in numerar aferente unei facturi emise, dar si fragmentarea facturilor pentru o livrare de bunuri, interdictii reglementate prin art. 3 alin. (2)
"(2) Sunt interzise incasarile fragmentate in numerar de la beneficiari pentru facturile a caror valoare este mai mare de 5.000 lei si, respectiv, de 10.000 lei, in cazul magazinelor de tipul cash and carry, precum si fragmentarea facturilor pentru o livrare de bunuri sau o prestare de servicii a caror valoare este mai mare de 5.000 lei, respectiv de 10.000 lei."
In concluzie, daca nu se incadreaza la exceptii, valoarea facturii aferente unei tranzactii efectuate intre doua persoane rezidente in Romania nu poate fi incasata in valuta, indiferent de faptul ca factura se emite in lei sau in valuta.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Ajustare TVA creante neincasate
Intrebare:
Speta este legata de o creanta de recuperat in materie de tva cand se poate prescrie sau nu.
intrebarile care se nasc acum sunt legate de stornarea de la art 287 din codul fiscal.
Pt un client A al societatii B, s-a emis facturi in anul 2019 si anul 2020, anul 2021 si anul 2024.
Clientul A a intrat in faliment in anul 2026.
Conform art 287 se poate storna tva pentru clientii intrati in faliment si se prescrie acest drept...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Plata chirie catre persoana fizica in 2026 pentru anii precedenti
Intrebare:
Societatea are incheiat un contract de inchiriere cu o persoana fizica pentru un punct de lucru unde sa isi desfasoare activitatea. Contractul este incheiat cu 01.01.2023 si are prevazuta o clauza, chiria aferenta 01.01.2023-31.12.2025 se va achita pana la sfarsitul anului 2026. Pentru ca nu a fost achitata, societatea nu a inregistrat pe cheltuiala nimic. Persoana fizica a declarat chiria in declaratia unica pentru anul 2023. Tinand cont ca incepand cu anul 2024 impozitul se retine...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Includerea transportului in costul marfii
Intrebare:
Am achizitionat lonjeroane de la un furnizor si transportul a fost facut de o firma de transport deci sunt 2 facturi separate.
La inregistrare in contabilitate este impus legal ca transportul sa fie inclus in pretul produsului sau exista posibiliatea inregistrarii separat? Transportul sa fie pe cheltuiala?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Prestari servicii gratuite in scopul stimularii vanzarilor
Intrebare:
O societate comerciala A, platitoare de TVA si de impozit pe profit, presteaza servicii de taxi, in baza unui contract de dispecerizare cu o alta societate B, care desfasoara acelasi tip de activitate. In contractul de dispecerizare, se prevede ca obligatoriu, societatea A sa aplice promotia aplicata si in cadrul societatii de dispecerizare B si anume: sa efectueze a 10- a cursa pentru acelasi client (in limita de 5 km) gratis si sa pastreze regulamentul promotiei in masina, la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<