Tags: declaratia recapitulativa, achizitii intracomunitare
Persoane impozabile, inregistrate in scopuri de taxa pe valoarea adaugata, conform art. 153 si 153 indice 1 din Legea 571/2003 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, care au efectuat livrari intracomunitare scutite de taxa, achizitii intracomunitare de bunuri, livrari de bunuri in cadrul unei operatiuni triunghiulare, precum si prestari/achizitii intracomunitare de servicii, ca lunar pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare unei luni calendaristice au obligatia completarii si depunerii la organele fiscale competente a Declaratiei recapitulative privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare, formular 390 VIES.
Declaratia recapitulativa se depune, in format electronic, la registratura organului fiscal competent, la posta, prin scrisoare recomandata sau prin completare pe pagina de websiteul ANAF, prin Sistemului Electronic National (SEN). Formatul electronic, depus pe suport electronic va fi insotit, obligatoriu, de formularul editat cu ajutorul programului de asistenta, semnat si stampilat, conform legii.
Contribuabilii care detin certificat digital pot depune formularul prin mijloace electronice de transmitere la distanta, pe websiteul ANAF.
Atentie! Contribuabilii mari si contribuabilii mijlocii, precum si sediile secundare ale acestora au obligatia depunerii Declaratiei recapitulative privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare, formular 390 VIES, numai prin mijloace electronice de transmitere la distanta, prin intermediul SEN.
Semnarea declaratiei se realizeaza prin utilizarea certificatului calificat emis de un furnizor de servicii de certificare, acreditat in conditiile Legii nr. 455/2001 privind semnatura electronica.
Formatul electronic al declaratiei recapitulative se obtine prin folosirea programului de asistenta elaborat de ANAF si se transmite organului competent pe suport electronic.
Programul de asistenta este pus la dispozitia persoanelor impozabile, gratuit, de unitatile fiscale sau poate fi descarcat de pe serverul de pe websiteul ANAF, de la adresa www.anaf.ro, sectiunea Declaratii electronice, categoria Descarcare declaratii.
Declaratia depusa initial se rectifica prin depunerea unei noi declaratii, pe acelasi format, bifand casuta corespunzatoare de pe formular. In declaratia rectificativa se rectifica tranzactii declarate in orice perioada de raportare anterioara si se completeaza toate rubricile formularului cu datele valabile la momentul declararii, indiferent daca acestea au mai fost declarate.
De retinut! Se completeaza cate o declaratie rectificativa pentru fiecare perioada de raportare pentru care se opereaza rectificari.
Nedepunerea la termenele legale sau depunerea de declaratii recapitulative cu sume incorecte ori incomplete se sanctioneaza cu amenda:
- de la 1.000 la 5.000 lei in cazul nedepunerii declaratiei recapitulative la termenele legale;
- de la 500 la 1.500 lei in cazul depunerii declaratiei recapitulative cu date incorecte ori incomplete.
Nu se sanctioneaza contraventional persoanele care corecteaza declaratia recapitulativa pana la termenul legal de depunere a urmatoarei declaratii recapitulative, daca depunerea declaratiei recapitulative cu sume incorecte ori incomplete nu a fost constatata de organul fiscal anterior corectarii.
Nu se sanctioneaza contraventional persoanele care corecteaza declaratiile recapitulative pana la implinirea termenului legal de depunere a acestora.
Nu se sanctioneaza contraventional persoanele care, ulterior termenului legal de depunere, corecteaza declaratiile ca urmare a unui fapt neimputabil persoanei impozabile.
In cazul aplicarii sanctiunii amenzii, contravenientul are posibilitatea achitarii in termen de 48 de ore a jumatate din minimul amenzii, agentul constatator facand mentiune despre aceasta posibilitate in procesul-verbal de constatare si sanctionare contraventionala.
*
Baza legala: art. 156 indice 4 din Legea 571/2003 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare; Ordinul presedintelui ANAF nr. 76/2010 pentru aprobarea modelului si continutului formularului „Declaratie recapitulativa 390 VIES privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare”, publicat in Monitorul Oficial nr. 67/29.01.2010; art. 219 indice 1 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de Procedura Fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare; Ordinul presedintelui ANAF nr. 2.520/2010 privind depunerea declaratiilor fiscale prin mijloace electronice de transmitere la distanta de catre contribuabilii mari si mijlocii, publicat in Monitorul Oficial nr. 670/01.10.2010; Ordinul presedintelui ANAF nr. 2.568/2010 pentru modificarea si completarea Ordinului presedintelui ANAF nr. 2.520/2010 privind depunerea declaratiilor fiscale prin mijloace electronice de transmitere la distanta de catre contribuabilii mari si mijlocii, publicat in Monitorul Oficial nr. 704/21.10.2010.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intermediere activitate de transport
Intrebare:
Firma A din Romania, platitoare de TVA, transportator, doreste sa intermedieze un transport intracomunitar intre prestator B din Romania, platitor TVA si client din Polonia. Va rog respectuos sa ne comunicati daca trebuie sa primeasca factura de la transportator cu valoarea transportului si sa emita factura catre client polonez cu valoarea prestatiei la care adauga profitul firmei, sau poate sa factureze doar un comision catre client Polonia urmand ca transportatorul B sa factureze...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie etapizata servicii. Cota de tva
Intrebare:
O firma platitoare de TVA are un contract de prestari servicii de proiectare incheiat in anul 2024 cu o firma platitoare de TVA. In contract pe langa serviciile de proiectare sunt prevazute diferite avize de obtinut, acestea fiind in sarcina firmei prestatoare si decontate ulterior de client. Astfel, pe toata durata contractului firma prestatoare obtine si plateste avizele pe baza de facturi emise pe numele sau (TVA 19%). Ulterior, la sfarsitul contractului, toate avizele obtinute...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Regim fiscal penalitati comerciale
Intrebare:
Societatea noastra nu a achitat 2 facturi de la furnizor din 29.11. 20218 in valoare de 87.932,32 si din 30.12.2019 in valoare de 428.400 lei. Furnizorul a dat in judecata societatea noastra prin care pretinde plata sumei totale de 516.332 lei plus plus penalitati contractuale pentru neplata facturi in valoare de 300.000 lei, conform contract de prestari servicii.
Prin hotarare judecatoreasca s-au acceptat si penalitatile in valoare de 300.000 lei. Intrebarea este: sunt...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Compensare datorie - stocuri asociat unic
Intrebare:
Avem intrebarea urmatoare cu privire la un SRL care doreste sa isi inchida activitatea. Avem stoc de marfa in contul 371 precum si datorie catre asociatul unic in contul 4551. Avand in vedere ca societatea datoreaza bani din contractele de creditare catre asociatul unic se poate sa compensez cumva cu stocul de marfa ramas? Sau cum se poate trece marfa in posesia directa a asociatului unic? Exista implicatii fiscale? Va multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Amenajare spatiu inchiriat
Intrebare:
Societatea X a deschis o cafenea intr-un spatiu inchiriat.
Spatiul inchiriat era o camera goala, iar chiriasul a investit in mobilier, mijloace fixe, varuit etc.
Care e monografia contabila si cum se va inregistra investitia facuta de chirias?
Proprietarul nu va acoperi nimic din cheltuiala si nici nu va scade din valoarea chiriei lunare.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<