Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
S-a infiintat o ferma de crestere a porcinelor cu ajutorul unei finantari nerambursabile pe masura 121. La finalizarea investitiei a fost depusa cerere pentru rambursare TVA. Conform procesului verbal intocmit de inspectori au respins la rambursare o parte din valoare TVA pentru urmatoarele motive. Autorizatia de construire a fost emisa pe persoana fizica iar constructia a fost efectuata pe persoana fizica autorizata.
Proiectul pentru obtinerea finantarii a fost depus pe numele persoanei fizice neuatorizate care avea in proprietate terenul pe care urma sa construiasca. Toate documentele necesare (avize, acorduri,) au fost emise pe numele persoanei fizice neutorizate si depuse in dosarul cererii de finantare.
Dupa castigarea proiectului, s-a primit notificarea din partea AFIR ca in termen de 15 zile lucratoare firma are obligatia sa infiinteze o persona fizica autorizata pentru a avea drept la semnarea contractului.
Inainte de a fi demarate lucrarile de constructii aferente proiectului, au fost indeplinite toate formele legale pana cand s-a primit autorizatie de construire. Ca persoana fizica neautorizata, s-a dat pentru folosinta conform unui contract de comodat terenul detinut pentru persona fizica autorizata. Receptia finala a fost intocmita pe persoana fizica autorizata.
Dat fiind faptul ca au fost indeplinite conditiile impuse de AFIR, stabilim de ce ANAF a refuzat rambursarea TVA pentru investitie.
Chiar daca autorizatia de construire a fermei fost emisa pe numele persoanei fizice ca persoana neimpozabila din punctul de vedere al TVA, fiscul nu este indreptatit sa anuleze dreptul de deducere al sumei TVA deductibile deduse, solicitate la rambursarea TVA de catre P.F.A. ca persoana impozabila, inregistrata in scopuri de TVA. Practic, existenta autorizatiei de construire nu este o cerinta, dar nicio conditie pentru exercitarea dreptului de deducere a sumei TVA deductibile aferente achizitiilor de bunuri si servicii.
Exercitarea dreptului de deducere se efectueaza conform conditiilor reglementate prin art. 145 alin. (2) si a cerintelor de la art. 146 alin. (1) din Codul fiscal. Prin art. 145 alin. (2) lit. a), b) si c) din Codul fiscal se prevede ca "Orice persoana impozabila are dreptul sa deduca taxa aferenta achizitiilor, daca acestea sunt destinate utilizarii in folosul urmatoarelor operatiuni:
a) operatiuni taxabile;
b) operatiuni rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate, daca taxa ar fi deductibila, in cazul in care aceste operatiuni ar fi fost realizate in Romania;
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
SAF-T pentru Contribuabili Mici
c) operatiuni scutite de taxa, conform art. 143, 144 si 144^1;".
Regula generala prevede faptul ca exercitarea dreptului de deducere se efectueaza sub rezerva respectarii conditiei impuse prin art. 146 alin. (1) litera a) conform careia pentru exercitarea dreptului de deducere a taxei, persoana impozabila trebuie sa detina :
- o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 155;
- dovada platii daca este persoana impozabila obligata sa aplice sistemul TVA la incasare sau daca furnizorul/prestatorul este persoana impozabila obligata la aplicarea sistemului TVA la incasare.
Aceste prevederi trebuie coroborate cu cele de la pct. 46 alin. (1) din normele de aplicare ale art. 146 conform carora justificarea deducerii taxei se face numai pe baza:
- exemplarului original al documentelor prevazute la art. 146 alin. (1) din Codul fiscal
- care trebuie sa contina cel putin informatiile prevazute la art. 155 alin. (19) din Codul fiscal;
- dovada platii in cazul achizitiilor prevazute la art. 145 alin. (1^2) din Codul fiscal
- efectuate de catre persoanele impozabile obligate la aplicarea sistemului TVA la incasare, respectiv de catre persoanele impozabile care achizitioneaza bunuri/servicii prevazute la art. 145 alin. (1^1) din Codul fiscal
- de la persoane impozabile care au aplicat sistemul TVA la incasare.
Asa cum se poate constata, existenta autorizatiei de construire nu este o conditie pentru exercitarea dreptului de deducere, fiind suficienta existenta facturii emise de catre furnizor/prestator pe numele beneficiarului lucrarilor respective.
Autorizatia de construire este doar un document prin care se poate face dovada realitatii lucrarilor de construire a fermei, fara a fi un document impus de legislatia fiscala pentru exercitarea dreptului de deducere. Astfel, autorizatia de construire este un document care nu are caracter fiscal, motiv pentru care niciun organ de inspectie fiscala nu poate invoca inexistenta acestui document la data faptului generator si a exigibilitatii TVA cu scopul anularii dreptului de deducere a sumei TVA deductibile inscrise in facturile furnizorilor de materiale si in facturile prestatorilor de servicii. Totusi, organul de inspectie fiscala poate solicita acest document, inclusiv dovada inregistrarii bunului imobil la D.G.I.T.L. in vederea impunerii (in situatia in care lucrarile de constructie materializate intr-un obiectiv de investitii au fost puse in functiune), dar numai pentru a se asigura ca operatiunea este reala.
Aceste solicitari sunt motivate, deoarece inspectia fiscala are drept atributii, printre altele, si "constatarea si investigarea fiscala a tuturor actelor si faptelor rezultand din activitatea contribuabilului supus inspectiei sau altor persoane privind legalitatea si conformitatea declaratiilor fiscale, corectitudinea si exactitatea indeplinirii obligatiilor fiscale, in vederea descoperirii de elemente noi relevante pentru aplicarea legii fiscale;". in acest context, am in vedere prevederile art. 94 "Obiectul si functiile inspectiei fiscale" alin. (2) lit. a) din O.G. nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala.
In acest context, trebuie retinut faptul ca exercitarea dreptului de deducere nu este conditionata de existenta dreptului de proprietate asupra terenului respectiv, dar nici de existenta autorizatiei de construire pe numele persoanei impozabile din punctul de vedere al TVA (P.F.A.). Faptul ca autorizatia de constructie a fost eliberata pe numele proprietarului acelui teren nu are relevanta pentru exercitarea dreptului de deducere a TVA aferenta obiectivului de investitie.
Practic, prin construirea cladirii, persoana fizica autorizata a justificat intentia de a realiza operatiuni taxabile si/sau operatiuni scutite cu drept de deducere, constand in livrari intracomunitare de bunuri si exporturi.
Astfel, din situatia prezentata, consider ca P.F.A. are drept de deducere a sumei TVA deductibile inscrisa in factura/facturile prestatorului din momentul primirii acesteia/acestora, dar cu conditia sa poata demonstra ca la momentul deducerii TVA a existat intentia de a le utiliza ferma pentru realizarea de operatiuni taxabile, scutite cu drept de deducere si neimpozabile. De altfel, acest aspect rezulta, in mod evident din finantarea nerambursabila obtinuta.
in acest sens, sunt aplicabile concluziile urmatoarelor cazuri ale Curtii Europene de Justitie:
cazul C-110/94 (INZO), conform caruia chiar si prima cheltuiala de investitie in scopul unei activitati poate fi considerata activitate economica in sensul art. 4 din Directiva a VI-a (in prezent art. 9 din Directiva 112/2006/CE).
C-268/83 (ROMPELMAN). La paragraful 15 din Cazul INZO se face trimitere la paragraful 22 din Cazul Curtii Europene de Justitie C-268/83 (ROMPELMAN) conform caruia Curtea sustine ca activitatile economice prevazute la art. 4 (1) din Directiva a VI-a pot consta in cateva tranzactii consecutive si aceste activitati preparatorii, cum ar fi achizitia de bunuri, de proprietati imobiliare, trebuie tratate ca reprezentand activitate economica. De asemenea, la paragraful 23 din Cazul INZO se face trimitere la paragraful 24 din Cazul ROMPELMAN unde Curtea a statuat ca este obligatia persoanei care solicita deducerea taxei pe valoarea adaugata sa demonstreze ca sunt indeplinite toate conditiile legale pentru acordarea deducerii si art. 4 din Directiva a VI-a nu impiedica autoritatile fiscale sa solicite dovezi obiective care sa sustina intentia declarata de a desfasura activitate economica dand nastere la activitati taxabile.
In concluzie, din jurisprudenta Curtii Europene de Justitie rezulta ca pot exista situatii in care se acorda drept de deducere a TVA societatilor pentru achizitiile de bunuri si servicii efectuate atat anterior cat si ulterior inceperii activitatii taxabile, fara a conditiona deducerea de alte elemente, cum ar fi existenta terenului in proprietate sau existenta autorizatie de construire pe numele persoanei impozabile.
Altfel spus, pentru acordarea dreptului de deducere a TVA este suficienta dovedirea intentiei persoanei impozabile, la momentul achizitiei, de a utiliza bunurile si serviciile achizitionate in folosul activitatii taxabile ulterioare efectuarii investitiei. Intentia poate fi dovedita, de exemplu, prin obiectul de activitate al societatii cu privire la obtinerea de produse finite intr-un anumit domeniu, caz in care existenta unei ferme agricole este prima conditie de realizare a obiectului sau de activitate. Intentia este demonstrata chiar prin existenta Proiectului de finantare in baza masurii nr. 121, activitatea finantata fiind eligibila. in acest context, construirea unei cladiri pentru productia agricola la nivel de ferma prin respectarea standardelor comunitare si a cerintelor pentru protectia mediului, este o cheltuiala eligibila care conduce la realizarea de operatiuni taxabile si/sau scutite cu drept de deducere.
Astfel, este recomandabil sa formulati contestatie impotriva Deciziei de impunere ca act administrativ fiscal la care s-a anexat Raportul de inspectie fiscala. Contestatia se depune in termen de 30 de zile de la comunicarea deciziei de impunere ca document administrativ fiscal. Contestatia se formuleaza conform prevederilor O.M.F.P. nr. 2906 din 25 septembrie 2014 privind aprobarea Instructiunilor pentru aplicarea titlului IX din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, publicat in M.Of. nr. 736 din 9 octombrie 2014.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Agentiile de turism beneficiaza de un regim special al TVACod TVA anulat si restituri de sume platite in plus. Tratament fiscalOrdinul 2810/2016 aproba Procedura de primire a cererilor de rambursare a TVA aferenta importurilor si achizitiilor de bunuri sau serviciiANAF ramburseaza TVA in iulie in valoare de peste 1,4 miliarde de leiGrupul de TVA faciliteaza procedura de rambursare a taxeiUltimele articole
Care este termenul de prescriere pentru solicitarea rambursarii TVAANAF a publicat Ghidul privind recuperarea TVA achitata in alt stat membru al Uniunii EuropeneGhid ANAF privind recuperarea TVA achitata in alt stat membru al Uniunii EuropeneControale ANAF pe TVA. Ce documente verifica Fiscul in cazul unui control de TVARambursarea de TVA: cine o poate solicita si cum se calculeaza valoarea TVA-ului rambursatArticole similare
Noutati legislatie Fiscala 05-09 ianuarie 2009 - Monitorul OficialZoom fiscal: Recalcularea bazei impozabile pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilorNoi reguli pentru recalcularea platilor anticipate cu titlu de impozit. In ce constau modificarile?Impozit profit si TVA. Control Fisc: Declararea sumelor suplimentare din anii precedentiLegea 209/2015 privind anularea unor obligatii fiscaleUltimele articole
Proiect: Noi ajustari privind Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVASeminare online ANAF: Explicatii pentru TOATE facilitatile prevazute de OUG 107/2024Amnistia Fiscala 2024: Ce trebuie sa stiiOUG 107/2024. Masurile se aplica si pentru obligatiile care depasesc 31 august 2024?OUG 107/2024. Care sunt principalele 5 masuriArticole similare
Acordarea bonificatiei pe impozitul pe profit compensat cu TVA, pentru trimestrul I 2020. Studiu de cazObligatie inregistrare si declarare punct de lucru. Ce prevederi respectam?Noul Cod de Procedura Fiscala - o lucrare indispensabila specialistilorSinteza modificari si completari ale Codului de Procedura FiscalaProcedura compensarii obligatiilor fiscale cu suma negativa din deconturile de TVAUltimele articole
Iesire din sistemul micro in timpul anului. D700 completata eronatZoom fiscal: Termen inscriere informatii in Registrul contribuabililor si in Registrul persoanelor impozabileModificari in Codul de Procedura Fiscala - recomandarile expertilor5 intrebari privind exercitiul financiar diferit de anul calendaristic si schimbarea anului fiscal5 motive sa participati la Seminarul National de Fiscalitate si ContabilitateArticole similare
Cele 62 de modificari noi in Codul fiscal 2016Studiu de caz: Exista posibilitatea recuperarii TVA urmand ca ulterior sa se treaca la anularea prin optiune a inregistrarii in scopuri de TVA?Achizitie intracomunitara, neinregistrare in ROI. Ce consecinte apar?Transfer linie business. Sunt societatile obligate sa efectueze ajustari de TVA?Titlul II Captitolul II partea a III-aUltimele articole
Distrugere punct de lucru in totalitate. Cheltuielile sunt deductibile?Cum a fost modificat Codul Fiscal prin OUG 138/2024. Schimbarile se aplica din 1 ianuarie 2025Facturi fiscale in contextul e-TVA. Cum trebuie emiseSalariu minim brut pe tara, MAJORAT din ianuarie 2025. La ce suma va ajungeSponsorizari. Momentul scaderii din impozitul pe profitArticole similare
Modificarea Codului fiscal: Transpunerea Directivelor europene in legislatia noastraModificari aduse sistemului E-TVA prin OUG 87/2024Inregistrare in scopuri de TVA. Activitati scutite fara drept de deducereCe obligatii fiscale au platitorii de venituri cu regim de retinere la sursa?Inchiriere bun imobil in regim de scutire fara drept de deducere. Tratament fiscal achizitiiUltimele articole
Redobandirea codului de TVA dupa anulare. Ce trebuie sa stiiVineri, 27 decembrie 2024, termenul limita de depunere a declaratiei 390 VIESDe la 1 ianuarie 2025 declaratia D406 devine obligatorie si pentru firmele miciControale antifrauda: Inspectorii au descoperit o schema frauduloasa cu caracter transfrontalier privind TVANoutati fiscale 2025. Ce modificari apar in privinta TVAAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"