Tags: pfa in 2022, tva trimestrial, tva lunar
Un PFA (profesie liberala) a devenit platitor de TVA (trimestrial) prin depasire plafon incepand cu 01.11.2021. PFA ul a fost infiintat in luna aprilie 2021. De la data infiintarii pana la data de 31.12.2021 a realizat venituri care depasesc plafonul de platitor de TVA trimestrial (100000 EURO), dar de cand a devenit platitoare de TVA, nu a realizat. Cum procedez pentru calculul cifrei de afaceri, in vederea trecerii (sau nu) la platitor de TVA lunar? Va multumesc!
Raspunsul expertului contabil Mariana Prejbeanu:
Perioada fiscala pentru TVA se modifica anual in cazul depasirii plafonului de 100.000 euro. Astfel, daca in 2021 societatea va depasi plafonul de 100.000 euro, depune formularul 010 sau 700 pana la 15 ianuarie 2022, si incepand cu 01 ianuarie 2022 va calcula si va declara TVA lunar.
Potrivit art. 322 din Codul Fiscal, prin exceptie de la prevederile alin. (1), perioada fiscala este trimestrul calendaristic pentru persoana impozabila care in cursul anului calendaristic precedent a realizat o
cifra de afaceri din operatiuni taxabile si/sau scutite cu drept de deducere si/sau neimpozabile in Romania conform art. 275 si 278, dar care dau drept de deducere conform art. 297 alin. (4) lit. b), care nu a depasit plafonul de 100.000 euro al carui echivalent in lei se calculeaza conform normelor metodologice, cu exceptia situatiei in care persoana impozabila a efectuat in cursul anului calendaristic precedent una sau mai multe
achizitii intracomunitare de bunuri.
Echivalentul in lei al plafonului de 100.000 euro, prevazut la art. 322 alin. (2) din Codul fiscal, in orice situatie, se determina pe baza cursului de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru data de 31 decembrie a anului precedent, inclusiv pentru persoanele impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de TVA, conform art. 316 din Codul fiscal, in cursul anului.
La determinarea cifrei de afaceri prevazute la art. 322 alin. (2) din Codul fiscal se are in vedere baza de impozitare inscrisa pe randurile din decontul de taxa prevazut la art. 323 din Codul fiscal corespunzatoare livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii taxabile si/sau scutite cu drept de deducere si/sau a livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate, conform prevederilor art. 275 si 278 din Codul fiscal, dar care dau drept de deducere conform art. 297 alin. (4) lit. b) din Codul fiscal, precum si randurile de regularizari aferente. Nu sunt luate in calcul sumele inscrise in randurile din decont aferente unor campuri de date informative cum sunt facturile emise dupa inspectia fiscala sau informatii privind TVA neexigibila.
Pana la data de 01.11.2021 ati aplicat regimul special de scutire, asa cum prevede art.310 din Codul fiscal.
Pentru calcularea corecta a depasirii plafonului de 100.000 euro (494.810 lei) pentru anul 2021, plafonul se determina corespunzator celor 2 luni in care societatea a desfasurat operatiuni economice in calitate de persoana impozabila cu un cod valid de TVA, respectiv in intervalul 01.11.2021 (data dobandirii calitatii de
platitor de TVA) si 31 decembrie 2021 inclusiv.
Modul de calcul este:
494.810 : 12 luni = 41.234 lei/luna 2021
41.234 lei/luna x 2 luni = 82.468 lei
Astfel, numai daca PFA -persoana impozabila depaseste in anul 2021 plafonul de 82.468 lei, recalculat corespunzator numarului de luni calendaristice intregi in care este inregistrata TVA(cele doua luni), aceasta ar fi obligata sa modifice perioada fiscala de raportare pentru anul 2022, din trimestru utilizat in 2021 in luna calendaristica.
Se iau in considerare prevederile art. 322 alin. (5) din Codul fiscal
"(5) Daca cifra de afaceri efectiv obtinuta in anul inregistrarii, recalculata in baza activitatii corespunzatoare unui an calendaristic intreg, depaseste plafonul prevazut la alin. (2), in anul urmator perioada fiscala va fi luna calendaristica, conform alin. (1). Daca aceasta cifra de afaceri efectiva nu depaseste plafonul prevazut la alin. (2), persoana impozabila va utiliza trimestrul calendaristic ca perioada fiscala, cu exceptia situatiei in care persoana impozabila a efectuat in cursul anului calendaristic precedent una sau mai multe achizitii intracomunitare de bunuri."
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton. ![Redactia Infotva](https://infotva.manager.ro/images/autori//redactia-infotvaautor_avatar.png)
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Va rog sa ma ajutati cu un raspuns referitor la transmiterea prin sistemul e-Factura a facturilor emise catre persoane fizice:<br />
Este vorba despre avansuri facturate si incasate pentru livrarea de apartamente, livrare care va avea loc la sfarsitul anului 2025 cand va fi finalizata constructia de imobile.<br />
Am considerat ca incasarea sumelor cu titlu de avans nu reprezinta livrare de bunuri sau prestare de servicii si in e-factura se va trimite doar factura finala prin care...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: S-a depus bilantul aferent anului 2023 cu intarziere in data de 10.06.2024, e obligata firma sa treaca la impozit pe profit? Daca da, cu ce data? Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Doua angajate aflate in concedii medicale cod 08 si 14 ale caror salarii de incadrare se situeaza sub pragul de 3700 lei. Cum se procedeaza cu majorarea salariului avand in vedere faptul ca salariata aflata in concediu medical cod 08 (sarcina si lauzie) va intra in curand in concediu de crestere copil?<br />
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Suntem o societate care comercializeaza articole de pescuit. Vrem sa ne extindem activitatea, prin adaugarea in obiectul nostru de activitatea a vendoring ului vom achizitiona tonomate. Pentru vanzarea acestor produse, este nevoie de casa de marcat? Din punct de vedere al autorizatiilor, care ar fi acestea? Cum vom contabiliza incasarea acestor produse? Va multumim frumos!
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In cazul unei tranzactii de intermediere de vanzare parti sociale ale unei societati care consta in identificare investitor, facilitatea comunicarii cu investitorul, participare la negociere, .. etc., factura de comision emisa de intermediar pentru finalizarea unei astfel de tranzactii se incadreaza in sfera operatiunilor scutite de TVA conform art 292 (2) lit.a) ?<br />
(2) Urmatoarele operatiuni sunt, de asemenea, scutite de taxa:<br />
a) prestarile urmatoarelor servicii de...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Daca, potrivit Deciziei Administratorului, sunt acordate imprumuturi fara dobanda salariatilor iar retinerile se fac in rate egale din salariul lunar, ce riscuri de reincadrare sunt?<br />
Subliniez faptul ca aceste imprumuturi au caracter ocazional, avem contract de imprumut semnat de ambele parti, scopul imprumutului este "personal".<br />
Ne puteti ajuta cu o monografie contabila? Va multumim!</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor <<