Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Vom analiza, mai jos, modul in care efectuam calculul TVA aferent unei plati partiale.
In cazul unei societati care aplica sistemul de "TVA la incasare" si care achita catre furnizor o factura partial, societatea va deduce TVA proportional cu suma achitata din totalul facturii. Spre exemplu daca o societate achita jumatate din factura in cursul perioadei fiscale curente (luna/trimestru) in perioada respectiva va deduce jumatate din TVA aferent facturii., iar restul il va deduce in perioada fiscala in care se va efectua si restul platii facturii.
Cum calculam TVA aferent unei plati partiale?
Pentru calculul TVA se considera ca fiecare plata partiala include si TVA aferenta, aplicandu-se procedeul sutei marite.
Luam si un exemplu in acest sens.
Presupunem ca firma (care aplica sistemul de TVA la incasare si are TVA trimestrial) cumpara marfa in valoare de 10.000 lei, pe care o achita prin banca in doua transe, a cate 2.000 lei, respectiv, 8.000 lei.
Avem inregistrarile contabile astfel:
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Cartea verde a contabilitatii 2026
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
Achizitie marfa
371 = 401 8064,52 lei
4428 = 401 1935,48 lei
Apoi avem prima plata partiala:
401= 5121 2.000 lei
TVA devine exigibil partial: 2.000 lei * 24/124 = 387,10 lei
Apoi avem a doua plata partiala:
401= 5121 8.000 lei
TVA devine exigibil partial: 8.000 lei * 24/124 = 1548,38 lei
Daca cele doua plati partiale au loc in perioade fiscale diferite (luni/trimestre diferite) in prima perioada fiscala deducem prima suma de 387,10 lei, iar cea de-a doua in a doua perioada fiscala, intrucat la acel moment s-a efectuat si a doua plata partiala a facturii.
Societatile care nu aplica sistemul TVA la incasare si care achizitioneaza marfa de la alte societati care nu aplica sistemul TVA la incasare vor inregistra facturile potrivit sistemului clasic de exigibilitate, si anume, la momentul primirii facturii.
Sursa: descarc.ro
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Sistemul de TVA la incasare: noi modificari posibile la 1 aprilieAnaliza complexa: TVA la incasare de la 1 ianuarie 2013Cine aplica obligatoriu sistemul TVA la incasare. Norme de la 1 ianuarie 2013Primesti factura pana pe 15 ale lunii urmatoare? Afla cand devine TVA EXIGIBIL si in ce luna inregistrezi venitul, ca sa nu platesti penalitatiVanzarea produselor finite prin magazine propriiUltimele articole
Firme cu TVA la incasare. Cum stabiliti perioada fiscala de raportare a TVA in 2026Neplatitor de TVA: Drepturi si obligatii dupa iesirea optionala de la plata TVA in 2026Sistemul TVA la incasare, ajustarea negativa a bazei de impozitare. TVA neexigibilaRetragerea optionala din evidenta platitorilor de TVA. Cum se procedeaza?TVA EXIGIBIL si neexigibil. Ce inseamna si studii de caz utileArticole similare
Incasarea in avans a valorii serviciilor intracomunitare prestate. Ce tratament fiscal se aplica?Exigibilitatea TVACum trebuie declarat impozitul pe profit pentru trim. III 2024. Speta importantaCe tratament fiscal aplicam pentru avansul la o achizitie auto nefinalizata?Documentar fiscal: Reguli in 2013 pentru efectuarea platilor intre rezidentiUltimele articole
Jurnalul de TVA nu se potriveste cu contabilitatea? Cum poti gasi diferenta in cateva minute, NU in cateva oreNu ai primit salariul pentru munca prestata in Germania? Ajuta intotdeauna o notificare scrisa pentru plata salariului restant?Perioada fiscala TVA 2025 pentru persoanele care efectueaza achizitii intracomunitare de bunuriErori contabile si fiscale TVA. Cum se corecteaza acestea?Microintreprinderi cu TVA la incasare. Data la care intervine exigibilitatea taxelorArticole similare
Declaratia 311 se modifica. Care sunt noutatile?Cum deducem TVA pentru persoana impozabila cu regim mixt si persoana partial impozabila?Documentar fiscal: Declaratia 394 privind livrarile sau prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul nationalTotul despre Declaratia 394 | Conditii valabile in 2013SISTEMUL TVA LA INCASARE. Cum procedam la determinarea cifrei de afaceri?Ultimele articole
TVA la incasare: reguli de exigibilitate si deducere in livrarile dintre societati afiliate si neafiliateFacturile in SISTEMUL TVA LA INCASARE: cand colectezi, cand deduci si cum raportezi CORECTRadierea din SISTEMUL TVA LA INCASARE. Procedura completa[Ghid Complet] Procedura de inregistrare pentru aplicarea sistemului TVA la incasareTVA la incasare pentru firme din 2025. De cand puteti intra in sistem
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



