Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Taxa pe valoarea adaugata este suportata de catre consumatorii finali ai bunurilor si serviciilor, si nu de catre agentii economici - care au datoria de a o achita bugetului consolidat al statului. Acesta este si motivul pentru care TVA se aplica in tara in care se consuma bunurile si serviciile, si nu in statul in care acestea sunt produse.
In Romania, taxa pe valoarea adaugata este reglementata de Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare. Calculul TVA se realizeaza prin inmultirea bazei de impozitare cu cota de taxa aferenta.
In cele ce urmeaza vom prezenta cateva elemente referitoare la taxa pe valoarea adaugata aplicata in sfera sectorului bugetar, prevalandu-ne de reglementarile contabile in vigoare la data de 01.01.2013.
Astfel, sunt considerate persoane impozabile cele care desfasoara, de o maniera independenta
si indiferent de loc, activitati economice, oricare ar fi scopul sau rezultatul acestor activitati.
Institutiile publice nu sunt persoane impozabile pentru activitatile desfasurate in calitate de autoritati publice, chiar daca pentru desfasurarea acestor activitati se percep cotizatii, onorarii, redevente, taxe sau alte plati, cu exceptia acelor activitati care ar produce distorsiuni concurentiale daca institutiile publice ar fi tratate ca persoane neimpozabile.
Codul fiscal reglementeaza si o serie de activitati pentru care institutiile publice sunt tratate ca persoane impozabile, cum ar fi:
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2026
Calendarul contabilului vesel 2026
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
a) telecomunicatiile;
b) furnizarea de apa, gaze, energie electrica, energie termica, agent frigorific si altele
de aceeasi natura;
c) transport de bunuri si de persoane;
d) servicii prestate in porturi si aeroporturi;
e) livrarea de bunuri noi, produse pentru vanzare;
f) activitatea targurilor si expozitiilor comerciale;
g) depozitarea;
h) activitatile organismelor de publicitate comerciala;
i) activitatile agentiilor de calatorie;
j) activitatile magazinelor pentru personal, cantine, restaurante si alte localuri asemanatoare;
k) operatiunile posturilor publice de radio si televiziune.
De asemenea, institutiile publice sunt considerate persoane impozabile pentru o serie de activitati de interes general, desfasurate in calitate de autoritati publice, dar care sunt scutite de taxa fara drept de deducere, printre care se numara:
Persoanele eligibile vor figura in Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare.
Pentru persoanele din sistem, TVA la incasare presupune amanarea TVA deductibile pana la data platii. Astfel, pentru deducerea TVA va fi nevoie de doua documente: factura si dovada efectuarii platii.
TVA colectata va fi amanata pana la data incasarii, dar nu mai mult de 90 de zile, restrictie ce va favoriza statul si care nu mai respecta principiul neutralitatii TVA. Persoanele care nu aplica sistemul vor colecta TVA conform regulilor de baza, dar vor deduce TVA diferentiat:
- pentru achizitiile efectuate de la persoanele care nu aplica sistemul, conform regulilor de baza;
- pentru achizitiile efectuate de la persoanele din sistem, deduc TVA la data platii.
Pe facturile emise pentru operatiunile pentru care se aplica sistemul, va fi obligatorie inscrierea mentiunii TVA la incasare.
Daca pe factura nu este inscrisa aceasta mentiune, contribuabilii trebuie sa verifice existenta vanzatorului in Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare. Fiecare incasare totala/partiala se considera ca include si taxa aferenta (se va deduce prin inmultire cu 24/124, 9/109, 5/105, dupa caz).
Pentru operatiunile in valuta, cursul aplicabil este cel la care ar fi intervenit exigibilitatea taxei pentru operatiunea in cauza daca nu ar fi fost supusa sistemului TVA la incasare.
Pentru facturi emise inainte de data intrarii in sistemul de TVA la incasare, incasate sau nu, nu se aplica plata TVA la incasare.
Pentru facturi partiale emise inainte de data intrarii in sistemul de TVA la incasare, incasate sau nu, si pentru care livrarea/prestarea are loc dupa data intrarii in sistem, se va aplica sistemul de TVA la incasare numai pentru diferente.
La iesirea din sistem se aplica rationamentul reciproc. Contribuabilii din sistem vor include in jurnalele de vanzari facturile emise pentru care este obligatorie aplicarea sistemului TVA la incasare, chiar daca exigibilitatea taxei nu intervine in perioada fiscala in care a fost emisa factura.
Facturile care au TVA neexigibila integral sau partial vor fi preluate in jurnalele de vanzari din fiecare luna.
In plus, pentru aceste operatiuni, in jurnalele de vanzari se inscriu si:
a) numarul si data documentului de incasare (ori data la care s-au implinit cele 90 de zile);
b) valoarea integrala a contravalorii livrarii de bunuri/prestarii de servicii, inclusiv TVA;
c) baza impozabila si taxa pe valoarea adaugata aferenta;
d) valoarea incasata (ori pentru care au trecut 90 de zile) in perioada, inclusiv TVA, precum si baza impozabila si TVA exigibila aferenta;
e) diferenta reprezentand baza impozabila si TVA neexigibila.
Atat contribuabilii din sistem, cat si cei din afara, dar care cumpara de la acestia vor include in jurnalele de cumparari facturile primite pentru care este obligatorie aplicarea sistemului TVA la incasare, chiar daca taxa nu este deductibila in perioada fiscala in care a fost emisa factura.
Facturile care au TVA neexigibila integral sau partial vor fi preluate in jurnalele de cumparari din fiecare luna.
In plus, in jurnalele de cumparari se inscriu, pentru aceste operatiuni, si:
a) numarul si data documentului de plata;
b) valoarea integrala a contravalorii achizitiei de bunuri/prestarii de servicii, inclusiv TVA;
c) baza impozabila si TVA aferenta;
d) valoarea platita in perioada, inclusiv TVA si, corespunzator, baza impozabila si TVA exigibila;
e) diferenta reprezentand baza impozabila si TVA neexigibila.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
ANAF ar putea schimba Declaratia 088 din nou. De data aceasta, din alte motiveTrecerea de la platitor de TVA la neplatitor de TVA: conditii, declaratii, STUDIU DE CAZPe ce se bazeaza succesul firmelor in 2014?Solutionarea deconturilor negative de TVA. Prevederi valabile din 2016Inregistrarea TVA a unei firme dintr-un stat membru prin reprezentantul fiscalUltimele articole
Primul decont de TVA in grupul fiscal unic. Cine depune si cum se consolideazaVanzarea unui activ de catre o firma in faliment cu cod TVA anulat. Cine plateste TVA si cine il poate deduceDreptul de deducere a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareInchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSArticole similare
Impozit pe veniturile microintreprinderilor. Luam in calcul si veniturile din diferente de curs valutar?Emiterea ulterioara a facturii, in baza bonului fiscal. Situatii de care firmele se pot lovi in aplicarea legiiStudiu de caz: Facturarea in cazul unor servicii de cazare in RomaniaCheltuieli transport la si de la locul de munca pentru salariati. Regim fiscalCodul Fiscal 2010 TITLUL II - Capitolul II - Calculul profitului impozabilUltimele articole
Cheltuieli deductibile si limita de 5% la impozit. Se aplica pentru fiecare cheltuiala in parte?Taxe PFA 2025: Cat platesti pentru PFA cu venituri din drepturi de autorImpozit Microintreprindere 2025: Conditii, Cote si DeclaratiiDepunere Declaratia Unica in 2025. Ce obligatii CAS si CASS are un PFA cu CIMSponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililorArticole similare
Anulare cod TVA. 3 studii de caz importanteAchizitie intracomunitara autoturism si cautiune (garantie). Ce regim TVA se aplica?Atelier TVA 2019: Fii la curent cu modificarile legislatiei interne si europene privind TVAPosibilitatea optiunii de plata a TVA in cazul vanzarii imobilului ce nu este nouPFA: Completarea Registrului de Evidenta Fiscala. Informatii actualizate in 2020Ultimele articole
Jurnalul de TVA nu se potriveste cu contabilitatea? Cum poti gasi diferenta in cateva minute, NU in cateva oreAcciza intra in baza de calcul a TVA: de ce o eroare la accize inseamna, aproape mereu, si o eroare de TVAPrimesti factura pana pe 15 ale lunii urmatoare? Afla cand devine TVA exigibil si in ce luna inregistrezi venitul, ca sa nu platesti penalitatiSumele negative de TVA NU se prescriu.Ce schimba Decizia ICCJ 6/2026 pentru contribuabilie-TVA si Notificarea de conformare. Ce faci cand ai emis facturi fara TVAArticole similare
Incasarea in avans a valorii serviciilor intracomunitare prestate. Ce tratament fiscal se aplica?Ajustare TVA la clienti care au fost in falimentExigibilitatea TVAFirmele creditate pot atrage atentia Fiscului. Ce semne determina ANAF sa vina in control?In 2014, Finantele vizeaza extinderea bazei de impozitare si imbunatatirea colectariiUltimele articole
Vanzarea unui activ de catre o firma in faliment cu cod TVA anulat. Cine plateste TVA si cine il poate deduceDreptul de deducere a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareDeducerea TVA dupa mai multi ani. Cum se exercita dreptul pentru o factura de achizitie neinregistrataVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Jurnalul de TVA nu se potriveste cu contabilitatea? Cum poti gasi diferenta in cateva minute, NU in cateva ore
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



