Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Irina Dumitrescu
la 15 Ian. 2018
In data de 10 ianuarie 2018 Ministerul Finantelor Publice a publicat pe site-ul oficial, la rubrica Transparenta decizionala un Proiect de hotarare pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1/2016.
Proiectul propune modificarea normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal in vederea corelarii normelor cu modificarile aduse Codului fiscal in a doua jumatate a anului 2017, respectiv:
- Legea nr. 177/2017 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 3/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal;
- Legea nr. 136/2017 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 32/2016 pentru completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal si reglementarea unor masuri financiar-fiscale;
- Ordonanta Guvernului nr. 25/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal;
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 79/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal.
Dintre modificarile/clarificarile propuse mentionam:
Impozit pe profit
Au fost introduse clarificari privind determinarea limitei deductibile de 30% din valoarea creantelor instrainate – masura introdusa prin OG 25/2017 - exemplificarea modului de aplicare a prevederilor art. 25 alin.(3) lit.n) din Codul fiscal, prin utilizarea elementelor similare veniturilor si cheltuielilor care vor fi luate in calculul rezultatului fiscal, de catre contribuabilii care nu reflecta sumele reprezentand reducerea sau anularea de provizioane specifice/ajustari pentru depreciere sau dupa caz, valori ale pierderilor asteptate, precum si pretul de vanzare a cesiunii de creante, pe venituri si valoarea creantelor instrainate pe cheltuieli, din punct de vedere contabil.
Abrogarea prevederilor punctului 24 de la Capitolul II “Calculul rezultatului fiscal”, Sectiunea a 7-a ”Cheltuieli cu dobanzile si diferentele de curs valutar”, in contextul abrogarii prevederilor art. 27 din Codul fiscal prin OUG 79/2017 si exemplificarea modului de determinare a nivelului deductibil al costurilor excedentare ale indatorarii, in cadrul noilor reguli privind limitarea deductibilitatii dobanzii si a altor costuri echivalente dobanzii din punct de vedere economic.
Impozitul pe veniturile microintreprinderilor
Reformularea prevederilor referitoare la incadrarea in sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor avand in vedere noile reguli introduse prin OUG 79/2017:
majorarea nivelului veniturilor realizate la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent de la 500.000 euro la 1.000.000 euro;
Pentru incadrarea in nivelul veniturilor realizate de 1.000.000 euro in anul 2018 se verifica pe baza veniturilor care constituie baza impozabila realizate pana la data de 31 decembrie 2017, inclusiv.
eliminarea conditiei privind realizarea veniturilor din consultanta si management in proportie de 20% din veniturile totale;
eliminarea activitatilor pentru care contribuabilii nu aplicau acest sistem de impunere (activitati in domeniul bancar, al asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital, al jocurilor de noroc, activitati de explorare, dezvoltare, exploatare a zacamintelor petroliere si gazelor naturale).
Eliminarea posibilitatii de a opta pentru aplicarea prevederilor Titlului II -Impozitul pe profit din Codul fiscal, in cazul in care s-a subscris un capital social de cel putin 45.000 lei si reguli tranzitorii pentru intrarea in sistem a microintreprinderilor care a acestor contribuabili care au optat pentru aplicarea impozitului pe profit pana la data de 31 decembrie 2017 inclusiv.
Corelarea prevederilor care stabilesc regulile de iesire din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor in cursul anului precum si corelarea prevederilor referitoare la situatii de modificare a numarului de salariati in cursul unui trimestru.
Impozit pe venit
Inlocuirea cotei de impozit pe venit pentru anumite venituri, in situatia in care cota de impozitare este de 10% sau, dupa caz, de 7% pentru stabilirea platilor anticipate efectuate in contul impozitului anual aferent veniturilor din drepturile de proprietate intelectuala;
Corelarea normelor metodologice cu prevederile Legii nr. 136/2017:
Reglementarea modului de determinare a bazei de calcul a impozitului pe veniturile din salarii si asimilate salariilor realizate de persoanele fizice, care desfasoara activitati in domeniul de cercetare – dezvoltare si inovare, in situatia in care in cursul aceleiasi luni contribuabilul obtine atat venituri supuse impozitarii, cat si venituri scutite.
In vederea completarii normelor metodologice cu prevederile OUG nr. 3/2017:
Clarificari privind aplicarea plafonului neimpozabil de 450.000 lei in cazul veniturilor realizate din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal in situatia in care au fost transferate mai multe proprietati de catre unul sau mai multi proprietari printr-o singura tranzactie. Astfel, conform proiectului, in cazul in care sunt transferate mai multe proprietati imobiliare din patrimoniul personal, printr-un singur act juridic intre vii si indiferent de numarul proprietarilor, plafonul neimpozabil de 450.000 lei se deduce o singura data din valoarea tranzactiei reprezentand valoarea totala din actul de transfer. Venitul impozabil ce revine fiecarui proprietar se determina in functie de valoarea cotei de proprietate instrainate asa cum rezulta din actul de transfer
Contributii sociale
Ca urmare a implementarii noului sistem de contributii sociale se propune introducerea unor exemple privind modul de incadrare a veniturilor realizate in anul fiscal 2017, in cazul persoanelor fizice care realizeaza venituri din activitati independente, activitati agricole, silvicultura si piscicultura, asocieri cu persoane juridice, cedarea folosintei bunurilor, investitii si din alte surse, in plafonul minim echivalentul a de 12 ori salariul de baza minim brut pe tara in vigoare in luna ianuarie 2018, pentru stabilirea obligatiei de plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru anul 2018, in contextul noului sistem de contributii sociale. Proiectul prevede ca, in anul 2018, pentru incadrarea in conditiile privind veniturile realizate in anul precedent se iau in calcul veniturile din activitati independente realizate in anul 2017, iar salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata este cel in vigoare in luna ianuarie 2018.
Clarificarea aspectelor referitoare la contribuabilii care datoreaza contributia asiguratorie pentru munca si la veniturile pentru care se datoreaza contributia.
- Legea nr. 177/2017 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 3/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal;
- Legea nr. 136/2017 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 32/2016 pentru completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal si reglementarea unor masuri financiar-fiscale;
- Ordonanta Guvernului nr. 25/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal;
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 79/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal.
Dintre modificarile/clarificarile propuse mentionam:

Manualul Contabilului Incepator - stick USB

Manual de politici contabile - Stick USB

Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Impozit pe profit
Au fost introduse clarificari privind determinarea limitei deductibile de 30% din valoarea creantelor instrainate – masura introdusa prin OG 25/2017 - exemplificarea modului de aplicare a prevederilor art. 25 alin.(3) lit.n) din Codul fiscal, prin utilizarea elementelor similare veniturilor si cheltuielilor care vor fi luate in calculul rezultatului fiscal, de catre contribuabilii care nu reflecta sumele reprezentand reducerea sau anularea de provizioane specifice/ajustari pentru depreciere sau dupa caz, valori ale pierderilor asteptate, precum si pretul de vanzare a cesiunii de creante, pe venituri si valoarea creantelor instrainate pe cheltuieli, din punct de vedere contabil.
Abrogarea prevederilor punctului 24 de la Capitolul II “Calculul rezultatului fiscal”, Sectiunea a 7-a ”Cheltuieli cu dobanzile si diferentele de curs valutar”, in contextul abrogarii prevederilor art. 27 din Codul fiscal prin OUG 79/2017 si exemplificarea modului de determinare a nivelului deductibil al costurilor excedentare ale indatorarii, in cadrul noilor reguli privind limitarea deductibilitatii dobanzii si a altor costuri echivalente dobanzii din punct de vedere economic.
Impozitul pe veniturile microintreprinderilor
Reformularea prevederilor referitoare la incadrarea in sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor avand in vedere noile reguli introduse prin OUG 79/2017:
majorarea nivelului veniturilor realizate la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent de la 500.000 euro la 1.000.000 euro;
Pentru incadrarea in nivelul veniturilor realizate de 1.000.000 euro in anul 2018 se verifica pe baza veniturilor care constituie baza impozabila realizate pana la data de 31 decembrie 2017, inclusiv.
eliminarea conditiei privind realizarea veniturilor din consultanta si management in proportie de 20% din veniturile totale;
eliminarea activitatilor pentru care contribuabilii nu aplicau acest sistem de impunere (activitati in domeniul bancar, al asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital, al jocurilor de noroc, activitati de explorare, dezvoltare, exploatare a zacamintelor petroliere si gazelor naturale).
Eliminarea posibilitatii de a opta pentru aplicarea prevederilor Titlului II -Impozitul pe profit din Codul fiscal, in cazul in care s-a subscris un capital social de cel putin 45.000 lei si reguli tranzitorii pentru intrarea in sistem a microintreprinderilor care a acestor contribuabili care au optat pentru aplicarea impozitului pe profit pana la data de 31 decembrie 2017 inclusiv.
Corelarea prevederilor care stabilesc regulile de iesire din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor in cursul anului precum si corelarea prevederilor referitoare la situatii de modificare a numarului de salariati in cursul unui trimestru.
Impozit pe venit
Inlocuirea cotei de impozit pe venit pentru anumite venituri, in situatia in care cota de impozitare este de 10% sau, dupa caz, de 7% pentru stabilirea platilor anticipate efectuate in contul impozitului anual aferent veniturilor din drepturile de proprietate intelectuala;
Corelarea normelor metodologice cu prevederile Legii nr. 136/2017:
Reglementarea modului de determinare a bazei de calcul a impozitului pe veniturile din salarii si asimilate salariilor realizate de persoanele fizice, care desfasoara activitati in domeniul de cercetare – dezvoltare si inovare, in situatia in care in cursul aceleiasi luni contribuabilul obtine atat venituri supuse impozitarii, cat si venituri scutite.
In vederea completarii normelor metodologice cu prevederile OUG nr. 3/2017:
Clarificari privind aplicarea plafonului neimpozabil de 450.000 lei in cazul veniturilor realizate din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal in situatia in care au fost transferate mai multe proprietati de catre unul sau mai multi proprietari printr-o singura tranzactie. Astfel, conform proiectului, in cazul in care sunt transferate mai multe proprietati imobiliare din patrimoniul personal, printr-un singur act juridic intre vii si indiferent de numarul proprietarilor, plafonul neimpozabil de 450.000 lei se deduce o singura data din valoarea tranzactiei reprezentand valoarea totala din actul de transfer. Venitul impozabil ce revine fiecarui proprietar se determina in functie de valoarea cotei de proprietate instrainate asa cum rezulta din actul de transfer
Contributii sociale
Ca urmare a implementarii noului sistem de contributii sociale se propune introducerea unor exemple privind modul de incadrare a veniturilor realizate in anul fiscal 2017, in cazul persoanelor fizice care realizeaza venituri din activitati independente, activitati agricole, silvicultura si piscicultura, asocieri cu persoane juridice, cedarea folosintei bunurilor, investitii si din alte surse, in plafonul minim echivalentul a de 12 ori salariul de baza minim brut pe tara in vigoare in luna ianuarie 2018, pentru stabilirea obligatiei de plata a contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru anul 2018, in contextul noului sistem de contributii sociale. Proiectul prevede ca, in anul 2018, pentru incadrarea in conditiile privind veniturile realizate in anul precedent se iau in calcul veniturile din activitati independente realizate in anul 2017, iar salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata este cel in vigoare in luna ianuarie 2018.
Clarificarea aspectelor referitoare la contribuabilii care datoreaza contributia asiguratorie pentru munca si la veniturile pentru care se datoreaza contributia.

Economist Experienta: - 7 ani de activitate in domeniul contabilitatii de gestiune si financiara in cadrul unei companii multinationale Expert contabil, CECCAR BUCURESTI
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Urmareste-ne pe Google News
Votati articolul "Analiza zilei cu Irina Dumitrescu. Proiectul pentru modificarea normelor de aplicare a Codului fiscal":
Rating:
Nota: 5 din 5 din 2 voturi
Rating:
Nota: 5 din 5 din 2 voturi
Articole similare
ANAF a publicat proiectul de Ordin pentru varianta simplificata a Formularului 230Ordinul MFP nr. 773/2015 privind unele masuri de eficientizare a activitatii de evaluare ex-ante a documentatiilor de atribuireAchizitie combustibili in UE. Rambursare TVAAmanarea la plata a ratelor de leasing. Cum se face inregistrarea dobanzilor capitalizate conform OUG 37/2020?Completare situatii financiare anuale. Date informativeUltimele articole
Prima editie FIDELIS 2023 -titluri de stat- ofera beneficii extra pentru donatorii de sangeCum se inregistreaza in contabilitate diferentele de curs valutar?PFA inregistrat in 2023. Ce obligatii fiscale are?Titlurile de stat TEZAUR pot fi cumparate in prima zi a lunii martie Luni, 27 februarie 2023, termenul limita de depunere a unor declaratii fiscale
Mai multe articole despre mfp
Articole similare
Proiectul noului COD FISCAL. De ce trebuie sa avem grija cum va fi aplicat!Modalitate de calcul a impozitului pe veniturile din arendaCodul special pentru operatiuni intracomunitare. Cum se atribuie NIF asociatului unic strain?Promovare produse. Cum procedam cu incadrarea in sfera TVA?Cota TVA pentru contracte in derulare. Ce cota vom folosi?Ultimele articole
Achizitii intracomunitare. 3 exemple detaliateModificari importante aduse TVA care se aplica incepand cu 1 ianuarie 2023TVA la incasare 2023: Cum se face intrarea sau iesirea in/din sistem?Perioada fiscala la TVA in 2023 pentru persoanele impozabile care efectueaza achizitii intracomunitare de bunuriReminder ANAF! 31 ianuarie 2023 este termenul limita pentru depunerea formularului 395
Mai multe articole despre cod fiscal
Articole similare
2012 incepe cu un nou Cod fiscalOG pentru modificarea Codului fiscal: regimul special de scutire TVA pentru intreprinderi miciNormele Codului fiscal vor fi modificate de MFPCade modificarea Codului fiscal doar prin lege! Proiectul a fost respinsCodul Fiscal INAINTE si DUPA modificarile aduse de OUG 85/2022Ultimele articole
Modificarile aduse Codului Fiscal de Legea 370/2022: impozit micro, impozit venit persoane fizice, dividendeDin 2023 impozitul micro nu va mai fi obligatoriu, ci OPTIONAL (Proiect de OUG)Va fi majorata cota impozitului pe dividende de la 5% la 8%. Conditii pentru acordarea regimului de scutireCodul Fiscal INAINTE si DUPA aplicarea Legii 142/2022. Modificarile, in vigoare din 1 ianuarie 2023Codul fiscal INAINTE si DUPA modificarile aduse de Legea 112/2022
Mai multe articole despre modificare cod fiscal
Articole similare
Impozite 2018: micro, pe profit si specificBaza impozabila a impozitului pe veniturile microintreprinderilor. Ce includem in baza?Cele 3 categorii de persoane juridice care depun OBLIGATORIU Declaratia 101 pana la 27 martieCum determini impozitul pe profit aferent cheltuielilor sociale?Abrogare impozit specific. Cum pot face trecerea la plata impozitului micro firmele din HoReCa?Ultimele articole
Deducere cheltuieli de sponsorizare din impozitul specificCum se poate face trecerea in categoria platitorilor de impozit pe veniturile micro in 2023Declaratia 700 in 2023. Cine are OBLIGATIA depunerii formularului pana pe 31 martie 2023Indicele pretului de consum utilizat pentru actualizarea platilor anticipate in contul impozitului pe profit pentru anul 2023Firmele care raman si in 2023 la plata impozitului micro mai au obligatia de a depune D700 pana pe 31 martie?
Mai multe articole despre impozit pe profit

Atentie contabili!
Modificari importante privind TVA in 2023!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA in 2023. Top 7 Studii de caz de actualitate"