Atentie contabili!


Modificari importante privind cotele de TVA!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
 
 
 
 

Codul Fiscal, modificat pe partea de TVA. Ce prevederi au fost introduse prin HG 653/2023

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Ion Mihai la 28 Aug. 2023
Codul Fiscal, modificat pe partea de TVA. Ce prevederi au fost introduse prin HG 653/2023
Tags: hg 653/2023, cote tva, modificare cod fiscal

Codul Fiscal a fost modificat pe partea de TVAS, prin HG 653/2023. Hotararea 653 pentru modificarea si completarea titlului VII Taxa pe valoarea adaugata din Normele metodologice de aplicare Codului fiscal a fost publicata in Monitorul Oficial nr.722 din 4 august 2023.

Normele metodologice au fost actualizate in urma modificarilor aduse de Legea 88/2023 care au intrat in vigoare in data de 11 iunie 2023. Detalii AICI»


Prin aceasta hotarare se completeaza normele de aplicare ale Codului fiscal astfel:

1. La punctul 37, alineatele (1) si (2) se abroga.

Este vorba despre ABROGAREA prevederilor cu privire la cota redusa de 9%:

(1) Cota redusa de taxa de 9% prevazuta la art. 291 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal se aplica pentru protezele medicale si accesoriile acestora, exclusiv protezele dentare care sunt scutite de taxa pe valoarea adaugata, in conditiile prevazute la art. 292 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal. Proteza medicala este un dispozitiv medical destinat utilizarii personale exclusive care amplifica, restabileste sau inlocuieste zone din tesuturile moi ori dure, precum si functii ale organismului uman; acest dispozitiv poate fi intern, extern sau atat intern, cat si extern. Accesoriul unei proteze este un articol care este prevazut in mod special de catre producator pentru a fi utilizat impreuna cu proteza medicala.

(2) Cota redusa de taxa de 9% prevazuta la art. 291 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal se aplica pentru produsele ortopedice. Sunt produse ortopedice protezele utilizate pentru amplificarea, restabilirea sau inlocuirea tesuturilor moi ori dure, precum si a unor functii ale sistemului osteoarticular, ortezele utilizate pentru modificarea caracteristicilor structurale si functionale ale sistemului neuromuscular si scheletic, precum si incaltamintea ortopedica realizata la recomandarea medicului de specialitate, mijloacele si dispozitivele de mers ortopedice, precum fotolii rulante si/sau alte vehicule similare pentru invalizi, parti si/sau accesorii de fotolii rulante ori de vehicule similare pentru invalizi.

2. Aplicare cota de 9% la anumite bauturi, otet si inlocuitori

Inainte de modificari:t) bauturi, otet comestibil si inlocuitori de otet comestibil obtinuti din acid acetic, care se incadreaza la codurile NC 2201, 2202 si 2209 00;

Dupa modificari: t) bauturi, otet comestibil si inlocuitori de otet comestibil obtinuti din acid acetic, care se incadreaza la codurile NC 2201, 2202 si 2209 00;

3. La punctul 37, dupa alineatul (13) se introduc doua alineate noi, alin. (14) si (15), cu urmatorul cuprins:


„(14) In sensul art. 291 alin. (2) lit. j) din Codul fiscal, prin cazare in cadrul sectorului hotelier sau al sectoarelor cu functie similara se intelege cazarea in structurile de primire turistica cu functiuni de cazare turistica prevazute la art. 2 lit. d) din Ordonanta Guvernului nr. 58/1998 privind organizarea si desfasurarea activitatii de turism in Romania, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 755/2001, cu modificarile si completarile ulterioare. Cota redusa de taxa de 9% prevazuta la art. 291 alin. (2) lit. j) din Codul fiscal se aplica pentru tipurile de cazare in structurile de primire turistica cu functiune de cazare, prevazute la art. 21 din Ordonanta Guvernului nr. 58/1998, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 755/2001, cu modificarile si completarile ulterioare. In cazul cazarii cu mic dejun, cu demipensiune, cu pensiune completa sau cu «all inclusive», astfel cum sunt definite la art. 21 din Ordonanta Guvernului nr. 58/1998, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 755/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, cota redusa de TVA se aplica asupra pretului total al cazarii, care poate include si bauturi alcoolice, precum si bauturi nealcoolice care se incadreaza la codurile NC 2202 10 00 si 2202 99. Orice persoana care actioneaza in conditiile prevazute la pct. 8 alin. (2) sau care intermediaza astfel de operatiuni in nume propriu, dar in contul altei persoane, potrivit art. 271 alin. (2) din Codul fiscal, aplica cota de 9% a taxei, cu exceptia situatiilor in care este obligatorie aplicarea regimului special de taxa pentru agentii de turism, prevazut la art. 311 din Codul fiscal.

(15) In aplicarea art. 291 alin. (2) lit. k) din Codul fiscal, prin servicii de restaurant si de catering se intelege serviciile prevazute la pct. 18. Orice combinatie de bauturi alcoolice si nealcoolice, indiferent de concentratia alcoolica, este considerata bautura alcoolica. Pentru bauturile alcoolice, precum si pentru bauturile nealcoolice care se incadreaza la codurile NC 2202 10 00 si 2202 99, servite la restaurant sau oferite in cazul serviciilor de catering, se aplica cota standard de TVA, fara a se considera ca are loc o livrare separata de bunuri, oferirea de bauturi facand parte din serviciile de restaurant sau de catering.”

4. Totodata, se ABROGA prevederile pct 38 alin (7) si (8):

(7) In sensul art. 291 alin. (3) lit. d) din Codul fiscal, prin cazare in cadrul sectorului hotelier sau al sectoarelor cu functie similara se intelege cazarea in structurile de primire turistice cu functiuni de cazare turistica prevazute la art. 2 lit. d) din Ordonanta Guvernului nr. 58/1998 privind organizarea si desfasurarea activitatii de turism in Romania, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 755/2001, cu modificarile si completarile ulterioare. Cota redusa de taxa de 5% prevazuta la art. 291 alin. (3) lit. d) din Codul fiscal se aplica pentru tipurile de cazare in structurile de primire turistice cu functiune de cazare, prevazute la art. 21 din Ordonanta Guvernului nr. 58/1998, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 755/2001, cu modificarile si completarile ulterioare. In cazul cazarii cu demipensiune, cu pensiune completa sau cu «all inclusive», astfel cum sunt definite la art. 21 din Ordonanta Guvernului nr. 58/1998, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 755/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, cota redusa de TVA se aplica asupra pretului total al cazarii, care poate include si bauturi alcoolice. Orice persoana care actioneaza in conditiile prevazute la pct. 8 alin. (2) sau care intermediaza astfel de operatiuni in nume propriu, dar in contul altei persoane, potrivit art. 271 alin. (2) din Codul fiscal, aplica cota de 5% a taxei, cu exceptia situatiilor in care este obligatorie aplicarea regimului special de taxa pentru agentii de turism, prevazut la art. 311 din Codul fiscal.

(8) In aplicarea art. 291 alin. (3) lit. e) din Codul fiscal, prin servicii de restaurant si de catering se intelege serviciile prevazute la pct. 18. Orice combinatie de bauturi alcoolice si nealcoolice, indiferent de concentratia alcoolica, este considerata bautura alcoolica. Pentru bauturile alcoolice servite la restaurant sau oferite in cazul serviciilor de catering se aplica cota standard de TVA, dar nu se considera ca are loc o livrare separata de bunuri, oferirea de bauturi alcoolice facand parte din serviciile de restaurant sau de catering.

5. Valoarea locuintelor pentru care se poate aplica cota redusa creste de la 450.000 lei la 600.000 lei.

 La punctul 38 alineatul (3), litera c) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„c) valoarea-limita de 600.000 lei cuprinde valoarea locuintei, inclusiv valoarea cotelor indivize din partile comune ale imobilului si a anexelor gospodaresti si, dupa caz, a terenului pe care este construita locuinta, dar exclude unele drepturi de servitute legate de locuinta respectiva.”

6.  Normele pentru justificarea scutirii de taxa pentru serviciile de construire, reabilitare, modernizare de unitati spitalicesti din reteaua publica de stat:

 La punctul 38 alineatul (3), litera c) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„65.1. (1) Justificarea scutirii de taxa prevazute la art. 294 alin. (5) lit. a) din Codul fiscal pentru serviciile de construire, reabilitare, modernizare de unitati spitalicesti din reteaua publica de stat, pentru care beneficiarul este unitatea spitaliceasca din reteaua publica de stat sau, dupa caz, institutia/autoritatea publica centrala sau locala, care asigura finantarea acesteia, potrivit legii, se realizeaza cu documentatia in baza careia sunt prestate aceste servicii, cum ar fi contractele incheiate cu beneficiarul.

Justificarea unor scutiri in domeniul medical:

(2) Scutirea de taxa prevazuta la art. 294 alin. (5) lit. b) din Codul fiscal se aplica direct, prin facturare fara TVA, pentru livrarile de echipamente medicale, aparate, dispozitive, articole, accesorii si echipamente de protectie, materiale si consumabile de uz sanitar, precum si pentru adaptarea, repararea, inchirierea si leasingul unor astfel de bunuri, efectuate catre unitati spitalicesti din reteaua publica de stat, pe baza declaratiei pe propria raspundere a reprezentantului legal al unitatii spitalicesti din care sa rezulte ca bunurile respective sunt destinate in mod normal utilizarii in domeniul ingrijirilor de sanatate sau pentru utilizarea de catre persoanele cu handicap, bunuri esentiale pentru compensarea si depasirea handicapurilor.
(3) Pentru livrarile de echipamente medicale, aparate, dispozitive, articole, accesorii si echipamente de protectie, materiale si consumabile de uz sanitar, precum si pentru adaptarea, repararea, inchirierea si leasingul unor astfel de bunuri, facturate catre o institutie/autoritate publica centrala sau locala, scutirea de taxa se aplica direct, prin facturare fara TVA, pe baza unei declaratii pe propria raspundere a reprezentantului legal al institutiei/autoritatii publice centrale sau locale respective din care sa rezulte ca bunurile/serviciile achizitionate sunt destinate unei unitati spitalicesti din reteaua publica de stat pentru care aceasta asigura finantarea si a declaratiei prevazute la alin. (2) a reprezentantului legal al unitatii spitalicesti din reteaua publica de stat beneficiare.
(4) In cazul importului de bunuri prevazute la art. 294 alin. (5) lit. b) din Codul fiscal, scutirea de TVA se aplica pentru
operatiunile realizate direct de catre unitatea spitaliceasca din reteaua publica de stat sau de catre institutia/autoritatea publica
centrala sau locala care asigura finantarea acesteia, pe baza declaratiilor prevazute la alin. (2) si (3), dupa caz, care se depun
la organul vamal competent la momentul importului.
(5) In cazul achizitiei intracomunitare de bunuri prevazute la art. 294 alin. (5) lit. b) din Codul fiscal, scutirea de TVA se aplica
pentru operatiunile realizate direct de catre unitatea spitaliceasca din reteaua publica de stat sau de catre institutia/autoritatea publica centrala sau locala care asigura finantarea acesteia, pe baza declaratiilor prevazute la alin. (2) si (3), dupa caz, care se pastreaza in evidentele beneficiarului, in vederea justificarii scutirii de TVA.
(6) Prevederile referitoare la declaratiile pe propria raspundere prevazute la alin. (2) si (3) nu se aplica pentru bunurile prevazute la art. 294 alin. (5) lit. c) si d) din Codul fiscal, acestea fiind scutite indiferent catre cine sunt livrate.
(7) Scutirea de taxa prevazuta la art. 294 alin. (5) lit. c) din Codul fiscal se aplica pentru protezele medicale si accesoriile acestora, exclusiv protezele dentare care sunt scutite de taxa pe valoarea adaugata, in conditiile prevazute la art. 292 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal. Proteza medicala este un dispozitiv medical destinat utilizarii personale exclusive care amplifica, restabileste sau inlocuieste zone din tesuturile moi ori dure, precum si functii ale organismului uman; acest dispozitiv poate fi intern, extern sau atat intern, cat si extern. Accesoriul unei proteze este un articol care este prevazut in mod special de catre producator pentru a fi utilizat impreuna cu proteza medicala.
(8) Scutirea de taxa prevazuta la art. 294 alin. (5) lit. d) din Codul fiscal se aplica pentru produsele ortopedice. Sunt produse ortopedice protezele utilizate pentru amplificarea, restabilirea sau inlocuirea tesuturilor moi ori dure, precum si a unor functii ale sistemului osteoarticular, ortezele utilizate pentru modificarea caracteristicilor structurale si functionale ale sistemului neuromuscular si scheletic, precum si incaltamintea ortopedica realizata la recomandarea medicului de specialitate, mijloacele si dispozitivele de mers ortopedice, precum fotolii rulante si/sau alte vehicule similare pentru invalizi, parti si/sau accesorii de fotolii rulante ori de vehicule similare pentru invalizi.

(9) In cazul importului de bunuri prevazute la art. 294 alin. (5) lit. c) si d) din Codul fiscal, scutirea de TVA se aplica de catre
organele vamale la momentul importului, indiferent de beneficiarul importului.
(10) In cazul achizitiei intracomunitare de bunuri prevazute la art. 294 alin. (5) lit. c) si d) din Codul fiscal, scutirea de TVA se aplica de orice persoana ce realizeaza achizitia intracomunitara a bunurilor in Romania.”

7. Scutirea de TVA pentru livrarile de bunuri si/sau prestarile de servicii prevazute la art. 294 alin. (5) din Codul fiscal, efectuate catre unitatea spitaliceasca din reteaua publica de stat sau, dupa caz, catre institutia/autoritatea publica centrala sau locala care asigura finantarea acesteia, potrivit legii, in perioada cuprinsa intre data intrarii in vigoare a Legii nr. 88/2023 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal si data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, se aplica daca furnizorii/prestatorii fac dovada destinatiei bunurilor/serviciilor prin orice proba si mijloc de proba prevazute de lege, inclusiv prin, dar nu limitat la, contractele si declaratiile pe propria raspundere prevazute la art. I pct. 6.

 
Ion Mihai de Ion Mihai
Ion Mihai este profesionist in domeniul fiscal. Si-a inceput activitatea in presa in anul 2010 si a acoperit de-a lungul anilor subiecte precum contabilitate, legislatia muncii si sport. In prezent, scrie despre tot ceea ce inseamna pregatirea si depunerea declaratiilor fiscale, obligatiile fiscale care le revin angajatorilor si salariatilor, plata impozitelor si alte noutati legislative.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Votati articolul "Codul Fiscal, modificat pe partea de TVA. Ce prevederi au fost introduse prin HG 653/2023":
Rating:

Nota: 4.22 din 5 din 50 voturi
Urmareste-ne pe Google News

Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

VIDEO

[x]

Atentie contabili!

Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016