Tags: bonificatie impozit pe profit, trimestrul i
La data scadentei impozitului pe profit pentru TRIM I 2020 (25.04.2020) societatea avea de recuperat TVA peste nivelul impozitului de plata astfel incat, a compensat datoria privind impozitul pe profit cu TVA de rambursat la 25.04.2020.
ANAF refuza sa acorde bonificatia pentru plata la termen a impozitului pe profit motivand ca doar prin plata in cont Trezorerie se acorda bonificatia, compensarea nefiind considerata plata.
Cf. art. 167 din Cod Procedura Fiscala compensarea este o forma de stingere a datoriilor reciproce astfel incat, va rog sa imi spuneti daca societatea poate sau nu beneficia de bonificatie, mai precis, daca ANAF in mod corect considera compensarea ca nefiind o forma de plata.
Raspunsul consultantului fiscal Elena Ionescu:
Actul normativ care reglementeaza speta prezentata de d-voastra este OUG nr. 33/2020 privind unele masuri fiscale si modificarea unor acte normative. Prevederile Ordonantei se refera la faptul ca, pentru plata anticipata a impozitului pe profit, datorat pentru trim. I 2020, scadent pana la data de 25 aprilie 2020, persoanele juridice beneficiaza de o bonificatie calculata asupra sumei impozitului datorat, de 5% pentru contribuabilii mari sau 10% pentru ceilalti contribuabili, in functie de incadrarea fiscala a persoanei juridice prin Ordin ANAF.
Asa cum se expliciteaza in preambulul actului normativ, prevederile OUG nr. 33/2020 privind unele masuri fiscale si modificarea unor acte normative au in vedere stimularea platii obligatiilor fiscale scadente catre bugetul de stat in aceste conditii speciale. Acestea urmaresc sustinerea persoanelor juridice care au capacitate financiara de plata, prin acordarea unor reduceri la impozitul respectiv, reduceri care se contabilizeaza de catre persoanele juridice platitoare de impozit pe profit, direct, prin nota ”691 = 4411”.
In comunicatul de presa postat pe siteul Ministerului Finantelor Publice in data de 24 aprilie, se defineste termenul „platesc” prevazut de art. 1 al OUG nr. 33/2020 si se mentioneaza ca ”nu sunt avute in vedere celelalte modalitati de stingere a creantelor fiscale prevazute de Codul de procedura fiscala, respectiv nu se calculeaza bonificatie pentru: compensare, scutire, anulare, prescriptie, dare in plata sau prin alte modalitati prevazute de lege”.
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
Astfel, se reitereaza faptul ca bonificatia se acorda numai pentru platile efective realizate dupa data intrarii in vigoare a OUG nr. 33/2020, respectiv pana la data de 27 aprilie 2020, ”plati reprezentand impozitul datorat aferent trim. I 2020 diminuat cu suma aferenta bonificatiei”.
La art. III din OUG nr. 99/2020, se mentioneaza faptul ca reducerea impozitului pe profit se aplica in continuare, in cota de 10%, in aceleasi conditii impuse de dispozitiile OUG nr. 33/2020, si anume, pentru sumele achitate pana la termenele scadente.
Rezulta ca in speta prezentata de d-voastra nu va sunt aplicabile prevederile amintite, care au dorit sa acopere lipsa de lichiditati pentru finantarea cheltuielilor bugetare, aparuta ca urmare a situatiei de urgenta, si ca organul fiscal a apreciat corect ca operatiune de compensare nu reprezinta o ”plata anticipata”.
Daca dupa efectuarea compensarii intre cele doua datorii, catre bugetul statului (impozit pe profit) si de la bugetul statului pentru societate (TVA), ar fi rezultat o suma de plata, reprezentand impozitul pe profit, atunci numai asupra acestei sume s-ar fi aplicat reducerea (de 5% sau de 10%), in conditiile prevazute de OUG nr. 33/2020.
Este perfect adevarat ca Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile ulterioare, prevede compensarea ca o modalitate de stingere a creantelor fiscale, ale statului si ale societatii, dispozitie care vi s-a si aplicat si nu ati platit impozit pe profit. In acest caz, nu mai exista o baza la care sa se aplice cota de reducere.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Cazare salariati nepalezi
Intrebare:
O societate "A" din Romania, platitoare de tva, cu cod caen 4711, a angajat nepalezi.
Societatea "A" le ofera acestora chirie gratuit.
Societatea "A" primeste factura de chirie de la alta societate "B" din Romania, platitoare de tva si ea.
"Contravaloarea cazarii si a chiriei pentru spatiile puse la dispozitie de angajator este nepurtatoare de impozit pe venit si...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie utilaj agricol in leasing. Profit reinvestit
Intrebare:
O societate comerciala care achizitioneaza un tractor in valoare de 569873.92 lei, achizitionat in 30.09.2026, cu un avans achitat in valoare de 101296.60 lei, iar restul de plata leasing.
La inchiderea trimestrului, rezulta un impozit pe profit de plata in valoare de 189878 lei.
Cum poate societatea beneficia de facilitatile profitului reinvestit?
Care sunt pasii de urmat si implicatiile fiscale?
Care este monografia...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Persoana fara venituri. Declaratie unica rectificativa
Intrebare:
Doamna BIF se afla in urmatoarea situatie:
Nu are CIM, nu realizeaza venituri (este asociat si administrator impreuna cu sotul ei la o SC cu obiect de activitate - Comert cu amanuntul in magazine nespecializate cu vanzare predominanta de produse alimentare, bauturi si tutun, SC infiintata la data de 22.01.2024, dar nefiind profitabila activitatea a fost suspendata cu data de 01.07.2025).
Depune Declaratia Unica la ANAF incepand cu 25.05.2024 ca persoana...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Declaratiile de la finalul fuziunii
Intrebare:
In cazul fuziunii prin absorbtie, societatea A (absorbanta) si societatea B (absorbita) au aprobat proiectul de fuziune, care a fost ulterior publicat in Monitorul Oficial la data de 22.05.2026. Proiectul de fuziune a fost intocmit in baza datelor cuprinse in situatiile financiare de fuziune intocmite cu ocazia fuziunii, de cele doua societati, aferente datei de 31.12.2025. Finalizarea procedurii de fuziune prin absorbtie a avut loc in data 01 iunie 2026.
Proiectul de...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Repartizare dividende interimare
Intrebare:
Societate infiintata anul acesta in luna aprilie, desfasoara activitate sezoniera, doar vara.
Avand in vedere ca societatea a fost infiintata in luna aprilie 2026, exista vreo prevedere legala care interzice intocmirea bilantului interimar la data de 30.09.2026 si plata de dividende catre asociatul unic?
Multumesc!
vezi AICI raspunsul specialistilor <<