Tags: bonificatie impozit pe profit, trimestrul i
La data scadentei impozitului pe profit pentru TRIM I 2020 (25.04.2020) societatea avea de recuperat TVA peste nivelul impozitului de plata astfel incat, a compensat datoria privind impozitul pe profit cu TVA de rambursat la 25.04.2020.
ANAF refuza sa acorde bonificatia pentru plata la termen a impozitului pe profit motivand ca doar prin plata in cont Trezorerie se acorda bonificatia, compensarea nefiind considerata plata.
Cf. art. 167 din Cod Procedura Fiscala compensarea este o forma de stingere a datoriilor reciproce astfel incat, va rog sa imi spuneti daca societatea poate sau nu beneficia de bonificatie, mai precis, daca ANAF in mod corect considera compensarea ca nefiind o forma de plata.
Raspunsul consultantului fiscal Elena Ionescu:
Actul normativ care reglementeaza speta prezentata de d-voastra este OUG nr. 33/2020 privind unele masuri fiscale si modificarea unor acte normative. Prevederile Ordonantei se refera la faptul ca, pentru plata anticipata a impozitului pe profit, datorat pentru trim. I 2020, scadent pana la data de 25 aprilie 2020, persoanele juridice beneficiaza de o bonificatie calculata asupra sumei impozitului datorat, de 5% pentru contribuabilii mari sau 10% pentru ceilalti contribuabili, in functie de incadrarea fiscala a persoanei juridice prin Ordin ANAF.
Asa cum se expliciteaza in preambulul actului normativ, prevederile OUG nr. 33/2020 privind unele masuri fiscale si modificarea unor acte normative au in vedere stimularea platii obligatiilor fiscale scadente catre bugetul de stat in aceste conditii speciale. Acestea urmaresc sustinerea persoanelor juridice care au capacitate financiara de plata, prin acordarea unor reduceri la impozitul respectiv, reduceri care se contabilizeaza de catre persoanele juridice platitoare de impozit pe profit, direct, prin nota ”691 = 4411”.
In comunicatul de presa postat pe siteul Ministerului Finantelor Publice in data de 24 aprilie, se defineste termenul „platesc” prevazut de art. 1 al OUG nr. 33/2020 si se mentioneaza ca ”nu sunt avute in vedere celelalte modalitati de stingere a creantelor fiscale prevazute de Codul de procedura fiscala, respectiv nu se calculeaza bonificatie pentru: compensare, scutire, anulare, prescriptie, dare in plata sau prin alte modalitati prevazute de lege”.
Astfel, se reitereaza faptul ca bonificatia se acorda numai pentru platile efective realizate dupa data intrarii in vigoare a OUG nr. 33/2020, respectiv pana la data de 27 aprilie 2020, ”plati reprezentand impozitul datorat aferent trim. I 2020 diminuat cu suma aferenta bonificatiei”.
La art. III din OUG nr. 99/2020, se mentioneaza faptul ca reducerea impozitului pe profit se aplica in continuare, in cota de 10%, in aceleasi conditii impuse de dispozitiile OUG nr. 33/2020, si anume, pentru sumele achitate pana la termenele scadente.
Rezulta ca in speta prezentata de d-voastra nu va sunt aplicabile prevederile amintite, care au dorit sa acopere lipsa de lichiditati pentru finantarea cheltuielilor bugetare, aparuta ca urmare a situatiei de urgenta, si ca organul fiscal a apreciat corect ca operatiune de compensare nu reprezinta o ”plata anticipata”.
Daca dupa efectuarea compensarii intre cele doua datorii, catre bugetul statului (impozit pe profit) si de la bugetul statului pentru societate (TVA), ar fi rezultat o suma de plata, reprezentand impozitul pe profit, atunci numai asupra acestei sume s-ar fi aplicat reducerea (de 5% sau de 10%), in conditiile prevazute de OUG nr. 33/2020.
Este perfect adevarat ca Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile ulterioare, prevede compensarea ca o modalitate de stingere a creantelor fiscale, ale statului si ale societatii, dispozitie care vi s-a si aplicat si nu ati platit impozit pe profit. In acest caz, nu mai exista o baza la care sa se aplice cota de reducere.
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Limitari drepturi salariale Ordonanta de urgenta 1562024
Intrebare:
Referitor la unele prevederi din OUG nr. nr. 156/2024, respectiv:
Art. XXXIV
(1)Pentru anul 2025, operatorii economici carora li se aplica prevederile art. 9 alin. (1) lit. b) si alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 26/2013, aprobata cu completari prin Legea nr. 47/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, pot prevedea in bugetul de venituri si cheltuieli cresterea cheltuielilor de natura salariala fata de realizarile anului 2024, dar cu...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Plata efectuata pentru compania mama
Intrebare:
Am achitat in numele companiei mama, care este din Austria, o taxa catre o autoritate din Romania. Pentru aceasta taxa nu am primit niciun document de la autoritatea in cauza (taxa s-a platit in baza unei legi). Avem doar ordinul de plata si atat (plata este facuta de noi pentru ca ei nu puteau sa faca plata in cont de Trezorerie). Totusi, noi vrem sa ne recuperam aceasta taxa de la compania mama. Cum putem sa facturam catre ei aceasta taxa? Care ar trebui sa fie regimul TVA-ului de...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Decontare transport salariati
Intrebare:
Incepand cu 2025 dorim sa acordam salariatilor c/v transportului de la domiciliu la locul de munca si avem urmatoarele cazuri:
- cu masina de serviciu, pt agenti de vanzari, soferi transport marfa, directori - aici noi consideram ca e deductibil transportul de la domiciliu la locul de munca.
- cu masina proprie, salariati care se deplaseaza din aceeasi localitate si salariati care se deplaseaza din alta localitate catre locul de munca - aici consideram ca...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<