Tags: bonificatie impozit pe profit, trimestrul i
La data scadentei impozitului pe profit pentru TRIM I 2020 (25.04.2020) societatea avea de recuperat TVA peste nivelul impozitului de plata astfel incat, a compensat datoria privind impozitul pe profit cu TVA de rambursat la 25.04.2020.
ANAF refuza sa acorde bonificatia pentru plata la termen a impozitului pe profit motivand ca doar prin plata in cont Trezorerie se acorda bonificatia, compensarea nefiind considerata plata.
Cf. art. 167 din Cod Procedura Fiscala compensarea este o forma de stingere a datoriilor reciproce astfel incat, va rog sa imi spuneti daca societatea poate sau nu beneficia de bonificatie, mai precis, daca ANAF in mod corect considera compensarea ca nefiind o forma de plata.
Raspunsul consultantului fiscal Elena Ionescu:
Actul normativ care reglementeaza speta prezentata de d-voastra este OUG nr. 33/2020 privind unele masuri fiscale si modificarea unor acte normative. Prevederile Ordonantei se refera la faptul ca, pentru plata anticipata a impozitului pe profit, datorat pentru trim. I 2020, scadent pana la data de 25 aprilie 2020, persoanele juridice beneficiaza de o bonificatie calculata asupra sumei impozitului datorat, de 5% pentru contribuabilii mari sau 10% pentru ceilalti contribuabili, in functie de incadrarea fiscala a persoanei juridice prin Ordin ANAF.
Asa cum se expliciteaza in preambulul actului normativ, prevederile OUG nr. 33/2020 privind unele masuri fiscale si modificarea unor acte normative au in vedere stimularea platii obligatiilor fiscale scadente catre bugetul de stat in aceste conditii speciale. Acestea urmaresc sustinerea persoanelor juridice care au capacitate financiara de plata, prin acordarea unor reduceri la impozitul respectiv, reduceri care se contabilizeaza de catre persoanele juridice platitoare de impozit pe profit, direct, prin nota ”691 = 4411”.
In comunicatul de presa postat pe siteul Ministerului Finantelor Publice in data de 24 aprilie, se defineste termenul „platesc” prevazut de art. 1 al OUG nr. 33/2020 si se mentioneaza ca ”nu sunt avute in vedere celelalte modalitati de stingere a creantelor fiscale prevazute de Codul de procedura fiscala, respectiv nu se calculeaza bonificatie pentru: compensare, scutire, anulare, prescriptie, dare in plata sau prin alte modalitati prevazute de lege”.
Astfel, se reitereaza faptul ca bonificatia se acorda numai pentru platile efective realizate dupa data intrarii in vigoare a OUG nr. 33/2020, respectiv pana la data de 27 aprilie 2020, ”plati reprezentand impozitul datorat aferent trim. I 2020 diminuat cu suma aferenta bonificatiei”.
La art. III din OUG nr. 99/2020, se mentioneaza faptul ca reducerea impozitului pe profit se aplica in continuare, in cota de 10%, in aceleasi conditii impuse de dispozitiile OUG nr. 33/2020, si anume, pentru sumele achitate pana la termenele scadente.
Rezulta ca in speta prezentata de d-voastra nu va sunt aplicabile prevederile amintite, care au dorit sa acopere lipsa de lichiditati pentru finantarea cheltuielilor bugetare, aparuta ca urmare a situatiei de urgenta, si ca organul fiscal a apreciat corect ca operatiune de compensare nu reprezinta o ”plata anticipata”.
Daca dupa efectuarea compensarii intre cele doua datorii, catre bugetul statului (impozit pe profit) si de la bugetul statului pentru societate (TVA), ar fi rezultat o suma de plata, reprezentand impozitul pe profit, atunci numai asupra acestei sume s-ar fi aplicat reducerea (de 5% sau de 10%), in conditiile prevazute de OUG nr. 33/2020.
Este perfect adevarat ca Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile ulterioare, prevede compensarea ca o modalitate de stingere a creantelor fiscale, ale statului si ale societatii, dispozitie care vi s-a si aplicat si nu ati platit impozit pe profit. In acest caz, nu mai exista o baza la care sa se aplice cota de reducere.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Achizitie servicii din Bulgaria
Intrebare:
Am inchiriat un mic spatiu un Bulgaria. Factura de chirie se declara in D390? Se considera ca fiind taxare inversa? Eu as zice ca nu se declara in 390 si trebuie prinsa in D300 la randul 30+30.01. La fel ca si orice alta factura de cazare in Bulgaria.
Totodata am intocmit un contract cu ofirma de contabilitate din Bulgaria ce ne ajuta cu intocmirea declaratiilor din Bulgaria pentru un punct de lucru. Facturile firmei de contabilitate sunt prestari de servicii cu...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Obligatia recalcularii redeventei miniere pentru anul 2024
Intrebare:
Societatea noastra detine permis de exploatare calcar cu valabilitate din 21.06.2023 pana in 20.06.2024 si a exploatat in cursul anului 2023 trimestrele III si IV si 2024 trimestrele I si II in baza permisului de exploatare. Intrebare: in urma publicarii in Monitorul Oficial nr. 455/16.05.2025 a Ordinului nr. 241/07.05.2025 - emis de presedintele Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Minier, Petrolier si al Stocarii Geologice a Dioxidului de Carbon pentru aprobarea...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Salariati delegati in UE
Intrebare:
O societate nou infiintata, cu 2 angajati, platitoare de TVA, desfasoara activitati de asistenta tehnica sportiva, respectiv ofera asistenta tehnica pe pistele de karting.
Activitatea societatii va fi desfasurata in principal in Italia 80% si in alte tari UE 20%. Achizitiile vor fi in cea mai mare parte facute in Italia.
Avand in vedere cele de mai sus, solicitarea formularului A1 va fi respinsa, intrucat nu sunt indeplinite conditiile necesare.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Tranzactii la bursa. Impozit pe veniturile microintreprinderilor
Intrebare:
O societate comerciala platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor deruleaza tranzactii bursiere. A deschis un cont TradeVille si a achizitionat titluri de valoare. Periodic, incaseaza in contul deschis la TradeVille diverse sume cu titlul de "dividende". Ce obligatii fiscale si de declarare are societatea comerciala in legatura cu aceste dividende? Daca va vinde titluri de valoare, iar din aceasta vanzare va realiza un castig, ce obligatii fiscale si...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<