Tags: decont tva, ong, inspectie fiscala, achizitii
In analiza de mai jos, avem ca subiect un ONG, inregistrat in scopuri de TVA, care va derula un proiect in cadrul unui proiect european. Vom vedea daca pentru costurile purtatoare de TVA din cadrul proiectului este posibila recuperarea taxei si, in caz afirmativ, care este modalitatea de recuperare a acesteia.
Iata raspunsul specialistului:
Pentru achizitiile efectuate in Romania, sunt aplicabile prevederile art. 303 din Codul fiscal. Astfel, in situatia in care taxa aferenta achizitiilor efectuate de o persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA, conform art. 316, care este deductibila intr-o perioada fiscala, este mai mare decat taxa colectata pentru operatiuni taxabile, rezulta un excedent in perioada de raportare, denumit suma negativa a taxei.
Suma negativa a taxei, cumulata, se determina prin adaugarea la suma negativa a taxei, rezultata in perioada fiscala de raportare, a soldului sumei negative a taxei, reportat din decontul perioadei fiscale precedente, daca nu s-a solicitat a fi rambursat, si a diferentelor negative de TVA stabilite de organele de inspectie fiscala prin decizii comunicate pana la data depunerii decontului.
Taxa de plata cumulata se determina in perioada fiscala de raportare prin adaugarea la taxa de plata din perioada fiscala de raportare a sumelor neachitate la bugetul de stat, pana la data depunerii decontului de taxa prevazut la art. 323, din soldul taxei de plata al perioadei fiscale anterioare, si a sumelor neachitate la bugetul de stat pana la data depunerii decontului din diferentele de TVA de plata stabilite de organele de inspectie fiscala prin decizii comunicate pana la data depunerii decontului.
Prin exceptie:
a) in primul decont de taxa depus la organul fiscal dupa data aprobarii unei inlesniri la plata nu se preia, din decontul perioadei fiscale anterioare, taxa cumulata de plata, pentru care a fost aprobata inlesnirea la plata;
b) in primul decont de taxa depus la organul fiscal dupa data inscrierii organului fiscal la masa credala potrivit Legii nr. 85/2014, nu se preia, din decontul perioadei fiscale anterioare, taxa cumulata de plata cu care organul fiscal s-a inscris la masa credala potrivit prevederilor Legii nr. 85/2014.
Diferentele negative de TVA stabilite de organele de inspectie sau sumele neachitate la bugetul de stat pana la data depunerii decontului, din diferentele de TVA de plata stabilite de organele de inspectie fiscala, prin decizii a caror executare a fost suspendata de instantele de judecata, potrivit legii, nu se adauga la suma negativa sau la taxa de plata cumulata, dupa caz, rezultate in perioadele in care este suspendata executarea deciziei. Aceste sume se cuprind in decontul perioadei fiscale in care a incetat suspendarea executarii deciziei, in vederea determinarii sumei negative a taxei, cumulata, sau, dupa caz, a taxei de plata, cumulata.
Prin decontul de taxa, persoanele impozabile trebuie sa stabileasca soldul taxei de plata sau a soldului sumei negative a taxei.
Daca taxa de plata cumulata este mai mare decat suma negativa a taxei cumulate, rezulta un sold de taxa de plata in perioada fiscala de raportare. Daca suma negativa a taxei cumulate este mai mare decat taxa de plata cumulata, rezulta un sold al sumei negative a taxei in perioada fiscala de raportare.
Persoanele impozabile, inregistrate conform art. 316, pot solicita rambursarea soldului sumei negative a taxei din perioada fiscala de raportare, prin bifarea casetei corespunzatoare din decontul de taxa din perioada fiscala de raportare, decontul fiind si cerere de rambursare, sau pot reporta soldul sumei negative in decontul perioadei fiscale urmatoare.
Daca persoana impozabila solicita rambursarea soldului sumei negative, acesta nu se reporteaza in perioada fiscala urmatoare.
Nu poate fi solicitata rambursarea soldului sumei negative a taxei din perioada fiscala de raportare, mai mic de 5.000 lei inclusiv, acesta fiind reportat obligatoriu in decontul perioadei fiscale urmatoare.
Art. 302 prevede ca persoana impozabila stabilita in Romania poate beneficia de rambursarea TVA aferente importurilor si achizitiilor de bunuri/servicii efectuate in alt stat membru.
Conform art. 302 alin. (2) din Codul fiscal, persoana impozabila stabilita in Romania poate beneficia de rambursarea taxei pe valoarea adaugata aferente importurilor si achizitiilor de bunuri/servicii, efectuate in alt stat membru, denumit in continuare stat membru de rambursare, in conditiile si conform procedurilor stabilite de legislatia statului respectiv, care transpune prevederile Directivei 2008/9/CE si ale Directivei 2010/66/UE.
Dreptul la rambursarea taxei aferente achizitiilor este determinat conform legislatiei din statul membru de rambursare.
Pentru a fi eligibila pentru rambursare in statul membru de rambursare, o persoana impozabila stabilita in Romania trebuie sa efectueze operatiuni care dau dreptul de deducere in Romania. In cazul in care o persoana impozabila efectueaza in Romania atat operatiuni care dau drept de deducere, cat si operatiuni care nu dau drept de deducere, statul membru de rambursare poate rambursa numai acea parte din TVA rambursabila care corespunde operatiunilor cu drept de deducere.
Pentru a obtine o rambursare a TVA in statul membru de rambursare, persoana impozabila stabilita in Romania adreseaza o cerere de rambursare pe cale electronica statului membru respectiv pe care o inainteaza organului fiscal competent din Romania, prin intermediul portalului electronic pus la dispozitie de acesta. Organul fiscal competent din Romania va transmite electronic autoritatii competente din statul membru de rambursare cererea de rambursare completata corespunzator.
Cererea de rambursare trebuie sa cuprinda:
a) numele si adresa completa ale solicitantului;
b) o adresa de contact pe cale electronica;
c) descrierea activitatii economice a solicitantului pentru care sunt achizitionate bunurile si serviciile;
d) perioada de rambursare acoperita de cerere;
e) o declaratie din partea solicitantului ca nu a livrat bunuri si nu a prestat servicii considerate ca fiind livrate/prestate pe teritoriul statului membru de rambursare pe parcursul perioadei de rambursare, cu exceptia serviciilor de transport si serviciilor auxiliare transportului, scutite in temeiul art. 144, 146, 148, 149, 151, 153, 159 sau 160 din Directiva 2006/112/CE si a livrarilor de bunuri si a prestarilor de servicii catre o persoana care are obligatia de a plati TVA in conformitate cu art. 194 - 197 si 199 din Directiva 2006/112/CE, astfel cum au fost transpuse in legislatia statutului membru de rambursare;
f) codul de inregistrare in scopuri de TVA al solicitantului;
g) datele contului bancar, inclusiv codurile IBAN si BIC.
Cererea de rambursare se refera la urmatoarele:
a) achizitii de bunuri sau servicii care au fost facturate pe parcursul perioadei de rambursare, cu conditia ca TVA sa fi devenit exigibila inaintea sau la momentul facturarii sau pentru care TVA a devenit exigibila pe parcursul perioadei de rambursare, cu conditia ca achizitiile sa fi fost facturate inainte ca TVA sa devina exigibila;
b) importul de bunuri efectuat pe parcursul perioadei de rambursare.
Pe langa operatiunile mentionate la alin. (9), cererea de rambursare poate sa se refere, de asemenea, la facturi sau documente de import care nu au fost acoperite de cererile de rambursare precedente si care privesc operatiuni finalizate pe parcursul anului calendaristic in cauza.
Cererea de rambursare este transmisa electronic organului fiscal competent din Romania prin intermediul portalului electronic pus la dispozitie de acesta, cel tarziu pana la data de 30 septembrie a anului calendaristic care urmeaza perioadei de rambursare. Organul fiscal competent din Romania va trimite solicitantului, de indata, o confirmare electronica de primire a cererii.
Perioada de rambursare este de maximum un an calendaristic si de minimum 3 luni calendaristice. Cererile de rambursare pot insa viza o perioada mai mica de 3 luni, in cazul in care aceasta reprezinta perioada ramasa pana la sfarsitul anului calendaristic.
In cazul in care cererea de rambursare vizeaza o perioada de rambursare mai mica de un an calendaristic, dar mai mare de 3 luni, cuantumul TVA pentru care se solicita o rambursare nu poate fi mai mic de 400 euro sau echivalentul acestei sume in moneda nationala a statului de rambursare.
Prin urmare, pentru TVA aferenta achizitiilor din Romania, dreptul de rambursare se exercita prin
decontul de TVA.
Pentru TVA aferenta achizitiilor din statele membre UE, rambursarea se poate solicita prin depunerea unei cereri de rambursare catre autoritatile din Romania.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Inregistrare si evidenta donatii
Intrebare:
Situatie de fapt:
Suntem o asociatie non-profit, cod caen 9499. Avem un contract incheiat cu Banca pentru alimente - ONG, obiectul prezentului contract il constituie acordarea cu caracter repetitive, cu titlu gratuit de catre donator beneficiarului, adica asociatiei noastre, a unor produse alimentare si nealimentare, numite ajutoare cu scopul sustinerii si dezvoltarii activitatii social-caritabile si proiectelor asiciatiei noastre.
Atasat gasiti contractul...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Vanzare cladire catre asociat
Intrebare:
O societate achizitioneaza un imobil construit in 2020 in 11.02.2021 cu valoarea de 545.000l ei prin taxare inversa. Durata de amortizare este 49 ani, valoarea amortizata fiind de 45.000 lei. In martie 2025, administratorul/asociat unic 100% hotaraste sa-l cumpere de la societate. Va rugam se ne precizati toate operatiunile pe care le avem de facut:
1. Cu ce pret de vanzare putem sa-l vindem? Daca se calculeaza tva? Inregistrari contabile?
2. Mai trebuie...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitiile intracomunitare de bunuri
Intrebare:
O societate rezidenta in Polonia cu cod valid de tva, livreaza echipamente de tratarea apelor uzate catre o societate beneficiara din Romania cu cod valabil de tva. In pretul total al echipamentelor include:
Pretul setului de echipamente, Costuri pentru supravegherea lucrarilor de instalare si punere in functiune (Supervizare la Instalare - max 10 zile lucratoare pe santier si Supervizare punere in functiune si formare a personalului - max 10 zile lucratoare pe...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Impozit suplimentar 0.5% - Activitati in domeniul petrol si gaze
Intrebare:
Impozit suplimentar pt PJ care desfasoara activitati in dom. petrol si gaze de 0.5%.
Societatea este autorizata pentru comertul cu produse combustibili lichizi si solizi, CAEN 4681.
In calitate de lider de asociere si antreprenor, are subcontractanti la diferite lucrari pentru care asigura combustibil, motorina la locul de munca si care se factureaza cf. contractelor incheiate .Practic societatea nu desfasoara activitati de comert cu carburanti cu alte...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<