Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In analiza noastra, punctul de pornire il reprezinta o microintreprindere care realizeaza si venituri din consultanta. In unele luni depasesc 20% din totalul veniturilor. Stabilim cand poate sa devina platitor de impozit pe profit si daca aceasta trecere se face daca veniturile din consultanta sunt mai mari de 20% intr-un trimestru.
De asemenea, vom vedea ce se intampla daca in perioada urmatoare, cumuland venituri din consultanta, acestea sunt mai mici de 20% si daca microintreprinderea va plati din nou impozit pe venitul microintreprinderilor.
Conform prevederilor art. 112^6, o microintreprindere va deveni platitoare de impozit pe profit daca in cursul unui an fiscal se afla intr-una din urmatoarele doua situatii posibile:
- realizeaza venituri mai mari de 65.000 euro;
- realizeaza venituri din consultanta a caror pondere in veniturile totale este de peste 20% inclusiv.
De exemplu, daca societatea pe care o reprezentati nu a realizat in trimestrul II 2014 o cifra de afaceri mai mare de 65.000 euro, dar a realizat venituri din consultanta cu o pondere care depaseste 20% din veniturile totale, devine platitoare de impozitului pe profit incepand cu trimestrul II 2014 fiindca acest criteriu se considera indeplinit in trimestrul II 2014. Pentru verificarea indeplinirii acestui criteriu, ponderea veniturilor din activitatea de consultanta se determina luand in considerare veniturile totale si veniturile din consultanta realizate de la inceputul anului fiscal. Astfel, pentru trimestrul II 2014 suma impozitului pe profit de plata este diferenta dintre:
- impozitul pe profit calculat cumulat, de la inceputul anului fiscal pana la sfarsitul perioadei de raportare (01.01 – 30.06.2014);
- impozitul pe veniturile microintreprinderilor datorat in cursul anului respectiv.
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2026
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
In acest context am in vedere prevederile 112^6 "Impunerea microintreprinderilor care realizeaza venituri mai mari de 65.000 euro sau venituri din consultanta si management" "Daca in cursul unui an fiscal o microintreprindere realizeaza venituri mai mari de 65.000 euro sau ponderea veniturilor realizate din consultanta si management in veniturile totale este de peste 20% inclusiv, aceasta va plati impozit pe profit. Calculul si plata impozitului pe profit se efectueaza incepand cu trimestrul in care s-a depasit oricare dintre limitele prevazute in prezentul articol, luand in considerare veniturile si cheltuielile realizate de la inceputul anului fiscal. Impozitul pe profit datorat reprezinta diferenta dintre impozitul pe profit calculat de la inceputul anului fiscal pana la sfarsitul perioadei de raportare si impozitul pe veniturile microintreprinderilor datorat in cursul anului respectiv.".
Aceste prevederi trebuie coroborate cu cele de la pct. 7 din normele de aplicare ale art. 112^2 : " Microintreprinderile care in cursul unui trimestru incep sa desfasoare activitati de natura celor prevazute la art. 112^2 alin. (6) din Codul fiscal datoreaza impozit pe profit luand in calcul veniturile si cheltuielile inregistrate incepand cu trimestrul respectiv.".
In cursul anului 2014, determinarea ponderii de 20% a veniturilor de consultanta in total venituri se efectueaza trimestrial, la fiecare termen de plata a impozitului pe venit/profit, cumulat de la inceputul anului, fara a se determina pentru fiecare luna calendaristica, privita de sine statator. De exemplu, indeplinirea acestui criteriu nu se efectueaza strict pentru luna iunie 2014, ci pentru perioada 1 ianuarie - 30 iunie 2014.
Daca se constata ca acest criteriu este indeplinit la 30 iunie 2014, societatea are obligatia de a depune la organul fiscal competent declaratia cod 010 pentru modificarea vectorului fiscal din platitor de impozit pe veniturile microintreprinderilor in platitor de impozit pe profit incepand cu trimestrul II 2014. Astfel, prin declaratia cod 100 aferenta trimestrului II 2014 care se va depune pana la data de 25 iulie 2014, societatea va raporta impozitul pe profit datorat pentru trimestrul II 2014 calculat conform precizarilor mentionate anterior.
In acest context, trebuie retinut faptul ca este posibil ca in trimestrul III 2014, societatea respectiva sa nu mai indeplineasca criteriul cu privire la ponderea de 20% a veniturilor de consultanta in total venituri, caz in care nu trebuie sa mai modifice vectorul fiscal din impozit pe profit in impozit pe venit pentru trimestrul III 2014. In aceasta situatie se continua plata impozitului pe profit pentru trimestrul III si IV 2014, iar modificarea vectorului fiscal se mai efectueaza la inceputul anului 2015 pentru anul 2015, dar numai daca la data de 31 decembrie 2014, societatea va indeplini, cumulativ, urmatoarele conditii enumerate la art. 112^1
- realizeaza venituri, altele decat cele prevazute la art. 112^2 alin. (6);
- realizeaza venituri, altele decat cele din consultanta si management, in proportie de peste 80% din veniturile totale;
- a realizat venituri care nu au depasit echivalentul in lei a 65.000 euro;
- capitalul social al acesteia este detinut de persoane, altele decat statul si autoritatile locale;
- nu se afla in dizolvare cu lichidare, inregistrata in registrul comertului sau la instantele judecatoresti, potrivit legii.
In acest caz, sunt aplicabile prevederile art. 112^2 alin. (5) din Codul fiscal "Microintreprinderile nu mai aplica acest sistem de impunere incepand cu anul fiscal urmator anului in care nu mai indeplinesc una dintre conditiile prevazute la art. 112^1."
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
A fost ridicata limita de varsta pentru finantarea intreprinzatorilor debutantiCare sunt obligatiile fiscale ale sucursalei din Romania a unei persoane juridice nerezidente?Ce declaratii depune un SRL - D dupa trecerea celor 3 ani de la infiintare?Ce se modifica la depasirea plafonului de 100.000 euroFirme platitoare de impozit micro care depasesc plafonul de 1 milion euro. De cand se poate face trecerea la impozit pe profit?Ultimele articole
Publicitate pe Facebook si Instagram: ce obligatii are o MICROINTREPRINDERE neplatitoare de TVA atunci cand cumpara servicii de la MetaMICROINTREPRINDERE. Conditii micro in 2026 + EXEMPLU concret privind intreprinderile legateSchimbarea perioadei de TVA in 2026. Cand devine OBLIGATORIU trimestrulFirme inactive in 2025. Cum poti deduce cheltuielile aferente perioadei de inactivitateActivitate de Uber si Bolt in Romania. Cum si in ce conditii pot deduce cheltuielileArticole similare
Joi, 25 ianuarie 2024, termenul de depunere a unor declaratii fiscale importanteConsilierul economic al premierului vede in TVA cheia rotunjirii bugetuluiOUG nr. 50 din 2013: noutati privind plata obligatiilor datorateProgramul TEZAUR in lunile iunie si iulie 2023. Cand pot fi cumparate titlurile de statTVA la sume prescriseUltimele articole
Factura de decontare sau structura de comisionar? Cum stabilesti corect daca o refacturare intra in sfera TVAVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Jurnalul de TVA nu se potriveste cu contabilitatea? Cum poti gasi diferenta in cateva minute, NU in cateva oreVENITURIle inregistrate in avans in 2026 intra in calculul cifrei de afaceri pentru plafonul de TVA aferent anului 2026?Examen consultant fiscal 2026: TVA, una dintre cele mai dificile probe. Cum te pregatestiArticole similare
Facturi neincasate. Ajustarea negativa a bazei de impozitare TVA. Client in faliment, situatii posibileRegularizare sau prescriere TVA de rambursat reportata prin decontul de TVA cod 300Care sunt cotizatiile datorate catre organizatiile patronale?Speta momentului! Tranzactii cu Turcia efectuate dupa data de 01.01.2021Organizare cursuri pentru clienti nerezidenti. Regim fiscal TVAUltimele articole
Vanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Acte necesare pentru acord de functionare: ghid complet pentru SRL si PFACum functioneaza contractele de franciza in Romania?Modificare cota TVA. Ce trebuie sa stii despre refacturari incepand cu 1 august 2025Neplatitor de TVA. Cand si cum devine platitor de TVA daca depaseste plafonulArticole similare
Autofactura si cadouri acordate partenerilor de afaceri. Colectam TVA?Criterii de risc pentru acordarea codului de TVA – proiect de modificare a normelor Codului FiscalDocumentar fiscal: Ajustarea bazei de impozitare. Operatiuni efectuate inaintea anularii codului de TVARezolvari propuse de av. Gabriel Biris pentru Fiscalizarea consumului (TVA) vs. Noul COD FISCALNerezidentii si declaratia de impozit pe profitUltimele articole
Sumele negative de TVA NU se prescriu.Ce schimba Decizia ICCJ 6/2026 pentru contribuabilie-Transport si achizitiile intracomunitare: Cum sa asiguri conformitate fiscala in lipsa documentelorRentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!Neclaritati ale contribuabililor privind sistemul e-TVA. Exemple utileE-Factura in 2025: Facturile de penalitati se transmit sau nu in sistemul E-Factura
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



