Tags: ajustare tva, facturi neincasate, aspecte legale
Referitor la ajustarea bazei de impozitare a TVA, in conformitate cu prevederile art. 287, lit. d) din Codul Fiscal, efectuata de catre o societate comerciala (X SA), solicitam punctul dumneavoastra de vedere tinand cont de urmatoarele aspecte:
-Prin sentinta definitiva publicata in B.P.I. in septembrie 2013 s-a admis cererea si s-a dispus deschiderea procedurii generale a insolventei impotriva debitoarei Y SRL, debitoarea manifestandu-si intentia de reorganizare a activitatii.
- X S.A. a fost acceptata in Tabelul definitiv de creante rectificat, publicat in B.P.I. in Martie 2015, cu intreaga suma inscrisa.
- Prin sentinta publicata in B.P.I. din Iunie 2015, se confirma planul de reorganizare al debitoarei Y SRL , aprobat in cadrul Adunarii Generale a Creditorilor , societate debitoare fata de X SA, aceasta facand parte din grupa creditorilor chirografari. In Planul de reorganizare, referitor la grupa chirografarilor se precizeaza ca, aceasta categorie de creanta este defavorizata si prevede o modificarea a creantelor chirografare ce urmeaza a fi acoperite in sensul diminuarii lor , planul de reorganizare prevazand achitarea acestora in cuantumul pe care aceasta categorie ar recupera-o in eventualitatea deschiderii procedurii falimentului ..procentul de plata este de 0% din creanta admisa in tabelul definitiv.
- Prin sentinta publicata in B.P.I. in Aprilie 2018, se confirma modificarea planului de reorganizare a Y SRL, noul plan avand ca obiective, obtinerea de resurse financiare ,modificarea strategiei de reorganizare, transmiterea tuturor sau a unora dintre bunurile averii debitorului catre una sau mai multe persoane juridice vizata fiind vanzarea fondului de comert, adaugarea ca forma secundara de obtinere de resurse financiare, lichidarea totala a activului debitorului in vederea executarii planului cu acceptarea ofertelor a caror valoare acopera intregul pasiv al debitoarei stabilit potrivit planului de reorganizare. .
- Prin sentinta Tribunalului, din Noiembrie 2019, publicata in B.P.I, se dispun urmatoarele: in temeiul art. 132 alin. 1 din Legea privind procedura insolventei, se dispune inchiderea procedurii reorganizarii debitorului Y SRL si reinsertia debitorului in activitatea comerciala .
- In februarie 2020, administratorul Y SRL solicita la Oficiul Registrului Comertului inregistrarea unei mentiuni cu privire la radierea societatii, iar in martie 2020, Oficiul Registrului Comertului admite cererea de radiere si dispune inregistrarea radierii Y SRL in conformitate cu prevederile art. 235 din Legea nr. 31/1990.
- In luna ianuarie 2020, X SA, a efectuat ajustarea taxei colectate aferenta contravalorii marfii furnizate si neachitate de catre debitorul Y SRL (in perioada 2011-2013).
Regularizarea efectuata a fost inregistrata de catre X SA la randul 16 Regularizari taxa colectata din Decontul privind taxa pe valoarea adaugata aferent lunii ianuarie 2020.
INTREBARE:
Poate proceda X S.A. in luna ianuarie 2020 la ajustarea bazei de impozitare a TVA in conformitate cu prevederile art. 287, lit.d) din Codul Fiscal, avand in vedere faptul ca prin Sentinta Troibunalului X din Noiembrie 2019 se dispune inchiderea procedurii reorganizarii debitorului Y SRL si reinsertia acestuia in activitatea comerciala ca urmare a realizarii planului propus, desi in perioada urmatoare sentintei din Noiembrie 2019, aceasta nu a intreprins nici un fel de masuri pentru recuperarea creantei?
In Martie 2020 Oficiul Registrului Comertului, admite cererea de radiere si dispune inregistrarea radierii Y SRL in conformitate cu prevederile art. 235 din Legea nr. 31/1990.
Conform specialistului nostru, Otilia Roman, raspunsul legal, clar si precis la intrebarea dvs este NU, X SA nu are cadrul legal si nu sunt indeplinite criteriile pentru efectuarea ajustraii bazei de impozitare si, implicit, a stornarii TVA colectate.
De ce?
Pai sa urmarim evolutia lit. d) a art. 287 (respectiv 138) – inainte si dupa data de 01 ianuarie 2016 si, apoi, dupa data de 01 ianuarie 2019.
Inainte de 01 ianuarie 2016 – data intrarii in vigoare a noului cod fiscal:
- initial – la data intrarii in vigoare, pentru prima data, a codului fiscal (la 01 ianuarie 2014):
“Art. 138: Ajustarea bazei de impozitare
Baza de impozitare a taxei pe valoarea adaugata se ajusteaza in urmatoarele situatii:
d)contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa din cauza falimentului beneficiarului; ajustarea este permisa incepand cu data de la care se declara falimentul;”
- ca urmare a unei modificari de la 01 ianuarie 2007 – modificare ce se mentine pana la data de 31 decembrie 2015, data pana la care se aplica vechiul (precedentul) cod fiscal:
"Art. 138: Ajustarea bazei de impozitare
Baza de impozitare se reduce in urmatoarele situatii:
d) in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa din cauza falimentului beneficiarului. Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei, hotarare ramasa definitiva si irevocabila;”
Dupa data de 01 ianuarie 2016 – data intrarii in vigoare a noului cod fiscal:
- initial – la data intrarii in vigoare a noului cod fiscal (01 ianuarie 2016):
“Art. 287: Ajustarea bazei de impozitare
Baza de impozitare se reduce in urmatoarele situatii:
d)in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a falimentului beneficiarului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata. Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare, iar, in cazul falimentului beneficiarului, incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei, hotarare ramasa definitiva/definitiva si irevocabila, dupa caz. in cazul in care ulterior pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare sunt incasate sume aferente creantelor modificate sau eliminate prin planul de reorganizare, se anuleaza ajustarea efectuata, corespunzator sumelor respective prin decontul perioadei fiscale in care acestea sunt incasate;”
- ca urmare a unei modificari de la data de 01 octombrie 2017:
“d)in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a falimentului beneficiarului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata.
Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare, iar, in cazul falimentului beneficiarului, incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei, hotarare ramasa definitiva/definitiva si irevocabila, dupa caz. Ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a pronuntat hotararea judecatoreasca de confirmare a planului de reorganizare, respectiv hotararea judecatoreasca de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei, sub sanctiunea decaderii. Ajustarea este permisa chiar daca s-a ridicat rezerva verificarii ulterioare, conform Codului de procedura fiscala. Prin efectuarea ajustarii se redeschide rezerva verificarii ulterioare pentru perioada fiscala in care a intervenit exigibilitatea taxei pe valoarea adaugata pentru operatiunea care face obiectul ajustarii. in cazul in care, ulterior pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei, in cazul falimentului beneficiarului, sau pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare, sunt incasate sume aferente creantelor scoase din evidenta contabila, in cazul falimentului, sau sume aferente creantelor modificate sau eliminate prin planul de reorganizare, se anuleaza ajustarea efectuata, corespunzator sumelor respective, prin decontul perioadei fiscale in care acestea sunt incasate;”
- ca urmare a unei modificari de la data de 01 ianuarie 2019 - modificare ce se mentine pana in prezent:
“d) in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a intrarii in faliment a beneficiarului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata. Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare, iar, in cazul falimentului beneficiarului, incepand cu data sentintei sau, dupa caz, a incheierii, prin care s-a decis intrarea in faliment, conform legislatiei privind insolventa. Ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a pronuntat hotararea judecatoreasca de confirmare a planului de reorganizare, respectiv a celui in care s-a decis, prin sentinta sau, dupa caz, prin incheiere, intrarea in faliment. in cazul in care intrarea in faliment a avut loc anterior datei de 1 ianuarie 2019 si nu a fost pronuntata hotararea judecatoreasca definitiva/definitiva si irevocabila de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei pana la aceasta data, ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie 2019. Ajustarea este permisa chiar daca s-a ridicat rezerva verificarii ulterioare, conform Codului de procedura fiscala. Prin efectuarea ajustarii se redeschide rezerva verificarii ulterioare pentru perioada fiscala in care a intervenit exigibilitatea taxei pe valoarea adaugata pentru operatiunea care face obiectul ajustarii. in cazul in care, ulterior ajustarii bazei de impozitare, sunt incasate sume aferente creantelor respective, se anuleaza corespunzator ajustarea efectuata, corespunzator sumelor incasate, prin decontul perioadei fiscale in care acestea sunt incasate.”
Din acest traseu al literei d) se disting doua situatii:
• prima – cea de faliment a debitorului – care apare inca de la debutul codului fiscal, desi, pe parcurs, a suferit anumite modificari (initial a fost vorba doar de inchiderea (finalizarea) procedurii de faliment a debitorului si, apoi, dupa data de 01 ianuarie 2019, s-a introdus debutul (inceputul) falimentului) – situatie care la dvs nu se aplica, deoarece pentru Y SRL nu s-a pus problema falimentului;
• a doua – cea a planului de reorganizare prin care o creanta creditorului este eliminata sau redusa – care apare doar dupa data de 01 ianuarie 2016, mai exact, se aplica doar pentru planuri de reorganizare prin care se elimita / reduce o creanta aprobate prin hotarari judecatoresti care au data de DUPA 01 ianuarie 2016 (dupa data intrarii in vigoare a acestei prevederi).
In concluzie, pe baza intelegerii noastre a spetei prezentate de dvs, in ceea ce priveste societatea creditoare X SA, aceasta nu avea baza legala si, implicit, dreptul sa efectueze acea ajustare (reducere) a TVA colectata, in ianuarie 2020, deoarece:
• debitorului Y Srl nu i s-a deschis / inchis falimentul (radierea la cerere NU se asimileaza cu aceasta proceduta), mai cu seama ca Y SRL si-a reluat activitatea; si
• eliminarea creantei lui X SA din tablou a fost admisa in baza unei hotarari din anul 2015 – an in care nu era in vigoare situatia aceasta (a doua, din precizarea naostra de mai sus), care sa permita reducerea TVA colectata (aceasta situatie este in vigoare de la 01 ianuarie 2016 – data hotarari judecatioresti).
Ca urmare, X SA trebuie sa procedeze la anularea reducerii TVA colectate (practic, TVA colectata trebuie repusa), iar creanta integrala asupra lui Y Srl se inchide pe o cheltuiala (654 sau 6588, in functie de contul de clienti in care este evidentiata creanta: 4111 sau 4118).
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Ajustare TVA leasing in situatia iesirii prin optiune de la TVA
Intrebare:
Revin la problema pe care am expus-o data trecuta, dar cu inca o intrebare:
CAND TREBUIE FACUTA AJUSTAREA DE TVA PENTRU AVANS LEASING PLATIT? LA IESIREA DE LA TVA PRIN OPTIUNE SAU LA DATA TRANSFERULUI DREPTULUI DE PROPRIETATE?
Care ar fi explicatia ca pentru suma facturata si platita avans catre soc de leasing, ajustarea de TVA sa se ceara la data iesirii de la TVA, iar pentru ratele de leasing, achitate in perioada de platitor TVA, ajustarea sa se faca la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Decontare ochelari
Intrebare:
Referitor la decontarea ochelarilor de vedere, conform recomandarii Directivei Europene.
Firma noastra deconteaza in limita a 400 lei/an, c/val ochelarilor de vedere pentru angajati.
In acest scop a fost intocmita o procedura in care sunt precizate categoriile de personal eligibile si documentele justificative necesare a fi prezentate, adica:
- recomandarea mediculul de medicina muncii privind necesitatea unui control/consult...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<