Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
ANAF a publicat recent, pe site-ul oficial, un material informativ pentru contribuabili, care cuprinde toate modificarile aduse Codului Fiscal cu aplicabilitate din 1 ianuarie 2023.
Prezentul material informativ cuprinde principalele modificari aduse Codului fiscal incepand cu data de 1 ianuarie 2023 prin urmatoarele acte normative publicate in Monitorul Oficial al Romaniei pana la data de 16.01.2023, respectiv:
- Ordonanta Guvernului nr. 16/2022 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind codul fiscal, abrogarea unor acte normative si alte masuri financiar-fiscale;
- Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 168/2022 privind unele masuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative;
- Legea nr. 370/2022 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 16/2022 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, abrogarea unor acte normative si alte masuri financiar-fiscale;
- Legea nr. 34/2023 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal;
- Legea nr. 39/2023 pentru completarea art. 291 alin.(3) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.
I. IMPOZITUL PE PROFIT
• A fost extinsa facilitatea privind scutirea de impozit a profitului reinvestit si pentru investitiile in active utilizate in activitatea de productie si procesare, activele reprezentand retehnologizare.
Prevederile alin. (4) ale art. 22 din Codul fiscal stabilesc reguli de aplicare a facilitatii privind scutirea de impozit a profitului reinvestit pentru situatiile in care microintreprinderile devin platitoare de impozit pe profit in cursul anului, in cazurile prevazute la art. 52 din Codul fiscal.
• S-a majorat cota impozitului pe dividende, de la 5% la 8%, pentru dividendele distribuite/platite intre persoane juridice romane, precum si pentru cele distribuite/platite nerezidentilor (aplicabilitate pentru dividendele distribuite dupa data de 1 ianuarie 2023).
• In cazul dividendelor distribuite in baza situatiilor financiare interimare intocmite in cursul anului 2022, cota de impozit pe dividende este de 5%, fara recalcularea impozitului pe dividendele respective, dupa regularizarea acestora pe baza situatiilor financiare anuale aferente exercitiului financiar 2022, aprobate potrivit legii.
• Incepand cu data de 1 ianuarie 2023 si pana la data de 31 decembrie 2023 inclusiv, se suspenda aplicarea prevederilor art. 25 alin. (4) lit. i1) si i2), art. 76 alin. (4) lit. x) si art. 142 lit. z) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare4.
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Pe perioada suspendarii, cheltuielile pentru funct?ionarea corespunzatoare a cres?elor s?i gradinit?elor aflate in administrarea contribuabililor sunt considerate cheltuieli cu deductibilitate limitata de natura celor prevazute la art. 25 alin. (3) lit. b) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile s?i completarile ulterioare, s?i intra sub incident?a limitei de 5% stabilite pentru acestea, aplicata asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului, potrivit Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile s?i completarile ulterioare.
II. IMPOZITUL PE VENITURILE MICROINTREPRINDERILOR
• Au fost modificate conditiile pentru incadrarea in categoria platitorilor de impozit pe veniturile microintreprinderilor5, noile conditii cumulative fiind:
- societatea a realizat venituri care nu au depasit echivalentul in lei a 500.000 euro. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului in euro este cel valabil la inchiderea exercitiului financiar in care s-au inregistrat veniturile (anterior plafonul era 1.000.000 euro) - prevederea se aplica incepand cu veniturile aferente anului 2023;
- capitalul social al acesteia este detinut de persoane, altele decat statul si unitatile administrativ-teritoriale;
- nu se afla in dizolvare, urmata de lichidare, inregistrata in registrul comertului sau la instantele judecatoresti, potrivit legii;
- a realizat venituri, altele decat cele din consultanta si/sau management, in proportie de peste 80% cu exceptia veniturilor din consultanta fiscala, corespunzatoare codului CAEN: 6920 - «Activitati de contabilitate si audit financiar; consultanta in domeniul fiscal» din veniturile totale (condit?ie noua);
- are cel putin un salariat, cu exceptia situatiei prevazute la art. 48 alin. (3) (condit?ie noua);
- are asociati/actionari care detin peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la cel mult trei persoane juridice romane care se incadreaza sa aplice sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor, incluzand si persoana care verifica indeplinirea conditiilor (condit?ie noua).
• In categoria persoanelor juridice exceptate de la plata impozitului pe veniturile microintreprinderilor au fost adaugate:
- societatile din domeniul bancar;
- societatile din domeniile asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital, inclusiv intermediere;
- societatile din domeniul jocurilor de noroc;
- societatile care desfasoara activitati de explorare, dezvoltare, exploatare a zacamintelor de petrol si gaze naturale.
• Sistemul de impozit pe veniturile microintreprinderilor devine optional incepand cu data de 01.01.20237.
Persoanele juridice romane, cu exceptia celor din domeniul HoReCa8, pot opta sa aplice impozitul pe veniturile microintreprinderilor incepand cu anul fiscal urmator celui in care indeplinesc conditiile de microintreprindere prevazute la art. 47 alin. (1) si daca nu au mai fost platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor ulterior datei de 1 ianuarie 2023.
Incepand cu data de 1 ianuarie 2023, prin exceptie de la prevederile art. 47 alin. (1) din Codul fiscal, persoanele juridice romane care desfasoara activitati in domeniul HoReCa, pot opta pentru plata impozitului pe veniturile microintreprinderilor, fara sa aplice prevederile art. 52 din Codul fiscal (art. 47 alin. (2) din Codul fiscal).
Microintreprinderile nu pot opta pentru plata impozitului pe profit in cursul anului fiscal, optiunea putand fi exercitata incepand cu anul fiscal urmator, cu exceptiile prevazute la art. 52 din Codul fiscal (reguli de iesire din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor in cursul anului).
In situatia in care persoanele juridice romane care desfasoara activitati in domeniul HoReCa obtin in cursul anului venituri si din alte activitati in afara celor corespunzatoare codurilor CAEN aferente acestui domeniu, pentru veniturile din alte activitati aplica sistemul de declarare si plata a impozitului pe profit prevazut de titlul II „Impozitul pe profit“, daca indeplinesc oricare dintre urmatoarele conditii:
a) realizeaza venituri din consultanta si/sau management in proportie de peste 20% inclusiv din veniturile totale;
b) desfasoara activitatile de la art. 47 alin. (3) lit. f)-i);
c) veniturile din alte activitati au depasit echivalentul in lei a 500.000 euro. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului in euro este cel valabil la inchiderea exercitiului financiar precedent celui in care s-au inregistrat veniturile. Acestea datoreaza impozit pe profit pentru veniturile din alte activitati incepand cu trimestrul in care s-a indeplinit oricare dintre aceste conditii, pentru intreaga perioada in care exista contribuabilul.
• Se mentine cota de impunere de 1% si se elimina cota de 3%9 (cu obligativitatea existentei cel putin a unui salariat si a respectarii tuturor celorlalte conditii).
• A fost eliminata optiunea pentru plata impozitului pe profit in cazul microintreprinderilor care au un capital social subscris de cel putin 45.000 lei si au cel putin 2 salariati.
• A fost stabilita ordinea de diminuare a impozitului pe veniturile microintreprinderilor10:
1. sponsorizarile;
2. costul aparatelor de marcat electronice fiscale;
3. reducerea conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.153/2020 pentru instituirea unor masuri fiscale de stimulare a mentinerii/cresterii capitalurilor proprii, precum si pentru completarea unor acte normative ;
Pe perioada aplicarii prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 153/2020, declaratia informativa 107 se depune pana la data de 25 iunie inclusiv a anului urmator11.
• Incepand cu data de 1 ianuarie 2023, contribuabilii care au intrat sub incidenta prevederilor Legii nr. 170/2016 pana la data de 31 decembrie 2022, pot opta, prin exceptie de la prevederile art. 47 alin. (1) din Codul fiscal, pentru plata impozitului pe veniturilor microintreprinderilor, potrivit titlului III din Codul fiscal, sau pentru plata impozitului pe profit, potrivit titlului II din Codul fiscal12.
• Legea nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati a fost abrogata incepand cu data de 1 ianuarie 2023 prin art. VI alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 16/2022 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, abrogarea unor acte normative si alte masuri financiar-fiscale.
III. IMPOZITUL PE VENIT SI CONTRIBUTIILE SOCIALE
• S-a eliminat scutirea de la plata impozitului pe venit pentru persoanele fizice, in cazul veniturilor realizate din salarii ca urmare a desfasurarii activitatii pe baza de contract individual de munca incheiat pe o perioada de 12 luni, cu persoane juridice romane care desfasoara activitati sezoniere in domeniul hotelurilor, restaurantelor, pensiunilor sau barurilor.
• A fost reglementat faptul ca scutirea de la plata impozitului pe venit pentru sectoarele constructii, agricol si industria alimentara se va acorda doar salariatilor cu contract individual de munca13(aplicabilitate incepand cu veniturile aferente lunii ianuarie 2023).
• Scutirea de la plata impozitului pe venit pentru sectorul constructii se acorda pentru venituri brute calculate la un salariu brut de incadrare pentru 8 ore de munca/zi de minimum 4.000 lei lunar (plafon majorat de la 3000 lei). Scutirea se aplica pentru sumele din venitul brut lunar de pana la 10.000 lei inclusiv, obtinut din salarii si asimilate salariilor prevazute la art. 76 alin. (1) - (3), realizate de persoanele fizice. Partea din venitul brut lunar ce depaseste 10.000 lei nu beneficiaza de facilitati fiscale (aplicabilitate incepand cu veniturile aferente lunii ianuarie 2023).
• A fost reglementat ca pentru determinarea ponderii cifrei de afaceri realizate efectiv din activitatea de constructii in cifra de afaceri totala, indicatorul cifra de afaceri totala cuprinde veniturile din intreaga activitate desfasurata numai pe teritoriul Romaniei (anterior se luau in considerare si veniturile din activitatea desfasurata in afara Romaniei).
• Contribuabilii pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit si care in anul fiscal anterior au inregistrat un venit brut anual mai mare decat echivalentul in lei al sumei de 25.000 euro (anterior, suma era de 100.000 euro), incepand cu anul fiscal urmator au obligatia determinarii venitului net anual in sistem real1 (aplicabilitate incepand cu veniturile anului 2023).
Continuarea AICI»
Sursa: ANAF
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"