Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Intrebare Initial Firma noastra platitoare de TVA factureaza anumite produse catre un client din UE care mi-a comunicat un cod valid de TVA. Livrarea se declara in D390 sub forma LIC de produse. ...
Intrebare Initial Firma noastra platitoare de TVA factureaza anumite produse catre un client din UE care mi-a comunicat un cod valid de TVA.
Livrarea se declara in D390 sub forma LIC de produse. Ulterior, la aproximativ 2 luni, clientul imi reclama anumite vicii de calitate pe care le constata la produsele facturate si livrate deja catre el.
Initial clientul doreste sa emita un CREDIT NOTE/factura storno pentru bucatile care nu corespund calitativ, dar la rugamintea mea, clientul accepta sa-i emitem o factura separata de discount pentru produsele mentionate ca neconforme calitativ.
Aici intervine problema: Factura de discount o consider ca o corectie la LIC de produse sau de servicii in D390?
Dar in cazul in care emit inca o factura de vanzare produse finite, iar pe pozitia a 2a trec discountul oferit pentru prima livrare?
E corect sa consider discount reducerile pe care le facturez clientului sau trebuie sa accept factura storno emisa de el?
Serviciul de Consultanta al Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili
Click aici pentru a beneficia de consultanta personalizata
Raspuns Consider ca alternativa cea mai buna este emiterea de catre firma dvs. a unui document “credit note” reprezentand contravaloarea discount-ului acordat pentru lipsa de conformitate a produselor.
In fapt, acest document “credit note” este o factura emisa cu semnul minus prin care faceti referire la produsele expediate in data de 4 februarie 2010 (ipotetic), facturate prin documentul nr. 454, dar neconforme cu cerintele impuse prin contract.
In aceasta situatie, factura de discount reprezinta o factura de regularizare a livrarii intracomuni tare efectuate in alta perioada fiscala decat acea in care se acorda reducerea.
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Emiterea acestei facturi de discount este echivalenta cu ajustarea bazei de impozitare a TVA in baza prevederilor articolului 138.
Situatia prezentata de dvs. se poate incadra la prevederile articolului 138 denumit “Ajustarea bazei de impozitare” litera b) conform caruia baza de impozitare se reduce “in cazul refuzurilor totale sau partiale privind cantitatea, calitatea ori preturile bunurilor livrate sau ale serviciilor prestate”.
Instructiuni privind ajustarea se regasesc si la punctul 20 alineatul 1 din normele metodologice de aplicare ale articolului 138 prin care se prevede faptul ca furnizorii de bunuri isi ajusteaza baza impozabila a taxei dupa efectuarea livrarii , dar evenimentele prevazute la art. 138 din Codul fiscal intervin ulterior facturarii si inregistrarii acestui document in evidentele fiscale. In acest scop furnizorii trebuie sa emita facturi cu valorile inscrise cu semnul minus cand baza de impozitare se reduce, facturi care trebuie transmise si beneficiarului.
Ajustarea bazei de impozitare se raporteaza la randul 1 din decontul de TVA in perioada fiscala in care se emite factura de discount, data acestei facturi fiind considerata data exigibilitatii taxei.
Data exigibilitatii facturii de ajustare corespunde cu data comunicarii ajustarii in favoarea beneficiarului. In situatia prezentata de dvs., ajustarea bazei de impozitare are loc ulterior, intr-o alta perioada decat cea in care a intervenit exigibilitatea pentru livrarea intracomunitara respectiva.
Ajustarea efectuata se raporteaza cu semnul minus prin declaratia cod 390 in aceiasi perioada fiscala in care se efectueaza si raportarea prin decontul de TVA cod 300. De exemplu: • livrarea intracomunitara s-a efectuat in data de 4 februarie 2010. Exigibilitatea taxei intervine la data de 4 februarie 2010, adica la data emiterii facturii catre cumparator.
Operatiunea se raporteaza prin: - declaratia recapitulativa cod 390 cu termen de depunere 15 martie 2010; - decontul de TVA cod 300 cu termen de depunere 25 martie 2010. Operatiunea se raporteaza la randul 1;
• ajustarea bazei de impozitare aferenta livrarii intracomunitare cu 2% din valoarea bun urilor livrate se efectueaza in data de 15 aprilie 2010. Exigibilitatea taxei intervine la data de 15 aprilie 2010, adica la data emiterii facturii catre cumparator.
Operatiunea se raporteaza cu semnul minus prin:
- declaratia recapitulativa cod 390 cu termen de depunere 15 mai 2010;
- decontul de TVA cod 300 cu termen de depunere 25 mai 2010.
Operatiunea se raporteaza la randul 1.
In alta ordine de idei, clientul nu poate emite un document “credit-note” sau o factura de stornare in numele firmei dvs.
In situatia in care cumparatorul bunurilor efectueaza remedieri asupra acelor bunuri cumparate pentru a le aduce la parametri de functionare, se poate considera ca firma dvs. achizitioneaza un serviciu intracomunitar.
In aceasta situatie, cumparatorul bunurilor dobandeste calitatea de prestator si trebuie sa emita o factura de prestari servicii pe care inscrie mentiunea “neimpozabil” in Italia (ipotetic).
Serviciul este impozabil in Romania si firma dvs. trebuie sa:
- aplice regimul de taxare inversa prin formula contabila 4426 = 4427;
- sa declare operatiunea prin decontul de TVA cod 300 la:
• randul 7 denumit “Achizitii de servicii intracomunitare pentru care beneficiarul este obligat la plata TVA (taxare inversa)” si, daca este cazul, cu reportarea sumei la randul 7.1 denumit “Achizitii de servicii intracomunitare pentru care beneficiarul este obligat la plata TVA (taxare inversa)” iar prestatorul este inregistrat in scopuri de TVA in statul membru din care a avut loc prestarea intracomunitara.
Suma TVA se preia din rulajul creditor al contului 4427;
• randul 19 si, daca este cazul, randul 19.1 . Suma TVA se preia din rulajul debitor al contului 4426.
- sa raporteze operatiunea prin declaratia cod 390 cu simbolul S;
Nu va recomand sa acordati discount-ul oferit pentru prima livrare in cadrul celei de a doua livrari care urmeaza a fi efectuata. Fiecare operatiune de livrare trebuie inregistrata si raportata de sine statator.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Stii care sunt documentele justificative pentru plata impozitului pe venituri in strainatate?Prestari servicii cu numar TVA si cod EU. Ce obligatii apar?Noua procedura privind reinregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor al caror cod de TVA a fost anulat anterior din oficiuDe ce a amendat ANPC bancilePreturi de intrare si importul de marfa. Cum inregistram TVA in contabilitate?Ultimele articole
Transport marfa. Soferii profesionisti primesc diurna sau indemnizatie de mobilitate?Impozit pe dividende. Se apLICa cota de 10% sau de 16% pentru trim. IV 2025Firme inactive in 2025. Cum poti deduce cheltuielile aferente perioadei de inactivitateSpatii comerciale de inchiriat. Ce cota TVA se apLICa la vanzarea cladiriie-TVA si Notificarile de conformare: Raspunsul nu este (inca) obligatoriu in 2025Articole similare
Atentie la termenul pentru platile anticipate aferente trim. III 2013Ce declaratii fiscale au termen in luna august 2015?Comert online. Care este regimul TVA pentru aceste magazine?Livrarea bunurilor in regim de scutire fara drept de deducere a TVATratamentul fiscal al serviciilor electronice, de telecomunicatii, de radiodifuziune sau de televiziuneUltimele articole
Platitor de TVA. Cum sa emiteti facturile DUPA ce ati facut inregistrarea in scop de TVAMasini second-hand. Evaziune TVA de 29 mil. lei descoperita de DGAFFirme inactive in 2025. Cum poti deduce cheltuielile aferente perioadei de inactivitateDeclaratia 700. PFA-urile pot iesi de la plata TVA daca in anul curent NU mai depasesc plafonul?Spatii comerciale de inchiriat. Ce cota TVA se aplica la vanzarea cladiriiArticole similare
Plata impozitului minimFacturi cu cote diferentiate TVA. Cum intocmim facturile pentru reduceri comerciale acordate?Putem deduce TVA de pe bonurile de taxi?Modificarile Codului fiscal aplicabile de la 5 august 2013: TVA-ul si contribuabilii inactiviSponsorizari in 2023. Pot firmele sa raporteze sumele care depasesc plafonul de 20% din impozit?Ultimele articole
Coduri CPV pe facturi. Cum sa procedati la plata si completarea facturilor in e-FacturaPlafon TVA. Informatii de interes in cazul calcularii plafonului de TVAMajorare cota TVA de la 1 august 2025. Cota TVA pentru transportul de persoaneNoi cote TVA. Ce regim fiscal se aplica din august 2025 in domeniul turismuluiMajorare TVA in 2025: Ce se intampla cu scutirile in domeniul medicalArticole similare
Corectie de pret pe factura si, cum modificam in Declaratia 390Valoarea unei reduceri comerciale ulterioare prin credit-note. Cum declaram in decont?TVA credit-note. Obligatii declarativeAjustarea bazei de impozitare. TVA pentru livrare intracomunitara de bunuri. Cum declaram in D 390?Studiu de caz: Decontul de TVA. FacturareUltimele articole
Nou ghid E-Factura: Tipuri de facturi utilizate in sistem si codificarile specifice acestoraReduceri financiare. Reglementari contabile si TVAPenalitati contractuale. Baza de impozitare a TVA in vamaInregistrare CREDIT NOTE. Marfa import cu defecte. Care e regimul fiscal care se aplica?Marfa importata neconforma calitativ. Cum procedam pentru inregistrare credit-note?
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"




InfoTva.ro



