Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Intrebare Initial Firma noastra platitoare de TVA factureaza anumite produse catre un client din UE care mi-a comunicat un cod valid de TVA. Livrarea se declara in D390 sub forma LIC de produse. ...
Intrebare Initial Firma noastra platitoare de TVA factureaza anumite produse catre un client din UE care mi-a comunicat un cod valid de TVA.
Livrarea se declara in D390 sub forma LIC de produse. Ulterior, la aproximativ 2 luni, clientul imi reclama anumite vicii de calitate pe care le constata la produsele facturate si livrate deja catre el.
Initial clientul doreste sa emita un CREDIT NOTE/factura storno pentru bucatile care nu corespund calitativ, dar la rugamintea mea, clientul accepta sa-i emitem o factura separata de discount pentru produsele mentionate ca neconforme calitativ.
Aici intervine problema: Factura de discount o consider ca o corectie la LIC de produse sau de servicii in D390?
Dar in cazul in care emit inca o factura de vanzare produse finite, iar pe pozitia a 2a trec discountul oferit pentru prima livrare?
E corect sa consider discount reducerile pe care le facturez clientului sau trebuie sa accept factura storno emisa de el?
Serviciul de Consultanta al Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili
Click aici pentru a beneficia de consultanta personalizata
Raspuns Consider ca alternativa cea mai buna este emiterea de catre firma dvs. a unui document “credit note” reprezentand contravaloarea discount-ului acordat pentru lipsa de conformitate a produselor.
In fapt, acest document “credit note” este o factura emisa cu semnul minus prin care faceti referire la produsele expediate in data de 4 februarie 2010 (ipotetic), facturate prin documentul nr. 454, dar neconforme cu cerintele impuse prin contract.
In aceasta situatie, factura de discount reprezinta o factura de regularizare a livrarii intracomuni tare efectuate in alta perioada fiscala decat acea in care se acorda reducerea.

Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025

PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025

Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Emiterea acestei facturi de discount este echivalenta cu ajustarea bazei de impozitare a TVA in baza prevederilor articolului 138.
Situatia prezentata de dvs. se poate incadra la prevederile articolului 138 denumit “Ajustarea bazei de impozitare” litera b) conform caruia baza de impozitare se reduce “in cazul refuzurilor totale sau partiale privind cantitatea, calitatea ori preturile bunurilor livrate sau ale serviciilor prestate”.
Instructiuni privind ajustarea se regasesc si la punctul 20 alineatul 1 din normele metodologice de aplicare ale articolului 138 prin care se prevede faptul ca furnizorii de bunuri isi ajusteaza baza impozabila a taxei dupa efectuarea livrarii , dar evenimentele prevazute la art. 138 din Codul fiscal intervin ulterior facturarii si inregistrarii acestui document in evidentele fiscale. In acest scop furnizorii trebuie sa emita facturi cu valorile inscrise cu semnul minus cand baza de impozitare se reduce, facturi care trebuie transmise si beneficiarului.
Ajustarea bazei de impozitare se raporteaza la randul 1 din decontul de TVA in perioada fiscala in care se emite factura de discount, data acestei facturi fiind considerata data exigibilitatii taxei.
Data exigibilitatii facturii de ajustare corespunde cu data comunicarii ajustarii in favoarea beneficiarului. In situatia prezentata de dvs., ajustarea bazei de impozitare are loc ulterior, intr-o alta perioada decat cea in care a intervenit exigibilitatea pentru livrarea intracomunitara respectiva.
Ajustarea efectuata se raporteaza cu semnul minus prin declaratia cod 390 in aceiasi perioada fiscala in care se efectueaza si raportarea prin decontul de TVA cod 300. De exemplu: • livrarea intracomunitara s-a efectuat in data de 4 februarie 2010. Exigibilitatea taxei intervine la data de 4 februarie 2010, adica la data emiterii facturii catre cumparator.
Operatiunea se raporteaza prin: - declaratia recapitulativa cod 390 cu termen de depunere 15 martie 2010; - decontul de TVA cod 300 cu termen de depunere 25 martie 2010. Operatiunea se raporteaza la randul 1;
• ajustarea bazei de impozitare aferenta livrarii intracomunitare cu 2% din valoarea bun urilor livrate se efectueaza in data de 15 aprilie 2010. Exigibilitatea taxei intervine la data de 15 aprilie 2010, adica la data emiterii facturii catre cumparator.
Operatiunea se raporteaza cu semnul minus prin:
- declaratia recapitulativa cod 390 cu termen de depunere 15 mai 2010;
- decontul de TVA cod 300 cu termen de depunere 25 mai 2010.
Operatiunea se raporteaza la randul 1.
In alta ordine de idei, clientul nu poate emite un document “credit-note” sau o factura de stornare in numele firmei dvs.
In situatia in care cumparatorul bunurilor efectueaza remedieri asupra acelor bunuri cumparate pentru a le aduce la parametri de functionare, se poate considera ca firma dvs. achizitioneaza un serviciu intracomunitar.
In aceasta situatie, cumparatorul bunurilor dobandeste calitatea de prestator si trebuie sa emita o factura de prestari servicii pe care inscrie mentiunea “neimpozabil” in Italia (ipotetic).
Serviciul este impozabil in Romania si firma dvs. trebuie sa:
- aplice regimul de taxare inversa prin formula contabila 4426 = 4427;
- sa declare operatiunea prin decontul de TVA cod 300 la:
• randul 7 denumit “Achizitii de servicii intracomunitare pentru care beneficiarul este obligat la plata TVA (taxare inversa)” si, daca este cazul, cu reportarea sumei la randul 7.1 denumit “Achizitii de servicii intracomunitare pentru care beneficiarul este obligat la plata TVA (taxare inversa)” iar prestatorul este inregistrat in scopuri de TVA in statul membru din care a avut loc prestarea intracomunitara.
Suma TVA se preia din rulajul creditor al contului 4427;
• randul 19 si, daca este cazul, randul 19.1 . Suma TVA se preia din rulajul debitor al contului 4426.
- sa raporteze operatiunea prin declaratia cod 390 cu simbolul S;
Nu va recomand sa acordati discount-ul oferit pentru prima livrare in cadrul celei de a doua livrari care urmeaza a fi efectuata. Fiecare operatiune de livrare trebuie inregistrata si raportata de sine statator.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
TVA la livrarea de bunuriExamenul de competenta profesionala organizat de Camera Auditorilor Financiari (CAFR) din 2015Cheltuielile cu chiriile. Cum calculam costurile in cadrul contabilitatii de gestiune?Taxarea vehiculelor achizitionate din importCesiune contract de leasing financiar. Dreptul de deducere a TVA. Inregistrari contabileUltimele articole
Cum se calculeaza taxa pe stalp. EXEMPLU practic privind regiile autonomeAchizitii intracomunitare. Declararea transportului in D300 si D390Firme neplatitoare de TVA, servicii din UE. Ce trebuie sa stie despre codul TVA, D301 si D390 VIESFactura pe alt nume in export. Cum obtii scutirea de TVA + documente necesareTaxa de timbru verde: Ce este, cine o plateste si cum se apLICaArticole similare
Declaratiile informative privind livrarile de bunuri si prestarile de serviciiCum am inteles eu ecotaxa!PFA in 2023: Aspecte pe care trebuie sa urmareasca PFA-urile care vand produse ONLINEUn nou formular 300 - Decontul de TVAAu crescut restantele firmelor in luna iunieUltimele articole
Facturi emise de Bolt. Regimul TVA si obligatiile de declarareAchizitii si servicii din UE. Se mai depun D301 si D390 de firmele care NU platesc TVA?D700 in 2025. Completare D700 pentru reinregistrare in scopuri de TVANeplatitor de TVA? Ghid pentru achizitii din UE, cu accent pe fiscalitatea TVA-uluiAchizitii intracomunitare. Declararea transportului in D300 si D390Articole similare
Ajustare TVA in cazul falimentului clientilor. Cum calculam termenul de prescriptie si care sunt implicatiile fiscale?Ordine stingere datorii TVA la incasareTaxare inversa. Exercitarea dreptului de deducere a TVAANAF a publicat noul model al declaratiei fiscale pentru sponsorizari. Cum arata formularul 107Util: Procedura de scoatere din evidenta a persoanelor inregistrate in scopuri de TVAUltimele articole
D700 in 2025. Completare D700 pentru reinregistrare in scopuri de TVAFirme neplatitoare de TVA, servicii din UE. Ce trebuie sa stie despre codul TVA, D301 si D390 VIESTrecere la regim normal de TVA. Ce se intampla cu TVA-ul pentru imobilizarile in cursSponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililorBon fiscal de peste 100 euro. Conditii pentru a putea deduce TVA-ulArticole similare
Ajustarea bazei de impozitare. TVA pentru livrare intracomunitara de bunuri. Cum declaram in D 390?Inregistrari contabile prestari servicii non UE. Inregistrari contabile CREDIT NOTEStudiu de caz: Decontul de TVA. FacturareReducere comerciala export. Cand putem acorda reducerea?Marfa importata neconforma calitativ. Cum procedam pentru inregistrare credit-note?Ultimele articole
Nou ghid E-Factura: Tipuri de facturi utilizate in sistem si codificarile specifice acestoraReduceri financiare. Reglementari contabile si TVAPenalitati contractuale. Baza de impozitare a TVA in vamaInregistrare CREDIT NOTE. Marfa import cu defecte. Care e regimul fiscal care se aplica?Bunuri lipsa la receptie. Care va fi tratamentul fiscal?
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam"