Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Va informam ca ANAF a publicat la 1 septembrie un raport oficial intocmit de FMI prin intermediul unui expert strain care a analizat anul trecut organizarea si functionarea Directiei Generale de Administrare a Marilor Contribuabili.
Iata ce se recomanda in urma analizei intocmite de expertul strain:
Programul de control fiscal este focusat incorect. Dupa cum se descrie in Sectiunea V, accentul pe asigurarea rambursarilor de TVA si nivelul controalelor desemnate de organisme externe distorsioneaza atat activitatea de identificare a riscurilor cat si programul de control fiscal ale DMC. Conducerea DMC afirma ca 32,5 procente din resursele sale de control sunt consumate pe verificari efectuate la solicitarea altor parti din ANAF sau a unor organisme externe, iar 46 de procente sunt dedicate controalelor de rambursare de TVA. Aceasta inseamna ca DMC mai ramane cu aproximativ 20 de procente din resursele de control pe care sa le dedice cazurilor de risc ridicat (ce nu implica o rambursare de TVA).
Acest nivel este inacceptabil de mic dupa toate standardele, mai ales ca atat controalele la solicitarea altor entitati cat si cele de rambursare de TVA sunt relativ neproductive din punctul de vedere al inchiderii gap-ului fiscal (controlul rambursarilor de TVA este discutat in Sectiunea V). Conducerea DMC aspira la a avea la dispozitie 50 de procente din resurse spre ale folosi pe cazuri de risc ridicat ce nu implica o rambursare de TVA. Dupa standardele internationale, chiar si acest nivel este mult prea mic. Impedimentele – inclusiv reglementarile referitoare la controalele de rambursare de TVA si la solicitarile de verificari adresate DMC de alte entitati - trebuie substantial reduse sau total eliminate.
>>> DMC nu utilizeaza in mod eficient resursele de control fiscal ce ii stau la dispozitie. Persista inca o abordare depasita fata de controlul de asigurare a conformarii. Un inspector de control de la DMC evalueaza daca un contribuabil reprezinta un risc fiscal si daca el ar trebui inclus in planul lunar de control al DMC. Printre criteriile utilizate in acest scop se numara timpul scurs de la ultimul control, si selectia poate fi determinata de termenul de prescriere. Odata selectat un contribuabil, acesta este supus unui control fiscal total, nelimitat la problema sau problemele identificate initial ca reprezentand un risc potential. Ceea ce caracterizeaza munca de administrare a conformarii sunt verificarile, examinarea si reexaminarea documentatiei si tranzactiilor. Misiunea s-a intalnit cu reprezentanti ai sectorului privat care au exprimat ingrijorari puternice legate de faptul ca metodele de control nu evolueaza. Se acorda o atentie prea mare aspectelor de risc redus si aspectelor superficiale legate de forma tranzactiilor, in timp ce riscuri substantiale sunt trecute cu vederea.
>>> Inspectorii de control ai DMC sunt preocupati sa respecte instructiunile de control la litera si incearca sa stabileasca impozitele pana la ultimul leu. Daca pe parcursul unui control un inspector scapa din vedere unele elemente, acel inspector poate fi tras personal la raspundere pentru cuantumul impozitelor si taxelor necalculate. Curtea de Conturi, un organism independent, extern ANAF, asigura supravegherea si procedeaza la controale secundare in mod selectiv. Se afirma ca auditorii de la Curtea de Conturi sunt preocupati de corectitudinea procedurala a situatiei contribuabililor si doresc sa se asigure ca inspectorul de control de la DMC a efectuat verificarile incrucisate adecvate si a verificat documentele justificative in cele mai mici detalii, in loc sa incerce sa vada daca au fost identificate riscuri fiscale majore sau care este gradul de semnificatie al aspectelor urmarite.
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Agenda Fiscala a Contabilului 2025
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Continuare aici.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Documentar fiscal: Masuri de simplificare la aplicarea TVASolutionarea deconturilor negative de TVA. Prevederi valabile din 2016Platitor de TVA: Ce inseamna, cand si cum devii. Avantaje si dezavantajeAnulare cod TVA si raportare eronata 394. Ce implicatii fiscale si amenzi apar?Declararea TVA de plata la bugetul de stat prin formularul 311Ultimele articole
Controale ANAF: 1,96 milioane lei sume stabilite suplimentar in luna decembrie 2024Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA, schimbata prin Ordinul 7032/2024ANAF: 2,74 milioane lei sume stabilite suplimentar, in urma inspectiilor din luna octombrie 2024Proiect: Noi ajustari privind Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVAATENTIE maxima la controalele fiscale pe TVA: tu stii care sunt ultimele reglementari legislative?Articole similare
Documentar fiscal: Solutionarea contestatiilor formulate impotriva actelor administrative fiscaleSAF-T si D406: Termenele de depunere a D406 pentru contribuabilii mijlocii incadrati la aceasta categorie din ianuarie 2023Masuri nocive pentru TVA in noul program de guvernareANAF continua controalele la MARII CONTRIBUABILI. A publicat lista celor vizatiANAF organizeaza 94 de intalniri in luna august in vederea indruMARII CONTRIBUABILIlorUltimele articole
De la 1 ianuarie 2025 declaratia D406 devine obligatorie si pentru firmele miciDin 1 ianuarie 2025 contribuabilii mici vor avea OBLIGATIA de a depune D406 SAF-TATENTIE maxima la controalele fiscale pe TVA: tu stii care sunt ultimele reglementari legislative?Sistemul RO e-TVA: Noul regim al amenzilor in sistemul E-TVAParteneriat intre MF/ANAF si Posta Romana pentru promovarea facilitatilor fiscale ale OUG 107/2024Articole similare
CONTROL FISCAL finalizat cu diferente de plata TVA. Cum procedam?SAF-T si D406: Termenele de depunere a D406 pentru contribuabilii mijlocii incadrati la aceasta categorie din ianuarie 2023Control AFP: Restituirea sumelor stabilite eronat la controlul fiscalCompletarea D406 in mod gresit atrage sanctiuni de pana la 1.500 lei pentru contribuabili. Cazuri pentru care NU se aplica amendaAn financiar incheiat inainte de 30 iunie 2022. Termen limita pentru depunerea D406 in cazul marilor contribuabiliUltimele articole
SAF-T, obligatoriu de la 1 ianuarie 2025 pentru contribuabilii mici. Ce perioada de gratie se aplicaSAF-T: Noi categorii de contribuabili vor fi EXCEPTATE de la depunerea D406Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA, schimbata prin Ordinul 7032/2024De la 1 ianuarie 2025 declaratia D406 devine obligatorie si pentru firmele miciSAF-T in 2025. Pentru o casa de ajutor reciproc (CAR) se depune D406 din ianuarie 2025?Articole similare
ANAF: RAMBURSAREA TVA facturata de un operator economic rezident UESolutionarea deconturilor cu suma negativa de TVA cu optiune de rambursareRecuperare TVA pentru achizitii dintr-un stat membru UEAchizitii intracomunitare de bunuri efectuate de o companie neinregistrata in ROIProiect MFP: Taxare inversa la cereale si plante tehnice incepand cu 1 iunieUltimele articole
ATENTIE maxima la controalele fiscale pe TVA: tu stii care sunt ultimele reglementari legislative?ANAF a publicat Ghidul privind recuperarea TVA achitata in alt stat membru al Uniunii EuropeneGhid ANAF privind recuperarea TVA achitata in alt stat membru al Uniunii EuropeneControale ANAF pe TVA. Ce documente verifica Fiscul in cazul unui control de TVARambursarea de TVA: cine o poate solicita si cum se calculeaza valoarea TVA-ului rambursatAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"