Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Pentru a clarifica modul in care se aplica prevederile Ordinului ANAF 59/20.01.2014 privind modificarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3/2010 pentru aprobarea Procedurii de primire a cererilor de rambursare a TVA achitate de catre persoanele impozabile stabilite in Romania pentru importuri si achizitii de bunuri/servicii efectuate in alt stat membru al Uniunii Europene, va redam in randurile urmatoare un exemplu practic al unei firme de transport din Romania (firma T) platitoare de TVA care efectueaza servicii de transport in tarile UE.
Firma T trimite periodic camioane pentru a duce si aduce bunuri din tarile UE . Soferii de pe aceste camioane fac frecvent alimentari cu motorina de la "Benzinariile"din aceste tari si pe care le achita pe baza de "bon fiscal", se cazeaza in diverse unitati hoteliere de unde de asemenea primesc facturi si bonuri fiscale,i apeleaza la servicii de restaurant si platesc taxe rutiere de acces si taxe rutiere de acces ( ex. taxa autostrada ).
TVA-ul de pe aceste documente se poate recupera prin solicitarea rambursarii acestuia din tara in care a fost platit, avand ca baza legala art. 147^2 alin (2) din Codul fiscal care prevede posibilitatea rambursarii TVA de catre alte state membre catre persoane impozabile stabilite in Romania:
" (2) Persoana impozabila stabilita in Romania poate beneficia de rambursarea TVA aferente importurilor si achizitiilor de bunuri/servicii efectuate in alt stat membru, in conditiile prevazute in norme."
Metodologia privind modul de solicitare a rambursarii TVA este descrisa in detaliu la punctul pct. 491, alin (1)-(33) din Normele de aplicare ale Codului fiscal prin transpunerea prevederilor Directivei 2008/9/CE a Consiliului din 12 februarie 2008 de stabilire a normelor detaliate privind rambursarea taxei pe valoarea adaugata, prevazuta in Directiva 2006/112/CE, catre persoane impozabile stabilite in alt stat membru decat statul membru de rambursare si ale Directivei 2010/66/UE a Consiliului din 14 octombrie 2010 de modificare a Directivei Consiliului 2008/9/CE de stabilire a normelor detaliate privind rambursarea taxei pe valoare adaugata, prevazuta in Directiva 2006/112/CE, catre persoane impozabile stabilite in alt stat membru decat statul membru de rambursare.
Astfel firma T, pentru a obtine rambursarea TVA din statul membru de rambursare va trebui sa intocmeasca si sa depuna electronic cate o cerere de rambursare ( formularul 318 "Cerere de rambursare a taxei pe valoarea adaugata pentru persoanele impozabile stabilite in Romania, depusa potrivit art. 147^2 alin. (2) din Codul fiscal", pe cale electronica, pentru fiecare stat membru respectiv prin intermediul ANAF. Firma T intocmeste asemenea cereri trimestrial ( tine cont de prevederile din normele de aplicare ale codului fiscal prin care se stipuleaza ca o cerere de rambursare se intocmeste pentru o perioada de maxim un an si de minim 3 luni calendaristice ).
In cererea de rambursare pentru Germania, firma T are o factura de 1200 de euro pentru achizitia unor piese de schimb si un bon fiscal de 255 euro pentru motorina, fapt pentru care trebuie sa le anexeze scanate la cerere, conditie estentiala rambursarii in conformitate cu prevederile aliniatului 11 ( obligativitatea anexarii de copii de pe documentele care au o valoarea mai mare de 1000 euro si de 250 de euro pentru documente de achizitie combustibili ).
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Cererile se considera depuse doar dupa ce au fost furnizate toate detaliile necesare si dupa ce primeste confirmarea electronica. Confirmarea corectitudinii cererii se face doar dupa ce sunt indeplinite toate conditiile prin atribuirea unui numar de referenta cererii de rambursare (318). Acest numar trebuie inscris pe toate documentele pentru care s-a cerut rambursarea TVA, numar care se regaseste in dosarul fiscal al firmei T de pe site-ul ANAF ( aplicatia " Acces controlat la dosarul contribuabilului ").
Dupa aprobarea cererilor de rambursare de catre statele membre rambursarea contravalorii acestora se face in contul in lei indicat de firma T.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Procedura rambursarii TVA din state membre ale UE. Care sunt noile modificari?Articole similare
Stabilire exigibilitate. Se deduce TVA-ul la incasare?Completarea declaratiei 394 si taxare inversa. Cum se completeaza corect Declaratia 394?Import bunuri vanzator stabilit pe teritoriul comunitar. Cum procedam?Un nou formular 300 - Decontul de TVASolicitarile de rambursare TVA pentru IMPORTURI si achizii intracomunitare se depun pana la 30 septembrieUltimele articole
Achizitii intracomunitare peste plafonul de 10.000 euro. Unde se achita TVA-ul?Controale fiscale pe TVA. 10 tipuri de erori pe care le vizeaza inspectoriiFacturi emise cu TVA zero. Acestea se declara in D394? Sau nu se declara deloc?Recuperare TVA din EU. Cum se completeaza cererea rectificativa pentru D318E-Transport: 2 spete importante cu privire la obtinerea codului UITArticole similare
Deductibilitate cheltuieli. TVA vs. impozit pe profitProcedurile de inregistrare in/radiere din Registrul operatorilor intracomunitari. Explicatii detaliateFirme care fac autofacturi pentru transporturi efectuate. Monografie contabila necesaraDrumul fiscal-contabil al produsului finit la deseuNoutati legislatie Fiscala 14-18 iulie 2008 - Monitorul OficialUltimele articole
TVA locuinte 2025: Studii de caz utileOrdinul 114/2025 a modificat Procedura de restituire a TVA aferenta anumitor ACHIZITII de bunuri si servicii efectuate de entitati nonprofitPlafoane fiscale valabile in anul 2025, pentru aplicarea TVA, in lei si in valutaFirme care NU au depasit plafonul TVA. Cum pot iesi prin optiune de la TVAIntrebari legate de implementarea SAF-T din 2025, pentru firmele care au ca activitate comertulArticole similare
E-Transport. Trebuie confirmate transporturile dupa generarea codului UIT?Factura emisa pentru livrari de combustibilInregistrarea in scopuri de TVA pe teritoriul CEE a firmei de transport persoaneRO e-Transport: Ce date se declara in sistem incepand cu 1 ianuarie 2023?Articole similare
Autofactura si cadouri acordate partenerilor de afaceri. Colectam TVA?Foi de parcurs. Continut obligatoriu si completare corectaFlorin Citu face bilantul celor trei luni de guvernare: Avem un efect pozitiv asupra economiei!Bonuri de benzina de la salariati. Conditii pentru deducerea TVACheltuieli COMBUSTIBIL platite de beneficiar. Care va fi tratamentul fiscal?Ultimele articole
Cotele TVA pentru 2025, aplicabile in RomaniaControale ANAF august 2024. 5 situatii in care au fost verificate persoanele juridiceFirme care inchiriaza autoturisme catre actionari. Care este tratamentul fiscal in acest cazFinantele propun cresterea subventiei la acciza pentru COMBUSTIBIL de la 13 la 20 de baniDecont precompletat e-TVA. Patronii IMM-urilor din Romania cer amanarea e-TVAAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"