Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Analizam, prin cele ce urmeaza, cazul unei societati de transport de persoane (transport terestru de linie, dar si ocazional) care presteaza servicii catre populatie de transport intracomunitar. La ultimul transport, tranzitand Slovenia, societatii i s-a s-a pus in vedere faptul ca: "fiecare platitor de TVA care presteaza servicii pe teritoriul Sloveniei, are obligatia de a se identifica in vederea stabilirii TVA. Platitorii de TVA au obligatia de a inainta autoritatilor fiscale o cerere de eliberare a numarului de identificare in vederea stabilirii TVA cu 15 zile inainte de prestarea propusa a serviciului." Vom stabili astfel ce implicatii apar astfel pentru societatea din Romania care desfasoara o activitate scutita de TVA cu drept de deducere.
Solutia consultantului:
In Romania, operatiunea de transport international de persoane prestata de catre persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA in Romania este fie operatiune scutita cu drept de deducere, fie operatiune neimpozabila in Romania deoarece se considera ca locul prestarii nu este in Romania. In acest caz, locul prestarii se considera a fi locul unde se efectueaza transportul, in functie de distantele parcurse.
Transportul international de persoane este transportul care are fie punctul de plecare, fie punctul de sosire in afara tarii, fie ambele puncte situate in afara tarii. Locul prestarii unui serviciu de transport international de persoane este considerat a fi in Romania pentru partea din parcursul efectuat in interiorul tarii, denumita traseu national, aspect reglementat prin normele de aplicare ale art. 133 alin. 4 litera b) din Codul fiscal si punctul 14^1 de la alin. (1) la alin. (4) inclusiv din normele de aplicare ale Codului fiscal conform caruia locul prestarii de servicii.
Serviciul de transport persoane s-ar incadra la operatiuni scutite cu drept de deducere a TVA in baza prevederilor art. 143 alin. 1 lit. d) daca persoanele fizice s-ar imbarca din Romania inspre Roma, Romania fiind considerata loc de plecare sau daca persoanele fizice, altele decat cele care au calatorit pe ruta Romania – Roma, s-ar imbarca din Roma inspre Romania ca loc de sosire, Romania fiind considerata loc de sosire. Doar asa fiecare dintre cele doua operatiuni s-ar incadra la transport international de persoane definit drept transportul care are fie punctul de plecare, fie punctul de sosire in afara tarii, fie ambele puncte situate in afara tarii.
Pentru distanta parcursa in afara tarii se considera ca transportul de persoane nu are locul prestarii in Romania, motiv pentru care serviciul este neimpozabil in Romania. In ansamblu, transportul international de persoane, de exemplu pe relatia Romania - Slovenia - Italia este operatiune neimpozabila in Romania.
In acest caz, serviciul este impozabil pe teritoriul statului membru unde de efectueaza transportul, de exemplu in Slovenia, in Italia si in oricare alt stat pe rutele efectuate in afara Romaniei, fiind respectate astfel prevederile exceptiei de la regula generala de taxare de la art. 133 alin. (3) reglementata prin art. 133 alineatul 4 litera b) si punctul 14^1 de la alin. (1) la alin. (4) din normele de aplicare ale Codului fiscal .

Portal Persoane Fizice - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari

Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor

PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Aceste prevederi sunt armonizate cu cele ale art. 46 Din Directiva CEE nr. 112 din 28 noiembrie 2006 privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata, subsectiunea 3 "Prestarea de servicii de transport" conform caruia "Locul prestarii de servicii de transport altele decat transportul intracomunitar de bunuri este locul unde are loc transportul, in functie de distantele parcurse." asa cum a fost modificat prin art. 48 din Directiva CEE nr. 8 din 12 februarie 2008 de modificare a Directivei 2006/112/CE in ceea ce priveste locul de prestare a serviciilor.
Din acest motiv, in baza acestor reglementari generale din directivele CEE, statele membre pot impune obligatia inregistrarii in scopuri de TVA in situatia in care transportul de persoane are loc pe teritoriul lor deoarece serviciul de transport persoane este impozabil la locul unde are loc transportul.
Aceste reglementari generale sunt armonizate cu legislatia fiscala din fiecare stat membru, de exemplu, asa cum ati precizat si dvs., Slovenia impune aceasta inregistrare, spre deosebire de Danemarca si Germania care nu impun inregistrarea in scopuri de TVA pentru cursele ocazionale de persoane efectuate pe teritoriul lor.
In acest context, pentru transportul international de persoane trebuie luate in considerare si prevederile O.G. nr. 27 din 31 august 2011 privind transporturile rutiere publicat in M.Of. nr. 625 din 2 septembrie 2011 care face trimitere la
- REGULAMENTUL (CE) NR. 1071/2009 din 21 octombrie 2009 de stabilire a unor norme comune privind conditiile care trebuie indeplinite pentru exercitarea ocupatiei de operator de transport rutier si de abrogare a Directivei 96/26/CE a Consiliului (Text cu relevanta pentru SEE);
- REGULAMENTUL (CE) NR. 1072/2009 din 21 octombrie 2009 privind normele comune pentru accesul la piata transportului rutier international de marfuri (reformare)
- REGULAMENTUL (CE) NR. 1073/2009 din 21 octombrie 2009 privind normele comune pentru accesul la piata internationala a serviciilor de transport cu autocarul si autobuzul si de modificare a Regulamentului (CE) nr. 561/2006 (reformare).
In concluzie, exista cadrul legal care motiveaza statele membre sa impuna inregistrarea in scopuri de TVA pentru taxarea operatiunilor de transport de persoane care au loc pe teritoriul national al acestora, motiv pentru care trebuie sa respectati solicitarea autoritatii fiscale din Slovenia prin care se impune inregistrarea in scopuri de TVA pe teritoriul Sloveniei a firmei de transport persoane din Romania.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Buletin informativ: Masuri de simplificare la aplicarea TVACum procedam la modificarea din oficiu a vectorului fiscal la TVA?Inregistrarea in scopuri de TVA pe teritoriul altui stat membruPrevederi pentru depunerea formularului 096Cum deducem TVA-ul pentru documente primite anterior datei de inregistrare in scop de TVA?Ultimele articole
Ce se intampla cu Formularul 088 in prezent?OMFE 2690/2015. Declaratia privind nedeductibilitatea TVA. Ce prevederi se abroga?ONG. Inregistrarea in scopuri de TVA. Care e procedura?Nou proiect ANAF pentru completarea OANAF 7/2010 pentru aprobarea unor formulare de inregistrare in scopuri de TVAClient UE. Ce etapa urmam pentru a obtine un cod special de TVA?Articole similare
Comisia Europeana: Legislatia UE privind societatile comerciale pe o piata unicaImpozitul pe gospodarie: Toate informatiile de care aveti nevoie de la calcul impozit pana la deduceriAu inceput controalele ONPCSB! Se verifica daca ati elaborat procedurile obligatorii prin Legea nr. 129/2019Noi produse pentru care se aplica cota redusa TVA 9%. Ce presupune trecerea la aceasta cota TVAAtentie la sanctiuni! Iata care sunt amenzile pentru nedepunerea la termen a declaratiilor fiscale!Ultimele articole
PFA in domeniul IT? Atentie la codul CAEN ales si la plafonul de TVAAchizitii mari, plati mici: cum sa cumperi in rate la Carrefour fara sa-ti afectezi bugetul?Facturile de avans. Cota de TVA va fi de 9% sau de 19%Piata muncii si impactul TVA asupra salariilor si beneficiilorSponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililorArticole similare
Asigurare impotriva insolventei - Studiu de cazTratamentul fiscal al serviciilor electronice, de telecomunicatii, de radiodifuziune sau de televiziuneCe impact va avea noua taxa pe constructii speciale?Norme actuale privind pierderile fiscaleCe informatii trebuie sa cuprinda Registrul de Evidenta Fiscala?Ultimele articole
Trecere la regim normal de TVA. Ce se intampla cu TVA-ul pentru imobilizarile in cursSponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililorBon fiscal de peste 100 euro. Conditii pentru a putea deduce TVA-ulCoduri SAF-T. Codurile SAF-T in cazul operatiunilor supuse TVA la incasareImpozit pe profit. 4 exemple utile pentru calcularea impozitului si recuperarea pierderilor fiscale
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"