Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Analizam, prin cele ce urmeaza, cazul unei societati de transport de persoane (transport terestru de linie, dar si ocazional) care presteaza servicii catre populatie de transport intracomunitar. La ultimul transport, tranzitand Slovenia, societatii i s-a s-a pus in vedere faptul ca: "fiecare platitor de TVA care presteaza servicii pe teritoriul Sloveniei, are obligatia de a se identifica in vederea stabilirii TVA. Platitorii de TVA au obligatia de a inainta autoritatilor fiscale o cerere de eliberare a numarului de identificare in vederea stabilirii TVA cu 15 zile inainte de prestarea propusa a serviciului." Vom stabili astfel ce implicatii apar astfel pentru societatea din Romania care desfasoara o activitate scutita de TVA cu drept de deducere.
Solutia consultantului:
In Romania, operatiunea de transport international de persoane prestata de catre persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA in Romania este fie operatiune scutita cu drept de deducere, fie operatiune neimpozabila in Romania deoarece se considera ca locul prestarii nu este in Romania. In acest caz, locul prestarii se considera a fi locul unde se efectueaza transportul, in functie de distantele parcurse.
Transportul international de persoane este transportul care are fie punctul de plecare, fie punctul de sosire in afara tarii, fie ambele puncte situate in afara tarii. Locul prestarii unui serviciu de transport international de persoane este considerat a fi in Romania pentru partea din parcursul efectuat in interiorul tarii, denumita traseu national, aspect reglementat prin normele de aplicare ale art. 133 alin. 4 litera b) din Codul fiscal si punctul 14^1 de la alin. (1) la alin. (4) inclusiv din normele de aplicare ale Codului fiscal conform caruia locul prestarii de servicii.
Serviciul de transport persoane s-ar incadra la operatiuni scutite cu drept de deducere a TVA in baza prevederilor art. 143 alin. 1 lit. d) daca persoanele fizice s-ar imbarca din Romania inspre Roma, Romania fiind considerata loc de plecare sau daca persoanele fizice, altele decat cele care au calatorit pe ruta Romania – Roma, s-ar imbarca din Roma inspre Romania ca loc de sosire, Romania fiind considerata loc de sosire. Doar asa fiecare dintre cele doua operatiuni s-ar incadra la transport international de persoane definit drept transportul care are fie punctul de plecare, fie punctul de sosire in afara tarii, fie ambele puncte situate in afara tarii.
Pentru distanta parcursa in afara tarii se considera ca transportul de persoane nu are locul prestarii in Romania, motiv pentru care serviciul este neimpozabil in Romania. In ansamblu, transportul international de persoane, de exemplu pe relatia Romania - Slovenia - Italia este operatiune neimpozabila in Romania.
In acest caz, serviciul este impozabil pe teritoriul statului membru unde de efectueaza transportul, de exemplu in Slovenia, in Italia si in oricare alt stat pe rutele efectuate in afara Romaniei, fiind respectate astfel prevederile exceptiei de la regula generala de taxare de la art. 133 alin. (3) reglementata prin art. 133 alineatul 4 litera b) si punctul 14^1 de la alin. (1) la alin. (4) din normele de aplicare ale Codului fiscal .

Manualul Contabilului Incepator - stick USB

PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii

Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Aceste prevederi sunt armonizate cu cele ale art. 46 Din Directiva CEE nr. 112 din 28 noiembrie 2006 privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata, subsectiunea 3 "Prestarea de servicii de transport" conform caruia "Locul prestarii de servicii de transport altele decat transportul intracomunitar de bunuri este locul unde are loc transportul, in functie de distantele parcurse." asa cum a fost modificat prin art. 48 din Directiva CEE nr. 8 din 12 februarie 2008 de modificare a Directivei 2006/112/CE in ceea ce priveste locul de prestare a serviciilor.
Din acest motiv, in baza acestor reglementari generale din directivele CEE, statele membre pot impune obligatia inregistrarii in scopuri de TVA in situatia in care transportul de persoane are loc pe teritoriul lor deoarece serviciul de transport persoane este impozabil la locul unde are loc transportul.
Aceste reglementari generale sunt armonizate cu legislatia fiscala din fiecare stat membru, de exemplu, asa cum ati precizat si dvs., Slovenia impune aceasta inregistrare, spre deosebire de Danemarca si Germania care nu impun inregistrarea in scopuri de TVA pentru cursele ocazionale de persoane efectuate pe teritoriul lor.
In acest context, pentru transportul international de persoane trebuie luate in considerare si prevederile O.G. nr. 27 din 31 august 2011 privind transporturile rutiere publicat in M.Of. nr. 625 din 2 septembrie 2011 care face trimitere la
- REGULAMENTUL (CE) NR. 1071/2009 din 21 octombrie 2009 de stabilire a unor norme comune privind conditiile care trebuie indeplinite pentru exercitarea ocupatiei de operator de transport rutier si de abrogare a Directivei 96/26/CE a Consiliului (Text cu relevanta pentru SEE);
- REGULAMENTUL (CE) NR. 1072/2009 din 21 octombrie 2009 privind normele comune pentru accesul la piata transportului rutier international de marfuri (reformare)
- REGULAMENTUL (CE) NR. 1073/2009 din 21 octombrie 2009 privind normele comune pentru accesul la piata internationala a serviciilor de transport cu autocarul si autobuzul si de modificare a Regulamentului (CE) nr. 561/2006 (reformare).
In concluzie, exista cadrul legal care motiveaza statele membre sa impuna inregistrarea in scopuri de TVA pentru taxarea operatiunilor de transport de persoane care au loc pe teritoriul national al acestora, motiv pentru care trebuie sa respectati solicitarea autoritatii fiscale din Slovenia prin care se impune inregistrarea in scopuri de TVA pe teritoriul Sloveniei a firmei de transport persoane din Romania.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Rating:
Nota: 4.56 din 5 din 9 voturi
Articole similare
Anulare inregistrare in scopuri de TVAOMFE 2690/2015. Declaratia privind nedeductibilitatea TVA. Ce prevederi se abroga?Declaratia de mentiuni privind anularea inregistrarii in scopuri de TVA. Model nou aprobatCum procedam la modificarea din oficiu a vectorului fiscal la TVA?Client UE. Ce etapa urmam pentru a obtine un cod special de TVA?Ultimele articole
Ce se intampla cu Formularul 088 in prezent?ONG. Inregistrarea in scopuri de TVA. Care e procedura?Nou proiect ANAF pentru completarea OANAF 7/2010 pentru aprobarea unor formulare de inregistrare in scopuri de TVACum deducem TVA-ul pentru documente primite anterior datei de inregistrare in scop de TVA?Proiect OPANAF privind inregistrarea in scopuri de TVA. Modificarea art. 153Articole similare
Ministerul Finantelor anunta ca Programul Tezaur continua si in luna iunie. Cand pot fi cumparate titlurileNorme actuale pentru platitorii de accize. Ce prevede Codul fiscalFlorin Jianu solicita suplimentarea programului de internationalizare pentru inca 400 de firmeCursul de schimb valutar folosit in stabilirea bazei de impozitareCodul de procedura fiscala s-a modificat. Ce ar trebui sa stim?Ultimele articole
Ce trebuie sa stie firmele la inceput de 2023 pentru buna desfasurare a raporturilor de muncaModificari asupra CAS si CASS din 2023 pentru veniturile din activitati independente si drepturile de proprietate intelectualaModel de calcul pentru salariile majorate cu 200 de lei netaxabili de la 01 ianuarie 2023Inspectia Muncii a publicat planul cadru de actiuni de verificare pentru acest anDeclaratia 112 in 2023: Noul model de formular va contine si modificarile privind acordarea sumei de 200 lei neimpozabili la salariiArticole similare
Cheltuieli deductibile limitatAveti Caietul Conferintei Nationale de Contabilitate?Tratamentul fiscal aplicabil cheltuielilor reprezentand amenda platita catre o autoritate strainaZoom fiscal: Regimul special de TVA pentru bunuri second-handDin categoria abrogarilorUltimele articole
Care este regimul fiscal pentru acordarea facilitatilor in constructii in 2023?D394 in 2023. Facturile cu TVA 0 se trec in declaratie?Perioada fiscala la TVA in 2023 pentru persoanele impozabile care efectueaza achizitii intracomunitare de bunuriOUG 153/2020: Se mai aplica reducerile cu privire la impozite si in 2023?Monografie contabila PFA. Evidenta de gestiune
Atentie contabili!
Modificari importante privind TVA in 2023!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA în 2023. Top 7 Studii de caz de actualitate"