Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Analizam, prin cele ce urmeaza, cazul unei societati de transport de persoane (transport terestru de linie, dar si ocazional) care presteaza servicii catre populatie de transport intracomunitar. La ultimul transport, tranzitand Slovenia, societatii i s-a s-a pus in vedere faptul ca: "fiecare platitor de TVA care presteaza servicii pe teritoriul Sloveniei, are obligatia de a se identifica in vederea stabilirii TVA. Platitorii de TVA au obligatia de a inainta autoritatilor fiscale o cerere de eliberare a numarului de identificare in vederea stabilirii TVA cu 15 zile inainte de prestarea propusa a serviciului." Vom stabili astfel ce implicatii apar astfel pentru societatea din Romania care desfasoara o activitate scutita de TVA cu drept de deducere.
Solutia consultantului:
In Romania, operatiunea de transport international de persoane prestata de catre persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA in Romania este fie operatiune scutita cu drept de deducere, fie operatiune neimpozabila in Romania deoarece se considera ca locul prestarii nu este in Romania. In acest caz, locul prestarii se considera a fi locul unde se efectueaza transportul, in functie de distantele parcurse.
Transportul international de persoane este transportul care are fie punctul de plecare, fie punctul de sosire in afara tarii, fie ambele puncte situate in afara tarii. Locul prestarii unui serviciu de transport international de persoane este considerat a fi in Romania pentru partea din parcursul efectuat in interiorul tarii, denumita traseu national, aspect reglementat prin normele de aplicare ale art. 133 alin. 4 litera b) din Codul fiscal si punctul 14^1 de la alin. (1) la alin. (4) inclusiv din normele de aplicare ale Codului fiscal conform caruia locul prestarii de servicii.
Serviciul de transport persoane s-ar incadra la operatiuni scutite cu drept de deducere a TVA in baza prevederilor art. 143 alin. 1 lit. d) daca persoanele fizice s-ar imbarca din Romania inspre Roma, Romania fiind considerata loc de plecare sau daca persoanele fizice, altele decat cele care au calatorit pe ruta Romania – Roma, s-ar imbarca din Roma inspre Romania ca loc de sosire, Romania fiind considerata loc de sosire. Doar asa fiecare dintre cele doua operatiuni s-ar incadra la transport international de persoane definit drept transportul care are fie punctul de plecare, fie punctul de sosire in afara tarii, fie ambele puncte situate in afara tarii.
Pentru distanta parcursa in afara tarii se considera ca transportul de persoane nu are locul prestarii in Romania, motiv pentru care serviciul este neimpozabil in Romania. In ansamblu, transportul international de persoane, de exemplu pe relatia Romania - Slovenia - Italia este operatiune neimpozabila in Romania.
In acest caz, serviciul este impozabil pe teritoriul statului membru unde de efectueaza transportul, de exemplu in Slovenia, in Italia si in oricare alt stat pe rutele efectuate in afara Romaniei, fiind respectate astfel prevederile exceptiei de la regula generala de taxare de la art. 133 alin. (3) reglementata prin art. 133 alineatul 4 litera b) si punctul 14^1 de la alin. (1) la alin. (4) din normele de aplicare ale Codului fiscal .
Aceste prevederi sunt armonizate cu cele ale art. 46 Din Directiva CEE nr. 112 din 28 noiembrie 2006 privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata, subsectiunea 3 "Prestarea de servicii de transport" conform caruia "Locul prestarii de servicii de transport altele decat transportul intracomunitar de bunuri este locul unde are loc transportul, in functie de distantele parcurse." asa cum a fost modificat prin art. 48 din Directiva CEE nr. 8 din 12 februarie 2008 de modificare a Directivei 2006/112/CE in ceea ce priveste locul de prestare a serviciilor.
Din acest motiv, in baza acestor reglementari generale din directivele CEE, statele membre pot impune obligatia inregistrarii in scopuri de TVA in situatia in care transportul de persoane are loc pe teritoriul lor deoarece serviciul de transport persoane este impozabil la locul unde are loc transportul.
Aceste reglementari generale sunt armonizate cu legislatia fiscala din fiecare stat membru, de exemplu, asa cum ati precizat si dvs., Slovenia impune aceasta inregistrare, spre deosebire de Danemarca si Germania care nu impun inregistrarea in scopuri de TVA pentru cursele ocazionale de persoane efectuate pe teritoriul lor.
In acest context, pentru transportul international de persoane trebuie luate in considerare si prevederile O.G. nr. 27 din 31 august 2011 privind transporturile rutiere publicat in M.Of. nr. 625 din 2 septembrie 2011 care face trimitere la
- REGULAMENTUL (CE) NR. 1071/2009 din 21 octombrie 2009 de stabilire a unor norme comune privind conditiile care trebuie indeplinite pentru exercitarea ocupatiei de operator de transport rutier si de abrogare a Directivei 96/26/CE a Consiliului (Text cu relevanta pentru SEE);
- REGULAMENTUL (CE) NR. 1072/2009 din 21 octombrie 2009 privind normele comune pentru accesul la piata transportului rutier international de marfuri (reformare)
- REGULAMENTUL (CE) NR. 1073/2009 din 21 octombrie 2009 privind normele comune pentru accesul la piata internationala a serviciilor de transport cu autocarul si autobuzul si de modificare a Regulamentului (CE) nr. 561/2006 (reformare).
In concluzie, exista cadrul legal care motiveaza statele membre sa impuna inregistrarea in scopuri de TVA pentru taxarea operatiunilor de transport de persoane care au loc pe teritoriul national al acestora, motiv pentru care trebuie sa respectati solicitarea autoritatii fiscale din Slovenia prin care se impune inregistrarea in scopuri de TVA pe teritoriul Sloveniei a firmei de transport persoane din Romania.
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Rating:
Nota: 4.33 din 5 din 6 voturi
Articole similare
Cine solicita inregistrarea in scopuri de TVA in cazul operatiunilor intracomunitareVezi ce declaratie trebuie depusa pana la 10 martieAtentie! Contribuabilii pot solicita scoaterea din evidenta platitorilor de TVACum procedam la modificarea din oficiu a vectorului fiscal la TVA?OMFE 2690/2015. Declaratia privind nedeductibilitatea TVA. Ce prevederi se abroga?Ultimele articole
Ce se intampla cu Formularul 088 in prezent?ONG. Inregistrarea in scopuri de TVA. Care e procedura?Nou proiect ANAF pentru completarea OANAF 7/2010 pentru aprobarea unor formulare de inregistrare in scopuri de TVACum deducem TVA-ul pentru documente primite anterior datei de inregistrare in scop de TVA?Client UE. Ce etapa urmam pentru a obtine un cod special de TVA?Articole similare
Procedura amiabila pentru evitarea/eliminarea dublei impuneri. MFP modifica legea 207/2015, privind Codul de procedura fiscala. (proiect de ordonanta)Servicii de selectie si plasare de personal navigantDeclaratia 394: completare sectiuni fara erori si noile modificari de la 1 ianuarie 2017Cesiune contract de leasing financiar. Dreptul de deducere a TVA. Inregistrari contabileAjustarea taxei deductibile in cazul bunurilor de capitalUltimele articole
Studiu de caz: Corectarea facturilor dupa inspectia fiscalaCompletarea Declaratiei 101 pentru anul 2020. BonificatiiVenituri din investitii in anul 2020. Impozit pe venit. Contributii socialeObligatiile unei societati nou infiintate fata de ONPCSBRevista de Taxe si Impozite vine cu ACCES la stagiul CECCAR 2021Articole similare
Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 58 din 2010 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind CODUL FISCAL si alte masuri financiar-fiscalePlata teste Covid-19 si de imunitate pentru angajati. Sumele sunt considerate cheltuieli deductibile?Cum deducem TVA de pe bonurile fiscale? O sinteza de actualitateTransfer de bunuri in alt stat membru. Facem preluarea in decontul de TVA?CODUL FISCAL 2008 - Capitolul XIII. Obligatii - art. 153-158^1Ultimele articole
Studiu de caz: Corectarea facturilor dupa inspectia fiscalaIndemnizatii primite pe perioda starii de urgenta/alerta. Cum se declara in Declaratia Unica (formular 212)Ajustare TVA colectata. MONOGRAFIE contabila si tratament fiscalDeclaratia 222. Cine are obligatia completarii si care este termenul limita de depunere in 2021Achizitie intracomunitara de masti de protectie pentru salariati. Firma este scutita de TVA?
Atentie contabili!
Modificari importante privind TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special
"MODIFICARI Majore privind TVA. 5 studii de caz + explicatii detaliate"
Chicos Cristina 2017-02-10 15:30:04
Buna ziua ! Va rog sa mi comunicaÈi daca , societÄÈile - operatoare de transport curse ocazionale - ne plÄtitoare de TVA in Romania, au obligaÈia de a se înregistra la finanÈe in Slovenia?? La efectuarea cursei de tranzit, cat si pe teritoriul Sloveniei?contabil 2016-12-20 14:58:45
E gresit, fima straina inregistrata ca platitor de TVA, pe teritoriul Sloveniei, achita numai taxa fara careva restituiri a TVA-ului de la motorina procurata. Procedura de inregistrare e complicata, costa in jur de 150 euro. Iar taxa pentru o cursa constituie in jur de 40 euro, care este efectuata prin transfer bancarM.C 2016-08-26 12:30:08
Cadrul legal este aplicabil si pentru operatiunile de transport de persoane ocazional care au loc doar cu tranzitarea statelor membre,ex: Slovenia, fara a avea statii de debarcare destinatia fiind Italia ? Pt prestarile de servicii se elibereaza bon fiscal la imbarcare in Romnania ,iar valoarea acestuia reprezinta costul unei calatorii Romania-Italia.MIRADA 2013-06-26 12:10:10
fiecare platitor de tva care presteaza servicii pe teritoriul Sloveniei are obligatia de a se identifica in vederea stabilirii tva, au obligatia de a inainta autoritatilor fiscal o cerere de eliberare a nr. de identificare in vederea stabilirii tva cu 15 zile inainte de prestarea propusa a serviciului.Informatii despre obtinerea numarului de identificare sunt disponibile pe pag.de net a Administratiei fiscale a Sloveniei, link : http://www.durs.gov.si/en/services/
Taxback Romania 2013-04-29 10:21:06
OdatÄ Ã®nreigstrate în scopuri de TVA, firmele vor avea obligaÅ£ia de a depune declaraÅ£ii fiscale lunare. Prin nerespectarea termenului de depunere a declaraÅ£iilor lunare, firma va trebui sÄ achite penalizÄri pentru întarzieri cÄtre statul Sloven.Pe de altÄ parte, prin intermediul declaraÅ£iilor fiscale lunare, firma are posibilitatea sÄ Ã®Åi recupereze TVA aferentÄ achiziÅ£iilor de pe teritoriul Sloveniei motorina, taxe de drum, cheltuieli conexe. Valoarea de recuperat se calculeazÄ ca diferenÅ£Ä Ã®ntre totalul TVA platÄtit Åi totalul TVA colectat.
Taxback.com este o companie multinaÅ£ionalÄ, specializatÄ Ã®n eligibilitatea fiscalÄ, pentru firmele care au obligaÅ£ia de a se înregistra in scopuri de TVA în una sau mai multe Å£Äri.
Pentru informaÅ£ii suplimentare referitoare la procedurÄ Åi documentele necesare, vÄ rugÄm sÄ ne contactaÅ£i accesând http://vat.taxback.com/ro/application.asp sau la tel: 0264 591 297
transdor 2013-02-04 13:25:14
Adevarat ce scrieti , insa nici detalii nici lamuriri nu stie nimeni, se pare. Cum se procedeaza pentru inregistrarea in scopuri de TVA in Slovenia?Care sunt toate formularele si unde se trimit?