Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Analizam, prin cele ce urmeaza, cazul unei societati de transport de persoane (transport terestru de linie, dar si ocazional) care presteaza servicii catre populatie de transport intracomunitar. La ultimul transport, tranzitand Slovenia, societatii i s-a s-a pus in vedere faptul ca: "fiecare platitor de TVA care presteaza servicii pe teritoriul Sloveniei, are obligatia de a se identifica in vederea stabilirii TVA. Platitorii de TVA au obligatia de a inainta autoritatilor fiscale o cerere de eliberare a numarului de identificare in vederea stabilirii TVA cu 15 zile inainte de prestarea propusa a serviciului." Vom stabili astfel ce implicatii apar astfel pentru societatea din Romania care desfasoara o activitate scutita de TVA cu drept de deducere.
Solutia consultantului:
In Romania, operatiunea de transport international de persoane prestata de catre persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA in Romania este fie operatiune scutita cu drept de deducere, fie operatiune neimpozabila in Romania deoarece se considera ca locul prestarii nu este in Romania. In acest caz, locul prestarii se considera a fi locul unde se efectueaza transportul, in functie de distantele parcurse.
Transportul international de persoane este transportul care are fie punctul de plecare, fie punctul de sosire in afara tarii, fie ambele puncte situate in afara tarii. Locul prestarii unui serviciu de transport international de persoane este considerat a fi in Romania pentru partea din parcursul efectuat in interiorul tarii, denumita traseu national, aspect reglementat prin normele de aplicare ale art. 133 alin. 4 litera b) din Codul fiscal si punctul 14^1 de la alin. (1) la alin. (4) inclusiv din normele de aplicare ale Codului fiscal conform caruia locul prestarii de servicii.
Serviciul de transport persoane s-ar incadra la operatiuni scutite cu drept de deducere a TVA in baza prevederilor art. 143 alin. 1 lit. d) daca persoanele fizice s-ar imbarca din Romania inspre Roma, Romania fiind considerata loc de plecare sau daca persoanele fizice, altele decat cele care au calatorit pe ruta Romania – Roma, s-ar imbarca din Roma inspre Romania ca loc de sosire, Romania fiind considerata loc de sosire. Doar asa fiecare dintre cele doua operatiuni s-ar incadra la transport international de persoane definit drept transportul care are fie punctul de plecare, fie punctul de sosire in afara tarii, fie ambele puncte situate in afara tarii.
Pentru distanta parcursa in afara tarii se considera ca transportul de persoane nu are locul prestarii in Romania, motiv pentru care serviciul este neimpozabil in Romania. In ansamblu, transportul international de persoane, de exemplu pe relatia Romania - Slovenia - Italia este operatiune neimpozabila in Romania.
In acest caz, serviciul este impozabil pe teritoriul statului membru unde de efectueaza transportul, de exemplu in Slovenia, in Italia si in oricare alt stat pe rutele efectuate in afara Romaniei, fiind respectate astfel prevederile exceptiei de la regula generala de taxare de la art. 133 alin. (3) reglementata prin art. 133 alineatul 4 litera b) si punctul 14^1 de la alin. (1) la alin. (4) din normele de aplicare ale Codului fiscal .
![Manual de politici contabile - Stick USB](https://www.rs.ro/dbimg/product/1934-manual-de-polit.png)
Manual de politici contabile - Stick USB
![Contabilitatea organizatiilor non-profit](https://www.rs.ro/dbimg/product/1977-contabilitatea-.png)
Contabilitatea organizatiilor non-profit
![Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari](https://www.rs.ro/dbimg/product/173-consilier-taxe-.jpg)
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Aceste prevederi sunt armonizate cu cele ale art. 46 Din Directiva CEE nr. 112 din 28 noiembrie 2006 privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata, subsectiunea 3 "Prestarea de servicii de transport" conform caruia "Locul prestarii de servicii de transport altele decat transportul intracomunitar de bunuri este locul unde are loc transportul, in functie de distantele parcurse." asa cum a fost modificat prin art. 48 din Directiva CEE nr. 8 din 12 februarie 2008 de modificare a Directivei 2006/112/CE in ceea ce priveste locul de prestare a serviciilor.
Din acest motiv, in baza acestor reglementari generale din directivele CEE, statele membre pot impune obligatia inregistrarii in scopuri de TVA in situatia in care transportul de persoane are loc pe teritoriul lor deoarece serviciul de transport persoane este impozabil la locul unde are loc transportul.
Aceste reglementari generale sunt armonizate cu legislatia fiscala din fiecare stat membru, de exemplu, asa cum ati precizat si dvs., Slovenia impune aceasta inregistrare, spre deosebire de Danemarca si Germania care nu impun inregistrarea in scopuri de TVA pentru cursele ocazionale de persoane efectuate pe teritoriul lor.
In acest context, pentru transportul international de persoane trebuie luate in considerare si prevederile O.G. nr. 27 din 31 august 2011 privind transporturile rutiere publicat in M.Of. nr. 625 din 2 septembrie 2011 care face trimitere la
- REGULAMENTUL (CE) NR. 1071/2009 din 21 octombrie 2009 de stabilire a unor norme comune privind conditiile care trebuie indeplinite pentru exercitarea ocupatiei de operator de transport rutier si de abrogare a Directivei 96/26/CE a Consiliului (Text cu relevanta pentru SEE);
- REGULAMENTUL (CE) NR. 1072/2009 din 21 octombrie 2009 privind normele comune pentru accesul la piata transportului rutier international de marfuri (reformare)
- REGULAMENTUL (CE) NR. 1073/2009 din 21 octombrie 2009 privind normele comune pentru accesul la piata internationala a serviciilor de transport cu autocarul si autobuzul si de modificare a Regulamentului (CE) nr. 561/2006 (reformare).
In concluzie, exista cadrul legal care motiveaza statele membre sa impuna inregistrarea in scopuri de TVA pentru taxarea operatiunilor de transport de persoane care au loc pe teritoriul national al acestora, motiv pentru care trebuie sa respectati solicitarea autoritatii fiscale din Slovenia prin care se impune inregistrarea in scopuri de TVA pe teritoriul Sloveniei a firmei de transport persoane din Romania.
![Redactia Infotva](https://infotva.manager.ro/images/autori//redactia-infotvaautor_avatar.png)
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 4.56 din 5 din 9 voturi
Articole similare
Ce se intampla cu Formularul 088 in prezent?Buletin informativ: Masuri de simplificare la aplicarea TVACum deducem TVA-ul pentru documente primite anterior datei de inregistrare in scop de TVA?Documentar fiscal: Ordin ANAF nr. 700 din 2012 - modificare din oficiu a vectorului fiscal cu privire la TVANoi modificari privind anularea inregistrarii unei persoane in scopuri de TVAUltimele articole
OMFE 2690/2015. Declaratia privind nedeductibilitatea TVA. Ce prevederi se abroga?ONG. Inregistrarea in scopuri de TVA. Care e procedura?Nou proiect ANAF pentru completarea OANAF 7/2010 pentru aprobarea unor formulare de inregistrare in scopuri de TVACum procedam la modificarea din oficiu a vectorului fiscal la TVA?Client UE. Ce etapa urmam pentru a obtine un cod special de TVA?Articole similare
Prestari servicii de prelucrare a materiei prime. Care este tratamentul TVA?Plata factura din alta firma. Compensare. TVAIn atentia firmelor: Impozit salarii pentru persoanele fizice care depasesc 183 de zile in UETransmitere facturi in sistemul Ro-e Factura incepand cu 01.07.2024Comisia europeana cere guvernelor sa reduca sarcinile IMM-urilorUltimele articole
ITM: Infomatii utile pentru angajat si angajator, cu privire la perioada de probaFormularul c801 – Ghidul CompletPierdere fiscala in 2023. Cum se calculeaza impozitul pe profitControale e-Transport: 300 de inspectori antifrauda verifica traficul rutierRegimul special de scutire pentru intreprinderile miciArticole similare
Declaratia de mentiuni privind anularea inregistrarii in scopuri de TVA. Model nou aprobatAnulare cod TVA. 3 studii de caz importanteLichidarea voluntara a unei microintreprinderi. Care sunt etapele?TVA livrare intracomunitara mijloc de transportRaportarea achizitiilor intracomunitare de bunuri sau servicii. D301 si D390 VIESUltimele articole
E-Factura: Ce inregistrari contabile sunt necesare pentru facturile platite care NU sunt transmise in SPV?Finantele propun cresterea subventiei la acciza pentru combustibil de la 13 la 20 de baniPierdere fiscala in 2023. Cum se calculeaza impozitul pe profitDecont TVA 2024: Ghid Complet | Completare, Depunere, TermeneE-Transport: 2 spete importante cu privire la obtinerea codului UIT![Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA](https://media.rs.ro/filemanagerraport/Info TVA/FAB cop rap231108160950.png)
Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"