Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Studiu de cazIntrebare:Serviciile de transport persoane facturate catre o societate din Romania pe baza de contract pe ruta Timisoara-Budapesta se factureaza cu TVA sau fara TVA? La intoarcere se pot ...
Studiu de caz
Intrebare:
Serviciile de transport persoane facturate catre o societate din Romania pe baza de contract pe ruta Timisoara-Budapesta se factureaza cu TVA sau fara TVA? La intoarcere se pot aduce ocazional persoane fizice? Ce documente sunt necesare? (chitantele in valuta de ex.)
Raspuns:
oferit de consultant INFOTVA Oana Verneanu
In conformitate cu prevederile art. 133 alin.(4) lit. b) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, in cazul serviciilor de transport de calatori, locul prestarii din punct de vedere al taxei pe valoare adaugata este considerat locul unde se efectueaza transportul, in functie de distantele parcurse.
Punctul 141 alin. (3) si (4) din Titlul VI al Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal stabileste ca, transporturile internationale de calatori sunt transporturile care au fie punctul de plecare, fie punctul de sosire in afara tarii, fie ambele puncte sunt situate in afara tarii.
Locul prestarii serviciilor de transport international de calatori este considerat a fi in Romania pentru partea din parcursul efectuat in interiorul tarii, denumita traseu national.
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Manual de politici contabile - Stick USB
Pentru transportul international de calatori, partea din parcursul efectuat in Romania este parcursul efectuat intre locul de plecare si locul de sosire al transportului de calatori, determinata dupa cum urmeaza:
a) pentru transportul care are punctul de plecare in Romania, locul de plecare este considerat a fi primul punct de imbarcare al pasagerilor, iar locul de sosire este considerat a fi punctul de trecere al frontierei dinspre Romania in strainatate;
b) pentru transportul care are punctul de plecare in afara Romaniei si punctul de sosire in Romania, locul de plecare este punctul de trecere a frontierei din strainatate spre Romania, iar locul de sosire este ultimul punct de debarcare a pasagerilor care au fost imbarcati in afara Romaniei;
c) pentru transportul care tranziteaza Romania, fara a avea nici punctul de plecare, nici punctul de sosire in Romania, locul de plecare este considerat a fi locul de trecere a frontierei dinspre strainatate in Romania, iar locul de sosire este considerat a fi punctul de trecere a frontierei dinspre Romania in strainatate;
d) in cazurile prevazute la lit. a)-c), pentru pasagerii care s-au imbarcat si debarcat in interiorul tarii, calatorind cu un mijloc de transport in trafic international, partea de transport dintre locul de imbarcare si locul de debarcare pentru acesti pasageri se considera a fi transport national.
Art. 126 alin. (1) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal stabileste ca, din punct de vedere al taxei pe valoare adaugata, sunt operatiuni impozabile in Romania cele care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
a) operatiunile care constituie sau sunt asimilate cu o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, in sfera taxei, efectuate cu plata;
b) locul de livrare a bunurilor sau de prestare a serviciilor este considerat a fi in Romania;
c) livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor este realizata de o persoana impozabila actionand ca atare;
d) livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor sa rezulte dintr-o activitate economica.
Astfel, locul prestarii acestui serviciu de transport international de calatori este considerat a fi in Romania pentru partea din parcursul efectuat in interiorul tarii, denumita traseu national. Aceasta operatiune este impozabila in Romania. Societatea dvs., in calitate de prestator este obligata la plata taxei pe valoare adaugata in Romania pentru aceasta parte a transportului.
In conformitate cu prevederile art. 143 alin. (1) lit. g) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, transportul international de persoane este scutit de taxa pe valoare adaugata.
Pentru aplicarea acestei scutiri au fost emise Instructiunile de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile prevazute la art. 143 alin. (1) lit. a)-i), art. 143 alin. (2) si art. 1441 din Codul fiscal aprobate prin OMFP 2222/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.
Potrivit prevederilor art. 7 alin. ( 1 ) din Anexa 1 a ordinului mentionat, partea din transportul international de persoane pentru care se aplica scutirea de taxa prevazuta la art. 143 alin. (1) lit. g) din Codul fiscal este transportul pentru care locul prestarii se considera a fi in Romania, potrivit art. 133 alin. (4) lit. b) din Codul fiscal.
In conformitate cu prevederile alin. (2) al acestui articol, scutirea de taxa pentru transportul international de persoane cu mijloace auto se justifica cu urmatoarele documente:
a) licenta de transport;
b) caietul de sarcini al licentei de traseu, dupa caz;
c) foaia de parcurs sau alte documente din care sa rezulte data de iesire/intrare din/in tara, vizate, dupa caz, de organul vamal. In lipsa vizei organului vamal, pentru transporturile internationale din teritorii necomunitare spre Romania si din Romania spre teritorii necomunitare, se va accepta o declaratie pe propria raspundere a reprezentantului legal al transportatorului sau a casei de expeditie;
d) diagrama biletelor de calatorie sau, dupa caz, facturile, in cazul curselor ocazionale;
e) factura pentru contravaloarea biletelor vandute, in situatia in care vanzarea biletelor se face prin intermediari.
In situatia in care societatea poate justifica scutirea de taxa pe valoare adaugata, cu documentele mentionate, va emite factura fara TVA cu mentiunea „scutit cu drept de deducere a TVA”.
Potrivit prevederilor art. 155 alin. (1) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, persoana impozabila care efectueaza o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, alta decat o livrare/prestare fara drept de deducere a taxei, conform art. 141 alin. (1) si (2), trebuie sa emita o factura catre fiecare beneficiar, cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care ia nastere faptul generator al taxei, cu exceptia cazului in care factura a fost deja emisa.
Alin. ( 7 ) lit. a ) stabileste ca, persoana impozabila este scutita de obligatia emiterii facturii , cu exceptia cazului in care beneficiarul solicita factura pentru
- transportul persoanelor cu taximetre, precum si transportul persoanelor pe baza biletelor de calatorie sau a abonamentelor;
- livrarile de bunuri prin magazinele de comert cu amanuntul si prestarile de servicii catre populatie, consemnate in documente, fara nominalizarea cumparatorului;
Astfel, pentru transportul de persoane prin serviciu ocazional aveti obligatia de a intocmi factura.
In conformitate cu prevederile art. 155 alin. (5) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, factura cuprinde in mod obligatoriu urmatoarele informatii:
„ (.....)
i) baza de impozitare a bunurilor si serviciilor sau, dupa caz, avansurile facturate, pentru fiecare cota, scutire sau operatiune netaxabila, pretul unitar, exclusiv taxa, precum si rabaturile, remizele, risturnele si alte reduceri de pret;
j) indicarea cotei de taxa aplicate si a sumei taxei colectate, exprimate in lei, in functie de cotele taxei;
(.....)”
Punctul 72. alin. (1) din Titlul VI al Normelor de aplicare a Legii nr.571/2003 privind Codul fiscal, stabileste ca, factura va fi intocmita in orice limba oficiala a statelor membre ale Uniunii Europene, dar la solicitarea organelor de inspectie fiscala trebuie asigurata traducerea in limba romana. Baza de impozitare poate fi inscrisa in valuta, dar, daca operatiunea nu este scutita de taxa, suma taxei trebuie inscrisa si in lei. Pentru inregistrarea in jurnalele de vanzari, baza impozabila va fi convertita in lei, utilizand cursul de schimb prevazut la art. 1391 din Codul fiscal.
Potrivit prevederilor Normelor specifice de intocmire si utilizare a documentelor financiar contabile cuprinse in Anexa nr. 2 a Ordinului Ministerului Economiei si Finantelor nr. 3512/2008, documentul justificativ pentru incasarile in valuta efectuate in numerar il constituie CHITANTA PENTRU OPERATIUNI IN VALUTA (Cod 14-4-1/a).
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Consiliul fiscal, despre proiectul de buget 2019: Veniturile din TVA sunt supraevaluateCand va ajunge TVA-ul la un procent de 15 la suta?Netransmiterea unui cod de TVA nu e o conditie obligatorie pentru scutirea TVA pentru o livrare intracomunitara. Decizie CJEAIC autoturism second-hand. Ce obligatii revin cumparatorului neinregistrat in regim normal?ANOFM, CNPP si ANPIS, pregatite pentru a primi si procesa in format electronic cererile si documentele cetatenilorUltimele articole
Miercuri, 15 ianuarie 2025, termen limita pentru depunerea unor declaratii importantePlafoane incasari si plati in numerar 2025Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA, schimbata prin Ordinul 7032/2024Reminder ANAF! Declaratii care au scadenta pe 10 ianuarie 2025Seminarii web ANAF pentru luna ianuarie 2025. Ce teme vor fi abordateArticole similare
Leasing inregistrari contabile. Cum procedam in ce priveste TVA-ul?Achizitie bunuri second-hand din state membre - inregistrarea in scopuri de TVADeclaratia speciala de TVA trebuie depusa la ANAF pana pe 31 august 2024Ce consecinte fiscale apar la anularea din oficiu a codului de inregistrare in scopuri de TVA?TVA pentru transport de marfaUltimele articole
Miercuri, 15 ianuarie 2025, termen limita pentru depunerea unor declaratii importanteIn ce conditii poti trece de la impozit pe profit la impozit micro in 2025Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA, schimbata prin Ordinul 7032/2024Care este salariul minim in agricultura si un model de calcul salariu de la 1 ianuarie 2025Dividende distribuite in 2024, dar platite in 2025. Ce cota de impozitare se aplicaArticole similare
Cand intram in zona euro?Codul Fiscal 2010 TITLUL III - Capitolul III - Venituri din salariiD216 in 2024: Au fost publicate instructiunile de completare prin Ordinul 3738/2024Un motiv in plus pentru productia interna: 2,5 milioane de euro pentru promovarea produselor agroalimentare romanestiLivrare marfuri. TVAUltimele articole
In ce conditii poti trece de la impozit pe profit la impozit micro in 2025E-Factura in 2025: De la 1 ianuarie 2025 sistemul este obligatoriu in relatia B2CDin 2025 este ELIMINATA o facilitate fiscala importanta. Care sunt domeniile vizateVineri, 27 decembrie 2024, termenul limita de depunere a declaratiei 390 VIESSchema de ajutor introdusa prin HG 300/2024. Bugetul va fi suplimentat cu 750 milioane leiAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"