Tags: legea 105, monografie contabila, refacturare
"O societate X (platitoare de TVA) trebuie sa refactureze catre alta societate Y din Romania (neplatitoare de TVA) cheltuieli efectuate in numele acesteia. Situatia va fi analizata de unul dintre specialistii nostri.
Cheltuielile vor fi refacturate astfel:
1. refactureaza costurile cazarii la hotel (
factura de cazare este emisa pe numele societatii X)
2. refactureaza contravaloarea unui caiet de sarcini pentru societatea Y (exista doar o chitanta pe numele societatii X).
Cum trebuie refacturate aceste costuri de catre societatea X catre societatea Y din punct de vedere al TVA? Unde se declara in D300 aceste sume?
Raspunsul specialistului
Conform art. 286 alin. (4) lit. e) din
Codul fiscal, baza de impozitare nu cuprinde sumele achitate de o persoana impozabila in numele si in contul altei persoane si care apoi se deconteaza acesteia.
La pct. 31 alin. (4) - (6) din Normele metodologice se prevede ca:
"Pct. 31
(4) In cazul refacturarii de cheltuieli, se aplica structura de comisionar conform prevederilor pct. 7 alin. (4) sau, dupa caz, ale pct. 8 alin. (3). Totusi, structura de comisionar nu se aplica in situatia in care se aplica prevederile pct. 30 alin. (4) si (5), respectiv daca sunt cheltuieli cu impozite si taxe sau sunt cheltuieli accesorii, care cad in sarcina furnizorului/prestatorului in legatura cu operatiunile pe care le-a realizat, fiind recuperate de la client.
(5) Se considera ca are loc o refacturare de cheltuieli, in sensul alin. (4), atunci cand sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) persoana impozabila urmareste doar recuperarea contravalorii unor achizitii de bunuri/servicii care au fost efectuate pe numele sau, dar in contul altei persoane;
b) persoana impozabila nu recupereaza mai mult decat cheltuiala efectuata.
(6) In masura in care persoana impozabila poate face dovada ca singurul scop este refacturarea de cheltuieli, fiind indeplinite conditiile prevazute la alin. (5), nu este obligata sa aiba inscrisa in obiectul de activitate realizarea livrarilor/prestarilor pe care le refactureaza. Spre deosebire de situatia prezentata la alin. (3), in cazul structurii de comisionar persoana impozabila are dreptul la deducerea taxei aferente achizitiilor de bunuri/servicii care vor fi refacturate, in conditiile legii, si are obligatia de a colecta taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile taxabile.Se considera ca la aplicarea structurii de comisionar exigibilitatea pentru operatiunile refacturate intervine la data emiterii facturii de catre persoana care refactureaza cheltuieli efectuate pentru alte persoane, indiferent de natura operatiunilor refacturate. Pentru fiecare cheltuiala refacturata se va aplica regimul fiscal al operatiunii de refacturate, referitoare, printre altele, la locul livrarii/prestarii, cotele, scutirile livrarii/prestarii refacturate."
La pct. 30 alin. (4) si (5) din Normele metodologice se prevede ca:
"(4) Orice cheltuieli cu impozitele si taxele datorate de o persoana impozabila in legatura cu o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, daca nu sunt incluse in pretul bunurilor livrate ori al serviciilor prestate, ci sunt recuperate de la clienti prin refacturare, se cuprind in baza de impozitare a taxei pe valoarea adaugata, potrivit prevederilor art. 286 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal. De exemplu:
- in cazul inchirierii unei cladiri,impozitul pe cladiri datorat conform art. 455 alin. (1) din Codul fiscal de proprietarul cladirii se cuprinde in baza de impozitare a TVA, daca operatiunea este taxabila prin optiune;
- ecotaxa datorata potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 105/2006, cu modificarile si completarile ulterioare,chiar daca nu este cuprinsa in pretul bunurilor livrate, ci este facturata separat,se cuprinde in baza impozabila.
(5) In sensul art. 286 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal, orice cheltuieli accesorii efectuate de persoana care realizeaza o livrare de bunuri sau o prestare de servicii se includ in baza de impozitare a taxei pe valoarea adaugata, chiar daca fac obiectul unui contract separat. Exista o singura livrare/prestare in cazul in care unul sau mai multe elemente trebuie considerate ca reprezentand tranzactia principala, in timp ce unul sau mai multe elemente trebuie considerate cheltuieli accesorii care beneficiaza de tratamentul fiscal al tranzactiei principale referitoare, printre altele, la locul livrarii/prestarii, cotele, scutirile ca si livrarea/prestarea de care sunt legate. Furnizorul/prestatorul nu poate aplica structura de comisionar prevazuta la pct. 31 alin. (4) pentru a refactura cheltuieli accesorii si nici pentru a refactura cheltuieli cu impozite si taxe conform prevederilor alin. (4).”
In cconcluzie, se va refacturreaza cheltuieli, daca persoana impozabila urmareste doar recuperarea contravalorii unor achizitii de bunuri/servicii care au fost efectuate pe numele sau, dar in contul altei persoane si persoana impozabila nu recupereaza mai mult decat cheltuiala efectuata.
Din punct de vedere contabil, la pct. 432 din OMFP nr. 1802/2014 privind Reglementarile contabile, se prevede ca: “Sumele colectate de o entitate in numele unor terte parti, inclusiv in cazul contractelor de agent, comision sau mandat comercial incheiate potrivit legii, nu reprezinta venit din activitatea curenta, chiar daca din punct de vedere al taxei pe valoarea adaugata persoanele care actioneaza in nume propriu sunt considerate cumparatori revanzatori. In aceasta situatie, veniturile din activitatea curenta sunt reprezentate de comisioanele cuvenite."
Monografia contabila:
Achizitie cazare:
%401
461
4426 TVA 9%
Achizitie caiet de sarcini:
461 = 401
Refacturare cazare
4111%
461
4427 TVA 9%
Refacturare caiet de sarcini:
4111%
461
4427 TVA 19%
In
decontul de TVA refacturarea se raporteaza la rd.9 - TVA 19% si rd 10 - TVA 9%.
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Ajustare TVA leasing in situatia iesirii prin optiune de la TVA
Intrebare:
Revin la problema pe care am expus-o data trecuta, dar cu inca o intrebare:
CAND TREBUIE FACUTA AJUSTAREA DE TVA PENTRU AVANS LEASING PLATIT? LA IESIREA DE LA TVA PRIN OPTIUNE SAU LA DATA TRANSFERULUI DREPTULUI DE PROPRIETATE?
Care ar fi explicatia ca pentru suma facturata si platita avans catre soc de leasing, ajustarea de TVA sa se ceara la data iesirii de la TVA, iar pentru ratele de leasing, achitate in perioada de platitor TVA, ajustarea sa se faca la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Decontare ochelari
Intrebare:
Referitor la decontarea ochelarilor de vedere, conform recomandarii Directivei Europene.
Firma noastra deconteaza in limita a 400 lei/an, c/val ochelarilor de vedere pentru angajati.
In acest scop a fost intocmita o procedura in care sunt precizate categoriile de personal eligibile si documentele justificative necesare a fi prezentate, adica:
- recomandarea mediculul de medicina muncii privind necesitatea unui control/consult...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<