Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In analiza de mai jos, facem referire la un SRL cu doi asociati cu procent detinere parti sociale cate 50 % fiecare. Unul din asociati cesioneaza partile sale sociale celuilalt asociat la o valoare mult mai mare, bani care vor fi virati de firma catre asociatul cedent. Vom vedea ce inregistrari contabile implica aceste tranzactii.
In primul rand NU firma trebuie sa plateasca contravaloarea partilor sociale catre celalalt asociat care cedeaza partile sociale.Aceasta obligatie este a persoanei fizice care cumpara partile sociale si nu are nicio obligatie societatea in aceste sens.
In cazul in care societatea plateste pentru asociat pretul partilor sociale, atunci aceasta suma va fi tratata ca dividende pentru asociatul care cumpara partile sociale conform art. 7 pct 12 din Codul fiscal care prevede:
12. dividend - o distribuire in bani sau in natura, efectuata de o persoana juridica unui participant la persoana juridica, drept consecinta a detinerii unor titluri de participare la acea persoana juridica, exceptand urmatoarele:........
Se considera dividend din punct de vedere fiscal si se supune aceluiasi regim fiscal ca veniturile din dividende:
- suma platita de o persoana juridica pentru bunurile sau serviciile achizitionate de la un participant la persoana juridica peste pretul pietei pentru astfel de bunuri si/sau servicii, daca suma respectiva nu a facut obiectul impunerii la primitor cu impozitul pe venit sau pe profit;
- suma platita de o persoana juridica pentru bunurile sau serviciile furnizate in favoarea unui participant la persoana juridica, daca plata este facuta de catre persoana juridica in folosul personal al acestuia."
ChatGPT pentru contabili Ghid Practic cu prompturi si aplicatii reale
Cartea verde a contabilitatii 2026
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2026
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
Conform art. 67 alin.1^1 (1)- sumele respective se impoziteaza cu impozit de 16%, impozit care este in sarcina asociatului. Redam mai jos aceste prevederi:
"ART. 67 Retinerea impozitului din veniturile din investitii
(1) Veniturile sub forma de dividende, inclusiv sumele primite ca urmare a detinerii de titluri de participare la fondurile inchise de investitii, se impun cu o cota de 16% din suma acestora. Obligatia calcularii si retinerii impozitului pe veniturile sub forma de dividende revine persoanelor juridice, odata cu plata dividendelor catre actionari sau asociati. Termenul de virare a impozitului este pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care se face plata. In cazul dividendelor distribuite, dar care nu au fost platite actionarilor sau asociatilor pana la sfarsitul anului in care s-au aprobat situatiile financiare anuale, impozitul pe dividende se plateste pana la data de 25 ianuarie inclusiv a anului urmator.
(1^1.1) Regimul fiscal aplicabil veniturilor din dividende prevazut la alin. (1) se aplica si pentru veniturile considerate dividende, reprezentand sume platite de o persoana juridica pentru bunurile sau serviciile furnizate in favoarea unui participant la persoana juridica, daca plata este facuta de catre persoana juridica in folosul personal al acestuia."
Retineti asadar ca nu societatea trebuie sa plateasca contravaloarea partilor sociale vanzatorului, insa daca se procedeaza asa sumele platite in contul asociatului cumparator sunt considerate dividende si se supun impozitarii.
Operatiunea de cesiune a partilor sociale in sine nu implica inregistrari contabile fiind doar un transfer de parti sociale, fara a modifica capitalul social.
Insa plata din conturile societatii a partilor sociale genereaza urmatoarele inregistrari:
Plata sume cattre vanzator parti sociale:
6588 = 5121
Inregistrare impozit dividende:
635 = 446
Plata impozit
446 = 5121
Retineti ca toate aceste costuri (plata partilor sociale si impozitul aferent ) sunt cheltuieli nedeductibile la calculul impozitului pe profit al societatii conform art. 21 alin. 4 lit. a si lit. e
"(4) Urmatoarele cheltuieli nu sunt deductibile:
a) cheltuielile proprii ale contribuabilului cu impozitul pe profit datorat, inclusiv cele reprezentand diferente din anii precedenti sau din anul curent, precum si impozitele pe profit sau pe venit platite in strainatate. Sunt nedeductibile și cheltuielile cu impozitele neretinute la sursa in numele persoanelor fizice si juridice nerezidente, pentru veniturile realizate din Romania, precum si cheltuielile cu impozitul pe profit amanat inregistrat de catre contribuabilii care aplica reglementarile contabile conforme cu Standardele internationale de raportare financiara;
e) cheltuielile facute in favoarea actionarilor sau asociatilor, altele decat cele generate de plati pentru bunurile livrate sau serviciile prestate contribuabilului, la pretul de piata pentru aceste bunuri sau servicii"
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Studii de caz: Cum trebuie emisa factura catre clientul din afara UE din punct de vedere al TVA-ului si la ce rand se inregistreaza in decontul de TVA?Se modifica normele privind scutirea de TVACum impozitam profitul impozabil rezultat la lichidare?Termen depunere declaratii pana la 27 aprilie 2015. Ce obligatii declarative si de plata avem?Beneficiar indemnizatie CCC asociat al unei societati comerciale. Suspendarea indemnizatieiUltimele articole
TVA in asocierea in participatiune. Cine factureaza, cu ce cota si cum se deconteaza intre ASOCIATIFactura din SPV care iti poate strica deducerea de TVA: ce faci cand o cheltuiala personala ajunge pe firmaImprumuturi intre ASOCIATI si firma: regulile s-au schimbat radical si amenzile sunt uriaseONG in 2025. Ce trebuie sa stiti despre D101, bilant anual, D406 + o MONOGRAFIE contabilaCum functioneaza contractele de franciza in Romania?Articole similare
Regimul fiscal-contabil al microintreprinderilor in 2021- explicat prin exemple practice. Ce noutati au aparut?Calendar ANAF. Pana pe 25 iunie 2024 trebuie depuse la fisc 10 declaratii importanteAcordare DIVIDENDE interimare la 31.12.2022. Impozitul va fi de 5% sau de 8%?Locul prestarii serviciului de reparatii naveOpANAF 3605/2015: Patru noi formulare aprobateUltimele articole
Cartea Verde a Contabilitatii 2026: instrumentul care va scuteste de erori in aplicarea legislatiei de TVA si contabilaFactura din SPV care iti poate strica deducerea de TVA: ce faci cand o cheltuiala personala ajunge pe firmaImprumuturi intre asociati si firma: regulile s-au schimbat radical si amenzile sunt uriaseImpozit DIVIDENDE. Cota pentru DIVIDENDE neachitate pana la 31 decembrie 2025Declaratia 212. Rectificarea D. Unice din 2025 pentru 2024 se face in acord cu Ordinul 7015/2024Articole similare
Raportare in SAF-T: Termenele limita pentru depunerea D406 vor fi modificate de ANAFRetragere aport in natura. Bun imobil. Ce tratament TVA se aplica?Ministerul Finantelor a ales calea tribunalelor pentru a recupera cele 516 milioane de euro de la PetromidiaNoutati legislatie fiscala 12 - 16 octombrie 2009 - Monitorul OficialFara limitari de deductibilitate pentru IFN-uri. Vezi propunerileUltimele articole
Jurnalul de TVA nu se potriveste cu contabilitatea? Cum poti gasi diferenta in cateva minute, NU in cateva oreDarea in plata a unui imobil catre ASOCIAT. Regim de TVA si impozit pe profitTVA in asocierea in participatiune. Cine factureaza, cu ce cota si cum se deconteaza intre ASOCIATiFactura din SPV care iti poate strica deducerea de TVA: ce faci cand o cheltuiala personala ajunge pe firmaActe necesare pentru acord de functionare: ghid complet pentru SRL si PFAArticole similare
Newsletter 11/03/2008Leul supraevaluat afecteaza exporturile si revenirea economicaANAF: Procedura de solutionare a cererii de inregistrare optionaleEditorial: Drumul pavat cu intentii bune si mandria de a lua bacul din a doua incercareCalculul impozitului pe dividende: ghid completUltimele articole
Vanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Drepturile de autor. Ce trebuie sa stiti despre plata drepturilor de autor in 2026CESIUNEa de creanta. In ce conditii poate fi dedus TVA-ul din facturiDrepturile de autor. Impozit datorat, CAS, CASS si exceptii in 2025CESIUNE de creanta. Emitere facturi, regim TVA si inregistrari contabile
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



