Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

In ce priveste obligatia de a plati impozit pentru lucrarile de amenajare, analiza noastra ia exemplul unei firme care isi desfasoara activitatea de productie intr-o cladire inchiriata de la o alta persoana juridica. Proprietarul cladirii plateste impozit pe cladiri la Primaria orasului.
Chiriasul are sold la 31 decembrie 2013 in contul 212 ca urmare a amenajarilor facute in interiorul halei de productie. Stabilim astfel in ce masura chiriasul are obligatia sa notifice proprietarul despre valoarea modernizarilor facute si sa plateasca astfel impozit pe constructii. In plus, vom vedea daca se considera aceste modernizari constructii speciale.Pentru lucrarile de amenajare, modernizare, consolidare, extindere, modificare la spatiile inchiriate se procedeaza astfel:
- daca valoarea acestoa este mai mica decat 25% din valoarea cladirii (spatiului inchiriat) atunci nu exista obligatia notificarii catre proprietar si se datoreaza impozitul pe constructii speciale;
- daca valoarea acestora este mai mare decat 25% din valoarea cladirii (spatiului inchiriat), atunci:
- daca lucrarile au fost notificate proprietarului atunci nu se datoreaza impozit pe constructii speciale;
- daca lucrarile nu au fost notificate proprietarului se va datora impozit pe constructii speciale.
Normele metodologice prevad:
"4. Pentru determinarea bazei impozabile stabilite prin prevederile art. 296^35 alin. (1) din Codul fiscal, corelat cu reglementarile in vigoare pentru determinarea impozitului pe cladiri, potrivit prevederilor titlului IX al Codului fiscal, contribuabilii vor avea in vedere urmatoarele reguli:

PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025

Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor

Cartea verde a Contabilitatii varianta online
a) din valoarea constructiilor existente in patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior nu se scade valoarea cladirilor prevazute la art. 250 din Codul fiscal, cu exceptia celor aflate sau care urmeaza sa fie trecute in proprietatea statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale;
b) in cazul in care valoarea evidentiata contabil in soldul debitor al conturilor corespunzatoare constructiilor este diferita de valoarea care a reprezentat baza pentru determinarea impozitului pe cladiri potrivit prevederilor titlului IX din Codul fiscal, valoarea care se scade este valoarea evidentiata contabil in soldul debitor al conturilor corespunzatoare constructiilor;
c) valoarea lucrarilor de reconstruire, modernizare, consolidare, modificare sau extindere pentru cladirile inchiriate, luate in concesiune, aflate in administrare ori in folosinta este cea definita la pct. 54 alin. (1), (1^1) si (1^2) din Normele metodologice date in aplicarea art. 253 din Codul fiscal
5. In aplicarea prevederilor art. 296^35 alin. (2) din Codul fiscal, deducerea valorii lucrarilor de reconstruire, modernizare, consolidare, modificare sau extindere se justifica in baza comunicarii catre locator potrivit pct. 54 alin. (1), (1^1) si (1^2) din Normele metodologice date in aplicarea art. 253 din Codul fiscal
Pct 54 din normele metodologice de aplicare a rt. 253 prevad:
"54. (1) Prin lucrari de reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere, astfel cum sunt mentionate la art. 253 alin. (3^1) din Codul fiscal, se intelege acele lucrari care au ca rezultat cresterea valorii cladirii respective cu cel putin 25%.
(1^1) In cazul in care valoarea lucrarilor de reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere nu depaseste 25% din valoarea cladirii, locatarul nu are obligatia sa o comunice locatorului.
(1^2) In cazul in care in cursul unui an fiscal se efectueaza mai multe lucrari de reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere, a caror valoare individuala este sub 25%, dar cumulat depaseste 25%, locatarul are obligatia de a comunica locatorului valoarea totala, in termen de 30 de zile de la data la care se atinge acest nivel."
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
IMPOZIT CONSTRUCTII SPECIALE. Amenajari cladiri inchiriate. Cum procedam?Articole similare
Executare investii asupra unui imobil. Care sunt implicatiile TVA?Calendar fiscal: Ce declaratii depunem la 26 mai 2014?Studiu de caz: Stornare in anul 2012 (cota TVA 24%) a unui avans facturat si incasat de catre furnizorul de energie electricaTVA colectat si neexigibil la anularea inregistrarii in scopuri de TVA. Care e tratamentul fiscal?Reminder ANAF! 31 ianuarie 2023 este termenul limita pentru depunerea formularului 395Ultimele articole
e-Transport si achizitiile intracomunitare: Cum sa asiguri conformitate fiscala in lipsa documentelorRentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!Neclaritati ale contribuabililor privind sistemul e-TVA. Exemple utileE-Factura in 2025: Facturile de penalitati se transmit sau nu in sistemul E-FacturaTVA la incasare in 2025. Cum se face INTRAREA sau IESIREA din sistemArticole similare
Cum se scad din evidenta creantele neincasateImplicatii fiscale pentru firma in reorganizare judiciara. Cand se poate instraina patrimoniul?Cum se inregistreaza sumele incasate prin banca drept TVA extern?Anulare factura emisa intr-un exercitiu financiar anteriorUn nou model pentru formularul 170Ultimele articole
Reminder! Pana pe 19 decembrie 2024 trebuie depusa D11A fost prelungit termenul pentru acordarea facilitatilor fiscale introduse prin OUG 107/2024Amnistie fiscala 2024: Cererile pot fi depuse pana pe 19 decembrie 2024Termenul pentru aplicarea facilitatilor stabilite prin OUG 107/2024, PRELUNGIT de Min. FinantelorANAF a publicat lista contribuabililor cu obligatii fiscale RESTANTE la 30 septembrie 2024Articole similare
Servicii intracomunitareTratament fiscal TVA pentru refacturare cheltuieliDeclaratia 120. Descarcati ultima versiune!Preturi de intrare si importul de marfa. Cum inregistram TVA in contabilitate?Firmele care nu isi indeplinesc obligatiile de raportare catre ANPM risca amenzi de pana la 20.000 de leiUltimele articole
IMPOZIT pe profit. Poti redirectiona IMPOZITul catre ONG-uri pana pe 25 septembrie 2025Drepturile de autor. IMPOZIT datorat, CAS, CASS si exceptii in 2025Diurna angajati. 3 intrebari si raspunsuri cu privire la acordarea diurnei FARA cazareDepasire plafon de 100.000 euro. Trecere la IMPOZIT pe profit si TVA lunarVoucherele de vacanta: Reguli, IMPOZITe, CAS si CASS in 2025Articole similare
Noua platforma CE combate planificarea fiscala agresiva si paradisurile fiscaleCooperare teritoriala europeana 2014-2020: Reglementari financiare pentru 12 programeCresterea competitivitatii economiceMFP: Se reduce birocratia si se extinde accesul autoritatilor si institutiilor publice la cazierul fiscal al contribuabililorRaport european cu privire la falsificarea bunurilor si incalcarea drepturilor de proprietate intelectualaUltimele articole
Cheltuieli cu ocazia petrecerilor de Craciun pentru angajati. Cum sunt considerate dpdv fiscalEste OFICIAL! Regulile privind calculul taxelor locale se amana pana pe 1 ianuarie 2026Taxe PFA 2024: Ghid Complet | Impozite, Contributii si Optimizare FiscalaPersoanele care NU se inregistreaza in scopuri de TVA risca amenzi de pana la 1.000 leiFacilitati fiscale, OUG 59/2024. Suma netaxabila de 300 lei se poate aplica de mai multe ori?
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"