Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Beneficiarii de venituri din salarii datoreaza un impozit lunar, final, care se calculeaza si se retine la sursa de catre platitorii de venituri. Impozitul pe venitul din salarii se determina astfel:
a) la locul unde se afla functia de baza, prin aplicarea cotei de 16% asupra bazei de calcul determinate ca diferenta intre venitul net din salarii calculat prin deducerea din venitul brut a contributiilor sociale obligatorii aferente unei luni, datorate potrivit legii, cu respectarea prevederilor Uniunii Europene sau ale conventiilor/acordurilor privind coordonarea sistemelor de securitate sociala in care Romania este parte, si urmatoarele:
- deducerea personala acordata pentru luna respectiva;
- deducerea speciala pentru credite;
- cotizatia sindicala platita in luna respectiva;
- contributiile la fondurile de pensii facultative, in conformitate cu legislatia in materie, la schemele de pensii facultative calificate astfel in conformitate cu legislatia privind pensiile facultative de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara, efectuate catre entitati autorizate, stabilite in state membre ale Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European, astfel incat la nivelul anului sa nu se depaseasca echivalentul in lei a 400 de euro;
b) pentru veniturile obtinute in celelalte cazuri, prin aplicarea cotei de 16% asupra bazei de calcul determinate ca diferenta intre venitul brut si contributiile sociale obligatorii aferente unei luni, datorate potrivit legii, cu respectarea prevederilor Uniunii Europene sau ale conventiilor/acordurilor privind coordonarea sistemelor de securitate sociala in care Romania este parte, pe fiecare loc de realizare a acestora.
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Agenda Fiscala a Contabilului 2025
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
in cazul veniturilor din salarii si/sau al diferentelor de venituri din salarii stabilite pentru perioade anterioare, conform legii, impozitul pe venitul din salarii se calculeaza si se retine la data efectuarii platii, in conformitate cu reglementarile legale in vigoare privind veniturile realizate in afara functiei de baza la data platii, si se vireaza pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care s-au platit.
in cazul veniturilor reprezentand salarii, diferente de salarii, dobanzi acordate in legatura cu acestea, precum si actualizarea lor cu indicele de inflatie, stabilite in baza unor hotarari judecatoresti ramase definitive si irevocabile, impozitul pe venitul din salarii se calculeaza si se retine la data efectuarii platii, in conformitate cu reglementarile legale in vigoare la data platii pentru veniturile realizate in afara functiei de baza, si se vireaza pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care au fost platite.
Platitorul este obligat sa determine valoarea totala a impozitului anual pe veniturile din salarii, pentru fiecare contribuabil.
Contribuabilii pot dispune asupra destinatiei unei sume reprezentand pana la 2% din impozitul anual, pentru sustinerea entitatilor nonprofit care se infiinteaza si functioneaza in conditiile legii, unitatilor de cult, precum si pentru acordarea de burse private, conform legii.
Obligatia calcularii, retinerii si virarii acestei sume reprezentand pana la 2% din impozitul anual revine organului fiscal competent.
Venitul brut lunar din salarii reprezinta totalitatea veniturilor realizate intr-o luna conform art. 55 alin. (1) - (3) din Codul fiscal de o persoana fizica, pe fiecare loc de realizare, indiferent de denumirea acestora sau de forma sub care sunt acordate.
Pentru persoanele fizice care desfasoara activitati pe teritoriul Romaniei sunt considerate venituri din salarii realizate din Romania sumele primite de la angajatori cu sediul sau cu domiciliul in Romania, precum si de la angajatori cu sediul sau cu domiciliul in strainatate, indiferent unde este primita suma.
Contribuabilii care realizeaza venituri din salarii datoreaza un impozit lunar final, calculat si retinut de catre platitorul de venituri.
Pentru impunerea veniturilor din salarii se utilizeaza cota de impozit de 16%, luandu-se in calcul pentru determinarea bazei de calcul a impozitului la functia de baza si deducerea personala stabilita potrivit art. 56 din Codul fiscal, dupa caz.
Drepturile salariale acordate in natura, precum si avantajele acordate angajatilor se evalueaza si se impoziteaza in luna in care au fost primite. Documentele referitoare la calculul contravalorii veniturilor si avantajelor in natura primite de angajat se vor anexa la statul de plata.
Valoarea tichetelor de masa, tichetelor de cresa, tichetelor cadou, tichetelor de vacanta, acordate potrivit legii, luata in calcul la determinarea impozitului pe veniturile din salarii, este valoarea nominala. Veniturile respective se impoziteaza ca venituri din salarii in luna in care acestea sunt primite.
Transformarea in lei a sumelor obtinute, potrivit legii, in valuta, reprezentand venituri din salarii realizate in Romania, se face la cursul de schimb valutar comunicat de Banca Nationala a Romaniei, astfel:
in situatia in care veniturile din salarii sunt platite in cursul lunii sau in cazul incetarii raporturilor de munca, se utilizeaza cursul de schimb valutar in vigoare in ziua precedenta celei in care se face plata; sau
in celelalte cazuri, cursul de schimb valutar in vigoare in ultima zi a lunii pentru care se face plata acestor drepturi.
Pentru calculul impozitului lunar aferent venitului realizat, cota de impozit de 16% se aplica asupra bazei de calcul determinate astfel:
a) pentru veniturile obtinute la locul unde se afla functia de baza, ca diferenta intre venitul net din salarii, calculat prin deducerea din venitul brut a contributiilor obligatorii aferente unei luni, si urmatoarele:
- deducerea personala acordata pentru luna respectiva;
- cotizatia sindicala platita in luna respectiva;
- contributiile la fondurile de pensii facultative, potrivit Legii nr. 204/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si la fonduri de pensii facultative calificate astfel in conformitate cu legislatia privind pensiile facultative de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara si administrate de catre entitati autorizate, stabilite in state membre ale Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European, astfel incat la nivelul anului sa nu se depaseasca echivalentul in lei a 400 euro. Deducerea contributiilor retinute pentru fonduri de pensii facultative calificate astfel in conformitate cu legislatia privind pensiile facultative se realizeaza numai pe baza documentelor privind calificarea fondurilor de pensii facultative respective, emise de Autoritatea de Supraveghere Financiara, la solicitarea angajatorului. Pe parcursul anului platitorul de venituri din salarii cumuleaza sumele in euro si verifica incadrarea in plafonul deductibil prevazut de lege. Pentru verificarea incadrarii in plafonul anual, cursul de schimb utilizat pentru determinarea echivalentului in euro este cursul leu/euro comunicat de Banca Nationala a Romaniei, in vigoare in ultima zi a lunii pentru care se platesc drepturile salariale;
b) pentru veniturile obtinute in celelalte cazuri, ca diferenta intre venitul brut si contributiile obligatorii pe fiecare loc de realizare a acestora.
Aceasta regula se aplica si in cazul veniturilor sub forma:
indemnizatiei lunare a asociatului unic;
drepturilor de natura salariala acordate de angajator persoanelor fizice ulterior incetarii raporturilor de munca;
salariilor, diferentelor de salarii, dobanzilor acordate in legatura cu acestea, precum si actualizarea lor cu indicele de inflatie, stabilite in baza unor hotarari judecatoresti ramase definitive si irevocabile;
sumelor reprezentand drepturile prevazute la pct. 68 lit. c^1) si l^1) din Codul fiscal;
veniturile prevazute la pct. 68 litera n^5).
In cazul sumelor platite direct de catre angajat care are calitatea de participant la un fond de pensii facultative, pentru determinarea bazei de calcul al impozitului pe veniturile din salarii, contributiile la fondurile de pensii facultative potrivit Legii nr. 204/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si la fondurile de pensii facultative calificate astfel in conformitate cu legislatia privind pensiile facultative de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara si efectuate catre entitati autorizate, stabilite in state membre ale Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European, platite se deduc din veniturile lunii in care s-a efectuat plata contributiei, in limita venitului realizat, pe baza documentelor justificative emise de catre fondul de pensii facultative. Deducerea acestor contributii se realizeaza numai pe baza documentelor privind calificarea fondurilor de pensii facultative respective, emise de Autoritatea de Supraveghere Financiara, la solicitarea angajatului.
in cazul sumelor platite direct de catre angajat, membru de sindicat, pentru determinarea bazei de calcul al impozitului pe veniturile din salarii, cotizatia sindicala platita se deduce, in limitele stabilite potrivit legii, din veniturile lunii in care s-a efectuat plata cotizatiei, pe baza documentelor justificative emise de catre organizatia de sindicat.
Veniturile reprezentand salarii, diferente de salarii, dobanzi acordate in legatura cu acestea, precum si actualizarea lor cu indicele de inflatie, stabilite in baza unor hotarari judecatoresti ramase definitive si irevocabile, sunt considerate venituri realizate in afara functiei de baza, iar impozitul se calculeaza, se retine la data efectuarii platii si se vireaza pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care au fost platite, in conformitate cu reglementarile legale in vigoare la data platii.
in scopul determinarii impozitului pe veniturile salariale, prin locul unde se afla functia de baza se intelege:
pentru persoanele fizice angajate la un singur loc de munca, locul unde are incheiat contractul individual de munca sau alte documente specifice, potrivit legii;
in cazul in care activitatea se desfasoara pentru mai multi angajatori, locul declarat de persoanele fizice angajate. Angajatul are obligatia sa declare numai angajatorului ales functia pe care o considera de baza, pentru un singur loc de munca, prin depunerea declaratiei pe propria raspundere. Declaratia pe propria raspundere nu reprezinta un formular tipizat.
Functia de baza poate fi declarata de angajat si la locul de munca la care acesta realizeaza venituri din salarii in baza unui contract individual de munca cu timp partial. La schimbarea locului unde se afla functia de baza, angajatul are obligatia depunerii unei declaratii pe propria raspundere de renuntare la functia de baza la angajatorul ales initial.
Suma care reprezinta prima de vacanta sau o parte din aceasta se cumuleaza cu veniturile de natura salariala ale lunii in care se plateste aceasta prima.
Indemnizatiile aferente concediilor de odihna se defalcheaza pe lunile la care se refera si se impun cumulat cu veniturile realizate in aceste luni.
Contributiile obligatorii luate in calcul la determinarea impozitului lunar pentru persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii sunt cele datorate potrivit reglementarilor in domeniu, cum ar fi:
contributia individuala de asigurari sociale;
contributia individuala pentru asigurarile sociale de sanatate;
contributia individuala la bugetul asigurarilor pentru somaj;
alte contributii individuale obligatorii stabilite prin lege.
Se admit la deducere contributiile la fondurile de pensii facultative, potrivit Legii nr. 204/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si la fondurile de pensii facultative calificate astfel in conformitate cu legislatia privind pensiile facultative de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara si administrate de catre entitati autorizate, stabilite in state membre ale Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European, astfel incat la nivelul anului suma acestora sa nu depaseasca echivalentul in lei a 400 de euro pentru fiecare participant.
Nu se admit la deducere pentru calculul lunar al impozitului pe venitul din salarii primele de asigurare voluntara de sanatate.
Contribuabilii pot dispune asupra destinatiei unei sume reprezentand pana la 2% din impozitul anual, pentru sustinerea entitatilor nonprofit care se infiinteaza si functioneaza in conditiile legii, unitatilor de cult, precum si pentru acordarea de burse private, conform legii.
In categoria entitatilor nonprofit se cuprind, de exemplu: asociatiile, fundatiile, organizatiile sindicale, patronatele, partidele politice, asociatiile de proprietari, casele de ajutor reciproc ale salariatilor, in masura in care, potrivit legilor proprii de organizare si functionare desfasoara activitati nonprofit iar sumele primite din impozit sa fie folosite in acest scop.
Sursa: asistenta-contribuabili.ro
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Profit reinvestit. Cum se CALCULeaza impozitul pe profit in trim. III 2023Discount-uri acordate. Cota de TVA aplicabilaModificare formularul 205: Proiect de act normativ nou publicat de ANAFSocietate care beneficiaza de OUG 132/2020. In ce masura se pot acorda bonusuri pentru angajati si care este procedura de decontare a indemnizatiei de 75%?Legea nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati. Zoom fiscalUltimele articole
NOUTATE! A reintrat in vigoare, din 1 ianuarie 2025, taxa pe stalpSAF-T, obligatoriu de la 1 ianuarie 2025 pentru contribuabilii mici. Ce perioada de gratie se aplicaPlatitor de impozit pe profit cu 1 ianuarie 2023. Poate trece la impozitarea micro din 2025?PFA care a estimat alte venituri pentru 2024. In ce conditii se depune Declaratia Unica rectificativaMicrointreprindere in 2025. Ce conditii trebuie sa indeplineasca firmele la 31 decembrie 2024Articole similare
Termen de plataAchizitie produse de la societatile protejate. Se depune Declaratia 100?Proiect MFP. Partea 1. Formularul 010Activitate prestata pentru un angajator din UE: Ce declaratii trebuie depuse? Tratament TVAOrdin ANAF nr. 714 din 2012: inregistrare fiscala din oficiu, pentru contribuabilii ce nu indeplinesc obligatia inregistrarii fiscaleUltimele articole
Scutiri fiscale in IT. Cum se determina impozitul scutit in cazul salariilor peste plafonul de 10.000 lei?Impozit pe veniturile salariale. Cum se poate evita dubla impunere?Telemunca in strainatate. Ce obligatii are angajatorul in acest cazContracte de mandat. Modificare vector fiscal. Formular 010Cererea de esalonare la plata si documentele justificative, modificate! (OPANAF 1960/2019)Articole similare
Fiscul reglementeaza mai multe aspecte contabile printr-un nou Proiect de OrdinIMPOZITul pe profit s-a modificat prin OUG 102 din 2013. Noile modificari, explicate de expertMonografii contabile, piercing in spranceana si un inceput de artrita. Ce trebuie sa stie contabilii?Legea nr. 72 din 2013. Exista exceptii pentru facturile scadente la 30 de zile?Care e regimul accizelor si al TVA pentru produse din achizitii intracomunitare?Ultimele articole
Declaratia Unica in 2025. Principalele modificari fata de vechiul formularFormularele de inregistrare fiscala vor fi MODIFICATE, in conditiile aparitiei a doua IMPOZITe noiNOUTATE! A reintrat in vigoare, din 1 ianuarie 2025, taxa pe stalpPlatitor de IMPOZIT pe profit cu 1 ianuarie 2023. Poate trece la IMPOZITarea micro din 2025?PFA care a estimat alte venituri pentru 2024. In ce conditii se depune Declaratia Unica rectificativaArticole similare
Calculare si depunere impozit pe profit prin D100. Cand trebuiesc intocmite declaratii rectificative?Contributii asociate veniturilor din servicii prestate in RomaniaNoile norme modificate din Codul fiscal privind TVA-ul la alimentePlata cesiune parti sociale. Ce inregistrari contabile se fac pentru tranzactii?Remuneratii primite de nerezidenti ce au calitatea de administrator. Ce facilitati impun conventiile intre state?Ultimele articole
Aspecte fiscale privind cota impozitului pe veniturile nerezidentilorObligatii fiscale de plata privind veniturile din activitati independenteCheltuieli deductibile VS. Cheltuieli nedeductibile la calculul profitului impozabil in 2021Beneficiile microintreprinderilor in contextul repartizarii trimestriale a dividendelorDepunerea formularului D 207 in diverse situatiiArticole similare
Cadouri de Craciun de 500 lei acordate angajatilor. Care este tratamentul fiscal?Zoom fiscal: ANAF informeaza cu privire la impozitarea veniturilor din dividende in anul 2016Platim mai mult la fondul de mediu. Ce a modificat Ministerul Mediului?PFA: impozite si declaratii. Contributii sociale. Organizarea evidentei pentru PFA inregistrata in scopuri de TVACare este baza legala pentru acordarea diurnei in tara si in strainatate?Ultimele articole
PFA care a estimat alte venituri pentru 2024. In ce conditii se depune Declaratia Unica rectificativaCare este salariul minim in agricultura si un model de calcul salariu de la 1 ianuarie 2025PFA cu activitate inceputa in cursul anului. Datoreaza CAS si CASS?Ce modificari au fost aduse contributiilor sociale obligatorii prin OUG 128/2024Venituri din alte surse. Ce obligatii declarative si de plata avetiAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"