Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva
la 29 Oct. 2014 Exclusiv
Beneficiarii de venituri din salarii datoreaza un impozit lunar, final, care se calculeaza si se retine la sursa de catre platitorii de venituri. Impozitul pe venitul din salarii se determina astfel:
a) la locul unde se afla functia de baza, prin aplicarea cotei de 16% asupra bazei de calcul determinate ca diferenta intre venitul net din salarii calculat prin deducerea din venitul brut a contributiilor sociale obligatorii aferente unei luni, datorate potrivit legii, cu respectarea prevederilor Uniunii Europene sau ale conventiilor/acordurilor privind coordonarea sistemelor de securitate sociala in care Romania este parte, si urmatoarele:
- deducerea personala acordata pentru luna respectiva;
- deducerea speciala pentru credite;
- cotizatia sindicala platita in luna respectiva;
- contributiile la fondurile de pensii facultative, in conformitate cu legislatia in materie, la schemele de pensii facultative calificate astfel in conformitate cu legislatia privind pensiile facultative de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara, efectuate catre entitati autorizate, stabilite in state membre ale Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European, astfel incat la nivelul anului sa nu se depaseasca echivalentul in lei a 400 de euro;
b) pentru veniturile obtinute in celelalte cazuri, prin aplicarea cotei de 16% asupra bazei de calcul determinate ca diferenta intre venitul brut si contributiile sociale obligatorii aferente unei luni, datorate potrivit legii, cu respectarea prevederilor Uniunii Europene sau ale conventiilor/acordurilor privind coordonarea sistemelor de securitate sociala in care Romania este parte, pe fiecare loc de realizare a acestora.
E-Transport in 50 de intrebari si raspunsuri
Cartea verde a contabilitatii varianta tiparita
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
in cazul veniturilor din salarii si/sau al diferentelor de venituri din salarii stabilite pentru perioade anterioare, conform legii, impozitul pe venitul din salarii se calculeaza si se retine la data efectuarii platii, in conformitate cu reglementarile legale in vigoare privind veniturile realizate in afara functiei de baza la data platii, si se vireaza pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care s-au platit.
in cazul veniturilor reprezentand salarii, diferente de salarii, dobanzi acordate in legatura cu acestea, precum si actualizarea lor cu indicele de inflatie, stabilite in baza unor hotarari judecatoresti ramase definitive si irevocabile, impozitul pe venitul din salarii se calculeaza si se retine la data efectuarii platii, in conformitate cu reglementarile legale in vigoare la data platii pentru veniturile realizate in afara functiei de baza, si se vireaza pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care au fost platite.
Platitorul este obligat sa determine valoarea totala a impozitului anual pe veniturile din salarii, pentru fiecare contribuabil.
Contribuabilii pot dispune asupra destinatiei unei sume reprezentand pana la 2% din impozitul anual, pentru sustinerea entitatilor nonprofit care se infiinteaza si functioneaza in conditiile legii, unitatilor de cult, precum si pentru acordarea de burse private, conform legii.
Obligatia calcularii, retinerii si virarii acestei sume reprezentand pana la 2% din impozitul anual revine organului fiscal competent.
Venitul brut lunar din salarii reprezinta totalitatea veniturilor realizate intr-o luna conform art. 55 alin. (1) - (3) din Codul fiscal de o persoana fizica, pe fiecare loc de realizare, indiferent de denumirea acestora sau de forma sub care sunt acordate.
Pentru persoanele fizice care desfasoara activitati pe teritoriul Romaniei sunt considerate venituri din salarii realizate din Romania sumele primite de la angajatori cu sediul sau cu domiciliul in Romania, precum si de la angajatori cu sediul sau cu domiciliul in strainatate, indiferent unde este primita suma.
Contribuabilii care realizeaza venituri din salarii datoreaza un impozit lunar final, calculat si retinut de catre platitorul de venituri.
Pentru impunerea veniturilor din salarii se utilizeaza cota de impozit de 16%, luandu-se in calcul pentru determinarea bazei de calcul a impozitului la functia de baza si deducerea personala stabilita potrivit art. 56 din Codul fiscal, dupa caz.
Drepturile salariale acordate in natura, precum si avantajele acordate angajatilor se evalueaza si se impoziteaza in luna in care au fost primite. Documentele referitoare la calculul contravalorii veniturilor si avantajelor in natura primite de angajat se vor anexa la statul de plata.
Valoarea tichetelor de masa, tichetelor de cresa, tichetelor cadou, tichetelor de vacanta, acordate potrivit legii, luata in calcul la determinarea impozitului pe veniturile din salarii, este valoarea nominala. Veniturile respective se impoziteaza ca venituri din salarii in luna in care acestea sunt primite.
Transformarea in lei a sumelor obtinute, potrivit legii, in valuta, reprezentand venituri din salarii realizate in Romania, se face la cursul de schimb valutar comunicat de Banca Nationala a Romaniei, astfel:
in situatia in care veniturile din salarii sunt platite in cursul lunii sau in cazul incetarii raporturilor de munca, se utilizeaza cursul de schimb valutar in vigoare in ziua precedenta celei in care se face plata; sau
in celelalte cazuri, cursul de schimb valutar in vigoare in ultima zi a lunii pentru care se face plata acestor drepturi.
Pentru calculul impozitului lunar aferent venitului realizat, cota de impozit de 16% se aplica asupra bazei de calcul determinate astfel:
a) pentru veniturile obtinute la locul unde se afla functia de baza, ca diferenta intre venitul net din salarii, calculat prin deducerea din venitul brut a contributiilor obligatorii aferente unei luni, si urmatoarele:
- deducerea personala acordata pentru luna respectiva;
- cotizatia sindicala platita in luna respectiva;
- contributiile la fondurile de pensii facultative, potrivit Legii nr. 204/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si la fonduri de pensii facultative calificate astfel in conformitate cu legislatia privind pensiile facultative de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara si administrate de catre entitati autorizate, stabilite in state membre ale Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European, astfel incat la nivelul anului sa nu se depaseasca echivalentul in lei a 400 euro. Deducerea contributiilor retinute pentru fonduri de pensii facultative calificate astfel in conformitate cu legislatia privind pensiile facultative se realizeaza numai pe baza documentelor privind calificarea fondurilor de pensii facultative respective, emise de Autoritatea de Supraveghere Financiara, la solicitarea angajatorului. Pe parcursul anului platitorul de venituri din salarii cumuleaza sumele in euro si verifica incadrarea in plafonul deductibil prevazut de lege. Pentru verificarea incadrarii in plafonul anual, cursul de schimb utilizat pentru determinarea echivalentului in euro este cursul leu/euro comunicat de Banca Nationala a Romaniei, in vigoare in ultima zi a lunii pentru care se platesc drepturile salariale;
b) pentru veniturile obtinute in celelalte cazuri, ca diferenta intre venitul brut si contributiile obligatorii pe fiecare loc de realizare a acestora.
Aceasta regula se aplica si in cazul veniturilor sub forma:
indemnizatiei lunare a asociatului unic;
drepturilor de natura salariala acordate de angajator persoanelor fizice ulterior incetarii raporturilor de munca;
salariilor, diferentelor de salarii, dobanzilor acordate in legatura cu acestea, precum si actualizarea lor cu indicele de inflatie, stabilite in baza unor hotarari judecatoresti ramase definitive si irevocabile;
sumelor reprezentand drepturile prevazute la pct. 68 lit. c^1) si l^1) din Codul fiscal;
veniturile prevazute la pct. 68 litera n^5).
In cazul sumelor platite direct de catre angajat care are calitatea de participant la un fond de pensii facultative, pentru determinarea bazei de calcul al impozitului pe veniturile din salarii, contributiile la fondurile de pensii facultative potrivit Legii nr. 204/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si la fondurile de pensii facultative calificate astfel in conformitate cu legislatia privind pensiile facultative de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara si efectuate catre entitati autorizate, stabilite in state membre ale Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European, platite se deduc din veniturile lunii in care s-a efectuat plata contributiei, in limita venitului realizat, pe baza documentelor justificative emise de catre fondul de pensii facultative. Deducerea acestor contributii se realizeaza numai pe baza documentelor privind calificarea fondurilor de pensii facultative respective, emise de Autoritatea de Supraveghere Financiara, la solicitarea angajatului.
in cazul sumelor platite direct de catre angajat, membru de sindicat, pentru determinarea bazei de calcul al impozitului pe veniturile din salarii, cotizatia sindicala platita se deduce, in limitele stabilite potrivit legii, din veniturile lunii in care s-a efectuat plata cotizatiei, pe baza documentelor justificative emise de catre organizatia de sindicat.
Veniturile reprezentand salarii, diferente de salarii, dobanzi acordate in legatura cu acestea, precum si actualizarea lor cu indicele de inflatie, stabilite in baza unor hotarari judecatoresti ramase definitive si irevocabile, sunt considerate venituri realizate in afara functiei de baza, iar impozitul se calculeaza, se retine la data efectuarii platii si se vireaza pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care au fost platite, in conformitate cu reglementarile legale in vigoare la data platii.
in scopul determinarii impozitului pe veniturile salariale, prin locul unde se afla functia de baza se intelege:
pentru persoanele fizice angajate la un singur loc de munca, locul unde are incheiat contractul individual de munca sau alte documente specifice, potrivit legii;
in cazul in care activitatea se desfasoara pentru mai multi angajatori, locul declarat de persoanele fizice angajate. Angajatul are obligatia sa declare numai angajatorului ales functia pe care o considera de baza, pentru un singur loc de munca, prin depunerea declaratiei pe propria raspundere. Declaratia pe propria raspundere nu reprezinta un formular tipizat.
Functia de baza poate fi declarata de angajat si la locul de munca la care acesta realizeaza venituri din salarii in baza unui contract individual de munca cu timp partial. La schimbarea locului unde se afla functia de baza, angajatul are obligatia depunerii unei declaratii pe propria raspundere de renuntare la functia de baza la angajatorul ales initial.
Suma care reprezinta prima de vacanta sau o parte din aceasta se cumuleaza cu veniturile de natura salariala ale lunii in care se plateste aceasta prima.
Indemnizatiile aferente concediilor de odihna se defalcheaza pe lunile la care se refera si se impun cumulat cu veniturile realizate in aceste luni.
Contributiile obligatorii luate in calcul la determinarea impozitului lunar pentru persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii sunt cele datorate potrivit reglementarilor in domeniu, cum ar fi:
contributia individuala de asigurari sociale;
contributia individuala pentru asigurarile sociale de sanatate;
contributia individuala la bugetul asigurarilor pentru somaj;
alte contributii individuale obligatorii stabilite prin lege.
Se admit la deducere contributiile la fondurile de pensii facultative, potrivit Legii nr. 204/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si la fondurile de pensii facultative calificate astfel in conformitate cu legislatia privind pensiile facultative de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara si administrate de catre entitati autorizate, stabilite in state membre ale Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European, astfel incat la nivelul anului suma acestora sa nu depaseasca echivalentul in lei a 400 de euro pentru fiecare participant.
Nu se admit la deducere pentru calculul lunar al impozitului pe venitul din salarii primele de asigurare voluntara de sanatate.
Contribuabilii pot dispune asupra destinatiei unei sume reprezentand pana la 2% din impozitul anual, pentru sustinerea entitatilor nonprofit care se infiinteaza si functioneaza in conditiile legii, unitatilor de cult, precum si pentru acordarea de burse private, conform legii.
In categoria entitatilor nonprofit se cuprind, de exemplu: asociatiile, fundatiile, organizatiile sindicale, patronatele, partidele politice, asociatiile de proprietari, casele de ajutor reciproc ale salariatilor, in masura in care, potrivit legilor proprii de organizare si functionare desfasoara activitati nonprofit iar sumele primite din impozit sa fie folosite in acest scop.
Sursa: asistenta-contribuabili.ro
de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Votati articolul "Documentar fiscal: Cum se calculeaza impozitul pe venitul din salarii?":
Rating:
Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Rating:
Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News
Articole similare
Romania, pe penultimul loc in UE dupa usurinta platilor de taxe si impoziteTaxarea serviciilor efectuate asupra bunurilor imobileAutoturisme pe firma. Deductibilitatea cheltuielilor aferente este limitata la CALCULul impozitului pe veniturile din activitati independentePrestari servicii UE. Firma neinregistrata in Romania in scop de TVA. Cum procedam?Venituri din dividende in 2023. 6 operatiuni care NU sunt considerate dividendeUltimele articole
Impozitul auto: cum se CALCULeaza si unde il platestiCum sa gestionezi profitul obtinut prin PFA, pentru un viitor financiar mai sigurFirme cu cifra de afaceri sub 500.000 euro. Poate trece prin optiune la impozit pe profit?Declaratia Unica estimativa anului 2024. Cum se va CALCULa impozitul pe venit si CASS-ul?PFA in sistem real. Mai trebuie sa plateasca CAS si CASS daca este si angajata cu CIM?
Mai multe articole despre calcul
Articole similare
Cine e obligat sa depuna formularul 010? Norme actuale privind inregistrarea fiscalaActivitate prestata pentru un angajator din UE: Ce declaratii trebuie depuse? Tratament TVAOrdin ANAF nr. 714 din 2012: inregistrare fiscala din oficiu, pentru contribuabilii ce nu indeplinesc obligatia inregistrarii fiscaleCererea de esalonare la plata si documentele justificative, modificate! (OPANAF 1960/2019)Este deductibil TVA-ul la bunuri acordate ca avantaj in natura la salariati?Ultimele articole
Scutiri fiscale in IT. Cum se determina impozitul scutit in cazul salariilor peste plafonul de 10.000 lei?Impozit pe veniturile salariale. Cum se poate evita dubla impunere?Telemunca in strainatate. Ce obligatii are angajatorul in acest cazContracte de mandat. Modificare vector fiscal. Formular 010Achizitie produse de la societatile protejate. Se depune Declaratia 100?
Mai multe articole despre impozitul pe venitul din salarii
Articole similare
IMPOZIT pe veniturile nerezidentilor. Venituri din servicii prestate in strainatate impozabile in RomaniaStudiu de caz: Compensarea la inventarierea stocurilor si baza de IMPOZITare TVAConsilier TVA. Proceduri, controle, operatiuni - Obtine abonamentul GRATUIT!Firmele care nu isi indeplinesc obligatiile de raportare catre ANPM risca amenzi de pana la 20.000 de lei75 la suta dintre restantele firmelor din Romania au intarzieri de peste un anUltimele articole
Concedii medicale 2024. Ce cont se utilizeaza pentru plata IMPOZITului de 10%IMPOZITul auto: cum se calculeaza si unde il platestiCum a fost modificat Ordinul 2021/2021 prin Ordinul 371/2024. Tabel comparativFime care platesc IMPOZIT pe venit. Daca raman la acelasi IMPOZIT, mai trebuie depusa D700 in 2024?Declaratia Unica in 2024. In anumite conditii persoanele fizice NU mai trebuie sa depuna declaratia
Mai multe articole despre impozit
Articole similare
Cum se impoziteaza veniturile din drepturi de autor in 2012Impozitarea tichetelor cadou. Cum procedam din punct de vedere fiscal?Achizitia unui soft din SUA. Impozit pe veniturile nerezidentilorRepartizare dividende. Inregistrari contabile. Ce obligatii declarative apar?Cand se plateste corect impozitul pe arenda si pe dividendeUltimele articole
Aspecte fiscale privind cota impozitului pe veniturile nerezidentilorCalculare si depunere impozit pe profit prin D100. Cand trebuiesc intocmite declaratii rectificative?Obligatii fiscale de plata privind veniturile din activitati independenteCheltuieli deductibile VS. Cheltuieli nedeductibile la calculul profitului impozabil in 2021Beneficiile microintreprinderilor in contextul repartizarii trimestriale a dividendelor
Mai multe articole despre cota de 16
Articole similare
Impozitare PFA: 3 studii de caz utile pentru contribuabiliImpozitul pe venit si Contributiile sociale obligatorii au fost modificate prin OUG 130/2021Codul Fiscal 2010 TITLUL III - Capitolul II - Venituri din activitati independenteMasuri fiscal-bugetare 2024. Cresc anumite salarii, iar unele facilitati sunt amanate sau eliminate, conform OUG 115/2023Scutiri fiscale in IT. Cum se determina impozitul scutit in cazul salariilor peste plafonul de 10.000 lei?Ultimele articole
Declaratia Unica estimativa anului 2024. Cum se va calcula impozitul pe venit si CASS-ul?PFA in sistem real. Mai trebuie sa plateasca CAS si CASS daca este si angajata cu CIM?PFA, activitati independente. Obligatii fiscale an 2024PFA si salariat in 2024. Cum va plati CASS-ul?BAZA DE CALCUL concedii medicale. Intra si valoarea tichetelor de masa pentru care se retine CASS din 2024?
Mai multe articole despre baza de calcul
Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"