Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Pornind de la intrebarile formulate de asociatiile de proprietari cu privire la impozitarea veniturilor platite unor persoane fizice si avand in vedere legislatia privind organizarea si functionarea ...
Pornind de la intrebarile formulate de asociatiile de proprietari cu privire la impozitarea veniturilor platite unor persoane fizice si avand in vedere legislatia privind organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari, precum si legislatia in
materie fiscala, DGFP Arges pune la dispozitie urmatorul material menit sa clarifice parte din problemele cu care se confrunta aceasta categorie de contribuabili.
I. Incadrarea veniturilor obtinute de catre PRESEDINTELE si CENZORUL asociatiei de proprietari
Presedintele, membrii comitetului executiv si cenzorul sau membrii comisiei de cenzori sunt alesi sau revocati din functie de adunarea generala a proprietarilor, membri ai asociatiei de proprietari. (Legea nr. 230/2007, art.27) Pentru angajarea si eliberarea din functie a persoanei care ocupa functia de administrator de imobile sau a altor angajati sau prestatori, adunarea generala a proprietarilor mandateaza comitetul executiv reprezentat de presedintele asociatiei de proprietari. (Legea nr. 230/2007, art.27)
Remuneratia primita de presedintele asociatiei de proprietari potrivit legii privind infiintarea, rganizarea si functionarea asociatiilor de proprietari si sumele primite de membrii comisiei de cenzori reprezinta venituri asimilate salariilor. (Legea nr.571/2003, art.55)
Mai departe, obligatiile de plata si declarare le regasiti la pct. IV din material.
II. Incadrarea veniturilor obtinute de catre ADMINISTRATORUL asociatiei de proprietari
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
Achizitii de servicii din afara Romaniei Regim fiscal-contabil
In baza art. 34 si art. 35 din Legea nr. 230/2007 privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari, cu modificarile si completarile ulterioare, asociatia de proprietari angajeaza persoane fizice atestate pentru functia de administrator. Persoanele fizice atestate pot fi angajate prin incheierea unui contract individual de munca, conform celor stabilite prin negociere directa.
Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, la art. 7 alin. (1) pct. 2 precizeaza ca orice activitate desfasurata de o persoana fizica intr-o relatie de angajare este activitate dependenta.
Mai departe, obligatiile de plata si declarare le regasiti la pct. IV din material.
III. Incadrarea veniturilor obtinute de catre PERSOANA CARE PRESTEAZA SERVICII DE CURATENIE in cadrul asociatiei de proprietari (fara sa aiba incheiat contract individual de munca cu asociatia)
Incadrarea, din punct de vedere fiscal, a veniturilor obtinute din activitati desfasurate in baza unui contract/conventie civila incheiata potrivit Codului civil se efectueaza avand in vedere prevederile art. 7 alin. (1) pct. 2 subpct. 2.1 din Codul fiscal, astfel cum au fost modificate prin OUG nr. 82/2010 (publicata in M.O. nr. 638/10.09.2010) si prevederile art. III din OUG nr. 58/2010, modificate prin OUG nr. 82/2010.
- Primul pas consta in efectuarea unei analize a activitatii pe care o desfasoara femeia de serviciu in cadrul asociatiei respective, pentru a vedea daca este sau nu activitate dependenta. Astfel ca platitorul de venit va analiza cele 4 criterii de la art. 7 din Codul fiscal, si daca cel putin unul dintre criterii este indeplinit atunci activitatea va fi reconsiderata ca fiind activitate dependenta.
Prevederea legala de la art. 7 alin. (1) pct. 2 subpunctul 2.1:
„Orice activitate poate fi reconsiderata ca activitate dependenta daca indeplineste cel putin unul dintre urmatoarele criterii:
a) beneficiarul de venit se afla intr-o relatie de subordonare fata de platitorul de venit, respectiv organele de conducere ale platitorului de venit, si respecta conditiile de munca impuse de acesta, cum ar fi: atributiile ce ii revin si modul de indeplinire a acestora, locul desfasurarii activitatii, programul de lucru;
b) in prestarea activitatii, beneficiarul de venit foloseste exclusiv baza materiala a platitorului de venit, respectiv spatii cu inzestrare corespunzatoare, echipament special de lucru sau de protectie, unelte de munca sau altele asemenea si contribuie cu prestatia fizica sau cu capacitatea intelectuala, nu si cu capitalul propriu;
c) platitorul de venit suporta in interesul desfasurarii activitatii cheltuielile de deplasare ale beneficiarului de venit, cum ar fi indemnizatia de delegare-detasare in tara si in strainatate, precum si alte cheltuieli de aceasta natura;
d) platitorul de venit suporta indemnizatia de concediu de odihna si indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca, in contul beneficiarului de venit."
La pct. 2.2. de la acelasi articol se precizeaza ca in cazul reconsiderarii unei activitati ca activitate dependenta, impozitul pe venit si contributiile sociale obligatorii, stabilite potrivit legii, vor fi recalculate si virate, fiind datorate solidar de catre platitorul si beneficiarul de venit.
Mai departe, obligatiile de plata si declarare le regasiti la pct. IV din material.
- Al doilea pas va fi efectuat doar atunci cand se constata ca nu este vorba despre o activitate dependenta.
Asadar, daca in urma analizei reiese ca nici unul din cele 4 criterii nu este indeplinit atunci se vor avea in vedere prevederile de la art. III din OUG nr 58/2010, modificate prin OUG nr. 82/2010, prevederi care se aplica veniturilor de natura profesionala. Conform acestora, “in sistemul public de pensii si in sistemul asigurarilor pentru somaj, prin venituri de natura profesionala, altele decat cele de natura salariala, se intelege acele venituri realizate din drepturi de autor si drepturi conexe definite potrivit art. 7 alin. (1) pct. 13^1 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, si/sau venituri rezultate din activitati profesionale desfasurate in baza contractelor/conventiilor incheiate potrivit Codului civil.
Asupra acestor venituri se datoreaza contributiile individuale de asigurari sociale si asigurari pentru somaj.”
Mai departe, obligatiile de plata si declarare le regasiti la pct. V din material.
IV. Impozitul pe venit si contributiile V. sociale – in cazul veniturilor din salarii si din activitati dependente
- Sub aspectul impozitului pe venit, vazand si prevederile art. 55 din Codul fiscal si ale Normelor metodologice de aplicare a acestui articol, aprobate prin HG nr. 44/2004, veniturile din activitati dependente sunt considerate venituri din salarii, in situatia in care nu este incheiat un contract de munca potrivit Legii nr. 53/2003 privind Codul muncii.
Pentru determinarea impozitului pe venit se va aplica regula de determinare a impozitului pentru veniturile din salarii realizate in afara functiei de baza, conform prevederilor art. 57 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal, adica prin aplicarea cotei de 16% asupra bazei de calcul determinata ca diferenta intre venitul brut si contributiile obligatorii pe fiecare loc de realizare a acestora.
- Sub aspectul contributiilor sociale obligatorii, potrivit art. 296^4 alin. (1) din titlul IX^2 „Contributii sociale obligatorii” al Legii nr. 571/2003, persoanele fizice pentru castigul brut realizat din activitati dependente datoreaza contributiile sociale individuale, astfel:
- contributia individuala de asigurari sociale - 10,5%
- contributia individuala de asigurari sociale de sanatate -5,5%
- contributia individuala la bugetul asigurarilor de somaj - 0,5%
EXCEPTII DE LA DATORAREA CONTRIBUTIILOR:
1. PENSIONARII: La art. 296^16 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal se precizeaza ca pentru veniturile din activitati dependente realizate de persoanele fizice, care au calitatea de pensionari nu se datoreaza contributia individuala de asigurari pentru somaj si nici contributia la bugetul asigurarilor de somaj datorata de angajator.
2. PRESEDINTELE si CENZORUL: La art. 296^16 alin. (4) lit. b) se precizeaza ca pentru veniturile din activitati dependente realizate de catre presedintele si cenzorul asociatiei de proprietari in baza contractului de mandat, nu se datoreaza contributia individuala de asigurari pentru somaj si nici contributia la bugetul asigurarilor de somaj datorata de angajator.
Art. 296^3 lit. c) din Codul fiscal precizeaza ca sunt contribuabili ai sistemelor de asigurari sociale si persoanele juridice care au calitatea de angajator precum si entitatile asimilate angajatorului care au calitatea de platitori de venituri din activitati dependente. Cotele de contributii sociale obligatorii datorate de angajatorii si de catre entitatile asimilate angajatorului care au calitatea de platitori de venituri din activitati dependente sunt urmatoarele:
- 20,8% pentru contributia de asigurari sociale datorata de angajator;
- 5,2% pentru contributia de asigurari sociale de sanatate datorata de angajator;
- 0,85% pentru contributia pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate;
- 0,5% pentru contributia la bugetul asigurarilor de somaj datorata de angajator;
- 0,15% - 0,85% pentru contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale, diferentiata in functie de clasa de risc, conform legii, datorata de angajator;
- 0,25% pentru contributia la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale, datorata de angajator.
EXCEPTII DE LA DATORAREA CONTRIBUTIILOR:
1. La art. 296^16 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal se precizeaza ca sunt exceptate de la plata contributiei pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate veniturile din activitati dependente realizate de catre presedintele si cenzorul asociatiei de proprietari in baza contractului de mandat.
2. Coroborand prevederile referitoare la contributiile de asigurari din Codul fiscal cu cele din legile speciale, se pare ca pentru veniturile care nu sunt realizate in baza unui contract individual de munca (incheiat in conditiile Codului muncii) nu se datoreaza de catre angajator contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale si nici contributia la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale.
- Referitor la obligatiile declarative si la termenele de declarare si plata veti avea in vedere urmatoarele:
- Platitorii de salarii si de venituri asimilate salariilor au obligatia de a calcula si de a retine impozitul aferent veniturilor fiecarei luni la data efectuarii platii acestor venituri, precum si de a-l vira la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se platesc aceste venituri.(art. 58 din Codul fiscal)
- Contributiile sociale individuale se retin si se vireaza la bugetele si fondurile carora le apartin pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se datoreaza, impreuna cu contributia angajatorului sau a persoanelor asimilate angajatorului datorata potrivit legii.(alin. (9) al art. 296^18 din Codul fiscal)
- Platitorii de venituri din salarii sunt obligati sa depuna lunar, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se datoreaza contributiile, formularul 112 "Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate", aprobat prin HG nr.1397/2010.
- Platitorii de venituri din salarii au obligatia sa completeze fisele fiscale pe intreaga durata de efectuare a platii salariilor si vor transmite organului fiscal competent o copie, pentru fiecare an, pana in ultima zi a lunii februarie a anului curent, pentru anul fiscal expirat. Modelul si continutul formularelor se aproba prin ordin al ministrului finantelor publice.
- Cat priveste inregistrarea in vectorul fiscal, aveti obligatia sa va inregistrati pentru impozitul pe venitul din salarii si pe venituri asimilate salariilor, precum si pentru contributiile de asigurari.
Obligatia inregistrarii in vectorul fiscal intervine doar daca nu sunteti inregistrat deja pentru aceste obligatii fiscale. Pentru inregistrare veti depune formularul 010 „Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica” reglementat prin OMFP nr. 262/2007, cu modificarile si completarile ulterioare.
V. Impozitul pe venit si contributiile sociale – in cazul veniturilor din activitati profesionale
- Impozitul pe veniturile realizate in baza unor contracte/conventii civile incheiate potrivit Codului civil, se determina conform prevederilor art. 52 sau art. 52^1 din Codul fiscal, in functie de optiunea exercitata prin contract.
Potrivit art. 52 platitorul de venit calculeaza, retine si vireaza, prin retinere la sursa, impozitul cu titlu de plati anticipate in contul impozitului pe venitul net anual impozabil, in cota de 10% aplicata la venitul brut.
Potrivit art. 52^1 platitorul de venit calculeaza, retine si vireaza , prin retinere la sursa, la momentul platii veniturilor, impozitul in cota de 16% aplicata la venitului brut. In acest caz, impozitul este final.
- Referitor la contributii, pentru veniturile de natura profesionala se datoreaza contributia individuala de asigurari sociale (10,5%) si contributia individuala la bugetul asigurarilor pentru somaj (0,5%).
Baza lunara de calcul la care se datoreaza contributiile individuale de asigurari sociale si de asigurari pentru somaj este venitul brut.
Obligatia declararii, calcularii, retinerii si platii contributiilor individuale de asigurari sociale si de asigurari pentru somaj, corespunzatoare veniturilor de natura profesionala, revine platitorului de venit.
EXCEPTII DE LA DATORAREA CONTRIBUTIILOR:
Nu se retin contributii individuale pentru veniturile realizate in baza contractelor/conventiilor incheiate potrivit Codului civil de persoanele fizice asigurate in alte sisteme, neintegrate sistemului public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, precum si persoanelor care au calitatea de pensionari. (OUG nr.82/2010, art.III alin.5)
- Referitor la obligatiile declarative si la termenele de declarare si plata veti avea in vedere urmatoarele:
- Impozitul pentru veniturile din activitati desfasurate in baza unui contract/ conventie civila, se vireaza la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost platit venitul. (art. 52 si art. 52^1 din Codul fiscal)
- Cele doua contributii sociale individuale se retin si se vireaza la bugetele si fondurile carora le apartin pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se datoreaza.(alin. (9) al art. 296^18 din Codul fiscal)
- Pentru impozitul pe veniturile rezultate din activitati profesionale desfasurate in baza contractelor/conventiilor civile si pentru cele doua contributii individuale, platitorii de venituri sunt obligati sa depuna lunar, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se datoreaza contributiile, formularul 112 "Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate", aprobat prin HG nr. 1397/2010.
- Pentru impozitul pe veniturile obtinute din desfasurarea de activitati in baza unor contracte/conventii civile, care nu genereaza venituri din salarii, de catre persoane fizice care sunt asigurate in alte sisteme sau care au calitatea de pensionari, platitorii de venituri sunt obligati sa depuna lunar, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare perioadei de raportare, formularul 100 „Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat”.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Codul Fiscal 2010 TITLUL II - Capitolul I - Dispozitii generaleCodul fiscal 2011 - Titlul IICine beneficiaza de scutire de la plata impozitului pe profit?Scutiri impozit 2012: Cine nu trebuie sa plateasca impozitul pe profitSistemul optional anual de declarare si plata a impozitului pe profit cu plati anticipate efectuate trimestrialUltimele articole
Asociatiile de proprietari in 2021. Declararea si plata impozitelor si contributiilor aferente veniturilor din contractele de mandatObligatii fiscale si declarative ale personalului angajat in cadrul asociatiilor de proprietariANAF: Declaratia 101- privind declararea si plata impozitului pe profit. Exceptii de la termenul de depunereDistribuire dividende. Declaratia 100Guvernul a aprobat modificarea legislatiei privind asociatiile de proprietari si condominiulArticole similare
Semnatura Consultantului fiscalANAF colecteaza creantele prin 9 tipuri de formulare. Cum le puteti contesta!Zoom fiscal: Frauda fiscala si optimizarea fiscalaTrecerea la neplatitor de TVA in 2012. Tratament fiscal-contabilAjustari pentru pierderea de valoare. Cand sunt deductibile cheltuielile financiare?Ultimele articole
Cum a fost modificat Codul Fiscal prin OUG 138/2024. Schimbarile se aplica din 1 ianuarie 2025Modificari IMPORTANTE aduse impozitului pe profit, suplimentar si pe veniturile microANAF: 2,74 milioane lei sume stabilite suplimentar, in urma inspectiilor din luna octombrie 2024Bunuri cu risc fiscal ridicat, confiscate de DGAF. Actiunile de control continua si in perioada urmatoareVenituri din alte surse. Ce obligatii declarative si de plata avetiArticole similare
Calcul numar efectiv de salariati. Cum procedam in ce priveste Declaratia 112?Care e procedura obtinerii certificatului de atestare fiscala?Masura inutila: Majorarea TVA, anulata de scaderea incasarilor din impozitul pe venitRemuneratia primita de presedintele asociatiei de proprietari - obligatii fiscale si completare D112Acordarea sumei de 1.500 lei pentru cresa sau gradinita. Care este termenul de aplicare pentru Legea nr.239/2020?Ultimele articole
Prime de Craciun pentru angajati. Pot fi acordate diferentiat?Cheltuieli cu masa calda pentru salariati. Aceste cheltuieli sunt deductibile?Cum a fost modificat Codul Fiscal prin OUG 138/2024. Schimbarile se aplica din 1 ianuarie 2025Ce modificari au fost aduse CONTRIBUTIIlor sociale obligatorii prin OUG 128/2024Declaratia 070. Termen depunere si instructiuni de completareAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"