Tags: fonduri europene pentru viticultura, madr, fonduri nerambursabile, domeniul vitivinicol
Romania ar putea atrage fonduri europene de aproape 240 de milioane de euro, in perioada 2019 - 2023, destinati restructurarii si reconversiei plantatiilor viticole, precum si promovarii vinurilor si asigurarii recoltei, dupa cum reiese dintr-un proiect de hotarare de Guvern publicat pe site-ul Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale (MADR).
Persoanele fizice, ca si cele juridice care isi desfasoara activitatea in sectorul vitivinicol si forme asociative ale acestora pot accesa fonduri europene, in cuantum annual de 47,7 milioane de euro (pentru toate cele cinci masuri prevazute – restructurarea si reconversia plantatiilor viticole, promovarea vinurilor, asigurarea recoltei, investitii si distilarea subproduselor).
In nota de fundamentare se arata ca Romania a absorbit pana in prezent 80% din alocarea financiara totala prevazuta pe perioada implementarii celor doua programe nationale de sprijin in sectorul vitivinicol, respectiv 2007-2013 si 2014 - 2018.
"Daca pentru perioada 2009 - 2013 alocarea financiara acordata de Uniune a fost absorbita in totalitate, pentru perioada 2014 - 2018 au existat fluctuatii ale gradului de absorbtie, din cauza modificarilor legislatiei europene si implicit, a implementarii acestora in legislatia nationala, modificari ce au vizat, in principal, sistemul autorizatiilor de plantare, precum si modalitatea accesarii investitiilor. De asemenea, producatorii vitivinicoli detinatori de suprafete mari cultivate cu vita-de-vie au finalizat programele de restructurare /reconversie, in ultima perioada, masura fiind accesata mai mult de producatorii cu suprafete mici si mijlocii, cu putere logistica si financiara mult diferita de a marilor producatori vitivinicoli. Cumulat, pe perioada implementarii celor doua programe nationale de sprijin gradul de absorbtie al fondurilor europene depaseste 80% din alocarea financiara totala", se arata in nota de fundamentare.
In proiectul de hotarare al MADR se precizeaza ca au fost gasite solutii de redresare, aplicate inca din 2017, ca urmare a consultarilor cu partile interesate si a unei analize a provocarilor si nevoilor viitoare din sector.
Acestea vizeaza:
• flexibilizarea termenelor programului;
• cresterea suprafetei pentru care se poate accesa restructurarea/reconversia plantatiilor viticole pentru fermierii mici, persoane fizice;
• aprobarea si flexibilizarea metodei de calcul a sprijinului pentru masura de restructurare/reconversie a plantatiilor viticole si pentru calculul contributiei in natura pentru lucrarile efectuate in regie proprie de catre producatorii mici;
• modalitatea de implementare a masurii de investitii cu impact asupra producatorilor vitivinicoli.
"Prezentul proiect de hotarare a Guvernului creeaza premise pentru realizarea urmatoarelor obiective cu impact macroeconomic: punerea in valoare a potentialului de productie; perfectionarea continua a tehnologiilor de cultura si de
vinificatie pentru obtinerea unor vinuri cu denumire de origine controlata si indicatie geografica; cresterea suprafetelor apte sa produca struguri pentru vin cu denumire de origine controlata; promovarea, cu prioritate, in noile plantatii a soiurilor romanesti pentru vinuri de calitate competitive pe plan european: Feteasca Alba, Feteasca Regala, Tamaioasa Romaneasca, Grasa de Cotnari, Feteasca Neagra, Babeasca Neagra, Cadarca, Francusa si Busuioaca de Bohotin", potrivit notei de fundamentare.
In vederea prefinantarii cheltuielilor aferente masurilor accesate prin PNDR in sectorul vitivinicol 2019 - 2023, in bugetul MADR sunt cuprinse sumele destinate prefinantarii cheltuielilor aferente schemelor de platii care se aplica in agricultura in perioada 2015-2020.
Viticultura constituie o activitate de mare importanta economica pentru Romania, sectorul vitivinicol detinand o piata de circa 450 de milioane de euro. In Europa, tara noastra ocupa locul 5 ca suprafata viticola si locul 6 la productia de struguri si de vin.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Vanzare deseuri intrate cu valoare zero
Intrebare:
In urma achizitiilor de materii prime, materii consumabile, necesare desfasurarii activitatii, rezulta deseuri din ambalaje primare, respectiv hartie/carton/plastic, pe care le valorificam prin vanzare catre o societate colectoare de deseuri. Aceste ambalaje nu sunt facturate de furnizori, nu avem cost de achizitie, si nu le tinem evidenta cantitativ-valorica in gestiune.
De asemenea, in urma procesului de productie mai rezulta si deseuri provenite din prelucrarea...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie intracomunitara autoturism cu garantie
Intrebare:
Firma A din Romania face achizitie din UE auto folosit, fabricatie 2020, peste 50000 km.
Vanzatorul emite factura cu pretul X, in dreptul cotei de TVA 19 procente suma 0.
Emite o alta factura - acord pentru plata garantiei TVA in suma Y si un contract unde sunt specificate suma X fara TVA si suma Y aferenta TVA.
Intelegerea este: platesti toata suma X plus Y, primesti auto si iti returnez TVA cand faci dovada ca auto ajunge in statul membru...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Regimul fiscal al sponsorizarilor
Intrebare:
O societate avand ca obiect de activitate servicii de inginerie si consultanta tehnica doreste sa sponsorizeze o activitate organizata de o asociatie inscrisa in Registrul entitatilor de cult in vederea desfasurarii unei conferinte internationale. Care sunt documentele necesare in vederea efectuarii sponsorizarii si care sunt implicatiile din punct de vedere fiscal?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<IMCA modificari preconizate
Intrebare:
Avand in vedere toate modificarile fiscale din ultima vreme, doresc sa stiu daca ramane impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA) pentru companiile care inregistreaza CA peste 50 milioane de euro/an.
Mentionam ca la trim III - avem o cifra de afaceri de 40 milioane de euro.
Calculul IMCA este destul de complex, ne puteti ajuta cu o monografie?
Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Cerere de reactivare cod tva
Intrebare:
In situatia persoanelor impozabile carora le-a fost anulata inregistrarea in scopuri de TVA din cauza datoriilor acumulate. Dupa stingerea datoriilor vrea sa opteze inregistrarea cu scopul de TVA. Declaratia D700 recipisa are eroarea urmatoare: 1 982294543 B.VII. Neconcordanta intre modul de inchidere TVA si cazul de reinregistrare precizat. Cum trebuie completata corect declaratia?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<