Tags: fonduri europene pentru viticultura, madr, fonduri nerambursabile, domeniul vitivinicol
Romania ar putea atrage fonduri europene de aproape 240 de milioane de euro, in perioada 2019 - 2023, destinati restructurarii si reconversiei plantatiilor viticole, precum si promovarii vinurilor si asigurarii recoltei, dupa cum reiese dintr-un proiect de hotarare de Guvern publicat pe site-ul Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale (MADR).
Persoanele fizice, ca si cele juridice care isi desfasoara activitatea in sectorul vitivinicol si forme asociative ale acestora pot accesa fonduri europene, in cuantum annual de 47,7 milioane de euro (pentru toate cele cinci masuri prevazute – restructurarea si reconversia plantatiilor viticole, promovarea vinurilor, asigurarea recoltei, investitii si distilarea subproduselor).
In nota de fundamentare se arata ca Romania a absorbit pana in prezent 80% din alocarea financiara totala prevazuta pe perioada implementarii celor doua programe nationale de sprijin in sectorul vitivinicol, respectiv 2007-2013 si 2014 - 2018.
"Daca pentru perioada 2009 - 2013 alocarea financiara acordata de Uniune a fost absorbita in totalitate, pentru perioada 2014 - 2018 au existat fluctuatii ale gradului de absorbtie, din cauza modificarilor legislatiei europene si implicit, a implementarii acestora in legislatia nationala, modificari ce au vizat, in principal, sistemul autorizatiilor de plantare, precum si modalitatea accesarii investitiilor. De asemenea, producatorii vitivinicoli detinatori de suprafete mari cultivate cu vita-de-vie au finalizat programele de restructurare /reconversie, in ultima perioada, masura fiind accesata mai mult de producatorii cu suprafete mici si mijlocii, cu putere logistica si financiara mult diferita de a marilor producatori vitivinicoli. Cumulat, pe perioada implementarii celor doua programe nationale de sprijin gradul de absorbtie al fondurilor europene depaseste 80% din alocarea financiara totala", se arata in nota de fundamentare.
In proiectul de hotarare al MADR se precizeaza ca au fost gasite solutii de redresare, aplicate inca din 2017, ca urmare a consultarilor cu partile interesate si a unei analize a provocarilor si nevoilor viitoare din sector.
Acestea vizeaza:
• flexibilizarea termenelor programului;
• cresterea suprafetei pentru care se poate accesa restructurarea/reconversia plantatiilor viticole pentru fermierii mici, persoane fizice;
• aprobarea si flexibilizarea metodei de calcul a sprijinului pentru masura de restructurare/reconversie a plantatiilor viticole si pentru calculul contributiei in natura pentru lucrarile efectuate in regie proprie de catre producatorii mici;
• modalitatea de implementare a masurii de investitii cu impact asupra producatorilor vitivinicoli.
"Prezentul proiect de hotarare a Guvernului creeaza premise pentru realizarea urmatoarelor obiective cu impact macroeconomic: punerea in valoare a potentialului de productie; perfectionarea continua a tehnologiilor de cultura si de
vinificatie pentru obtinerea unor vinuri cu denumire de origine controlata si indicatie geografica; cresterea suprafetelor apte sa produca struguri pentru vin cu denumire de origine controlata; promovarea, cu prioritate, in noile plantatii a soiurilor romanesti pentru vinuri de calitate competitive pe plan european: Feteasca Alba, Feteasca Regala, Tamaioasa Romaneasca, Grasa de Cotnari, Feteasca Neagra, Babeasca Neagra, Cadarca, Francusa si Busuioaca de Bohotin", potrivit notei de fundamentare.
In vederea prefinantarii cheltuielilor aferente masurilor accesate prin PNDR in sectorul vitivinicol 2019 - 2023, in bugetul MADR sunt cuprinse sumele destinate prefinantarii cheltuielilor aferente schemelor de platii care se aplica in agricultura in perioada 2015-2020.
Viticultura constituie o activitate de mare importanta economica pentru Romania, sectorul vitivinicol detinand o piata de circa 450 de milioane de euro. In Europa, tara noastra ocupa locul 5 ca suprafata viticola si locul 6 la productia de struguri si de vin.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: <p>
Societatea cu sediul in Romania, inregistrata in scopuri de TVA in Romania, a efectuat un import de bunuri din Japonia. Transportul s-a facut pe cale maritima pana in Constanta si a fost platit de catre partenerul din Japonia, cu exceptia taxelor de depozitare a marfii in portul din Constanta, care au fost facturate de catre tramsportator, firmei din Romania. Factura emisa de catre transportator, care este o societate inregistrata in scopuri de tva in Danemarca, a fost emisa cu TVA...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
S-a omis depunerea declaratiei 100 aferenta trimestrului 4 2023, ce avea termen depunere 25.06.2023. Cum se poate trimite declaratia... am incercat sa o trimit in 25.07, imi apare la recipisa cu erori globale si ca nu pot fi depuse 2 declaratii cu acelasi termen de scadenta. Multumesc, astept o solutie pentru a remedia cat mai repede omisiunea.<br />
</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
S-a infiintat o asociere in participatie intre o societate comerciala platitoare de impozit pe profit si o persoana fizica. Persoana juridica are obligatia de a tine evidenta contabila si de a face calculul impozitului pentru persoana fizica.<br />
Potrivit art. 125 (8) cod fiscal in cazul asocierilor dintre o persoana juridica contribuabil potrivit titlului II - Impozitul pe profit - si o persoana fizica sau orice alta entitate - asociere fara personalitate juridica...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
O companie cu sediul in Romania (A), vinde bunuri catre o companie din Japonia (B). Compania din Japonia (B) va factura bunurile catre o alta companie din Romania (C).<br />
Fizic bunurile nu vor parasi teritoriul national, fiind livrate de la compania A catre compania C.<br />
Cum tratam aceasta operatiune din punct de vedere al TVA, factura catre compania C din Romania fiind emisa de catre compania B din Japonia.</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Conform art. 105, alin.(3) din Legea nr. 46/2008 - Codul silvic, in situatiile in care prejudiciul nu a fost recuperat de ocolul silvic care asigura serviciile silvice sau administrarea fondului forestier, potrivit dispozitiilor OG nr. 92/2003 privind codul de procedura fiscala... acesta se recupereaza... de catre organele fiscale competente subordonate ANAF...<br />
<br />
Ce inseamna recuperarea prejudiciului potrivit OG privind codul de procedura fiscala? La ce se...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Va rugam sa ne ajutati sa clarificam obligativitatea, importanta si procedura de intocmire a unui registru de intrari-iesiri in cadrul unei societati comerciale. Poate fi intocmit doar in format electronic? Pot exista consecinte de amenda in situatia in care nu sunt inregistrate chiar toate documentele emise/primite in cadrul societatii? Multumesc!</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor <<