Tags: fonduri europene pentru viticultura, madr, fonduri nerambursabile, domeniul vitivinicol
Romania ar putea atrage fonduri europene de aproape 240 de milioane de euro, in perioada 2019 - 2023, destinati restructurarii si reconversiei plantatiilor viticole, precum si promovarii vinurilor si asigurarii recoltei, dupa cum reiese dintr-un proiect de hotarare de Guvern publicat pe site-ul Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale (MADR).
Persoanele fizice, ca si cele juridice care isi desfasoara activitatea in sectorul vitivinicol si forme asociative ale acestora pot accesa fonduri europene, in cuantum annual de 47,7 milioane de euro (pentru toate cele cinci masuri prevazute – restructurarea si reconversia plantatiilor viticole, promovarea vinurilor, asigurarea recoltei, investitii si distilarea subproduselor).
In nota de fundamentare se arata ca Romania a absorbit pana in prezent 80% din alocarea financiara totala prevazuta pe perioada implementarii celor doua programe nationale de sprijin in sectorul vitivinicol, respectiv 2007-2013 si 2014 - 2018.
"Daca pentru perioada 2009 - 2013 alocarea financiara acordata de Uniune a fost absorbita in totalitate, pentru perioada 2014 - 2018 au existat fluctuatii ale gradului de absorbtie, din cauza modificarilor legislatiei europene si implicit, a implementarii acestora in legislatia nationala, modificari ce au vizat, in principal, sistemul autorizatiilor de plantare, precum si modalitatea accesarii investitiilor. De asemenea, producatorii vitivinicoli detinatori de suprafete mari cultivate cu vita-de-vie au finalizat programele de restructurare /reconversie, in ultima perioada, masura fiind accesata mai mult de producatorii cu suprafete mici si mijlocii, cu putere logistica si financiara mult diferita de a marilor producatori vitivinicoli. Cumulat, pe perioada implementarii celor doua programe nationale de sprijin gradul de absorbtie al fondurilor europene depaseste 80% din alocarea financiara totala", se arata in nota de fundamentare.
In proiectul de hotarare al MADR se precizeaza ca au fost gasite solutii de redresare, aplicate inca din 2017, ca urmare a consultarilor cu partile interesate si a unei analize a provocarilor si nevoilor viitoare din sector.
Acestea vizeaza:
• flexibilizarea termenelor programului;
• cresterea suprafetei pentru care se poate accesa restructurarea/reconversia plantatiilor viticole pentru fermierii mici, persoane fizice;
• aprobarea si flexibilizarea metodei de calcul a sprijinului pentru masura de restructurare/reconversie a plantatiilor viticole si pentru calculul contributiei in natura pentru lucrarile efectuate in regie proprie de catre producatorii mici;
• modalitatea de implementare a masurii de investitii cu impact asupra producatorilor vitivinicoli.
"Prezentul proiect de hotarare a Guvernului creeaza premise pentru realizarea urmatoarelor obiective cu impact macroeconomic: punerea in valoare a potentialului de productie; perfectionarea continua a tehnologiilor de cultura si de
vinificatie pentru obtinerea unor vinuri cu denumire de origine controlata si indicatie geografica; cresterea suprafetelor apte sa produca struguri pentru vin cu denumire de origine controlata; promovarea, cu prioritate, in noile plantatii a soiurilor romanesti pentru vinuri de calitate competitive pe plan european: Feteasca Alba, Feteasca Regala, Tamaioasa Romaneasca, Grasa de Cotnari, Feteasca Neagra, Babeasca Neagra, Cadarca, Francusa si Busuioaca de Bohotin", potrivit notei de fundamentare.
In vederea prefinantarii cheltuielilor aferente masurilor accesate prin PNDR in sectorul vitivinicol 2019 - 2023, in bugetul MADR sunt cuprinse sumele destinate prefinantarii cheltuielilor aferente schemelor de platii care se aplica in agricultura in perioada 2015-2020.
Viticultura constituie o activitate de mare importanta economica pentru Romania, sectorul vitivinicol detinand o piata de circa 450 de milioane de euro. In Europa, tara noastra ocupa locul 5 ca suprafata viticola si locul 6 la productia de struguri si de vin.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Recuperarea cheltuielilor cu impozitul pe profit firma inactiva
Intrebare:
Societatea noastra primeste factura de chirie pentru punctul de lucru, iar furnizorul este inactiv la ANAF (factura este fara TVA). La calculul de impozit pe profit, societatea noastra considera cheltuiala cu chiria ca fiind nedeductibila. Exista posibilitatea legala ca societatea noastra sa retina 16% din cheltuiala cu chiria, direct de la furnizorul inactiv (adica, sa ii plateasca mai putin cu valoarea impozitului retinut), folosind monografia contabila 6123 = 401 si 401 =...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Regimul TVA al prestarilor de servicii in Grecia
Intrebare:
O societate inregistrata in Romania, neplatitoare de TVA, fara angajati, presteaza servicii de intretinere corporala in Grecia. Nu doreste sa isi faca firma in Grecia. Poate factura serviciile din Romania la persoanele fizice de acolo? Daca da, in ce conditii? Factureaza cu sau fara TVA avand in vedere ca veniturile anuale pe acest CAEN nu depasesc 10.000 EUR. Locul prestarii este in Grecia, clientii sunt in Grecia, nu are legatura cu bun imobil.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Vanzare tractor, plug oferit gratuit. Implicatii fiscale
Intrebare:
A vinde catre B un tractor.
La vanzarea tractorului, A promite lui B si acordarea gratuita a unui plug.
Plugul a fost achizitionat si oferit gratuit doar pentru a stimula vanzarea tractorului respectiv (nu in cadrul unei campanii publicitare, de promovare etc).
In aceste conditii, acordarea gratuita a unui plug poate fi incadrata in prevederile:
- articolului 270 alin. (8) litera b) din Codul fiscal?
- articolul...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Cota TVA chirii facturate in avans
Intrebare:
O societate platitoare de TVA in iulie 2025 a emisa o factura cu TVA de 19% avand ca obiect 5 chirii lunare facturate in avans (perioada august - decembrie 2025). Factura a fost emisa in luna iulie 2025 iar incasarea integrala conform prevederilor contractuale a fost pana in data de 15 iulie 2025.
Lunar, incepand cu luna august 2025, se emit facturi de chirie aferente fiecarei luni in parte concomitent cu stornarea partiala a avansului.
Avand in vedere...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Concediu medical cod 01. Episod de boala pe doua luni. Calcul si declarare
Intrebare:
Un salariat se afla in concediu medical cod de indemnizatie 01 incepand cu data de 28.08.2025. La lichidarea lunii august concediul medical va fi calculat si platit cu 55%. Ulterior lichidarii lunii august respectivul salariat prezinta un concediu medical in continuare, pentru perioada 01-14.09.2025, situatie in care conf Ordinului 522/2025 procentul pentru calculul si plata concediului medical se modifica. Care este modul de calcul, inregistrare in evidenta contabila si de declarare...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<