Inspectoratul Teritorial de Munca Calarasi a publicat un material informativ privind modul de desfasurare al Actiunii de informare a angajatorilor care creeaza noi locuri de munca si sprijinirea acestora pentru asigurarea unui mediu de munca sigur si sanatos.
Conform documentului, pe parcursul anului 2020 se va desfasura Actiunea de informare a angajatorilor care creeaza noi locuri de munca si sprijinirea acestora pentru asigurarea unui mediu de munca sigur si sanatos.
OBIECTIVUL ACTIUNII:
Actiunea are ca obiectiv sprijinirea mediului de afaceri, prin consilierea angajatorilor care infiinteaza noi firme, cu privire la obligatiile ce le revin in domeniul securitatii si sanatatii in munca, conform prevederilor legale in domeniu.
Prin desfasurarea actiunii se urmareste, pe de o parte, constientizarea angajatorilor cu privire la necesitatea respectarii cerintelor legale privind securitatea si sanatatea in munca si, pe de alta parte, verificarea respectarii acestor prevederi.
MOTIVAREA ACTIUNII:
Crearea unui mediu de munca sigur si sanatos pentru lucratorii din Uniunea Europeana (UE) reprezinta un obiectiv strategic al Comisiei Europene, inclus in Cadrul Strategic al UE privind securitatea si sanatatea la locul de munca 2014 – 2020.
In Cadrul Strategic al UE se mentioneaza faptul ca prevenirea riscurilor si promovarea unor conditii mai sigure si mai sanatoase la locul de munca sunt esentiale nu numai pentru a imbunatati calitatea locurilor de munca si a conditiilor de lucru, ci si pentru promovarea competitivitatii.
Unul dintre obiectivele strategice se refera la o mai buna punere in aplicare de catre statele membre a legislatiei privind securitatea si sanatatea in munca. in acest sens, se precizeaza ca: „este esential ca intreprinderile sa priveasca misiunea inspectorilor ca pe un efort de facilitare a respectarii legislatiei, si nu ca pe un obstacol in calea activitatii lor economice.”
In vederea stimularii crearii unui mediu de lucru sanatos si sigur in intreprinderi, si in special in cele mici si mijlocii, Cadrul strategic al UE privind securitatea si sanatatea la locul de munca 2014 – 2020 prevede ca „respectarea obligatiilor legale si masurile de asigurare a respectarii legislatiei luate de organismele de control, inclusiv de inspectoratele de munca, raman factori-cheie pentru gestionarea SSM in majoritatea unitatilor.”
Legea nr. 319/2006 a securitatii si sanatatii in munca, modificata si completata, stabileste principii generale referitoare la prevenirea riscurilor profesionale, protectia sanatatii si securitatea lucratorilor, eliminarea factorilor de risc si accidentare, informarea, consultarea, participarea echilibrata potrivit legii, instruirea lucratorilor si a reprezentantilor lor, precum si directiile generale pentru implementarea acestor principii.
Asadar, este important ca toti angajatorii sa constientizeze faptul ca, indiferent de domeniul de activitate, punerea in aplicare a prevederilor legale in domeniul SSM reprezinta o solutie pentru imbunatatirea conditiilor de munca, asigurarea unor locuri de munca sigure si, implicit, reducerea incidentei accidentelor de munca.
In timpul controalelor efectuate de catre inspectorii de munca s-a constatat ca unii dintre angajatorii care au infiintat noi intreprinderi/unitati nu respecta cerintele legale privind securitatea si sanatate in munca, cel mai adesea din necunoasterea obligatiilor ce le revin.
Din datele comunicate Inspectiei Muncii de catre Oficiul National al Registrului Comertului, in anul 2019 s-au infiintat 70.303 intreprinderi/unitati noi.
In marea lor majoritate, aceste intreprinderi sunt microintreprinderi, intreprinderi mici si mijlocii. Acestea se confrunta adesea cu resurse limitate, precum si cu riscuri profesionale care nu sunt cunoscute/evaluate.
Avandu-se in vedere ponderea semnificativa a intreprinderilor nou infiintate, specificitatea acestor intreprinderi/unitati, in Programul Cadru de Actiuni al Inspectiei Muncii pentru anul 2020 s-a inclus actiunea ”Actiune de informare a angajatorilor care creeaza noi locuri de munca si sprijinirea acestora pentru asigurarea unui mediu de munca sigur si sanatos”.
Luand in considerare faptul ca o mai buna implementare a legislatiei in domeniul SSM determina imbunatatirea conditiilor de munca si reducerea numarului de accidente de munca si boli profesionale, Inspectia Muncii are ca prioritate ridicarea nivelului de respectare a cerintelor legale in toate intreprinderile, cu focalizare in cadrul acestei actiuni pe intreprinderile/unitatile nou infiintate.
GRUPUL TINTA:
Actiunea va viza angajatorii care infiinteaza noi intreprinderi/unitati.
REALIZAREA ACTIUNII:
Se vor desfasura actiuni de informare si constientizare a angajatorilor care au infiintat noi intreprinderi/unitati, in principal in anul 2020, precum si in anul 2019, precum si actiuni de control.
Constientizarea acestor angajatori se va realiza prin furnizarea de informatii referitoare la obligatiile ce le revin pentru asigurarea securitatii si sanatatii la locul de munca.
In acest sens se vor utiliza si materialele elaborate de catre Inspectia Muncii pentru informarea si constientizarea angajatorilor, respectiv:
-fisa privind evaluarea riscurilor in microintreprinderi si intreprinderi mici;
-fisa privind instructiunile proprii de securitate si sanatate in munca;
-fisa privind informarea, instruirea si consultarea in domeniul securitatii si sanatatii in munca a lucratorilor din microintreprinderi si intreprinderi mici;
-fisa privind consultarea lucratorilor, organizarea si functionarea comitetelor de securitate si sanatate in munca.
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Sponsorizare an 2024
Intrebare:
O societate comerciala incheie un contract de sponsorizare cu o asociatie non profit.
Nu a cosiderat cheltuiala deductibila sponsorizarea (7,5% din impozit pe profit nu mai mult de 20% din cifra de afaceri) si la 31.12.2024 achita integral impozitul pe profit pe care il datoreaza Bugetului de stat.
Societatea depune formularul 101 pana la 31 martie 2025. Are voie sa inregistreze in formularul 101 suma pentru sponsorizare si concomitent sa depuna formularul...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Utilitati contract inchiriere
Intrebare:
Societatea noastra a incheiat un contract de chirie cu persoana fizica pentru managerul general. V-am adresat anterior intrebari legate de impozit pe venituri din chirii, am primit din partea dvs. raspunsurile necesare.
Pe langa chirie, s-a inceput si plata utilitati alte cheltuieli adm. catre proprietar. Mentionez ca in contract se specifica foarte clar ca nu sunt incluse utilitati in valoarea chiriei.
Va rog frumos sa-mi spuneti care este tratamentul...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<CASS pentru dividende incasate 2018-2020
Intrebare:
Unei persoane fizice i s-au repartizat din profitul anului 2017 al societatii A suma bruta de 117135 lei sub forma de dividende in AGA intocmita in 20.02.2018.
Dividendele nete au fost platite din societatea A catre persoana fizica astfel:
22000 lei in data de 21 12 2018
10336 lei in data de 10 01 2019
37656 lei in data de 22 04 2019
37656 lei in data de 29 10 2019
3630 lei in data de 03 02 2020
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Infiintare microintreprindere in 2025
Intrebare:
Ionescu are 2 societati la 31.12.2024, una sub 500.000 euro - micro si una peste 500.000 euro - platitoare de impozit pe profit.
La 01.01.2025 ambele sunt platitoare de impozit pe profit.
Ionescu poate sa infiinteze in ianuarie 2025 o societate micro, urmand ca in momentul depasirii plafonului de 250.000 sa o treaca la impozit pe profit?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Trecere de la micro la profit. Declaratia 700
Intrebare:
Avem o societate cu impozit pe venituri micro, dar la 31.12.2024 nu mai are angajat si automat vrem sa o declaram pe profit. Ce termen de depunere are declaratia 010 (700)?
Iar alta societate este la 31.12.2024 micro, dar in 2025, optional, vrea sa fie pe profit, pentru ca este mai avantajos dpdv taxe. Are voie sa fie optional si ce termen de declarare avem ptr aceasta situatie prin declaratia 010(700)? Multumim!
vezi AICI raspunsul specialistilor <<