Inspectoratul Teritorial de Munca Calarasi a publicat un material informativ privind modul de desfasurare al Actiunii de informare a angajatorilor care creeaza noi locuri de munca si sprijinirea acestora pentru asigurarea unui mediu de munca sigur si sanatos.
Conform documentului, pe parcursul anului 2020 se va desfasura Actiunea de informare a angajatorilor care creeaza noi locuri de munca si sprijinirea acestora pentru asigurarea unui mediu de munca sigur si sanatos.
OBIECTIVUL ACTIUNII:
Actiunea are ca obiectiv sprijinirea mediului de afaceri, prin consilierea angajatorilor care infiinteaza noi firme, cu privire la obligatiile ce le revin in domeniul securitatii si sanatatii in munca, conform prevederilor legale in domeniu.
Prin desfasurarea actiunii se urmareste, pe de o parte, constientizarea angajatorilor cu privire la necesitatea respectarii cerintelor legale privind securitatea si sanatatea in munca si, pe de alta parte, verificarea respectarii acestor prevederi.
MOTIVAREA ACTIUNII:
Crearea unui mediu de munca sigur si sanatos pentru lucratorii din Uniunea Europeana (UE) reprezinta un obiectiv strategic al Comisiei Europene, inclus in Cadrul Strategic al UE privind securitatea si sanatatea la locul de munca 2014 – 2020.
In Cadrul Strategic al UE se mentioneaza faptul ca prevenirea riscurilor si promovarea unor conditii mai sigure si mai sanatoase la locul de munca sunt esentiale nu numai pentru a imbunatati calitatea locurilor de munca si a conditiilor de lucru, ci si pentru promovarea competitivitatii.
Unul dintre obiectivele strategice se refera la o mai buna punere in aplicare de catre statele membre a legislatiei privind securitatea si sanatatea in munca. in acest sens, se precizeaza ca: „este esential ca intreprinderile sa priveasca misiunea inspectorilor ca pe un efort de facilitare a respectarii legislatiei, si nu ca pe un obstacol in calea activitatii lor economice.”
In vederea stimularii crearii unui mediu de lucru sanatos si sigur in intreprinderi, si in special in cele mici si mijlocii, Cadrul strategic al UE privind securitatea si sanatatea la locul de munca 2014 – 2020 prevede ca „respectarea obligatiilor legale si masurile de asigurare a respectarii legislatiei luate de organismele de control, inclusiv de inspectoratele de munca, raman factori-cheie pentru gestionarea SSM in majoritatea unitatilor.”
Legea nr. 319/2006 a securitatii si sanatatii in munca, modificata si completata, stabileste principii generale referitoare la prevenirea riscurilor profesionale, protectia sanatatii si securitatea lucratorilor, eliminarea factorilor de risc si accidentare, informarea, consultarea, participarea echilibrata potrivit legii, instruirea lucratorilor si a reprezentantilor lor, precum si directiile generale pentru implementarea acestor principii.
Asadar, este important ca toti angajatorii sa constientizeze faptul ca, indiferent de domeniul de activitate, punerea in aplicare a prevederilor legale in domeniul SSM reprezinta o solutie pentru imbunatatirea conditiilor de munca, asigurarea unor locuri de munca sigure si, implicit, reducerea incidentei accidentelor de munca.
In timpul controalelor efectuate de catre inspectorii de munca s-a constatat ca unii dintre angajatorii care au infiintat noi intreprinderi/unitati nu respecta cerintele legale privind securitatea si sanatate in munca, cel mai adesea din necunoasterea obligatiilor ce le revin.
Din datele comunicate Inspectiei Muncii de catre Oficiul National al Registrului Comertului, in anul 2019 s-au infiintat 70.303 intreprinderi/unitati noi.
In marea lor majoritate, aceste intreprinderi sunt microintreprinderi, intreprinderi mici si mijlocii. Acestea se confrunta adesea cu resurse limitate, precum si cu riscuri profesionale care nu sunt cunoscute/evaluate.
Avandu-se in vedere ponderea semnificativa a intreprinderilor nou infiintate, specificitatea acestor intreprinderi/unitati, in Programul Cadru de Actiuni al Inspectiei Muncii pentru anul 2020 s-a inclus actiunea ”Actiune de informare a angajatorilor care creeaza noi locuri de munca si sprijinirea acestora pentru asigurarea unui mediu de munca sigur si sanatos”.
Luand in considerare faptul ca o mai buna implementare a legislatiei in domeniul SSM determina imbunatatirea conditiilor de munca si reducerea numarului de accidente de munca si boli profesionale, Inspectia Muncii are ca prioritate ridicarea nivelului de respectare a cerintelor legale in toate intreprinderile, cu focalizare in cadrul acestei actiuni pe intreprinderile/unitatile nou infiintate.
GRUPUL TINTA:
Actiunea va viza angajatorii care infiinteaza noi intreprinderi/unitati.
REALIZAREA ACTIUNII:
Se vor desfasura actiuni de informare si constientizare a angajatorilor care au infiintat noi intreprinderi/unitati, in principal in anul 2020, precum si in anul 2019, precum si actiuni de control.
Constientizarea acestor angajatori se va realiza prin furnizarea de informatii referitoare la obligatiile ce le revin pentru asigurarea securitatii si sanatatii la locul de munca.
In acest sens se vor utiliza si materialele elaborate de catre Inspectia Muncii pentru informarea si constientizarea angajatorilor, respectiv:
-fisa privind evaluarea riscurilor in microintreprinderi si intreprinderi mici;
-fisa privind instructiunile proprii de securitate si sanatate in munca;
-fisa privind informarea, instruirea si consultarea in domeniul securitatii si sanatatii in munca a lucratorilor din microintreprinderi si intreprinderi mici;
-fisa privind consultarea lucratorilor, organizarea si functionarea comitetelor de securitate si sanatate in munca.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Reinvestirea profitului
Intrebare:
Societate SA, platitoare de impozit pe profit, dorim sa reinvestim profitul obtinut sau o mare parte din el. In cazul profitului reinvestit, conteaza din ce provine profitul: din lucrari constructii-montaj, activitatea curenta, prestari servicii inchiriere utilaje sau profit din exploatare, in cazul nostru vanzarea unui teren?
Este vreo limita la distribuirea profitului in ceea ce priveste reinvestirea acestuia?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Calcul pro-rata, venituri din investitii financiare
Intrebare:
Va solicitam suportul in clarificarea modului de incadrare a urmatoarelor venituri in calculul pro-ratei TVA:
1. Venituri din actiuni detinute la entitatile afiliate (cont 7611)
2. Venituri din investitii financiare pe termen scurt (cont 762) in care avem dividende primite ca urmare a investitiei in listed equites
Intrebarea noastra este daca aceste venituri intra in calculul pro-ratei TVA la numitor ca "Operatiune care NU permite...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Constructie case in Germania
Intrebare:
Firma romaneasca semneaza un contract de prestari servicii in vederea construirii unei case in Germania. Beneficiarul este persoana fizica. Materialele de constructii se vor cumpara din Germania, salariatii vor fi trimisi din Romania in Germania. Acestia vor sta in total 6 luni in cursul unui an. De exemplu, toarna fundatia dupa care se intorc in tara. Dupa fiecare etapa a constructiei acestia se vor intoarce in tara.
Va rog sa imi spuneti si mie:
1. Firma...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<ONG finantat de cabinetul presedintelui
Intrebare:
Detinem un ONG, iar un cabinet de avocatura vrea sa faca o sponsorizare sau un imprumut (nu stim cum este mai bine), problema este ca avocatul care detine cabinetul de avocatura este presedinte /membru fondator in ONG, se poate face contract de imprumut sau sponsorizare in conditiile in care doamna avocat este presedinte in ONG?
Cu respect.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Suspendarea activitatii unei societati: pot fi ridicate dividende?
Intrebare:
Pe 4 nov. am pus o intrebare legata de ridicarea dividendelor la o firma care este in inactivitate temporara. Acesta a fost raspunsul:
"3. Ridicarea dividendelor in perioada de suspendare
Da, se pot ridica dividendele dupa aprobarea situatiilor financiare anuale, chiar daca societatea este suspendata. Ridicarea dividendelor nu reprezinta activitate economica, ci o operatiune de distribuire a profitului net deja obtinut in perioadele anterioare;...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<