Inspectoratul Teritorial de Munca Calarasi a publicat un material informativ privind modul de desfasurare al Actiunii de informare a angajatorilor care creeaza noi locuri de munca si sprijinirea acestora pentru asigurarea unui mediu de munca sigur si sanatos.
Conform documentului, pe parcursul anului 2020 se va desfasura Actiunea de informare a angajatorilor care creeaza noi locuri de munca si sprijinirea acestora pentru asigurarea unui mediu de munca sigur si sanatos.
OBIECTIVUL ACTIUNII:
Actiunea are ca obiectiv sprijinirea mediului de afaceri, prin consilierea angajatorilor care infiinteaza noi firme, cu privire la obligatiile ce le revin in domeniul securitatii si sanatatii in munca, conform prevederilor legale in domeniu.
Prin desfasurarea actiunii se urmareste, pe de o parte, constientizarea angajatorilor cu privire la necesitatea respectarii cerintelor legale privind securitatea si sanatatea in munca si, pe de alta parte, verificarea respectarii acestor prevederi.
MOTIVAREA ACTIUNII:
Crearea unui mediu de munca sigur si sanatos pentru lucratorii din Uniunea Europeana (UE) reprezinta un obiectiv strategic al Comisiei Europene, inclus in Cadrul Strategic al UE privind securitatea si sanatatea la locul de munca 2014 – 2020.
In Cadrul Strategic al UE se mentioneaza faptul ca prevenirea riscurilor si promovarea unor conditii mai sigure si mai sanatoase la locul de munca sunt esentiale nu numai pentru a imbunatati calitatea locurilor de munca si a conditiilor de lucru, ci si pentru promovarea competitivitatii.
Unul dintre obiectivele strategice se refera la o mai buna punere in aplicare de catre statele membre a legislatiei privind securitatea si sanatatea in munca. in acest sens, se precizeaza ca: „este esential ca intreprinderile sa priveasca misiunea inspectorilor ca pe un efort de facilitare a respectarii legislatiei, si nu ca pe un obstacol in calea activitatii lor economice.”
In vederea stimularii crearii unui mediu de lucru sanatos si sigur in intreprinderi, si in special in cele mici si mijlocii, Cadrul strategic al UE privind securitatea si sanatatea la locul de munca 2014 – 2020 prevede ca „respectarea obligatiilor legale si masurile de asigurare a respectarii legislatiei luate de organismele de control, inclusiv de inspectoratele de munca, raman factori-cheie pentru gestionarea SSM in majoritatea unitatilor.”
Legea nr. 319/2006 a securitatii si sanatatii in munca, modificata si completata, stabileste principii generale referitoare la prevenirea riscurilor profesionale, protectia sanatatii si securitatea lucratorilor, eliminarea factorilor de risc si accidentare, informarea, consultarea, participarea echilibrata potrivit legii, instruirea lucratorilor si a reprezentantilor lor, precum si directiile generale pentru implementarea acestor principii.
Asadar, este important ca toti angajatorii sa constientizeze faptul ca, indiferent de domeniul de activitate, punerea in aplicare a prevederilor legale in domeniul SSM reprezinta o solutie pentru imbunatatirea conditiilor de munca, asigurarea unor locuri de munca sigure si, implicit, reducerea incidentei accidentelor de munca.
In timpul controalelor efectuate de catre inspectorii de munca s-a constatat ca unii dintre angajatorii care au infiintat noi intreprinderi/unitati nu respecta cerintele legale privind securitatea si sanatate in munca, cel mai adesea din necunoasterea obligatiilor ce le revin.
Din datele comunicate Inspectiei Muncii de catre Oficiul National al Registrului Comertului, in anul 2019 s-au infiintat 70.303 intreprinderi/unitati noi.
In marea lor majoritate, aceste intreprinderi sunt microintreprinderi, intreprinderi mici si mijlocii. Acestea se confrunta adesea cu resurse limitate, precum si cu riscuri profesionale care nu sunt cunoscute/evaluate.
Avandu-se in vedere ponderea semnificativa a intreprinderilor nou infiintate, specificitatea acestor intreprinderi/unitati, in Programul Cadru de Actiuni al Inspectiei Muncii pentru anul 2020 s-a inclus actiunea ”Actiune de informare a angajatorilor care creeaza noi locuri de munca si sprijinirea acestora pentru asigurarea unui mediu de munca sigur si sanatos”.
Luand in considerare faptul ca o mai buna implementare a legislatiei in domeniul SSM determina imbunatatirea conditiilor de munca si reducerea numarului de accidente de munca si boli profesionale, Inspectia Muncii are ca prioritate ridicarea nivelului de respectare a cerintelor legale in toate intreprinderile, cu focalizare in cadrul acestei actiuni pe intreprinderile/unitatile nou infiintate.
GRUPUL TINTA:
Actiunea va viza angajatorii care infiinteaza noi intreprinderi/unitati.
REALIZAREA ACTIUNII:
Se vor desfasura actiuni de informare si constientizare a angajatorilor care au infiintat noi intreprinderi/unitati, in principal in anul 2020, precum si in anul 2019, precum si actiuni de control.
Constientizarea acestor angajatori se va realiza prin furnizarea de informatii referitoare la obligatiile ce le revin pentru asigurarea securitatii si sanatatii la locul de munca.
In acest sens se vor utiliza si materialele elaborate de catre Inspectia Muncii pentru informarea si constientizarea angajatorilor, respectiv:
-fisa privind evaluarea riscurilor in microintreprinderi si intreprinderi mici;
-fisa privind instructiunile proprii de securitate si sanatate in munca;
-fisa privind informarea, instruirea si consultarea in domeniul securitatii si sanatatii in munca a lucratorilor din microintreprinderi si intreprinderi mici;
-fisa privind consultarea lucratorilor, organizarea si functionarea comitetelor de securitate si sanatate in munca.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Export bunuri. Tranzit vamal
Intrebare:
O societate face import marfa-paste tomate din CAIRO - EGIPT, dar marfa nu ajunge la sediul societatii, ci din CONSTANTA, se livreaza direct la o alta societate din CHISINAU -MOLDOVA. Mentionam ca factura de vanzare catre firma din MOLDOVA, a fost emisa de societatea noastra in data de 14.07.2025. In aceste conditii fiind marfa in tranzit nu s-a intocmit DVI si nu s-au stabilit taxe vamale si tva in VAMA, nu s-a intocmit nici NIR.
Intrebarea este cum se inregistreaza in...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Clarificari privind facturarea biletelor achizitionate prin platforme de ticketing
Intrebare:
Va scriem in legatura cu procedura de facturare a biletelor vandute prin platforma iabilet si am aprecia mult ajutorul vostru pentru a intelege mai bine cum se desfasoara acest proces.
Avand in vedere ca incasarile sunt realizate direct prin iabilet, am dori sa intelegem de ce responsabilitatea emiterii facturilor catre cumparatori ar reveni organizatorului. Ne-ar fi de mare ajutor cateva clarificari in acest sens, astfel incat sa ne putem alinia corect cu procedurile...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Inchidere cont 542
Intrebare:
O societate care va intra in faliment are urmatoarea situatie:
in contul 117 debit 150812,65 lei
in contul 121 credit 67625,28 lei
in contul 542 debit 1609687,38 lei.
Intrebarea este, in aceasta situatie, cum se va inchide contul 542? Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Decontare cheltuieli intre sucursala din Romania si societatea mama
Intrebare:
O sucursala din Romania (inregistrata la Registrul Comertului) este administrata de un salariat al firmei-mama stabilita in alt stat membru UE.
Care sunt documentele in baza carora sucursala poate deduce aceste cheltuieli de administrare / management in contextul in care sucursala este un dezmembramant al firmei-mama?
Sucursala este platitoare de TVA in Romania.
Va multumesc anticipat pentru raspuns!
Toate cele bune!
vezi AICI raspunsul specialistilor <<