Inspectoratul Teritorial de Munca Calarasi a publicat un material informativ privind modul de desfasurare al Actiunii de informare a angajatorilor care creeaza noi locuri de munca si sprijinirea acestora pentru asigurarea unui mediu de munca sigur si sanatos.
Conform documentului, pe parcursul anului 2020 se va desfasura Actiunea de informare a angajatorilor care creeaza noi locuri de munca si sprijinirea acestora pentru asigurarea unui mediu de munca sigur si sanatos.
OBIECTIVUL ACTIUNII:
Actiunea are ca obiectiv sprijinirea mediului de afaceri, prin consilierea angajatorilor care infiinteaza noi firme, cu privire la obligatiile ce le revin in domeniul securitatii si sanatatii in munca, conform prevederilor legale in domeniu.
Prin desfasurarea actiunii se urmareste, pe de o parte, constientizarea angajatorilor cu privire la necesitatea respectarii cerintelor legale privind securitatea si sanatatea in munca si, pe de alta parte, verificarea respectarii acestor prevederi.
MOTIVAREA ACTIUNII:
Crearea unui mediu de munca sigur si sanatos pentru lucratorii din Uniunea Europeana (UE) reprezinta un obiectiv strategic al Comisiei Europene, inclus in Cadrul Strategic al UE privind securitatea si sanatatea la locul de munca 2014 – 2020.
In Cadrul Strategic al UE se mentioneaza faptul ca prevenirea riscurilor si promovarea unor conditii mai sigure si mai sanatoase la locul de munca sunt esentiale nu numai pentru a imbunatati calitatea locurilor de munca si a conditiilor de lucru, ci si pentru promovarea competitivitatii.
Unul dintre obiectivele strategice se refera la o mai buna punere in aplicare de catre statele membre a legislatiei privind securitatea si sanatatea in munca. in acest sens, se precizeaza ca: „este esential ca intreprinderile sa priveasca misiunea inspectorilor ca pe un efort de facilitare a respectarii legislatiei, si nu ca pe un obstacol in calea activitatii lor economice.”
In vederea stimularii crearii unui mediu de lucru sanatos si sigur in intreprinderi, si in special in cele mici si mijlocii, Cadrul strategic al UE privind securitatea si sanatatea la locul de munca 2014 – 2020 prevede ca „respectarea obligatiilor legale si masurile de asigurare a respectarii legislatiei luate de organismele de control, inclusiv de inspectoratele de munca, raman factori-cheie pentru gestionarea SSM in majoritatea unitatilor.”
Legea nr. 319/2006 a securitatii si sanatatii in munca, modificata si completata, stabileste principii generale referitoare la prevenirea riscurilor profesionale, protectia sanatatii si securitatea lucratorilor, eliminarea factorilor de risc si accidentare, informarea, consultarea, participarea echilibrata potrivit legii, instruirea lucratorilor si a reprezentantilor lor, precum si directiile generale pentru implementarea acestor principii.
Asadar, este important ca toti angajatorii sa constientizeze faptul ca, indiferent de domeniul de activitate, punerea in aplicare a prevederilor legale in domeniul SSM reprezinta o solutie pentru imbunatatirea conditiilor de munca, asigurarea unor locuri de munca sigure si, implicit, reducerea incidentei accidentelor de munca.
In timpul controalelor efectuate de catre inspectorii de munca s-a constatat ca unii dintre angajatorii care au infiintat noi intreprinderi/unitati nu respecta cerintele legale privind securitatea si sanatate in munca, cel mai adesea din necunoasterea obligatiilor ce le revin.
Din datele comunicate Inspectiei Muncii de catre Oficiul National al Registrului Comertului, in anul 2019 s-au infiintat 70.303 intreprinderi/unitati noi.
In marea lor majoritate, aceste intreprinderi sunt microintreprinderi, intreprinderi mici si mijlocii. Acestea se confrunta adesea cu resurse limitate, precum si cu riscuri profesionale care nu sunt cunoscute/evaluate.
Avandu-se in vedere ponderea semnificativa a intreprinderilor nou infiintate, specificitatea acestor intreprinderi/unitati, in Programul Cadru de Actiuni al Inspectiei Muncii pentru anul 2020 s-a inclus actiunea ”Actiune de informare a angajatorilor care creeaza noi locuri de munca si sprijinirea acestora pentru asigurarea unui mediu de munca sigur si sanatos”.
Luand in considerare faptul ca o mai buna implementare a legislatiei in domeniul SSM determina imbunatatirea conditiilor de munca si reducerea numarului de accidente de munca si boli profesionale, Inspectia Muncii are ca prioritate ridicarea nivelului de respectare a cerintelor legale in toate intreprinderile, cu focalizare in cadrul acestei actiuni pe intreprinderile/unitatile nou infiintate.
GRUPUL TINTA:
Actiunea va viza angajatorii care infiinteaza noi intreprinderi/unitati.
REALIZAREA ACTIUNII:
Se vor desfasura actiuni de informare si constientizare a angajatorilor care au infiintat noi intreprinderi/unitati, in principal in anul 2020, precum si in anul 2019, precum si actiuni de control.
Constientizarea acestor angajatori se va realiza prin furnizarea de informatii referitoare la obligatiile ce le revin pentru asigurarea securitatii si sanatatii la locul de munca.
In acest sens se vor utiliza si materialele elaborate de catre Inspectia Muncii pentru informarea si constientizarea angajatorilor, respectiv:
-fisa privind evaluarea riscurilor in microintreprinderi si intreprinderi mici;
-fisa privind instructiunile proprii de securitate si sanatate in munca;
-fisa privind informarea, instruirea si consultarea in domeniul securitatii si sanatatii in munca a lucratorilor din microintreprinderi si intreprinderi mici;
-fisa privind consultarea lucratorilor, organizarea si functionarea comitetelor de securitate si sanatate in munca.
![Redactia Infotva](https://infotva.manager.ro/images/autori//redactia-infotvaautor_avatar.png)
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: <p>
Societatea cu sediul in Romania, inregistrata in scopuri de TVA in Romania, a efectuat un import de bunuri din Japonia. Transportul s-a facut pe cale maritima pana in Constanta si a fost platit de catre partenerul din Japonia, cu exceptia taxelor de depozitare a marfii in portul din Constanta, care au fost facturate de catre tramsportator, firmei din Romania. Factura emisa de catre transportator, care este o societate inregistrata in scopuri de tva in Danemarca, a fost emisa cu TVA...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
S-a omis depunerea declaratiei 100 aferenta trimestrului 4 2023, ce avea termen depunere 25.06.2023. Cum se poate trimite declaratia... am incercat sa o trimit in 25.07, imi apare la recipisa cu erori globale si ca nu pot fi depuse 2 declaratii cu acelasi termen de scadenta. Multumesc, astept o solutie pentru a remedia cat mai repede omisiunea.<br />
</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
S-a infiintat o asociere in participatie intre o societate comerciala platitoare de impozit pe profit si o persoana fizica. Persoana juridica are obligatia de a tine evidenta contabila si de a face calculul impozitului pentru persoana fizica.<br />
Potrivit art. 125 (8) cod fiscal in cazul asocierilor dintre o persoana juridica contribuabil potrivit titlului II - Impozitul pe profit - si o persoana fizica sau orice alta entitate - asociere fara personalitate juridica...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
O companie cu sediul in Romania (A), vinde bunuri catre o companie din Japonia (B). Compania din Japonia (B) va factura bunurile catre o alta companie din Romania (C).<br />
Fizic bunurile nu vor parasi teritoriul national, fiind livrate de la compania A catre compania C.<br />
Cum tratam aceasta operatiune din punct de vedere al TVA, factura catre compania C din Romania fiind emisa de catre compania B din Japonia.</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Conform art. 105, alin.(3) din Legea nr. 46/2008 - Codul silvic, in situatiile in care prejudiciul nu a fost recuperat de ocolul silvic care asigura serviciile silvice sau administrarea fondului forestier, potrivit dispozitiilor OG nr. 92/2003 privind codul de procedura fiscala... acesta se recupereaza... de catre organele fiscale competente subordonate ANAF...<br />
<br />
Ce inseamna recuperarea prejudiciului potrivit OG privind codul de procedura fiscala? La ce se...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Va rugam sa ne ajutati sa clarificam obligativitatea, importanta si procedura de intocmire a unui registru de intrari-iesiri in cadrul unei societati comerciale. Poate fi intocmit doar in format electronic? Pot exista consecinte de amenda in situatia in care nu sunt inregistrate chiar toate documentele emise/primite in cadrul societatii? Multumesc!</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor <<