Tags: contract nerezidenti, inregistrare contract la anaf, contract de inchiriere nerezidenti
Ce se intampla in cazul in care o societate are in derulare un contract de inchiriere incheiat, pe o perioada de 162 de zile, cu un partener din Austria, iar obiectul contractului este inchirierea de containere?
Avand in vedere acest tip de tranzactie, exista obligativitatea inregistrarii contractului la ANAF? Din punct de vedere al taxelor si impozitelor, exista obligativitate fata de autoritatile locale? Acestea sunt intrebarile la care vor ras[unde specialistii nostri.
Raspunsul specialistului
Daca societatea din Romania detine Certificatul de rezidenta fiscala emis de societatea din Austria valabil la data efectuarii platii catre nerezidenti, se vor aplica prevederile Conventiei de Evitare a dublei impuneri incheiata de Romania si Austria.
Conform acesteia, art.12 inchirierea de echipamente / bunuri nu reprezinta redevente.
ART. 12
Redevente
1. Redeventele provenind dintr-un stat contractant si platite unui rezident al celuilalt stat contractant sunt impozabile in celalalt stat.
2. Totusi, aceste redevente sunt, de asemenea, impozabile in statul contractant din care provin si potrivit legislatiei acestui stat, dar daca beneficiarul efectiv al redeventelor este rezident al celuilalt stat contractant, impozitul astfel stabilit nu va depasi 3% din suma bruta a redeventelor.
3. Termenul redevente folosit in prezentul articol inseamna plati de orice fel primite pentru folosirea sau concesionarea oricarui drept de autor asupra unei opere literare, artistice ori stiintifice (inclusiv asupra filmelor de cinematograf sau filmelor, asupra inregistrarilor pe banda ori asupra altor mijloace de difuzare folosite pentru emisiunile de radio sau televiziune ori asupra altor mijloace de transmisie), oricarui patent, oricarei marci de comert, oricarui desen sau model, plan, oricarei formule secrete sau oricarui procedeu de fabricatie ori pentru utilizarea sau dreptul de a utiliza orice drept de autor asupra programelor de calculator sau pentru informatii referitoare la experienta in domeniul industrial, comercial sau stiintific.
4. Prevederile paragrafelor 1 si 2 nu se aplica daca beneficiarul efectiv al redeventelor, fiind un rezident al unui stat contractant, desfasoara activitate de afaceri in celalalt stat contractant din care provin redeventele printr-un sediu permanent situat acolo sau presteaza in celalalt stat profesii independente printr-o baza fixa situata acolo, iar dreptul sau proprietatea pentru care se platesc redeventele este efectiv legata de un asemenea sediu permanent ori de o asemenea baza fixa.In aceasta situatie se aplica prevederile art. 7 sau 14, dupa caz.
Prin urmare, platile pentru inchirierea containerelor reprezinta o prestare de servicii, nu o redeventa, astfel ca societatea din Romania nu are obligatia retinerii impozitului pe veniturile nerezidentilor.
Neavand obligatia retinerii/calcularii si datorarii impozitului, nu exista obligatii de declarare.
Cu privire la obligativitatea inregistrarii contractelor de inchiriere incheiate cu nerezidenti, trebuie analizate prevederile Codului fiscal. Astfel, in conditiile in care serviciile unor nerezidenti sunt prestate pe teritoriul Romaniei, urmeaza a se aplica prevederile art. 8 din Codul fiscal care statueaza obligativitatea persoanelor fizice si juridice romane de inregistrare a contractelor, in calitate de beneficiari ale unor prestari de servicii de natura activitatilor de lucrari de constructii, montaj, supraveghere, consultanta, asistenta tehnica si orice alte activitati, executate de persoane juridice straine sau fizice nerezidente pe teritoriul Romaniei.
In acelasi timp, este subliniat faptul ca, in cazul contractelor incheiate pentru activitati desfasurate in afara teritoriului Romaniei, acestea nu vor face obiectul inregistrarii.
Raportand aceste dispozitii la situatia prezentata, consider ca societatea din Romania nu are obligatia declararii contractului de inchiriere cu persoana nerezidenta din Austria deoarece nu se incadreaza in categoriile de servicii enumerate mai sus.
Raspuns oferit de specialistii Portal Contabilitate, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Am facut o achizitie de consumabile din Cehia de la o firma neplatitoare de tva. Factura este in limba romana, cu tva inclus, se specifica pe factura ca se respecta prevederile art. 64 din Legea 235/2004 Coll., privind tva. Dupa ce am facut plata facturii, suma aferenta tva ne-a fost returnata. Va rog sa ma ajutati cu o monografie in aceasta speta, mentionez ca folosesc Saga C. Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In situatia in care o societate medicala, ce este scutita de TVA pentru serviciile prestate, vinde un imobil, achizitionat cu TVA si pentru care si-a exercitat dreptul de deducere la vremea respectiva, vanzarea actuala se va face cu sau fara TVA? Este necesara ajustarea TVA dedus - achizitia a avut loc in urma cu 10 ani? Societatea prestand actualmente exclusiv servicii medicale scutite de TVA, vanzarea imobilului ce va avea o valoare de vanzare de peste 300.000 lei (plafon scutire TVA) va...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: O microintreprindere (magazin de Optica), care isi desfasoara activitatea intr-un spatiu inchiriat de la o persoana fizica, spatiu utilizat 100% pentru activitatea economica, urmeaza sa efectueze cheltuieli de amenajare si recompartimentare a spatiului, astfel incat sa respecte prevederile ORDONANTA DE URGENTA nr. 83 din 19 iunie 2000 privind organizarea si functionarea cabinetelor de libera practica pentru servicii publice conexe actului medical. Conform anexei 1 din ORDINUL nr. 1.992 din 14...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: O societate comerciala a trecut incepand cu anul 2023 la impozit pe profit, iar la finalul anului 2023 inregistreaza pierdere. In anii anteriori cand a fost platitoare de impozit pe venit a avut profit are inregistrat profit nerepartizat. Intrebarea este daca poate sa repartizeze dividende aferente profitului din anii anteriori cand era platitoare de impozit pe venit sau trebuie sa recupereze inainte pierderea aferenta anului 2023 cand a devenit platitoare de impozit pe profit?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Pentru un PFA in sistem de norma care a avut activitate doar 6 luni in anul 2023, se poate ajusta norma conform art. 69, alin. 9 din norme? Mentionez ca a avut un singur contract de prestari servicii pe perioada determinata si nu a avut alti clienti in cursul anului. Multumesc!
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Am inchiriat un sediu nou, contractul este semnat in decembrie, in posesia spatiului am intrat cu 14.04 pentru a putea face modificari, de mutat ce putem muta cu 15.05, pana atunci nu platim chirie. La vechiul sediu eliberam cu 07.06. 1) Cand trebuie declarat la Registrul Comertului? (nota: biroul are un nr cadastral si o adresa, iar depozitul difera la numar, ce se trece? e nr 133 birou si 137 depozit) 2) Cand trebuie modificate datele pe facturi si informati clientii? (nota: biroul are un nr...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<