Tags: procedura de compensare, nerespectarea procedurii de compensare, regulamentul procedurii de compensare
In prezentul articol vom vedea in ce mod se poate aplica procedura de compensare intre doua firme si ce se intampla in situatia in care acestea nu respecta regulamentul.
Concret, doua societati din Romania intocmesc procese verbale de compensare a datoriilor/creantelor cu o valoare de peste 10.000 lei, insa acestea nu respecta HG 685/1999. Care sunt consecintele? Sunt prevazute sanctiuni? Se pot lua in calcul procese verbale incheiate intre doua persoane juridice sau este necesar sa se achizitioneze formulare speciale de compensare? Acestea sunt intrebarile la care raspund specialistii nostri, in cele ce urmeaza.
Raspunsul specialistului
Potrivit dispozitiilor cu caracter general prevazute la art. 1616 - 1623 din noul Cod civil, compensatia presupune ca datoriile reciproce se sting pana la concurenta celei mai mici dintre ele. Asadar, in vederea realizarii acesteia nu este necesara efectuarea vreunei plati.
In ceea ce priveste procedura efectiva de realizare a compensarii dintre persoane juridice romane este necesar a fi avut in vedere cadrul legal care reglementeaza mecanismele concrete de realizare si documentele corespunzatoare. Astfel, subliniem aplicarea dispozitiilor generale ale OUG nr. 77/1999 modificata prin OG nr. 22/2016 si ale HG nr. 685/1999 pentru aprobarea Normelor metodologice privind monitorizarea datoriilor nerambursate la scadenta ale contribuabililor, persoane juridice, in vederea diminuarii blocajului financiar si a pierderilor din economie, si a Regulamentului de compensare a datoriilor nerambursate la scadenta ale contribuabililor, persoane juridice. Aceasta din urma cuprinde in cadrul anexei 2 si Regulamentul de compensare a datoriilor nerambursate la scadenta ale contribuabililor, persoane juridice.
Cu privire la mecanismul concret de compensare, subliniem dispozitiile exprese ale art. 3 din HG nr. 685/1999 prin care incepand cu data de 1 noiembrie 1999, se interzice utilizarea altor documente de compensare in afara celor prevazute in regulamentul de compensare. De asemenea, de la aceeasi data, pentru facturi cu valori mai mari de 10.000 lei, compensarea datoriilor neplatite la termenele scadente se va realiza numai in conformitate cu prevederile regulamentului de compensare aprobat prin prezenta hotarare, iar pentru suma reprezentand contravaloarea facturilor mai mici de 10.000 lei, inclusiv compensarea reciproca intre contribuabili, persoane juridice, se poate efectua si in afara cadrului institutional creat de OUG nr. 77/1999, dar pe baza acelorasi formulare.
Reflectarea operatiunii de compensare intervenite intre cele doua societati trebuie sa se realizeze pe baza formularului cuprins la anexa 2.1. HG nr. 685/1999 care se completeaza dupa cum urmeaza:
- Pe fata formularului se inscrie data initierii compensarii, suma ce urmeaza a fi compensata, identificarea societatii initiatoare si identificarea societatii destinatare.
- Oricare dintre cele doua pot initia procedura de compensare si se pot afla atat in pozitia de initiator cat si in cea de destinatar.
- Societatea initiatoare a compensarii va inscrie pe verso-ul formularului elementele de identificare ale facturii societatii destinatare (pe care initiatorul o are de platit) consemnand numarul facturii, data emiterii acesteia, valoarea facturata si valoarea compensata. In acelasi timp se vor completa si elementele corespunzatoare ale facturii destinatarului pentru ca si acesta sa iti poata inregistra stingerea obligatiei proprii de plata catre initiator.
- Ordinul de compensare este intocmit in doua exemplare originale care se semneaza de catre cele doua societati, inscrisul astfel intocmit reprezentand document justificativ de inregistrare in contabilitate a stingerii creantelor si a datoriilor care au facut obiectul compensarii.
Art. 11 din Regulamentul aprobat prin HG nr. 685/1999 dispune in mod expres faptul ca ordinul de compensare reprezinta document justificativ de inregistrare in contabilitate a stingerii creantelor si a datoriilor care au facut obiectul compensarii.
In concluzie, sanctiunea utilizarii unui alt document decat cel stabilit de reglementarile invocate mai sus este de a nu se recunoaste calitatea de document justificativ a unui alt inscris care sa consemneze operatiunea de compensare cu toate consecintele care decurg din aceasta. Printre acestea se numara contraventia prevazuta de art. 41 pct. 2, lit. c) din
Legea contabilitatii nr. 82/1991 referitoare la nerespectarea reglementarilor emise de Ministerul Finantelor Publice privind intocmirea si utilizarea documentelor justificative si contabile pentru toate operatiunile efectuate, inregistrarea in contabilitate a acestora in perioada la care se refera, pastrarea si arhivarea acestora, precum si reconstituirea documentelor pierdute, sustrase sau distruse. Sanctiunea corespunzatoare este prevazuta la art. 42 alin. (1) si consta in amenda cuprinsa intre 300 si 4000 lei. Or, conform pct. 56 alin. (2) din OMFP nr. 1802/2014, toate creantele si datoriile trebuie inregistrate distinct in contabilitate, pe baza de documente justificative, iar aceasta calitate o au doar inscrisurile care indeplinesc cerintele prevazute de diferitele reglementari legale. De asemenea, nerespectarea regulilor privind calitatea documentului justificativ afecteaza si regimul cheltuielilor inregistrate in sfera determinarii impozitului pe profit in conditiile in care, potrivit art. 19 alin. (1) din Codul fiscal, rezultatul fiscal se calculeaza ca diferenta intre veniturile si cheltuielile inregistrate conform reglementarilor contabile aplicabile
Intr-adevar, prin Legea nr. 155/2017 pentru aprobarea OG nr. 22/2016, sfera de aplicare a OUG nr. 77/1999 a fost redusa doar la persoanele juridice cu capital integral/ majoritar/minoritar de stat, insa pana la modificarea corespunzatoare a HG nr. 685/1999 consideram necesara conformarea la dispozitiile acestui act normativ in ceea ce priveste documentul justificativ al operatiunii de compensare.
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.
https://www.portalcodulfiscal.ro/

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Antecontracte apartamente
Intrebare:
O societate care a finalizat un complex imobiliar in anul 2023 si nu a putut incheia contracte de vanzare-cumparare pentru toate apartamentele in anii precedenti, cu ce cota de TVA poate sa faca vanzarea in anul 2025? Antecontractele au fost incheiate cu cota de 5% tva. Avand in vedere ca data procesului verbal de receptie al imobilului este in anul 2023 apartamentele pot fi considerate imobile noi, ca nu au fost utilizate sau constructii vechi intrucat au depasit termenul de 31...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Raportare facturi in scop contabil in D394
Intrebare:
Societatea noastra emite facturi de cazare si masa, catre persoane fizice, rezidente sau nerezidente, incasate cu cardul sau numerar si pentru care se emit si bonuri fiscale. Facturile se incarca in e-factura, pe cod 751, dar se declara si in declaratia 394. Din acest motiv, in fiecare luna primim notificare de conformare pentru diferente. Va rugam sa ne ajutati cu o completare corecta a declaratiei 394, pentru a evita dublarea TVA.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Impozit venituri din dobanzi persoana juridica din Cipru
Intrebare:
O Societate (A) din Cipru imprumuta o Societate (B) din Romania. Societate (A) din Cipru detine o participare de 50% in alta Societate (C) din Cipru, iar Societatea C din Cipru detine 32% din Societatea (B) din Romanaia. In conditiile prezentate, va rugam sa ne precizati daca indeplinim conditiile de la art. 223 din Codul Fiscal privind scutirea de la plata impozitului pe dobanzi platite catre Societatea (A) din Cipru.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Emitere decizii de accesorii peste termenul legal. Contestare
Intrebare:
Societatea noastra a avut un cod de TVA pentru operatiuni intracomunitare in perioada 01.01.2015 - 31.07.2018. Incepand cu data de 01.08.2018 societatea devine platitoare de TVA prin depasirea plafonului pentru intreprinderi mici, deci, cu data de 01.08.2018 se anuleaza codul de TVA pentru operatiuni intracomunitare.
Spre surpriza noastra, societatea primeste in data de 05.06.2025 prin SPV o decizie de calcul accesorii pentru obligatii fiscale accesorii aferente TVA...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<