Tags: procedura de compensare, nerespectarea procedurii de compensare, regulamentul procedurii de compensare
In prezentul articol vom vedea in ce mod se poate aplica procedura de compensare intre doua firme si ce se intampla in situatia in care acestea nu respecta regulamentul.
Concret, doua societati din Romania intocmesc procese verbale de compensare a datoriilor/creantelor cu o valoare de peste 10.000 lei, insa acestea nu respecta HG 685/1999. Care sunt consecintele? Sunt prevazute sanctiuni? Se pot lua in calcul procese verbale incheiate intre doua persoane juridice sau este necesar sa se achizitioneze formulare speciale de compensare? Acestea sunt intrebarile la care raspund specialistii nostri, in cele ce urmeaza.
Raspunsul specialistului
Potrivit dispozitiilor cu caracter general prevazute la art. 1616 - 1623 din noul Cod civil, compensatia presupune ca datoriile reciproce se sting pana la concurenta celei mai mici dintre ele. Asadar, in vederea realizarii acesteia nu este necesara efectuarea vreunei plati.
In ceea ce priveste procedura efectiva de realizare a compensarii dintre persoane juridice romane este necesar a fi avut in vedere cadrul legal care reglementeaza mecanismele concrete de realizare si documentele corespunzatoare. Astfel, subliniem aplicarea dispozitiilor generale ale OUG nr. 77/1999 modificata prin OG nr. 22/2016 si ale HG nr. 685/1999 pentru aprobarea Normelor metodologice privind monitorizarea datoriilor nerambursate la scadenta ale contribuabililor, persoane juridice, in vederea diminuarii blocajului financiar si a pierderilor din economie, si a Regulamentului de compensare a datoriilor nerambursate la scadenta ale contribuabililor, persoane juridice. Aceasta din urma cuprinde in cadrul anexei 2 si Regulamentul de compensare a datoriilor nerambursate la scadenta ale contribuabililor, persoane juridice.
Cu privire la mecanismul concret de compensare, subliniem dispozitiile exprese ale art. 3 din HG nr. 685/1999 prin care incepand cu data de 1 noiembrie 1999, se interzice utilizarea altor documente de compensare in afara celor prevazute in regulamentul de compensare. De asemenea, de la aceeasi data, pentru facturi cu valori mai mari de 10.000 lei, compensarea datoriilor neplatite la termenele scadente se va realiza numai in conformitate cu prevederile regulamentului de compensare aprobat prin prezenta hotarare, iar pentru suma reprezentand contravaloarea facturilor mai mici de 10.000 lei, inclusiv compensarea reciproca intre contribuabili, persoane juridice, se poate efectua si in afara cadrului institutional creat de OUG nr. 77/1999, dar pe baza acelorasi formulare.
Reflectarea operatiunii de compensare intervenite intre cele doua societati trebuie sa se realizeze pe baza formularului cuprins la anexa 2.1. HG nr. 685/1999 care se completeaza dupa cum urmeaza:
- Pe fata formularului se inscrie data initierii compensarii, suma ce urmeaza a fi compensata, identificarea societatii initiatoare si identificarea societatii destinatare.
- Oricare dintre cele doua pot initia procedura de compensare si se pot afla atat in pozitia de initiator cat si in cea de destinatar.
- Societatea initiatoare a compensarii va inscrie pe verso-ul formularului elementele de identificare ale facturii societatii destinatare (pe care initiatorul o are de platit) consemnand numarul facturii, data emiterii acesteia, valoarea facturata si valoarea compensata. In acelasi timp se vor completa si elementele corespunzatoare ale facturii destinatarului pentru ca si acesta sa iti poata inregistra stingerea obligatiei proprii de plata catre initiator.
- Ordinul de compensare este intocmit in doua exemplare originale care se semneaza de catre cele doua societati, inscrisul astfel intocmit reprezentand document justificativ de inregistrare in contabilitate a stingerii creantelor si a datoriilor care au facut obiectul compensarii.
Art. 11 din Regulamentul aprobat prin HG nr. 685/1999 dispune in mod expres faptul ca ordinul de compensare reprezinta document justificativ de inregistrare in contabilitate a stingerii creantelor si a datoriilor care au facut obiectul compensarii.
In concluzie, sanctiunea utilizarii unui alt document decat cel stabilit de reglementarile invocate mai sus este de a nu se recunoaste calitatea de document justificativ a unui alt inscris care sa consemneze operatiunea de compensare cu toate consecintele care decurg din aceasta. Printre acestea se numara contraventia prevazuta de art. 41 pct. 2, lit. c) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 referitoare la nerespectarea reglementarilor emise de Ministerul Finantelor Publice privind intocmirea si utilizarea documentelor justificative si contabile pentru toate operatiunile efectuate, inregistrarea in contabilitate a acestora in perioada la care se refera, pastrarea si arhivarea acestora, precum si reconstituirea documentelor pierdute, sustrase sau distruse. Sanctiunea corespunzatoare este prevazuta la art. 42 alin. (1) si consta in amenda cuprinsa intre 300 si 4000 lei. Or, conform pct. 56 alin. (2) din OMFP nr. 1802/2014, toate creantele si datoriile trebuie inregistrate distinct in contabilitate, pe baza de documente justificative, iar aceasta calitate o au doar inscrisurile care indeplinesc cerintele prevazute de diferitele reglementari legale. De asemenea, nerespectarea regulilor privind calitatea documentului justificativ afecteaza si regimul cheltuielilor inregistrate in sfera determinarii impozitului pe profit in conditiile in care, potrivit art. 19 alin. (1) din Codul fiscal, rezultatul fiscal se calculeaza ca diferenta intre veniturile si cheltuielile inregistrate conform reglementarilor contabile aplicabile
Intr-adevar, prin Legea nr. 155/2017 pentru aprobarea OG nr. 22/2016, sfera de aplicare a OUG nr. 77/1999 a fost redusa doar la persoanele juridice cu capital integral/ majoritar/minoritar de stat, insa pana la modificarea corespunzatoare a HG nr. 685/1999 consideram necesara conformarea la dispozitiile acestui act normativ in ceea ce priveste documentul justificativ al operatiunii de compensare.
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.
http://www.portalcodulfiscal.ro/
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Pentru majoritatea livrarilor de produse finite, clientii nostri isi organizeaza transportul prin diversi transportatori. In multe situatii camionul / masina care ridica marfa de la noi nu este cea care o livreaza. Marfa este descarcata intr-unul sau mai multe Hub-uri din RO, pana ajunge in camionul care paraseste RO. Pentru generarea codului UIT este OK sa trecem camionul care vine la noi la incarcare, iar mai apoi daca marfa este mutata cine face update la aceasta informatie? Noi sau...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea a trecut de la impozit pe venit la impozit pe profit la 01.01.2023. La 31.12.2023 inregistreaza in D101 la rd. 40, pierdere fiscala de 5637 ron. La 30.03.2024 inregistreaza profit impozabil in valoare de 4418 ron. Calculul pentru impozitul pe profit aferent trim. I 2024: determinare suma neimpozabila prin recuperarea pierderii fiscale - 4418 x 70% = 3092 ron; determinare suma impozabila pt trim I 2024 - 4418 - 3092 = 1326 ron; impozit pe profit aferent trim. I 2024 - 1326 x 16% = 212...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea noastra a achizitionat un autobuz, a obtinut toate licentele si dorim sa efectuam transport international de persoane. Facem numai curse ocazionale pentru diferite grupuri de persoane, nu avem curse regulate. Ce cote de TVA folosim daca: - facem curse in interiorul tarii? - facem curse in Uniunea Europeana? - facem curse extracomunitare (ex. Serbia)? Comenzile sunt facute in majoritatea cazurilor de persoane fizice, parohii, deci neplatitori de TVA.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Achizitie produse - materiale pentru design, in valoare de aproximativ 80 E, de pe platforma Emag. Firma nu are cod special de TVA. Factura primita este emisa de catre o SC din Slovacia inregistrata ca platitoare tva, este in Vies (nu are si cod tva in Ro) si contine tva 19%. Este obligatoriu ca firma din Romania sa solicite cod special pentru achizitii intracomunitare in urma acestei achizitii? Care sunt obligatiile fiscale? Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea X, platitoare de TVA, aplica regimul special pentru aur de investitii prevazut la art. 313 din Codul fiscal, operatiuni scutite. Bunurile indeplinesc conditiile de la art. 313, alin. 1, lit a, sunt aprovizionate pe factura de la societate de amanet (trasabilitatea la aceasta societate este foarte clara, contract, proprietate prin neplata, vanzare). Societatea X vinde aurul de investitii in regim en-detail, valoarea veniturilor realizate fiind inregistrata pe analitic distinct, la fel...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Avem situatii in care producem piese, le trimitem in Germania pentru o prelucrare suplimentara la furnizorul X, dupa care X trimite piesele la firma noastra din Germania, care le trimite la clientul final. Factura de vanzare catre clientul final o facem de pe firma din RO. Facem acest lucru pentru a scuti costurile suplimentare de transport de la furnizorul X inapoi in Ro si apoi catre clientul final, care este tot in Germania. In acest caz este suficient sa cream un cod UIT pentru avizul cu...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<