Obligatia de a angaja persoane cu handicap le revine atat autoritatilor si institutiilor publice, cat si persoanelor juridice, publice sau private care au cel putin 50 de angajati.Astfel, pentru un ...
Obligatia de a angaja persoane cu handicap le revine atat autoritatilor si institutiilor publice, cat si persoanelor juridice, publice sau private care au cel putin 50 de angajati.
Astfel, pentru un numar de 50 de angajati, aceste categorii de platitori sunt obligate sa angajeze cel putin 2 persoane cu handicap, deci cel putin 4% din numarul total de angajati.
Pentru stabilirea numarului de 50 de angajati, se iau in considerare atat salariatii incadrati cu fractiuni de norma (timp partial), cat si salariatii incadrati cu norma intreaga, indiferent de faptul ca s-a incheiat un contract individual de munca pe perioada determinata sau nedeterminata.
Iata ce alternativa aveti:
In situatia in care obligatia de angajare nu poate fi indeplinita, platitorii au posibilitatea sa opteze pentru alegerea uneia dintre urmatoarele doua obligatii:
❶ sa plateasca lunar catre bugetul de stat o suma reprezentand 50% din salariul de baza minim brut pe tara inmultit cu numarul de locuri de munca in care nu au angajat persoane cu handicap.
Pentru anul fiscal 2008, asa cum rezulta din H.G. nr. 1.507 din 12 decembrie 2007, publicata in M.Of. nr. 877 din 20 decembrie 2007, pentru un program complet de lucru de 170 de ore in medie pe luna, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata este:
✓ pentru intervalul cuprins intre 1 ianuarie si 30 iunie: 500 lei lunar;
✓ pentru intervalul cuprins intre 1 iulie si 31 decembrie: 540 lei lunar.
Obligatia de plata se declara la organul fiscal de administrare pe baza formularului cod 100 „Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul general consolidat“ si figureaza la pozitia nr. 62 din nomenclatorul obligatiilor de plata la bugetul general consolidat, sub denumirea "varsaminte de la persoanele juridice pentru persoanele cu handicap neincadrate“.
Dupa declarare, obligatia de plata figureaza in fisa de evidenta pe platitor.
❷ sa achizitioneze, pe baza de parteneriat, produse sau servicii de la unitati protejate autorizate a caror contravaloare sa fie egala cu suma datorata bugetului de stat.
In categoria unitatilor protejate se incadreaza:
- firmele care au persoane cu handicap incadrate cu contract indi-vidual de munca in proportie de cel putin 30% din totalul angajatilor;
- sectiile si atelierele cu gestiune proprie din cadrul firmelor, institutiilor publice sau organizatiilor neguvernamentale, care au persoane cu handicap incadrate cu contract individual de munca cel putin 30% din numarul total de angajati;
- persoana fizica cu handicap autorizata sa desfasoare activitati economice independente;
- asociatia familiala care are in structura sa cel putin o persoana cu handicap.
Aceasta obligatie nu se declara la organul fiscal de administrare prin formularul cod 100, dar indeplinirea acesteia reprezinta un obiectiv de verificare al organelor de inspectie fiscala.
Daca optati pentru achizitia de produse si servicii, retineti:
In situatia in care sunteti operator economic si optati pentru achizitia de produse si servicii de la astfel de unitati, trebuie sa cunoasteti urmatoarele aspecte:
- achizitia se efectueaza in baza unui contract de furnizare a bunurilor si de prestare a serviciilor;
- achizitia trebuie efectuata lunar;
- contravaloarea achizitiei trebuie sa fie cel putin egala cu suma datorata bugetului de stat;
- contravaloarea acestor produse sau servicii achizitionate nu cuprinde T.V.A., reprezentand doar baza de impozitare a T.V.A.
- achizitia trebuie dovedita cu factura emisa de catre furnizor si cu documentul de plata care atesta plata contravalorii bunurilor sau serviciilor.
Atentie!
Nu este suficienta achizitia bunurilor si a serviciilor, deoarece se considera ca obligatia este indeplinita numai daca achitati efectiv unitatii protejate contravaloarea bunurilor livrate si a serviciilor prestate.
Exemplu:
Firma Moni-mail din Oradea, infiintata in anul 2006, are ca obiect principal de activitate comertul cu amanuntul al produselor cosmetice, cu posibilitatea livrarii acestora direct la domiciliul clientului.
Pentru desfasurarea activitatii, are 170 de salariati, dintre care 120 sunt angajati pe baza de contract individual de munca cu norma intreaga, incheiat pe o perioada nedeterminata, iar 40 sunt angajati pe baza de contract individual de munca, cu fractiune de norma, incheiat pe o perioada determinata.
Salariat ii sunt angajati pentru cele patru puncte de lucru dispersate teritorial in tara: Oradea (46 de angajati), Bucuresti (60 de angajati), Cluj (36 de angajati) si Constanta (28 de angajati).
Deoarece firma Moni-mail, contribuabil mijlociu, are domiciliul fiscal in Oradea, are obligatia sa declare si sa achite obligatia de plata la Administratia Finantelor Publice din Oradea, din cadrul D.G.F.P. Oradea. Pentru anul 2008, deoarece nu are posibilitatea sa angajeze persoane cu handicap si a identificat un furnizor de ambalaje inregistrat ca unitate protejata autorizata, firma Moni-mail opteaza pentru indeplinirea obligatiei prin achizitia de produse de la firma Handicart din Cluj, declarata unitate protejata de lege,
inregistrata in scopuri de T.V.A.
Contractul se incheie pentru livrarea lunara a cutiilor de carton in valoare de 1.750 de lei, exclusiv T.V.A. Valoarea obligatiei este determinata pe baza urmatoarelor elemente de calcul:
- numar total de angajati la data de 31.12.2007: 170;
- numarul de persoane cu handicap care trebuie angajate: 170 salariati x 4% = 7 salariati;
- obligatia de plata a cotei pentru neangajarea de persoane cu handicap: (7 salariati x 500 lei/lunar) x 50% = 1.750 lei.
In intervalul ianuarie – iunie 2008, firma Handicart livreaza firmei Moni-mail cutii de carton in valoare de 1.750 lei, pentru care emite lunar o factura in valoare totala de 2.082,50 lei, din care:
- baza de impozitare: 1.750,00 lei;
- T.V.A. 19%: 332,50 lei.
Pentru intervalul iulie – decembrie 2008, firma Moni-mail trebuie sa incheie un act aditional la contractul initial, deoarece, incepand cu data de 1 iulie 2008, se modifica baza de calcul, prin cresterea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata de la 500 lei la 540 lei lunar. Obligatia lunara de achizitie a bunurilor se modifica de la 1.750 lei lunar la 1.890 lei, determinata astfel: (7 salariati x 540 lei lunar) x 50% = 1.890 lei.
Incepand cu luna iulie 2008, pentru bunurile livrate, firma Handicart emite o factura in valoare totala de 2.249,10 lei, din care:
- baza de impozitare: 1.890,00 lei;
- T.V.A. 19%: 359,10 lei.
Prin contract, se prevede achitarea obligatiei de plata prin cont bancar, dovada platii furnizorului ca unitate protejata de lege fiind efectuata pe baza extrasului de cont bancar ca document justificativ.
Inspectia fiscala partiala efectuata la firma Moni-mail de catre personalul specializat din cadrul D.G.F.P. Oradea va avea in vedere urmatoarele obiective:
1. modul de calcul al obligatiei privind protectia persoanelor cu handicap;
2. existenta facturilor primite de la furnizor si inregistrare a acestora in evidenta contabila;
3. exercitarea dreptului de deducere a T.V.A. din facturile furnizorului protejat prin lege;
4. intocmirea evidentei fiscale a facturilor primite pe baza jurnalului de cumparari;
5. raportarea operatiunii prin decontul lunar de T.V.A., cod 300, si declaratia informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national de catre persoanele inregistrate in scopuri de T.V.A., cod 394;
6. indeplinirea obligatiei de plata a contravalorii bunurilor livrate de catre furnizor ca unitate protejata de lege.
Sursa informatiei privind aceasta obligatie
Aceasta obligatie este preluata din Legea nr. 448 din 6 decembrie 2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap (art. 78 alin. (2) si (3), republicata in M.Of. nr. 1 din 3 ianuarie 2008 si normele de aplicare ale acesteia, aprobate prin H.G. nr. 268 din 14 martie 2007 (art. 43), publicata in M.Of. nr. 233 din 4 aprilie 2007.
Monitorizarea, controlul si inspectia privind respectarea obligatiei:
Monitorizarea si controlul respectarii obligatiilor impuse de art. 78 se fac de catre Inspectia Muncii, urmand ca verificarea modului de calcul, declarare si virare la bugetul de stat a obligatiei fiscale sa revina organelor de inspectie fiscala din cadrul A.N.A.F.
![Redactia Infotva](https://infotva.manager.ro/images/autori//redactia-infotvaautor_avatar.png)
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Daca, potrivit Deciziei Administratorului, sunt acordate imprumuturi fara dobanda salariatilor iar retinerile se fac in rate egale din salariul lunar, ce riscuri de reincadrare sunt?<br />
Subliniez faptul ca aceste imprumuturi au caracter ocazional, avem contract de imprumut semnat de ambele parti, scopul imprumutului este "personal".<br />
Ne puteti ajuta cu o monografie contabila? Va multumim!
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Firmele de exploatare platesc impozit pe veniturile realizate din masa lemnoasa exploatata de 0.5%.<br />
Firma produce seturi de berarie folosind cheresteaua care provine din masa lemnoasa exploatata.<br />
Anaf ne impune sa platim 0.5% la venitul realizat din vanzarea acestor seturi de berarie insa doar 60%reprezinta cherestea restul de 40% fiind feronerie,lac,etc.<br />
Va rog sa ne precizati modul de calcul al acestui impozit.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Buna ziua, in anul 2023 societatea a avut incasari cash in valoare de 116.600 lei. In anul 2024 de 25.500. Daca anul acesta nu depaseste plafonul de 50.000 lei, mai este obligata sa se doteze cu POS? Va multumim!
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Ref: H.G. 571 din 30 mai 2024 pentru modificarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind codul fiscal, si O.U.G. 78 din 21 iunie 2024.<br />
Intelegem din aceste 2 acte normative ca zona contigua si zona economica exclusiva a Romaniei nu mai fac parte din teritoriul vamal si fiscal al Uniunii Europene<br />
Avand in vedere serviciile realizate si lucrarile de constructii - montaj executate de societatea noastra in relatia cu OMV, in legatura cu Platforme...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Persoana fizica, Popescu, detine un imobil pe care il inchiriaza unei societati AA in care este asociat unic, platitoare de tva si impozit pe profit. AA doreste sa renoveze imobilul, iar valoarea investitiei este peste 20% din valoarea declarata la DITL a imobilului. In contextul ART.<br />
84^1 : Reguli privind stabilirea impozitului pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor care stipuleaza ca: Venitul brut se majoreaza cu valoarea cheltuielilor ce cad, conform...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea noastra a incarcat facturile emise in E-factura, avem dascarcate raspunsurile si sunt OK. O firma ne refuza inregistrarea facturilor, si plata acestora, din motivul ca xml-ul nu cuprinde "Contul IBAN".<br />
Va rog sa ne ajutati: firma respectiva, are dreptul sa refuze inregistarea facturilor din motivul ca nu cuprinde contul IBAN?<br />
Mentionez ca avem contract cu aceasta firma care nu prevede nici un "amendamet" privind e-factura...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<