Tags: 10 alternative cim, alternative la cim, agent de munca temporara, cim pe perioada determinata
Pentru angajatori ,,leasing-ul" de personal devine o modalitate flexibila de satisfacere a necesarului de forta de munca in anumite perioade si de renuntare la salariatii respectivi atunci cand acestia nu mai sunt necesari.
In astfel de conditii, mai este o solutie viabila ca angajatorul sa apeleze la agent de munca temporara ca alternativa la contractele de munca „clasice”, in conditiile in care utilizatorul ii plateste agentului comision?
De multe ori... mai este.
In primul rand pentru ca recrutarea unui salariat, chiar pentru un contract pe perioada determinata, costa – direct sau indirect: anuntul, timpul de preselectie, timpul interviurilor propriu-zise (cu atat mai costisitor cu cat in comisie sunt mai multi directori si sefi de departamente).
In al doilea rand pentru ca procedura de selectie dureaza – uneori 12-20 de zile sau mai mult. Iar procedura de angajare mai consuma 3-5
zile lucratoare.
Timpul nu curge in favoarea angajatorului, care vede ca procedura se prelungeste si e posibil sa nu gaseasca salariat adecvat si sa nu isi rezolve problema temporara aparuta. Dimpotriva, agentul de munca temporara ar putea sa aiba (asa cum de obicei se intampla) la dispozitie un salariat care poate fi angajat in cateva zile. Mai mult, potentialul utilizator (angajatorul) poate apela, mai ales in orasele mari, la mai multi agenti de munca temporara, care sa isi prezinte solutii pe care angajatorul le-ar gasi dupa multe zile sau… deloc.
Si in al treilea rand – si cel mai important – pentru ca un contract de munca pe perioada determinata trebuie sa aiba un motiv bine determinat, in vreme ce pentru munca prin agent de munca temporara singura conditie e executarea unei sarcini cu caracter temporar: prevedere mai larga si care nu tine de niciun motiv.
Sa dezvoltam:
Modificarile Codului muncii flexibilizeaza aceasta modalitate de prestare a muncii, rezolvand un aspect care in practica aducea destul de multe probleme: incetarea contractului, uneori de la o zi la alta, datorita necorespunderii salariatului. Anterior problema se rezolva prin plata unor comisioane suplimentare, dar in prezent art. 91 alin. (2) lit. g) din Codul muncii prevede ca in contractul de punere la dispozitie trebuie sa se prevada „conditiile in care utilizatorul poate refuza un salariat temporar pus la dispozitie de un agent de munca temporara”.
„Poate refuza”... inclusiv pe parcursul derularii contractului...!
Este nevoie de o corelare intre contractul individual de munca al salariatului temporar si contractul de punere la dispozitie, insa aceasta e mai simplu decat incetarea contractului de munca al salariatului temporar potrivit vechilor reglementari, cand nu se prevedeau aceste clauze.
»»NOU in 2021! 10 alternative la CIM pe timp de criza««
Pur si simplu solutia este ca agentul de munca temporara sa incheie cu salariatul un contract de munca pe perioada determinata, pe perioada unei lucrari (=misiuni).
Alternativa indiscutabila la contratul de munca „clasic”!
Atentie! Nu confundati munca prin agent de munca temporara cu detasarea!
Am aratat ca intre agentul de munca temporara - prestator de servicii - si utilizator (de fapt, un client) se incheie in scris un contract de punere la dispozitie a prestatorului de munca, salariat al agentului respectiv; contractul de punere la dispozitie este, in esenta, un contract de prestari de servicii.
Reiese ca atat in cazul muncii prin agent de munca temporara cat si in cazul detasarii salariatul isi indeplineste atributiile in cadrul altui angajator decat cel cu care a incheiat initial contractul individual de munca.
Dar intre prestatorul de munca - salariat temporar al agentului - si utilizator (beneficiarul prestatiei de munca) nu se naste un raport juridic contractual, asa cum se naste intre salariatul detasat si angajatorul beneficiar al detasarii. Cu toate acestea, intre agent si utilizator exista o anumita legatura juridica ex lege: potrivit art. 91 din Codul muncii, salariatii temporari au acces la toate serviciile si facilitatile acordate de utilizator salariatilor sai, inclusiv la echipamente individuale de protectie si de munca.
Aici exista deosebiri fata de detasarea din Codul muncii. Detasarea, reglementata de legiuitor prin articolele 45-47 din Codul muncii tot ca o masura temporara, presupune, in toate cazurile, schimbarea locului de munca si uneori si a felului muncii.
»»NOU in 2021! 10 alternative la CIM pe timp de criza««
Spre deosebire de contractul de agent de munca temporara, unde ramane in vigoare contractul dintre salariat si agentul sau, pe perioada detasarii, contractul de munca incheiat cu prima unitate se suspenda in efectele sale principale, fiind cedat partial si pe o perioada determinata celei de-a doua unitati (la care persoana este detasata). Altfel spus, detasarea se poate considera o transferare partiala si pe durata determinata in sensul pe care notiunea de transfer il avea sub imperiul vechiului Cod al muncii, sau – conform doctrinei mai noi, de dupa intrarea in vigoare a actualului Cod al muncii, o cesiune a contractului individual de munca cu clauza retrocesiunii.
Detasarea reprezinta o conjugare intre mentinerea contractului de munca cu unitatea in care salariatul in cauza este incadrat si cesiunea lui temporara si partiala catre o alta unitate.
Or, aceasta conjugare nu se intalneste in cazul contractului de agent. in cazul detasarii intereseaza, asadar, cine exercita efectiv indrumarea, supravegherea si controlul activitatii, cine directioneaza efectiv activitatea salariatului.
Din conditia calitatii de salariat rezulta consecinta ca dispozitiile specifice care reglementeaza raspunderea patrimoniala a salariatilor (recuperarea pagubelor), inclusiv a celor detasati - respectiv, cele cuprinse in art. 169 alin. (2), art. 254, 255 si 257 - nu sunt incidente in cazul prestarii muncii prin agent de munca temporara, in ipoteza in care salariatul agentului de munca temporara produce o paguba materiala utilizatorului cu prilejul efectuarii muncii sale. De principiu, daca in contractul comercial incheiat intre agent si utilizator nu exista stipulatii exprese in sens contrar, cel pagubit (utilizatorul) - in afara situatiei cand fapta ilicita si culpabila ar constitui infractiune - nu are deschisa optiunea de a actiona fie in temeiul raspunderii civile contractuale, fie al celei delictuale; pentru daunele ce i-au fost produse. Utilizatorul nu poate solicita despagubiri direct salariatului si nici de la agentul de munca temporara; utilizatorul poate formula doar o actiune in despagubiri (la instanta), impotriva agentului de munca temporara, agent care, ulterior, poate recupera paguba de la salariatul sau, conform art. 254 din Codul muncii.
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Scoatere din evidenta piese defecte
Intrebare:
Un service auto face storno unui client persoana fizica pentru o piesa, deoarece aceasta nu functiona corespunzator. Service-ul trimite piesa respectiva la furnizor pentru garantie. Furnizorul refuza garantia, motivand ca ar fi trebuit sa schimbe un intreg ansamblu de piese pentru ca piesa aceea sa functioneze corect, practic vina pentru nefunctionare este pusa in seama service-ului. Societatea doreste scoaterea din gestiune a piesei respective intrucat aceasta este defecta. Care...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Neconcordante dintre decontul precompletat si decontul cod 300
Intrebare:
Am o problema legata de e-TVA precompletat.De cand s a introdus e -TVA Anaf imi trimite notificare PE DIFERENTE, am mereu diferenta mare intre ce declar eu si ce colecteaza ei de pe la toate declaratile depuse. Societatea noastra tot ce vinde indiferent ca este persoana juridica sau fizica face factura cu bon fiscal (95%), restul facem factura cu plata prin ordin de plata.Din ce am observat cei de la Anaf imi dubleaza valoarea ce este facturata catre persoanele fizice.(factura cu bon...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Transfer de active. Separare activitati: fabricare produse de panificatie
Intrebare:
SIC cu cod Caen 0111 este pe pierdere de doi ani, insa mai avem si activitati din fabricarea produselor de panificatie, activitate care ar genera profit tinand cont strict de cheltuielile si veniturile acest sector. Agricultura genereaza pierderi de doi ani din cauza preturilor scazute la cereale si preturi mari la inputuri.
Acelasi asociat unic poate sa isi faca o noua firma doar cu activitatea de fabricare a produselor de panificatie, si cea veche cu CAEN 0111 sa...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<DU optiune plata CASS sub plafonul a 6 salarii minime brute pe tara in 2024
Intrebare:
Persoana fizica care incaseaza venituri din dividende si venituri din chirii, nu este asigurat deoarece prin declaratia unica declara veniturile anului precedent, care este modalitatea de a fi asigurat sa estimeze in declaratia unica? Daca depun declaratia unica in ianuarie 2025, declar veniturile realizate pe anul 2024 si trebuie si estimat si platit cass venit pe anul 2025?
Daca estimez in decemrie 2024 pe anul 2025 numai pana luna mai 2025 va fi asigurat?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Clienti incerti cu termen de prescriptie a creantei expirat
Intrebare:
Societate platitoare de tva si impozit pe profit are urmatoarele spete.
1. Creanta neincasata din anul 2011, inregistrarea in clienti incerti, intrarea in faliment a clientului (anterior anului 2019), inscrierea la masa credala a creditorului, dar nu s-a constituit provizion. In anul 2023 s-a dispus inchiderea procedurii de faliment si radierea clientului respectiv, prin sentinta definitiva. Am intrat in posesia hotararii in anul 2024.
2. Creanta...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Evidentierea timbru verde pe factura
Intrebare:
1. Avem produse pe care le comercializam cu inscrisul pe ambalaj EEE.
Pentru aceste produse trebui sa aplicam taxa de timbru verde.
Intrebari:
- timbru verde trebui evidentiat pe factura sau putem trece pe factura "Pentru acest produs s a colectat timbru verde " si facem o nota contabila in spatele facturii?
- pentru timbru verde colectam tva?
- cum facem in cazul produselor scutite de tva, ce...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<