keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
keyboard_double_arrow_left

Obligatii si documente necesare privind delegarea in strainatate a angajatilor

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 15 Apr. 2021 Exclusiv
Tags: obligatii declarative, delegare in strainatate, documente necesare

O societate din Romania angajeaza cu contract individual de munca atat cetateni romani cat si cetateni croati pe o perioada determinata de trei luni si ii deleaga sa lucreze in strainatate in tara membra UE.

Va rog sa precizati ce demersuri ar trebui facute si ce documente trebuie obtinute de catre societatea angajatoare pentru a desfasura acest tip de activitate. De asemenea, ce documente ar trebui sa prezinte la angajare cetatenii croati? Va multumim!
 

Raspunsul consultantului fiscal Dani Cucu: 
 

Cu privire la institutia care reglementeaza deplasarea salariatilor care in mod normal lucreaza in Romania, dar care sunt trimisi sa lucreze pentru o perioada de timp limitata pe teritoriul unui stat UE, legislatia din Romania defineste detasarea prin raportare la obligatiile care decurg din transpunerea Directivei 96/71/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 16 decembrie 1996 privind detasarea lucratorilor in cadrul prestarii de servicii. In acest sens, Legea 16/2017 a transpus prevederile Directivei si instituie un cadru comun de dispozitii, masuri si mecanisme de control, aplicabile detasarii salariatilor in cadrul prestarii de servicii transnationale.
 
Totodata trebuie analizat daca salariatii angajati sunt detasati/delegati in baza unui contract de prestari de servicii prin care societatea stabilita pe teritoriul Romaniei se angajeaza sa presteze servicii conform cu obiectul sau de activitate sau salariatii sunt pusi la dispozitie de catre societate in baza unui contract de punere la dispozitie, pentru a lucra temporar sub supravegherea si conducerea unei societati utilizatoare. In aceasta din urma situatie, societatea urmeaza sa indeplineasca formalitatile de functionare ca agent de munca temporara.
Salariatul temporar are incheiat un contract de munca temporara cu agentul de munca temporara, in vederea punerii sale la dispozitia societatii utilizatoare in baza unui contract de punere la dispozitie, pentru a lucra temporar sub supravegherea si conducerea acestuia din urma.
 
Detasarea salariatilor romani in cadrul prestarii de servicii transnationale reprezinta o reglementarea specific a situatiei in care o intreprindere stabilita intr-un stat membru sau pe teritoriul CE, in cadrul prestarii de servicii transnationale, detaseaza pe teritoriul altui stat membru salariati cu care are stabilite raporturi de munca, in situatiile reglementate de art. 5 din Legea 16/2017, aplicandu-se in urmatoarele situatii reglementate de Legea 16/2017:
a) detasarea unui salariat de pe teritoriul Romaniei, in numele intreprinderii si sub coordonarea acesteia, in cadrul unui contract incheiat intre intreprinderea care face detasarea si beneficiarul prestarii de servicii care isi desfasoara activitatea pe teritoriul unui stat membru, altul decat Romania, sau pe teritoriul CE, daca exista un raport de munca, pe perioada detasarii, intre salariat si intreprinderea care face detasarea;
b) detasarea unui salariat de pe teritoriul Romaniei la o unitate sau la o intreprindere care apartine grupului de intreprinderi, situata pe teritoriul unui stat membru, altul decat Romania, sau pe teritoriul CE, daca exista un raport de munca, pe perioada detasarii, intre salariat si intreprinderea care face detasarea;
c) punerea la dispozitie a unui salariat, de catre un agent de munca temporara, la o intreprindere utilizatoare stabilita sau care isi desfasoara activitatea pe teritoriul unui stat membru, altul decat Romania, ori pe teritoriul CE, daca exista un raport de munca, pe perioada detasarii, intre salariat si agentul de munca temporara.
 
Potrivit art. 2 alin. (2) lit. a) din Legea 16/2017, prevederile acesteia se vor aplica in masura in care intreprinderile stabilite pe teritoriul Romaniei care, in cadrul prestarii de servicii transnationale, detaseaza, pe teritoriul unui stat membru al UE, al SEE sau pe teritoriul CE, salariati cu care au stabilite raporturi de munca.
 
Detasarea salariatilor se efectueaza de pe teritoriul Romaniei, in numele intreprinderii si sub coordonarea acesteia, in cadrul unui contract incheiat intre intreprinderea care face detasarea si beneficiarul prestarii de servicii care isi desfasoara activitatea pe teritoriul unui stat membru altul decat Romania, sau pe teritoriul CE, daca exista un raport de munca, pe perioada detasarii, intre salariat si intreprinderea care face detasarea.
 
Asadar, intre cele doua parti trebuie sa existe incheiat un contract de prestari de servicii prin care intreprinderea stabilita pe teritoriul Romaniei se angajazeaza sa presteze servicii conform cu obiectul sau de activitate si beneficiarul prestarii de servicii din statul membru al UE, al SEE sau de pe teritoriul CE. Beneficiarul prestarii de servicii poate fi la randul lui un angajator, insa pe intreaga perioada a detasarii, salariatii detasati isi vor pastra raportul de munca direct cu angajatorul roman care i-a detasat.
Salariatii detasati de pe teritoriul Romaniei sunt salariatii unui angajator stabilit pe teritoriul Romaniei, care in mod normal lucreaza in Romania, dar care sunt trimisi sa lucreze pentru o perioada de timp limitata pe teritoriul unui stat membru, altul decat Romania, sau pe teritoriul CE, atunci cand angajatorul ia una dintre masurile prevazute la art. 5 alin. (2) din Legea 16/2017 si enumerate mai sus.
 
Asadar salariatii vor fi considerati detasati de pe teritoriul Romaniei in cadrul prestarii de servicii transnationale in masura in care salariatii angajatorului stabiliti pe teritoriul Romaniei, care in mod normal lucreaza in Romania, sunt trimisi sa lucreze pentru o perioada de timp limitata pe teritoriul unui stat membru al UE, al SEE sau pe teritoriul CE, atunci cand angajatorul ia una dintre masurile mentionate mai sus.
 
Prin urmare, doar in cazul in care situatiile de mai sus nu sunt aplicabile, salariatii nu se afla in detasare transnationala si se vor aplica prevederile art. 43 din Codul muncii, acestia fiind considerati delegati in sensul prevederilor Codului muncii. Delegarea este un termen introdus de art. 43 din Codul muncii si reprezinta exercitarea temporara, din dispozitia angajatorului, de catre salariati, a unor lucrari sau sarcini corespunzatoare atributiilor de serviciu in afara locului lor de munca.
 
Salariatii detasati de pe teritoriul Romaniei in cadrul prestarii de servicii transnationale beneficiaza, indiferent de legea aplicabila raportului de munca, de conditiile de munca stabilite prin acte cu putere de lege, acte administrative, prin conventii colective sau sentinte arbitrale de generala aplicare, valabile in statul membru, altul decat Romania, sau in Confederatia Elvetiana, pe teritoriul caruia/careia sunt prestate serviciile, cu privire la:
a) durata maxima a timpului de munca si durata minima a repausului periodic;
b) durata minima a concediilor anuale platite;
c) remuneratia aplicabila pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, altul decat Romania, sau pe teritoriul Confederatiei Elvetiene, inclusiv plata orelor suplimentare, cu exceptia contributiilor prevazute de Legea nr. 1/2020;
d) conditiile pentru punerea la dispozitie a salariatilor, in special de catre agentii de munca temporara;
e) sanatatea, securitatea si igiena in munca;
f) masurile de protectie aplicabile conditiilor de munca pentru femeile insarcinate sau pentru cele care au nascut recent, precum si pentru copii si tineri;
g) egalitatea de tratament dintre barbati si femei, precum si alte dispozitii in materie de nediscriminare.
h) conditiile privind cazarea salariatilor atunci cand sunt oferite de angajator salariatilor trimisi sa exercite temporar lucrari sau sarcini corespunzatoare atributiilor de serviciu la un alt loc de munca decat locul lor de munca obisnuit;
i) indemnizatiile sau rambursarea cheltuielilor de transport, cazare si masa pentru salariatii obligati din ratiuni profesionale sa calatoreasca catre si de la locul lor de munca obisnuit in statul membru pe teritoriul caruia sunt detasati sau in cazul in care acestia sunt trimisi temporar de angajatorul lor de la locul lor de munca obisnuit la un alt loc de munca, in conformitate cu legislatia sau contractul colectiv de munca cu aplicabilitate generala din statul gazda.
 
De asemenea in temeiul art. 11 3 din Legea 16/2017, societatea care detaseaza transnational de pe teritoriul Romaniei intr-un stat UE are obligatia de a informa, in scris, salariatul detasat de pe teritoriul Romaniei, anterior detasarii, cu privire la:
a) elementele constitutive ale remuneratiei la care are dreptul lucratorul, in conformitate cu legislatia aplicabila in statul membru gazda, si nivelul acestora;
b) cuantumul total al remuneratiei acordate salariatului pe perioada detasarii, cu evidentierea distincta a indemnizatiei specifice detasarii, atunci cand aceasta este acordata;
 
Precizam ca remuneratia aplicabila pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, altul decat Romania sau pe teritoriul Confederatiei Elvetiene este definita potrivit prevederilor Legii 16/2017 drept suma de bani stabilita de dreptul intern si/sau practicile nationale ale statului membru pe teritoriul caruia este detasat lucratorul, reprezentand toate elementele constitutive ale remuneratiei care sunt obligatorii conform dreptului intern, actelor cu putere de lege si actelor administrative sau conventiilor colective sau sentintelor arbitrale, care au fost declarate cu aplicabilitate generala sau care se aplica in conformitate cu art. 3 alin. (8) din Directiva 96/71/CE in statul membru respectiv.
c) cheltuielile efectiv generate de detasare, precum transportul, cazarea si masa, precum si modalitatea de acordare sau de rambursare a acestora, respectiv modalitatea de asigurare a transportului, cazarii sau mesei, dupa caz;
d) linkul catre site-ul oficial national unic creat de statul membru gazda in conformitate cu art. 5 alin. (2) din Directiva 2014/67/UE a Parlamentului European si a Consiliului din 15 mai 2014 privind asigurarea respectarii aplicarii Directivei 96/71/CE privind detasarea lucratorilor in cadrul prestarii de servicii si de modificare a Regulamentului (UE) nr. 1.024/2012.
 
Informarea salariatului cuprinde si informatiile prevazute la art. 18 alin. (1) din Codul muncii cu privire la:
- elementele constitutive ale remuneratiei la care are dreptul salariatul, in conformitate cu legislatia aplicabila in statul membru gazda, si nivelul acestora;
- cuantumul total al remuneratiei acordate salariatului pe perioada detasarii, cu evidentierea distincta a indemnizatiei specifice detasarii, atunci cand aceasta este acordata;
- cheltuielile efectiv generate de detasare, precum transportul, cazarea si masa, precum si modalitatea de acordare sau de rambursare a acestora, respectiv modalitatea de asigurare a transportului, cazarii sau mesei, dupa caz.
 
Cu privire la contributiile sociale obligatorii, conform art. 11 alin. (1) din Regulamentul nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala, lucratorii care se deplaseaza pe teritoriul UE trebuie sa faca obiectul unei singure legislatii in materie de securitate sociala. Regula generala este stabilita de art. 11 alin. (3) lit. a) din Regulament si prevede ca persoana care desfasoara o activitate salariata intr-un stat membru se supune legislatiei din statul membru respectiv.
 
De la regula generala privind aplicarea legislatiei de securitate sociala a statului in care este desfasurata activitatea, Regulamentul stabileste exceptii pentru cazurile in care intervine detasarea, caz in care persoana poate ramane supusa legislatiei de securitate din statul sau de origine, potrivit art. 12 din Regulamentul mentionat.
 
Astfel, potrivit art. 12 alin. (1) din Regulamentul nr. 883/2004, persoana care desfasoara o activitate salariata intr-un stat membru, pentru un angajator care isi desfasoara in mod obisnuit activitatile in acest stat membru, si care este detasata de angajatorul respectiv in alt stat membru pentru a lucra pentru angajator continua sa fie supusa legislatiei primului stat membru, cu conditia ca durata previzibila a activitatii sa nu depaseasca 24 de luni si ca persoana sa nu fi fost trimisa pentru a inlocui o alta persoana detasata .
 
Din aplicarea prevederilor enuntate rezulta necesitatea procurarii documentului portabil A1 pentru salariatii romani care vor lucra in strainatate intr-un stat UE, aceasta rezulta din scopul acestui formular de a certifica legislatia de securitate sociala aplicabila titularului formularului. Documentul portabil A1 este util asadar pentru dovedirea platii contributiilor in statul de trimitere, respectiv in Romania, in situatiile de detasare internationala si dovedeste exclusiv mentinerea titularului acestuia la sistemul de securitate sociala (asigurare pentru pensie, accidente de munca si boli profesionale, asigurari sociale de sanatate, prestatii familiale) din statul de trimitere, respectiv statul de care apartine institutia care a emis respectivul document (CNPP), salariatul nemaidatorand contributii si in statul in care este desfasurata activitatea.
 
In Romania, documentul A1 se elibereaza de catre Casa Nationala de Pensii Publice, prin structurile sale teritoriale, in urma unei cereri completate de catre angajator. Acest document dovedeste doar faptul ca salariatii romani in cauza sunt afiliati la sistemul de asigurari sociale din Romania.
 
Precizam ca lipsa acestuia nu este de natura a impiedica desfasurarea de activitati profesionale pe teritoriul altui stat membru, insa in baza aplicarii legislatiei locului de desfasurare a activitatii, va putea fi solicitata plata contributiilor si in acest stat, in conditiile in care persoana intra sub incidenta legislatiei interne de securitate sociala din acel stat.
 
In raport cu impozitului pe venit/salarii datorat, pentru veniturile din salarii obtinute de salariatii detasati pentru activitatea desfasurata intr-un stat cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri si care sunt platite de catre sau in numele unui angajator care este rezident in Romania sau are sediul permanent in Romania, acestea sunt impozabile in Romania daca persoana fizica este prezenta in acel stat pentru o perioada care nu depaseste perioada prevazuta in conventia de evitare a dublei impuneri incheiata de Romania cu statul in care se desfasoara activitatea si veniturile din salarii nu sunt suportate de un sediu permanent al angajatorului care este rezident in Romania.
Pentru aplicarea prevederilor conventiei pentru evitarea dublei impuneri este necesara prezentarea in strainatate a certificatului de rezidenta fiscala in Romania urmand sa fie solicitat certificatul de atestare a impozitului pe salarii platit in Romania, eliberat de autoritatea competenta romana.
 
Cu privire la necesitatea inregistrarii unui sediu permanent pe teritoriul statului UE, in situatia in care natura activitatii presupune desfasurarea de activitati economice pe teritoriul acestei tari, este necesara raportarea acesteia la definitia sediului permanent cuprinsa in legislatia interna. Asadar este important a se realiza o analiza in raport cu legislatia interna a statului UE a obligatiei de inregistrare a sediului permanent reprezentat de activitatea desfasurata in acest stat de catre societatea romana.
In vederea limitarii aplicarii legii interne a statului de desfasurare a activitatii urmeaza ca societatea romana sa solicite organului fiscal in evidentele caruia se afla, obtinerea certificatului de rezidenta fiscala in Romania. In acest sens urmeaza a fi avut in vedere Ordinul 583/2016 pentru aprobarea formularisticii prevazute de art. 230 si 232 din Codul fiscal.
 
Prin obtinerea certificatului se va permite utilizarea definitiilor privind sediul permanent dar si a celorlalte dispozitii privind regimul de impozitare al veniturilor realizate din activitatea desfasurata in strainatate cuprinse in Conventia pentru evitarea dublei impuneri dintre Romania si statul respectiv.
In cazul in care autoritatile fiscale din statul UE vor considera ca activitatile desfasurate determina existenta unui sediu permanent, societatea romana se va inregistra fiscal in acel stat, va datora impozit corespunzator venitului realizat in acest stat si va datora impozit in Romania beneficiind insa de evitarea dublei impuneri in conformitate cu art. 39 din Codul fiscal prin recunoasterea impozitului platit in strainatate pe baza documentelor care atesta acest fapt. In cazul in care societatea este platitoare de impozit pe venitul microintreprinderilor, va beneficia de reducerea bazei impozabile cu veniturile obtinute dintr-un stat strain cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri, daca acestea au fost impozitate in statul strain, conform art. 53 alin. (1) lit. m) din Codul fiscal.
 
In situatia existentei sediului permanent, societatea romana va avea suplimentar obligatia declararii acestuia in termen de 30 de zile de la infiintare conform art. 85 alin. (2) si (4) din Codul de procedura fiscala, prin intermediul formularului 061 Declaratie privind sediile secundare .
 
In ceea ce priveste angajarea cetatenilor croati, precizam ca toti cetatenii UE pot lucra pe teritoriul Romaniei in mod dependent in aceleasi conditii ca si cetatenii romani pe baza unui contract individual de munca. Persoanele care au cetatenia unui stat membru al UE au dreptul la libera circulatie si dreptul la prestatii de securitate sociala, in conformitate cu regulamentele comunitare.
 
Pentru obtinerea certificatului de inregistrare acestia trebuie sa prezinte la formatiunile teritoriale din judetul in care locuiesc, o serie de documente, in functie de scopul sederii in Romania. Potrivit art. 13 din OUG 102/2005, in vederea luarii in evidenta si eliberarii certificatului de inregistrare, cetatenii UE care au statutul de lucrator vor depune la sediul formatiunii teritoriale competente a Inspectoratului General pentru Imigrari, in termen de 3 luni de la data intrarii pe teritoriul Romaniei, o cerere insotita de documentul national de identitate sau pasaportul, valabile, precum si de contractul de munca sau o adeverinta eliberata de angajator, vizate in conditiile legii. Certificatul de inregistrare se emite in aceeasi zi si este valabil pentru o perioada de pana la 5 ani dar nu mai mica de un an. Asadar, pentru obtinerea certificatului de inregistrare ca urmare a angajarii in munca, sunt solicitate a fi prezentate urmatoarele documente asa cum rezulta de pe site-ul Inspectoratului General pentru Imigrari:
- cererea tip pentru eliberarea certificatului de inregistrare,
- carte de identitate/document national de identitate/pasaport (original si copie),
- contract de munca (original si copie) sau adeverinta eliberata de angajator (original),
- print screen din registrul general de evidenta a salariatilor, la sectiunea unde se regasesc datele referitoare la contractul de munca, stampilat si semnat de catre angajator pentru confirmarea veridicitatii documentului prezentat.
 
Persoanele care au cetatenia unui stat membru al UE, cum este cazul persoanelor fizice nerezidente in Romania cu cetatenia spaniola, au dreptul la libera circulatie si dreptul la prestatii de securitate sociala, in conformitate cu regulamentele comunitare.
 
In aceste conditii, cetatenilor straini proveniti din statele UE li se aplica acelasi regim ca si cetatenilor romani in ceea ce priveste ocuparea pietei fortei de munca, si vor primi acelasi tratament din punctul de vedere al incadrarii in munca in Romania.




Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.
Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz" 
Rentrop ∧ Straton

Club Contabilitate

La fiecare 10 minute, o întrebare își găsește răspunsul AICI.


Ultimele stiri

Cele mai citite stiri

din categoria "Studii de caz"
[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie, contabili
Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
Modificari importante privind TVA!
Descarca GRATUIT
Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016