Tags: telemunca in 2022, prevederi telemunca
Incepand cu primavara anului 2020, odata cu aparitia amenintarii coronavirus, telemunca face parte din normalitate. Astfel, ceea ce pana in anii trecuti era doar un caz special al contractului de munca a devenit, iata, o forma obisnuita de desfasurare a relatiilor dintre angajator si salariati, cu reglementari noi, obligatii, facilitati, dar si amenzi!
Sunt nu mai putin de 15 situatii legate de telemunca in care puteti fi amendat!
Si amenzile nu sunt deloc mici.
Stiati, de exemplu, ca simplul fapt ca ati omis sa precizati in CIM ca salariatul lucreaza in regim de telemunca se sanctioneaza cu amenda de 10.000 de lei? In cazul unui control ITM, daca se constata ca salariatul respeciv este absent, dar in evidenta realizata conform art. 119 din Codul muncii el figureaza “prezent”, nu puteti invoca faptul ca el e in telemunca.
Iata care sunt noutatile in materie de telemunca:
1) Prin O.U.G. nr. 36/2021 s-a eliminat conditia anterioara ca activitatea sa se desafasoare in regim de telemunca ”cel putin o zi pe luna”. In prezent legea nu mai precizeaza cate zile pe luna munca trebuie sa se desfasoare la distanta, ceea ce poate crea anumite dificultati practice.
Esential este ca acest mod de prestare a activitatii sa nu aiba caracter accidental, intamplator, ci salariatul sa presteze in mod constant cel putin o parte din activitate de la distanta.
Nu este insa impusa conditia ca intreaga activitate sa fie desfasurata in acest sistem, si nici ca majoritatea zilelor lucratoare munca sa fie prestata la distanta.
2) Prin Legea nr. 208/2021 partile pot opta sa utilizeze la incheierea, modificarea, suspendarea sau, dupa caz, la incetarea contractului individual de munca semnatura electronica avansata sau semnatura electronica calificata.
Insa angajatorul nu poate obliga persoana selectata in vederea angajarii ori, dupa caz, salariatul sa utilizeze semnatura electronica avansata sau semnatura electronica calificata, la incheierea, modificarea, suspendarea sau, dupa caz, la incetarea contractului individual de munca.
3) Prin O.G. nr. 19/2021 s-a reglementat ca persoanele care se vaccineaza impotriva COVID-19 cu schema completa de vaccinare beneficiaza de o alocatie de hrana, in valoare totala de 100 lei, sub forma tichetelor de masa pe suport hartie, care au caracteristicile fizice si valorice prevazute de cap. II - Tichete de masa din Legea nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, cu modificarile si completarile ulterioare.
Tichetele de masa vor putea fi emise fara datele personale ale beneficiarilor, acestea urmand sa fie completate la momentul distribuirii acestora.
4) Prin Legea nr. 296/2020 s-a introdus posibilitatea ca angajatorul sa sustina cheltuielile cu utilitatile la locul in care telesalariatii isi desfasoara activitatea (electricitate, incalzire, apa si abonamentul de date, achizitie mobilier si echipamente de birou) in limita unui plafon lunar de 400 lei.
Aceasta suma de 400 lei nu se taxeaza cu impozit pe venit si contributii sociale, iar pentru angajator reprezinta cheltuiala deductibila daca:
a) Este acordata unui telesalariat
b) Este acordata proportional cu numarul de zile lucrate in regim de telemunca
c) Este prevazuta in regulamentul intern sau in contractul de munca
Cum trebuie redactata clauza din regulamentul intern/CIM prin care se prevede ca angajatorul va sustine aceste cheltuieli? Aflati din ghidul Telemunca sau munca si de acasa.
5) OUG nr. 192/2020 a adus modificari semnificative cu privire la telemunca in perioada crizei Covid 19. Astfel, art. 17 prevede ca, pe durata starii de alerta, angajatorii dispun munca la domiciliu sau in regim de telemunca, acolo unde specificul activitatii permite.
Din exprimarea legiuitorului se poate intelege ca angajatorul are posibilitatea acum de a dispune prin decizie unilaterala prestarea activitatii in regim de telemunca sau munca la domiciliu. Ce se intampla daca salariatul nu are posibilitatea prestarii activitatii in telemunca, din motive personale? Aflati din ghidul Telemunca sau munca si de acasa.
Aspecte practice de care va loviti ncand salariatii dvs. sunt in telemunca
1 Poate refuza salariatul sa lucreze in regim de telemunca?
Da, poate. Iar refuzul sau nu poate constitui motiv de modificare unilaterala a contractului individual de munca si nu poate constitui motiv de sanctionare disciplinara. Detalii in ghid.
2 Telesalariatul poate presta ore suplimentare?
Da, dar doar la solicitarea angajatorului si cu acordul in scris al telesalariatului. Atentie, salariatii cu fractiune de norma pot fi telesalariati, dar ei nu pot presta ore suplimentare! Detalii in ghid.
3 Cum verifica angajatorul activitatea telesalariatului?
Contractul individual ar trebui sa cuprinda date concrete cu privire la posibilitatea de verificare. Raportul ramane de munca, deci salariatul este in continuare un subordonat, iar dreptul la control, desi diminuat, poate fi in continuare exercitat de angajator. Detalii in ghid.
4 Telesalariatul nu poate lucra in parc!
E-adevarat, munca nu este prestata la sediul angajatorului, nici la vreunul dintre punctele de lucru ale acestuia, si nici macar intr-un loc indicat de catre angajator, ci este prestata intr-un spatiu liber ales de catre salariat, care poate fi sau nu propriul domiciliu.
O.U.G. nr. 36/2021 a eliminat conditia de a se preciza locul desfasurarii activitatii de telemunca, deci in prezent telesalariatul poate alege orice loc in vederea desfasurarii muncii, dupa cum il poate si modifica oricand, fara notificarea angajatorului.
5 Cum se evidentiaza orele de munca prestate de telesalariat?
Evidentierea numarului de ore lucrate, ca si momentul de incepere/de sfarsit a activitatii, in conditiile art. 119 din Codul muncii, pot fi realizate, de exemplu, prin monitorizarea momentului de logare. Detalii in ghid.
6 Telesalariatul are aceleasi drepturi ca si salariatii obisnuiti
Telesalariatul beneficiaza de toate drepturile recunoscute prin lege, prin regulamentele interne si contractele colective de munca aplicabile salariatilor care au locul de munca la sediul angajatorului.
El se bucura de o autonomie functionala superioara salariatilor obisnuiti, relatia cu angajatorul fiind predominant virtuala, dar, fara niciun dubiu, trebuie sa se supuna ordinelor de serviciu primite. Detalii in ghid.
7 Cum sunt prevenite scurgerile de informatii?
Dat fiind ca telesalariatul poate lucra de oriunde, riscul de scurgere a informatiilor confidentiale este mare (de exemplu prin utilizarea de canale de comunicatii neprotejate). Ca urmare, contractul individual de munca va trebui sa cuprinda si aspecte specifice privind obligatiile salariatului de protectie a informatiilor confidentiale. Prin O.U.G. nr. 36/2021, in incercarea de protejare a informatiilor gestionate de catre salariat atunci cand lucreaza in spatii neorganizate de catre angajator, a fost introdusa urmatoarea obligatie a telesalariatului: sa respecte si sa asigure confidentialitatea informatiilor si documentelor utilizate in timpul desfasurarii activitatii de telemunca. Detalii in ghid.
“Am parcurs ghidul fara sa fac vreo pauza. Expertul Gabriela Dita explica extraordinar de clar totul, intr-un ritm alert, identifica perfect problemele si sensibilitatile din lege, ofera solutii care provin in mod cert dintr-o experienta impresionanta. Sunt foarte multumita de lucrare.„
Simona P.
Manager HR, Arad
Ce obligatii concrete aveti ca angajator?
Si care sunt sanctiunile in caz de abatere?
a) sunteti obligat sa prevedeti in mod expres in contractul individual de munca sau in actul aditional la acesta faptul ca se presteaza o activitate in regim de telemunca (amenda 10.000 de lei pentru fiecare persoana);
b) sunteti obligat sa aveti acordul salariatului pentru telemunca (amenda 5.000 de lei);
a) suneti obligat sa aveti acordul telesalariatului cu norma intreaga in cazul in care acesta presteaza ore suplimentare la solicitarea dvs. (amenda 5.000 de lei);
d) sunteti obligat sa introduceti in contractul de munca al salariatului toate cele 10 clauze prevazute la art. 5 alin. 2) (amenda 5.000 de lei);
a) sunteti obligat sa asigurati mijloacele aferente tehnologiei informatiei si comunicatiilor si/sau echipamentele de munca sigure necesare prestarii muncii, partile putand conveni ptrintr-un acord scris inclusiv sa fie utilizate cele proprii ale telesalariatului, cu specificarea conditiilor de utilizare (amenda 2.000 de lei);
f) sunteti obligat sa instalati, sa verificati si sa intretineti echipamentul de munca necesar (amenda 2.000 de lei);
g) sunteti obligat sa asigurati conditii pentru ca telesalariatul sa primeasca o instruire suficienta si adecvata in domeniul securitatii si sanatatii in munca, in special sub forma de informatii si instructiuni de lucru privind utilizarea echipamentelor cu ecran de vizualizare: la angajare, la introducerea unui nou echipament de munca, la introducerea oricarei noi proceduri de lucru (amenda 2.000 de lei);
In lucrarea
Telemunca sau munca si de acasa sunt analizate si comentate toate aceste obligatii si sunt prezentate recomandari eficiente pentru evitarea sanctiunilor!
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare:
SRL platitor de impozit pe veniturile microintreprinderilor doreste sa sponsorizeze un ONG prin depunerea unei cereri de redirectionare impozit. Va rog sa imi spuneti daca pana la sfarsitul anului 2024 se mai pot depune aceste cereri pentru redirectionarea impozit pe venitul microintreprinderilor aferent anului 2023? In anul 2024 microintreprinderile mai pot sponsoriza ONG-urile ?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
In urma cu cateva luni societatea noastra a achizitionat un echipament de la un furnizor din Olanda pentru a-l vinde clientului X. In luna septembrie, clientul X a avut nevoie sa achizitioneze inca un echipament, insa a luat legatura direct cu furnizorul nostru din Olanda, care a fost de acord sa ii vanda direct echipamentul, fara a mai face tranzactia prin intermediul societatii noastre, asa cum fusese intelegerea initiala (intelegere verbala, nu scrisa).
Astfel,...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
Societatea X inregistrata in scop de tva in Romania, inregistrata in VIES, cod caen 4941 primeste de la societatea Y (VAT-GB 296262669) din Marea Britanie o comanda de transport (incarcare Spania-descarcare Franta).
Cum emite societatea X factura din punct de vedere al TVA-ului? Rog tratament fiscal.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
O societate a achizitionat doua apartamente cu scopul inchirierii. Lunar se factureaza catre doua persoane fizice chiria fara tva. In valoarea chiriei nu sunt incluse si cheltuielile cu utilitatile, acestea sunt suportate separat de chirias. Facturile pentru utilitati sunt primite de societate si platite, ulterior recuperand banii de la chirias.
Care este procedura fiscala corecta in ceea ce privesc utilitatile, societatea ar trebui sa refactureze valoarea acestora...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
In data de 09.09.2024 am depus catre Autoritatea Vamala Romana anexa 23 privind utilizarea produselor energetice si energiei electrice in exceptare de la regimul de accizare, cu intarziere. Mi s-a spus ca trebuie sa platesc acciza retroactiv pentru perioada in care nu am avut aceasta declaratie depusa, urmand ca dupa aceasta data sa declar in D100 valoarea accizelor cu zero.
Trebuie sa emit o autofactura pentru suma pe care trebuie sa o platesc? Am cantitatea de energie...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<