Tags: telemunca in 2022, prevederi telemunca
Incepand cu primavara anului 2020, odata cu aparitia amenintarii coronavirus, telemunca face parte din normalitate. Astfel, ceea ce pana in anii trecuti era doar un caz special al contractului de munca a devenit, iata, o forma obisnuita de desfasurare a relatiilor dintre angajator si salariati, cu reglementari noi, obligatii, facilitati, dar si amenzi!
Sunt nu mai putin de 15 situatii legate de telemunca in care puteti fi amendat!
Si amenzile nu sunt deloc mici.
Stiati, de exemplu, ca simplul fapt ca ati omis sa precizati in CIM ca salariatul lucreaza in regim de telemunca se sanctioneaza cu amenda de 10.000 de lei? In cazul unui control ITM, daca se constata ca salariatul respeciv este absent, dar in evidenta realizata conform art. 119 din Codul muncii el figureaza “prezent”, nu puteti invoca faptul ca el e in telemunca.
Iata care sunt noutatile in materie de telemunca:
1) Prin O.U.G. nr. 36/2021 s-a eliminat conditia anterioara ca activitatea sa se desafasoare in regim de telemunca ”cel putin o zi pe luna”. In prezent legea nu mai precizeaza cate zile pe luna munca trebuie sa se desfasoare la distanta, ceea ce poate crea anumite dificultati practice.
Esential este ca acest mod de prestare a activitatii sa nu aiba caracter accidental, intamplator, ci salariatul sa presteze in mod constant cel putin o parte din activitate de la distanta.
Nu este insa impusa conditia ca intreaga activitate sa fie desfasurata in acest sistem, si nici ca majoritatea zilelor lucratoare munca sa fie prestata la distanta.
2) Prin Legea nr. 208/2021 partile pot opta sa utilizeze la incheierea, modificarea, suspendarea sau, dupa caz, la incetarea contractului individual de munca semnatura electronica avansata sau semnatura electronica calificata.
Insa angajatorul nu poate obliga persoana selectata in vederea angajarii ori, dupa caz, salariatul sa utilizeze semnatura electronica avansata sau semnatura electronica calificata, la incheierea, modificarea, suspendarea sau, dupa caz, la incetarea contractului individual de munca.
3) Prin O.G. nr. 19/2021 s-a reglementat ca persoanele care se vaccineaza impotriva COVID-19 cu schema completa de vaccinare beneficiaza de o alocatie de hrana, in valoare totala de 100 lei, sub forma tichetelor de masa pe suport hartie, care au caracteristicile fizice si valorice prevazute de cap. II - Tichete de masa din Legea nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, cu modificarile si completarile ulterioare.
Tichetele de masa vor putea fi emise fara datele personale ale beneficiarilor, acestea urmand sa fie completate la momentul distribuirii acestora.
4) Prin Legea nr. 296/2020 s-a introdus posibilitatea ca angajatorul sa sustina cheltuielile cu utilitatile la locul in care telesalariatii isi desfasoara activitatea (electricitate, incalzire, apa si abonamentul de date, achizitie mobilier si echipamente de birou) in limita unui plafon lunar de 400 lei.
Aceasta suma de 400 lei nu se taxeaza cu impozit pe venit si contributii sociale, iar pentru angajator reprezinta cheltuiala deductibila daca:
a) Este acordata unui telesalariat
b) Este acordata proportional cu numarul de zile lucrate in regim de telemunca
c) Este prevazuta in regulamentul intern sau in contractul de munca
Cum trebuie redactata clauza din regulamentul intern/CIM prin care se prevede ca angajatorul va sustine aceste cheltuieli? Aflati din ghidul Telemunca sau munca si de acasa.
5) OUG nr. 192/2020 a adus modificari semnificative cu privire la telemunca in perioada crizei Covid 19. Astfel, art. 17 prevede ca, pe durata starii de alerta, angajatorii dispun munca la domiciliu sau in regim de telemunca, acolo unde specificul activitatii permite.
Din exprimarea legiuitorului se poate intelege ca angajatorul are posibilitatea acum de a dispune prin decizie unilaterala prestarea activitatii in regim de telemunca sau munca la domiciliu. Ce se intampla daca salariatul nu are posibilitatea prestarii activitatii in telemunca, din motive personale? Aflati din ghidul Telemunca sau munca si de acasa.
Aspecte practice de care va loviti ncand salariatii dvs. sunt in telemunca
1 Poate refuza salariatul sa lucreze in regim de telemunca?
Da, poate. Iar refuzul sau nu poate constitui motiv de modificare unilaterala a contractului individual de munca si nu poate constitui motiv de sanctionare disciplinara. Detalii in ghid.
2 Telesalariatul poate presta ore suplimentare?
Da, dar doar la solicitarea angajatorului si cu acordul in scris al telesalariatului. Atentie, salariatii cu fractiune de norma pot fi telesalariati, dar ei nu pot presta ore suplimentare! Detalii in ghid.
3 Cum verifica angajatorul activitatea telesalariatului?
Contractul individual ar trebui sa cuprinda date concrete cu privire la posibilitatea de verificare. Raportul ramane de munca, deci salariatul este in continuare un subordonat, iar dreptul la control, desi diminuat, poate fi in continuare exercitat de angajator. Detalii in ghid.
4 Telesalariatul nu poate lucra in parc!
E-adevarat, munca nu este prestata la sediul angajatorului, nici la vreunul dintre punctele de lucru ale acestuia, si nici macar intr-un loc indicat de catre angajator, ci este prestata intr-un spatiu liber ales de catre salariat, care poate fi sau nu propriul domiciliu.
O.U.G. nr. 36/2021 a eliminat conditia de a se preciza locul desfasurarii activitatii de telemunca, deci in prezent telesalariatul poate alege orice loc in vederea desfasurarii muncii, dupa cum il poate si modifica oricand, fara notificarea angajatorului.
5 Cum se evidentiaza orele de munca prestate de telesalariat?
Evidentierea numarului de ore lucrate, ca si momentul de incepere/de sfarsit a activitatii, in conditiile art. 119 din Codul muncii, pot fi realizate, de exemplu, prin monitorizarea momentului de logare. Detalii in ghid.
6 Telesalariatul are aceleasi drepturi ca si salariatii obisnuiti
Telesalariatul beneficiaza de toate drepturile recunoscute prin lege, prin regulamentele interne si contractele colective de munca aplicabile salariatilor care au locul de munca la sediul angajatorului.
El se bucura de o autonomie functionala superioara salariatilor obisnuiti, relatia cu angajatorul fiind predominant virtuala, dar, fara niciun dubiu, trebuie sa se supuna ordinelor de serviciu primite. Detalii in ghid.
7 Cum sunt prevenite scurgerile de informatii?
Dat fiind ca telesalariatul poate lucra de oriunde, riscul de scurgere a informatiilor confidentiale este mare (de exemplu prin utilizarea de canale de comunicatii neprotejate). Ca urmare, contractul individual de munca va trebui sa cuprinda si aspecte specifice privind obligatiile salariatului de protectie a informatiilor confidentiale. Prin O.U.G. nr. 36/2021, in incercarea de protejare a informatiilor gestionate de catre salariat atunci cand lucreaza in spatii neorganizate de catre angajator, a fost introdusa urmatoarea obligatie a telesalariatului: sa respecte si sa asigure confidentialitatea informatiilor si documentelor utilizate in timpul desfasurarii activitatii de telemunca. Detalii in ghid.
“Am parcurs ghidul fara sa fac vreo pauza. Expertul Gabriela Dita explica extraordinar de clar totul, intr-un ritm alert, identifica perfect problemele si sensibilitatile din lege, ofera solutii care provin in mod cert dintr-o experienta impresionanta. Sunt foarte multumita de lucrare.„
Simona P.
Manager HR, Arad
Ce obligatii concrete aveti ca angajator?
Si care sunt sanctiunile in caz de abatere?
a) sunteti obligat sa prevedeti in mod expres in contractul individual de munca sau in actul aditional la acesta faptul ca se presteaza o activitate in regim de telemunca (amenda 10.000 de lei pentru fiecare persoana);
b) sunteti obligat sa aveti acordul salariatului pentru telemunca (amenda 5.000 de lei);
a) suneti obligat sa aveti acordul telesalariatului cu norma intreaga in cazul in care acesta presteaza ore suplimentare la solicitarea dvs. (amenda 5.000 de lei);
d) sunteti obligat sa introduceti in contractul de munca al salariatului toate cele 10 clauze prevazute la art. 5 alin. 2) (amenda 5.000 de lei);
a) sunteti obligat sa asigurati mijloacele aferente tehnologiei informatiei si comunicatiilor si/sau echipamentele de munca sigure necesare prestarii muncii, partile putand conveni ptrintr-un acord scris inclusiv sa fie utilizate cele proprii ale telesalariatului, cu specificarea conditiilor de utilizare (amenda 2.000 de lei);
f) sunteti obligat sa instalati, sa verificati si sa intretineti echipamentul de munca necesar (amenda 2.000 de lei);
g) sunteti obligat sa asigurati conditii pentru ca telesalariatul sa primeasca o instruire suficienta si adecvata in domeniul securitatii si sanatatii in munca, in special sub forma de informatii si instructiuni de lucru privind utilizarea echipamentelor cu ecran de vizualizare: la angajare, la introducerea unui nou echipament de munca, la introducerea oricarei noi proceduri de lucru (amenda 2.000 de lei);
In lucrarea
Telemunca sau munca si de acasa sunt analizate si comentate toate aceste obligatii si sunt prezentate recomandari eficiente pentru evitarea sanctiunilor!
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Ajustarea bazei impozabile a TVA
Intrebare:
O Societate de avocati a facturat in 2018 un client pe care nu l-a incasat.
1. Clientul a intrat in procedura de reorganizare si a fost acceptata integral creanta. Se poate face ajustare de TVA?
2. Clientul a intrat in procedura de reorganizare si a fost acceptata pe jumatate creanta, Cum se face ajustarea de TVA? Tehnic, se intocmeste factura de stornare aferenta partii neaccepte? la Beneficiar se trece Clientul si se transmite in RO e-Factura sau...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Declarare si plata impozit venit din chirii
Intrebare:
O persoana fizica are un contract de inchiriere cu o persoana juridica. PF nu a declarat in Declaratia Unica pe estimat 2024 niciun contract de inchiriere modificandu-se legislatia si obligatia retinerii la sursa fiind pentru PJ. Doar ca PJ nu a achitat in anul 2024 chiria (trece printr-o perioada de investitii, exista clauza in contract in cazul se precizeaza ca se va achita chiria in functie de lichiditatile chiriasului PJ). Ce obligatii are PF pentru anul 2024, ar trebui sa...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Inregistrare avans pentru marca
Intrebare:
Avem urmatoarele informatii privind dosarul marcii UE:
Cerere de inregistrare a marcii UE primita 31.10.2024
Plata 1500 EURO in data de 31.10.2024
Data estimata a finalizarii examinarii 19.11.2024
Data estimata a publicarii cererii de inregistrare 21.11.2024
Procedura de opozitie:
Sfarsitul termenului de opozitie 21.02.2024
Data estimate a inregistrarii si publicarii marcii UE...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Conditii pentru realizarea divizarii
Intrebare:
Un SRL X, platitor de impozit profit si tva, doreste divizarea activitatii sale prin preluarea activitatii secundare de inchiriere si subinchiriere bunuri imobiliare proprii si inchiriate (CAEN 6820) de catre un alt SRL Y, platitor de impozit profit si tva prin transferul activelor imobiliare ale societatii X catre societatea Y, in baza actului de divizare. In ce conditii se poate face aceasta divizare? Societatea Y trebuie sa fie obligatoriu actionar al societatii X? Ce documente se...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie echipament cu plata in rate
Intrebare:
Achizitionam un echipament printr-un contract de vanzare cumparare cu rezerva dreptului de proprietate. Plata echipamentului se face in 4 rate, facturate ca avans. Echipamentul este livrat la prima rata de avans. Cum evidentiem in contabilitate ca echipamentul este in posesia noastra? Cand se inregistreaza amortizarea lui? Multumesc!
vezi AICI raspunsul specialistilor <<