Tags: ordinul 2116/2020, modificare documente, contabilitatea institutiilor publice
Ordinul nr. 2116/2020 pentru modificarea si completarea unor ordine ale ministrului finantelor publice in domeniul contabilitatii institutiilor publice a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 635 din 20 iulie 2020.
Actul normativ intra in vigoare la data de 20 iulie 2020.
Extras din Ordinul nr. 2116/2020:
in temeiul art. 10 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice, cu modificarile si completarile ulterioare,
ministrul finantelor publice emite urmatorul ordin:
Art. I. -
Ordinul ministrului finantelor publice nr. 3.265/2019 privind reguli de elaborare de catre institutiile publice a situatiilor financiare intocmite incepand cu finele trimestrului III al anului 2019, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 832 din 14 octombrie 2019, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 2, alineatele (13) si (14) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"
(13) Situatiile financiare trimestriale prevazute la alin. (1) si situatiile financiare anuale prevazute la alin. (12) se transmit in format electronic la Ministerul Finantelor Publice si unitatile subordonate la termenele prevazute de lege, in vederea centralizarii si verificarii cu situatiile financiare realizate din sistemul national de raportare - Forexebug.
(14) Ordonatorii principali de credite din administratia centrala transmit scanate prin posta electronica la directia de specialitate cu atributii in elaborarea situatiilor financiare agregate la nivelul subsectoarelor administratiei publice din Ministerul Finantelor Publice declaratiile scrise intocmite potrivit art. 30 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru situatiile financiare anuale, precum si raportul de analiza pe baza de bilant care cuprinde notele explicative la situatiile financiare trimestriale si anuale centralizate la nivelul acestora. Directiile regionale ale finantelor publice, respectiv administratiile judetene ale finantelor publice transmit scanate prin posta electronica pe adresa directiei de specialitate cu atributii in elaborarea situatiilor financiare agregate la nivelul subsectoarelor administratiei publice din cadrul Ministerului Finantelor Publice rapoartele de analiza pe baza de bilant care cuprind notele explicative la situatiile financiare trimestriale si anuale, centralizate pe ansamblul judetului, precum si precizari distincte privind declaratiile pe propria raspundere intocmite de ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale. Informatiile din rapoartele de analiza pe baza de bilant trebuie sa corespunda cu informatiile din situatiile financiare trimestriale si anuale depuse pe suport hartie si transmise electronic".
2. La articolul 2, dupa alineatul (14) se introduce un nou alineat, alineatul (15), cu urmatorul cuprins:
"
(15) Documentele prevazute la alin. (14) transmise la Ministerul Finantelor Publice si unitatile subordonate pot fi semnate cu semnatura electronica calificata".
3. La articolul 2, alineatele (22) si (23) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"
(22) In situatia in care raportarile financiare lunare prevazute la alin. (11) difera de rapoartele similare realizate din sistemul national de raportare - Forexebug, se considera valabile raportarile financiare lunare transmise electronic. in cazul in care diferentele sunt constatate la nivelul directiei de specialitate din cadrul Ministerului Finantelor Publice cu atributii in verificarea si elaborarea situatiilor financiare agregate, aceasta sesizeaza Directia generala de inspectie economico-financiara din cadrul Ministerului Finantelor Publice, iar pentru situatia cand diferentele se constata la nivelul serviciului/biroului Sinteza si asistenta elaborarii si executiei bugetelor locale din cadrul activitatilor de trezorerie si contabilitate publica judetene si a municipiului Bucuresti, acestea sesizeaza structurile teritoriale de inspectie economico-financiara din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, pentru efectuarea de actiuni de inspectie si, dupa caz, constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute de Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/2013 privind adoptarea unor masuri fiscal-bugetare pentru indeplinirea unor angajamente convenite cu organismele internationale, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, aprobata cu modificari prin Legea nr. 25/2014, cu modificarile si completarile ulterioare.
(23) Prevederile alin. (22) se aplica si pentru situatiile financiare trimestriale si anuale intocmite de institutiile publice."
4. La articolul 2, alineatul (3) se abroga.
5. La articolul 4, alineatul (2) se abroga.
Art. II. -
La punctul 4.32 din anexa nr. 1 la Ordinul ministrului finantelor publice nr. 129/2019 pentru aprobarea Normelor metodologice privind intocmirea si depunerea situatiilor financiare ale institutiilor publice la 31 decembrie 2018 si pentru modificarea altor norme metodologice in domeniul contabilitatii institutiilor publice, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 68 din 28 ianuarie 2019, cu modificarile ulterioare, dupa teza a cincea se introduce o noua teza, cu urmatorul cuprins:
"
Creditele comerciale se reclasifica in imprumuturi (Maastricht debt) conform metodologiei Uniunii Europene si in cazul in care scadenta initiala este pe termen mai mare de un an, indiferent de natura bunurilor/serviciilor achizitionate".
Art. III. -
Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.998/2019 pentru aprobarea Normelor metodologice privind intocmirea si depunerea situatiilor financiare trimestriale si a unor raportari financiare lunare ale institutiilor publice in anul 2019, precum si pentru modificarea si completarea altor norme metodologice in domeniul contabilitatii publice, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 284 din 15 aprilie 2019, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul II, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
(2) Soldurile initiale se raporteaza astfel:
a) de catre institutia la care acestea au fost raportate anterior reorganizarii, in vederea cuprinderii si raportarii in situatiile financiare centralizate pana la finele anului, in situatia in care institutia s-a reorganizat prin schimbarea subordonarii si a codului de identificare fiscala;
b) de catre institutia reorganizata si se cuprind in situatiile financiare centralizate ale ordonatorului superior de credite in situatia in care institutia s-a reorganizat prin schimbarea subordonarii, dar fara schimbarea sectorului in care isi desfasoara activitatea si a codului de identificare fiscala."
2. in anexa, la punctul 1.6. (1), dupa subpunctul B se introduce un nou subpunct, subpunctul C, cu urmatorul cuprins:
"
C. Institutiile publice, in functie de sectorul bugetar de care apartin, intocmesc distinct pentru fiecare sursa de finantare urmatoarele raportari financiare lunare:
a) executia veniturilor primite sub forma de subventii, transferuri, fonduri externe nerambursabile sau alte sume pentru finantarea masurilor determinate de pandemia de COVID-19, evidentiate pe codurile de venituri bugetare la care au fost incasate sumele, in formularele:
- anexa nr. 5 «Contul de executie a bugetului institutiei publice - Venituri»;
- anexa nr. 9 «Contul de executie a bugetului institutiilor publice si activitatilor finantate integral sau partial din venituri proprii (de subordonare locala) - Venituri»;
- anexa nr. 12 «Contul de executie a bugetului local - Venituri».
in formularele privind executia veniturilor se completeaza numai coloana 6 «incasari realizate» cu sumele primite in conturile de venituri bugetare, potrivit reglementarilor legale in vigoare, pentru finantarea masurilor determinate de pandemia de COVID-19;
b) executia cheltuielilor efectuate pentru finantarea masurilor determinate de pandemia de COVID-19, evidentiate pe coduri de cheltuieli bugetare, in formularele:
- anexa nr. 6 «Contul de executie a bugetului institutiei publice - Cheltuieli»;
- anexa nr. 7 «Contul de executie a bugetului institutiilor publice - Cheltuieli»;
- anexa nr. 11 «Contul de executie a bugetului institutiilor publice si activitatilor finantate integral sau partial din venituri proprii (de subordonare locala) - Cheltuieli»;
- anexa nr. 13 «Contul de executie a bugetului local - Cheltuieli»;
- anexa nr. 7b «Contul de executie a bugetului institutiilor publice - Cheltuieli».
in formularele privind executia cheltuielilor se completeaza numai coloana 7 «Plati efectuate» cu platile dispuse pentru finantarea masurilor determinate de pandemia de COVID-19. Detalierea pe clasificatia economica se efectueaza pe capitol, titluri si articole de cheltuieli;
c) termenul de raportare a formularelor de la lit. a) si b) este data de 15 a lunii urmatoare celei de raportare. Prin exceptie, pentru raportarea aferenta lunii iunie 2020, termenul este de 29 iulie 2020."
Art. IV. -
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
![Redactia Infotva](https://infotva.manager.ro/images/autori//redactia-infotvaautor_avatar.png)
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: <p>
Societatea cu sediul in Romania, inregistrata in scopuri de TVA in Romania, a efectuat un import de bunuri din Japonia. Transportul s-a facut pe cale maritima pana in Constanta si a fost platit de catre partenerul din Japonia, cu exceptia taxelor de depozitare a marfii in portul din Constanta, care au fost facturate de catre tramsportator, firmei din Romania. Factura emisa de catre transportator, care este o societate inregistrata in scopuri de tva in Danemarca, a fost emisa cu TVA...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
S-a omis depunerea declaratiei 100 aferenta trimestrului 4 2023, ce avea termen depunere 25.06.2023. Cum se poate trimite declaratia... am incercat sa o trimit in 25.07, imi apare la recipisa cu erori globale si ca nu pot fi depuse 2 declaratii cu acelasi termen de scadenta. Multumesc, astept o solutie pentru a remedia cat mai repede omisiunea.<br />
</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
S-a infiintat o asociere in participatie intre o societate comerciala platitoare de impozit pe profit si o persoana fizica. Persoana juridica are obligatia de a tine evidenta contabila si de a face calculul impozitului pentru persoana fizica.<br />
Potrivit art. 125 (8) cod fiscal in cazul asocierilor dintre o persoana juridica contribuabil potrivit titlului II - Impozitul pe profit - si o persoana fizica sau orice alta entitate - asociere fara personalitate juridica...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
O companie cu sediul in Romania (A), vinde bunuri catre o companie din Japonia (B). Compania din Japonia (B) va factura bunurile catre o alta companie din Romania (C).<br />
Fizic bunurile nu vor parasi teritoriul national, fiind livrate de la compania A catre compania C.<br />
Cum tratam aceasta operatiune din punct de vedere al TVA, factura catre compania C din Romania fiind emisa de catre compania B din Japonia.</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Conform art. 105, alin.(3) din Legea nr. 46/2008 - Codul silvic, in situatiile in care prejudiciul nu a fost recuperat de ocolul silvic care asigura serviciile silvice sau administrarea fondului forestier, potrivit dispozitiilor OG nr. 92/2003 privind codul de procedura fiscala... acesta se recupereaza... de catre organele fiscale competente subordonate ANAF...<br />
<br />
Ce inseamna recuperarea prejudiciului potrivit OG privind codul de procedura fiscala? La ce se...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Va rugam sa ne ajutati sa clarificam obligativitatea, importanta si procedura de intocmire a unui registru de intrari-iesiri in cadrul unei societati comerciale. Poate fi intocmit doar in format electronic? Pot exista consecinte de amenda in situatia in care nu sunt inregistrate chiar toate documentele emise/primite in cadrul societatii? Multumesc!</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor <<