Tags: pierderea esalonarii, esalonarea de plata
Atunci cand o societate nu isi plateste la termenul legal obligatiile fiscale, conform graficului de esalonare la plata, risca sa pierda esalonarea. In cazul in care acest lucru se intampla, ce se mai poate face?
Daca o societate se afla in situatia in care a pierdut esalonarea din cauza nerespectarii conditiilor de plata, dupa ce a primit decizia de pierdere a esalonarii, exista posibilitatea depunerii unei cerere de mentinere a esalonarii. Aceasta posibilitate este valabila o singura data pe perioada de valabilitate a esalonarii, potrivit art. 200 din Codul de procedura fiscala. Pentru a beneficia de acest avantaj, solicitantul trebuie sa depuna cererea inainte de executarea garantiei de catre organul fiscal competent sau inainte de stingerea obligatiilor fiscale, dupa caz.
Cererea se va solutiona prin emiterea unei decizii de mentinere a valabilitatii esalonarii, cu pastrarea perioadei de esalonare aprobate initial. Pentru aceasta, debitorul are obligatia sa achite obligatiile fiscale eligibile la data comunicarii deciziei de mentinere a valabilitatii esalonarii, cu exceptia celor care au facut obiectul esalonarii a carei valabilitate a fost pierduta, in termen de 90 de zile de la data comunicarii deciziei. Prevederile art. 194 sunt aplicabile in mod corespunzator.
In OPANAF 90/2016 sunt prevazute atat continutul cererii de mentinere a esalonarii, cat si documentatia si procedura aplicabila. La art. 13 alin. 1 din Procedura de aplicare a acordarii esalonarii la plata de catre organul fiscal central, prevazuta in anexa 2 la acest ordin, este detaliat continutul cererii pentru mentinerea unei esalonari a carei valabilitate a fost pierduta. In acest caz nu exista un formular tipizat.
Dupa depunerea cererii, organul fiscal elibereaza un certificat de atestare fiscala, intocmeste referatul B prin care verifica conditiile de mentinere a valabilitatii inlesnirii la plata, emite si comunica decizia de mentinere a valabilitatii esalonarii la plata, impreuna cu un nou grafic de esalonare la plata, care face parte integranta din aceasta. De asemenea, se va pastra perioada de esalonare ramasa din esalonarea aprobata initial, precum si decizia de mentinere a valabilitatii amanarii la plata a penalitatilor de intarziere si a penalitatilor de nedeclarare, dupa caz.
Totodata, se emit si deciziile referitoare la obligatiile de plata accesorii reprezentand dobanzi si penalitati de intarziere aferente obligatiilor fiscale esalonate, calculate pana la data emiterii deciziei de mentinere a valabilitatii esalonarii la plata.
In acest caz, odata cu decizia de mentinere a esalonarii la plata, organul fiscal competent anuleaza penalitatile stabilite prin decizia referitoare la obligatiile de plata accesorii reprezentand penalitatile de 5% pentru sumele ramase de plata din esalonarea la plata, ca urmare a pierderii valabilitatii esalonarii la plata.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Fuziune prin absorbtie. Monoggrafie contabila, documente justificative
Intrebare:
In luna Februarie societatea X a inceput prima etapa pentru fuziunea prin absorbtie (data de referinta fiind 31.12.2024).
Societatea X va absorbi societatea Y. In luna mai 28.05. se depun actele la Registrul Comertului pentru a doua etapa a fuziunii, data fuziunii fiind 01.06.2025, dar din cauza lipsei la dosar a unor documente s-a prelungit raspunsul Registrului Comertului.
Intre timp, societatea Y a mai primit facturi in luna Iunie de la diversi...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Arhivare documente
Intrebare:
Va solicitam sprijinul in clarificarea aspectelor legate de perioada de arhivare respectiv pastrare a documentelor financiar - contabile.
1. se mentine obligatorie pastrarea pe suport de hartie a fiecarui document financiar-contabil?
2. care este durata reglementata pentru pastrarea diferitelor tipuri de documente?
3. ce formalitati se impun la distrugerea documentelor pentru care a expirat timpul de pastrare?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Plata dividende catre asociat nerezident din Cipru
Intrebare:
O persoana juridica romana (A) are din anul 2015 un actionar, persoana juridica (B) cu rezidenta in Cipru. In anul 2024 detinerea lui B in capitalul social al lui A s-a majorat de la 64% la 99%, prin achizitia de noi actiuni. Va rugam sa ne mentionati tratamentul fiscal pe care il vom aplica dividendelor distribuite din profitul anului 2024 si platite in anul 2025, catre actionarul B, avand in vedere ca pentru titlurile de participare achizitionate in anul 2024, la data platii...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Drepturi de autor. Depasire plafon 300.000 lei
Intrebare:
Incasez venituri din drepturi de autor. Am depasit plafonul de 300.000 lei si m-am inregistrat ca platitor de TVA. Va trebui sa intocmesc si sa depun Decontul de TVA. Va trebui sa intocmesc jurnale de cumparari si jurnale de vanzari? TVA aferent cheltuielilor deductibile se inregistreaza in jurnalul de cumparari si se deduce din TVA colectat? Trebuie sa mai intocmesc si alte documente? Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Eroare SAF-T
Intrebare:
Am primit urmatoarea eroare la depunerea SAF-T:
E: MasterFiles (1) sectiune AnalysisTypeTable (1) sectiune AnalysisTypeTableEntry (1) sectiune AnalysisIDDescription (1)
eroare atribut: atribut prezent dar vid nepermis
Nu stiu ce trebuie sa fac sa corectez aceasta eroare.
Multumesc!
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Contract finantare impadurire suprafete teren
Intrebare:
Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru o societate care a semnat contract de finantare pentru impadurirea unei suprafete de teren, Ordinul ministrului mediului apelor si padurilor 2121/2022.
Contractul de finantare s-a semnat in 2024, in primavara 2025 s-a plantat jumate din suprafata, Garda Forestiera a facut receptia.
In contabilitate au fost costuri cu infiintarea culturii, inconjurarea terenului... etc.
Multumesc!
vezi AICI raspunsul specialistilor <<