Tags: regim de facturare, facturare servicii informatice
In cele ce urmeaza vom analiza cazul unei firme platitoare de TVA care efectueaza servicii informatice (prelucrare a datelor si realizare site, dezvoltare software).
Specialistul portalcontabilitate.ro va explica ce regim de facturare se aplica in cazul clientilor:
- persoana impozabila UE;
- persoana neimpozabila UE;
- persoana impozabila NON-UE;
- persoana neimpozabila NON-UE.
Care sunt mentiunile necesare pe
factura?
Raspunsul specialistului
Potrivit prevederilor art. 266 alin. (1) pct. 28 din Codul fiscal – serviciile furnizate pe cale electronica includ, in special, serviciile prevazute in Anexa II a Directivei 112 si la art. 7 alin. (1) din Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 282/2011 al Consiliului din 15 martie 2011 de stabilire a masurilor de punere in aplicare a Directivei 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Printre serviciile pe cale electronic inscrise in Anexa II din Directiva 112 se regasesc serviciile privind furnizarea si gazduirea de site-uri de Internet, mentenanta la distanta a programelor si echipamentelor si furnizarea de software si actualizarea acestora.
Astfel, serviciile informatice prestate sunt de natura serviciilor furnizate pe cale electronica.
1) Clienti persoana impozabila UE si non UE
Potrivit prevederilor art. 278 alin. (2) din Codul fiscal, locul de prestare a serviciilor catre o persoana impozabila care actioneaza ca atare este locul unde respectiva persoana care primeste serviciile isi are stabilit sediul activitatii sale economice.
La pct. 14 alin (6) din Normele metodologice de aplicare, in aplicarea art. 278 alin. (2) si alin. (5) lit. h) din Codul fiscal, in cazul in care un prestator de servicii de telecomunicaţii, de servicii de radiodifuziune sau televiziune ori de servicii prestate pe cale electronica furnizeaza serviciile respective intr-un loc precum o cabina telefonica, un punct de acces la internet fara fir (wi-fi hot spot), un internet cafe, un restaurant sau holul unui hotel, iar prezenţa fizica a beneficiarului serviciului in locul respectiv este necesara pentru ca serviciul sa ii fie furnizat de prestatorul in cauza, se prezuma ca clientul este stabilit, isi are domiciliul stabil sau reşedinţa obisnuita in locul respectiv si ca serviciul este utilizat sau exploatat efectiv acolo.
Potrivit prevederilor pct. 15 alin (7) din Normele metodologice de aplicare , serviciile prevazute la art. 278 alin. (2) din Codul fiscal, prestate de prestatori stabiliti in Romania catre beneficiari persoane impozabile care sunt stabiliti in afara Uniunii Europene, urmeaza aceleasi reguli ca si serviciile intracomunitare in ceea ce priveste determinarea locului prestarii si celelalte obligatii impuse de prezentul titlu, dar nu implica obligatii referitoare la declararea in declaratia recapitulativa, conform prevederilor art. 325 din Codul fiscal, indiferent daca sunt taxabile sau daca beneficiaza de scutire de taxa, si nici obligatii referitoare la inregistrarea in scopuri de TVA specifice serviciilor intracomunitare prevazute la art. 316 si 317 din Codul fiscal.
Asadar, factura se va intocmi fara TVA . Pe factura se va inscrie mentiunea “taxare inversa “ (“reverse charge according to EU Directive 2006/112/CE”) conform prevederilor art. 319 alin 20 lit. m) din Codul fiscal.
2) Clienti persoana neimpozabila UE si din afara UE
Locul serviciilor furnizate pe cale electronica prestate catre o persoana neimpozabila se stabileste conform art. 278 alin. (5) lit. h) pct. 3 din Codul fiscal este locul unde beneficiarul este stabilit, isi are domiciliul stabil sau resedinta obisnuita.
Astfel, pentru serviciile prestate catre persoane neimpozabile din UE si non UE societatea este obligata la plata TVA in statul in care acestea sunt impozabile – unde beneficiarul este stabilit, isi are domiciliul stabil sau resedinta obisnuita.
Societatea care are sediul activitatii economice in Romania poate utiliza regimul special reglementat la art. 315 din Codul fiscal pus in aplicare prin procedura aprobata prin OANAF nr. 3737/2016. Aplicarea acestui regim nu este obligatoriu insa acesta ii va permite societatii din Romania sa presteze serviciile pe cale electronica in interiorul Uniunii Europene fara sa trebuiasca sa se inregistreze in scopuri de TVA in fiecare dintre statele membre in care le presteaza, respectiv, societatea dvs., in calitate de prestator, se inregistreaza intr-un singur stat membru prin ghiseul unic M1SS.
In cazul inregistrarii in programul M1SS (disponibil pe portalul ANAF) se emit facturi cu codul de TVA din Romania, utilizand cota de TVA a statului membru al clientului si colectand TVA aferenta.
Asadar, pentru clienti persoane neimpozabile UE:
– in cazul inregistrarii ca
platitor de TVA in statul fiecarui client se emite factura cu codul de TVA alocat de acel stat si cu cota de TVA aferenta. In acest caz se vor depune deconturile specifice solicitate de fiecare stat in parte.
– in cazul inregistrarii in programul M1SS (disponibil pe portalul ANAF) se emit facturi cu codul de TVA din Romania, utilizand cota de TVA a statului membru al clientului si colectand TVA aferenta.
Pentru serviciile prestate catre persoane neimpozabile non UE este necesara inregistrarea ca platitor de TVA in statul non UE de resedinta al persoanei neimpozabile si emiterea facturilor cu codul de TVA atribuit si in cota de TVA specifica si indeplinirea obligatiilor de raportare specifica din tara respectiva.
In situatia in care serviciile respective nu se inscriu in categoria serviciilor furnizate pe cale electronica, locul de prestare a serviciilor catre o persoana neimpozabila este locul unde prestatorul isi are stabilit sediul activitatii sale economice potrivit prevederilor art. 278 alin. (3) din Codul fiscal.
In aceasta situatie operatiunea este taxabila in Romania iar factura se va emite cu TVA .

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Vanzare produse pentru promovare online. Persoana fizica
Intrebare:
Am incheiat cu o persoana fizica, neautorizata in vreun fel, un contract de barter prin care firma noastra ii vinde un produs cu un discount de 70%, in schimbul promovarii acelui produs de catre persoana fizica respectiva, pe diverse canale mass media. Practic, barterul e la nivelul acelui discount acordat. Noi am emis factura de vanzare cu discountul inclus. Adica pretul de vanzare intreg 10000 ron (inclus TVA) MINUS 7000 (discount 70%) = 3000 rest de plata. E corect asa? Prin acel...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie garantie suplimentara
Intrebare:
Societatea "X" a achizitionat echipamente din SUA prin import definitiv in valoare de 5.000 usd necesare activitatii firmei. Aceste echipamamente au o garantie initiala de 1 an de zile. Conducerea societatii "X" doreste prelungirea garantiei echipamentelor importate cu inca 2 ani, pentru care primeste un invoice din SUA in suma de 1.000 usd pe care societatea "X" o va achita. Intrebare: Cum interpretati extinderea garantiei cu...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Fuziune societati
Intrebare:
In cazul fuziunii prin absorbtie, societatea A (absorbanta) si societatea B (absorbita) au aprobat proiectul de fuziune, care a fost ulterior publicat in Monitorul Oficial la data de 13.06.2025. Proiectul de fuziune a fost intocmit in baza datelor cuprinse in situatiile financiare de fuziune intocmite cu ocazia fuziunii, de cele doua societati, aferente datei de 31.03.2025. AGA societatii absorbante de aprobarea finalizarii procedurii de fuziune prin absorbtie va avea loc in...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Decontarea ochelarilor de vedere pentru salariati. Tratament fiscal
Intrebare:
Compania imi ofera asigurare de sanatate prin care imi pot deconta pretul ochelariilor de vedere numai o data. Deoarece jobul este cel in contabilitate unde este necesar a sta in fata calculatorului cel putin 8 ore pe zi, sunt in situatia in care trebuie sa imi schimb dioptriile ochelarilor de vedere.
De la departamentul HR mi s-a comunicat ca, compania deconteaza ochelari de vedere in suma maxima de 1000 lei insa trebuie trebuie urmata urmatoarea procedura:
vezi AICI raspunsul specialistilor <<