Tags: declaratii fiscale, notificari anaf
Agentia Nationala de Administrare Fiscala informeaza, printr-un comunicat de presa recent, ca va transmite notificari tuturor contribuabililor care nu au depus declaratiile fiscale si care nu au solicitat regim derogatoriu, astfel incat sa fie evitata declararea starii de inactivitate a acestora.
Potrivit prevederilor art.92 alin.(1) lit.a) din Codul de procedura fiscala, contribuabilii/platitorii care nu isi indeplinesc, pe parcursul unui semestru calendaristic, nicio obligatie declarativa prevazuta de lege sunt declarati inactivi fiscal si le sunt aplicabile prevederile din Codul fiscal privind efectele inactivitatii fiscale.
Unui contribuabil declarat inactiv i se anuleaza, potrivit legii, din oficiu, inregistrarea in scopuri de TVA, iar inactivitatea se inscrie in cazierul fiscal al contribuabilului si al reprezentantilor legali ai acestuia. De asemenea, pentru a se reactiva, contribuabilul respectiv trebuie sa-si indeplineasca toate obligatiile declarative prevazute de lege si sa nu inregistreze obligatii fiscale restante.
Prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 934/2020 s-a stabilit ca, pentru declaratiile fiscale al caror termen legal de depunere s-a implinit in perioada starii de urgenta, notificarile de nedepunere a declaratiilor fiscale se emit in termen de 30 de zile de la data incetarii starii de urgenta.
Atentie! Dupa expirarea termenului legal de depunere a declaratiilor fiscale, din data de 25 iunie 2020, organele fiscale aplica procedurile pentru identificarea contribuabililor care indeplinesc conditia pentru declararea inactivitatii fiscale potrivit art.92 alin.(1) lit.a) din Codul de procedura fiscala.
In aplicarea acestei proceduri, organele fiscale manifesta un rol activ, prin transmiterea notificarilor de nedepunere a declaratiilor fiscale. De asemenea, dupa intocmirea listei contribuabililor care indeplinesc conditiile pentru a fi declarati inactivi fiscal, organele fiscale emit si comunica si notificarile privind privind indeplinirea conditiilor privind declararea ca inactiv.
Potrivit reglementarilor in vigoare, contribuabilii au obligatia depunerii declaratiilor fiscale, la termenele prevazute de lege, iar aceasta obligatie se mentine si daca a fost efectuata plata obligatiei fiscale respective, precum si in cazul in care, in perioada de raportare nu rezulta sume de plata, dar exista obligatia declarativa prevazuta de lege.
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
In acest sens, pentru a preveni declararea ca inactivi fiscal, acei contribuabili care isi suspenda activitatea si inregistreaza mentiunea privind inactivitatea temporara in Registrul comertului sau la entitatea care i-a autorizat, pot beneficia, la cerere, de regimul derogatoriu de declarare a impozitelor si taxelor. Cererea privind acordarea regimului derogatoriu de declarare se depune la organul fiscal competent. Contribuabilii carora li se aproba aplicarea regimului de declarare derogatoriu nu au obligatia depunerii declaratiilor fiscale.
Totodata, contribuabilii care nu desfasoara activitate si nu beneficiaza de regimul derogatoriu de declarare, au obligatia depunerii declaratiei fiscale, la termenele prevazute de lege, inscriind zero la obligatia fiscala, evitand, in acest fel, inscrierea in registrul contribuabililor inactivi.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Cazare salariati nepalezi
Intrebare:
O societate "A" din Romania, platitoare de tva, cu cod caen 4711, a angajat nepalezi.
Societatea "A" le ofera acestora chirie gratuit.
Societatea "A" primeste factura de chirie de la alta societate "B" din Romania, platitoare de tva si ea.
"Contravaloarea cazarii si a chiriei pentru spatiile puse la dispozitie de angajator este nepurtatoare de impozit pe venit si...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie utilaj agricol in leasing. Profit reinvestit
Intrebare:
O societate comerciala care achizitioneaza un tractor in valoare de 569873.92 lei, achizitionat in 30.09.2026, cu un avans achitat in valoare de 101296.60 lei, iar restul de plata leasing.
La inchiderea trimestrului, rezulta un impozit pe profit de plata in valoare de 189878 lei.
Cum poate societatea beneficia de facilitatile profitului reinvestit?
Care sunt pasii de urmat si implicatiile fiscale?
Care este monografia...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Persoana fara venituri. Declaratie unica rectificativa
Intrebare:
Doamna BIF se afla in urmatoarea situatie:
Nu are CIM, nu realizeaza venituri (este asociat si administrator impreuna cu sotul ei la o SC cu obiect de activitate - Comert cu amanuntul in magazine nespecializate cu vanzare predominanta de produse alimentare, bauturi si tutun, SC infiintata la data de 22.01.2024, dar nefiind profitabila activitatea a fost suspendata cu data de 01.07.2025).
Depune Declaratia Unica la ANAF incepand cu 25.05.2024 ca persoana...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Declaratiile de la finalul fuziunii
Intrebare:
In cazul fuziunii prin absorbtie, societatea A (absorbanta) si societatea B (absorbita) au aprobat proiectul de fuziune, care a fost ulterior publicat in Monitorul Oficial la data de 22.05.2026. Proiectul de fuziune a fost intocmit in baza datelor cuprinse in situatiile financiare de fuziune intocmite cu ocazia fuziunii, de cele doua societati, aferente datei de 31.12.2025. Finalizarea procedurii de fuziune prin absorbtie a avut loc in data 01 iunie 2026.
Proiectul de...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Repartizare dividende interimare
Intrebare:
Societate infiintata anul acesta in luna aprilie, desfasoara activitate sezoniera, doar vara.
Avand in vedere ca societatea a fost infiintata in luna aprilie 2026, exista vreo prevedere legala care interzice intocmirea bilantului interimar la data de 30.09.2026 si plata de dividende catre asociatul unic?
Multumesc!
vezi AICI raspunsul specialistilor <<