Tags: declaratii fiscale, notificari anaf
Agentia Nationala de Administrare Fiscala informeaza, printr-un comunicat de presa recent, ca va transmite notificari tuturor contribuabililor care nu au depus declaratiile fiscale si care nu au solicitat regim derogatoriu, astfel incat sa fie evitata declararea starii de inactivitate a acestora.
Potrivit prevederilor art.92 alin.(1) lit.a) din Codul de procedura fiscala, contribuabilii/platitorii care nu isi indeplinesc, pe parcursul unui semestru calendaristic, nicio obligatie declarativa prevazuta de lege sunt declarati inactivi fiscal si le sunt aplicabile prevederile din Codul fiscal privind efectele inactivitatii fiscale.
Unui contribuabil declarat inactiv i se anuleaza, potrivit legii, din oficiu, inregistrarea in scopuri de TVA, iar inactivitatea se inscrie in cazierul fiscal al contribuabilului si al reprezentantilor legali ai acestuia. De asemenea, pentru a se reactiva, contribuabilul respectiv trebuie sa-si indeplineasca toate obligatiile declarative prevazute de lege si sa nu inregistreze obligatii fiscale restante.
Prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 934/2020 s-a stabilit ca, pentru declaratiile fiscale al caror termen legal de depunere s-a implinit in perioada starii de urgenta, notificarile de nedepunere a declaratiilor fiscale se emit in termen de 30 de zile de la data incetarii starii de urgenta.
Atentie! Dupa expirarea termenului legal de depunere a declaratiilor fiscale, din data de 25 iunie 2020, organele fiscale aplica procedurile pentru identificarea contribuabililor care indeplinesc conditia pentru declararea inactivitatii fiscale potrivit art.92 alin.(1) lit.a) din Codul de procedura fiscala.
In aplicarea acestei proceduri, organele fiscale manifesta un rol activ, prin transmiterea notificarilor de nedepunere a declaratiilor fiscale. De asemenea, dupa intocmirea listei contribuabililor care indeplinesc conditiile pentru a fi declarati inactivi fiscal, organele fiscale emit si comunica si notificarile privind privind indeplinirea conditiilor privind declararea ca inactiv.
Potrivit reglementarilor in vigoare, contribuabilii au obligatia depunerii declaratiilor fiscale, la termenele prevazute de lege, iar aceasta obligatie se mentine si daca a fost efectuata plata obligatiei fiscale respective, precum si in cazul in care, in perioada de raportare nu rezulta sume de plata, dar exista obligatia declarativa prevazuta de lege.
In acest sens, pentru a preveni declararea ca inactivi fiscal, acei contribuabili care isi suspenda activitatea si inregistreaza mentiunea privind inactivitatea temporara in Registrul comertului sau la entitatea care i-a autorizat, pot beneficia, la cerere, de regimul derogatoriu de declarare a impozitelor si taxelor. Cererea privind acordarea regimului derogatoriu de declarare se depune la organul fiscal competent. Contribuabilii carora li se aproba aplicarea regimului de declarare derogatoriu nu au obligatia depunerii declaratiilor fiscale.
Totodata, contribuabilii care nu desfasoara activitate si nu beneficiaza de regimul derogatoriu de declarare, au obligatia depunerii declaratiei fiscale, la termenele prevazute de lege, inscriind zero la obligatia fiscala, evitand, in acest fel, inscrierea in registrul contribuabililor inactivi.
![Redactia Infotva](https://infotva.manager.ro/images/autori//redactia-infotvaautor_avatar.png)
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: <p>
Daca, potrivit Deciziei Administratorului, sunt acordate imprumuturi fara dobanda salariatilor iar retinerile se fac in rate egale din salariul lunar, ce riscuri de reincadrare sunt?<br />
Subliniez faptul ca aceste imprumuturi au caracter ocazional, avem contract de imprumut semnat de ambele parti, scopul imprumutului este "personal".<br />
Ne puteti ajuta cu o monografie contabila? Va multumim!</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Firmele de exploatare platesc impozit pe veniturile realizate din masa lemnoasa exploatata de 0.5%.<br />
Firma produce seturi de berarie folosind cheresteaua care provine din masa lemnoasa exploatata.<br />
ANAF ne impune sa platim 0.5% la venitul realizat din vanzarea acestor seturi de berarie insa doar 60%reprezinta cherestea restul de 40% fiind feronerie,lac,etc.<br />
Va rog sa ne precizati modul de calcul al acestui impozit.</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Buna ziua, in anul 2023 societatea a avut incasari cash in valoare de 116.600 lei. In anul 2024 de 25.500. Daca anul acesta nu depaseste plafonul de 50.000 lei, mai este obligata sa se doteze cu POS? Va multumim!</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Ref: H.G. 571 din 30 mai 2024 pentru modificarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind codul fiscal, si O.U.G. 78 din 21 iunie 2024.<br />
Intelegem din aceste 2 acte normative ca zona contigua si zona economica exclusiva a Romaniei nu mai fac parte din teritoriul vamal si fiscal al Uniunii Europene<br />
Avand in vedere serviciile realizate si lucrarile de constructii - montaj executate de societatea noastra in relatia cu OMV, in legatura cu...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Persoana fizica, Popescu, detine un imobil pe care il inchiriaza unei societati AA in care este asociat unic, platitoare de tva si impozit pe profit. AA doreste sa renoveze imobilul, iar valoarea investitiei este peste 20% din valoarea declarata la DITL a imobilului. In contextul ART.<br />
84^1 : Reguli privind stabilirea impozitului pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor care stipuleaza ca: Venitul brut se majoreaza cu valoarea cheltuielilor ce cad,...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea noastra a incarcat facturile emise in E-factura, avem dascarcate raspunsurile si sunt OK. O firma ne refuza inregistrarea facturilor, si plata acestora, din motivul ca xml-ul nu cuprinde "Contul IBAN".<br />
Va rog sa ne ajutati: firma respectiva, are dreptul sa refuze inregistarea facturilor din motivul ca nu cuprinde contul IBAN?<br />
Mentionez ca avem contract cu aceasta firma care nu prevede nici un "amendamet" privind e-factura...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<