Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.

Efectele intarziate ale erorilor din 2007 privind aplicarea masurilor de simplificare a TVA pentru lucrarile de constructii-montaj

de Infotva.ro la 14 Mar. 2008

expert contabil Madalina ParaschivAceste efecte vor fi resimtite pe o perioada de cel mult cinci ani de la data la care ar fi trebuit aplicate sau de la data la care au fost aplicate eronat, exact ...

expert contabil Madalina Paraschiv

Aceste efecte vor fi resimtite pe o perioada de cel mult cinci ani de la data la care ar fi trebuit aplicate sau de la data la care au fost aplicate eronat, exact termenul de prescriere a dreptului organului fiscal de a stabili obligatii fiscale.

Efectele sunt posibile indiferent de faptul ca s-au aplicat masurile de simplificare, dar trebuia aplicat regimului normal de taxare sau ca s-a aplicat regimul normal de taxare, dar trebuia aplicat regimul de taxare prin masuri de simplificare.

Avem certitudinea ca prestatorul de servicii a aplicat corect unul dintre cele doua regimuri de taxare amintite numai dupa o inspectie fiscala partiala efectuata de catre personalul specializat din cadrul A.N.A.F.

Retineti!

Riscul de aplicare incorecta a regimului de taxare apartine ambelor parti participante la tranzactie:prestatorul si beneficiarul.

Responsabilitatea erorilor

Consecintele pe termen lung ale aplicarii eronate a regimului de taxare se datoreaza faptului ca aplicarea masurilor de simplificare a avut un caracter obligatoriu, nu optional. Deci, atunci cand au fost indeplinite conditiile impuse de lege, prestatorul nu trebuia sa aplice, din prudenta, taxarea operatiunii in regim normal.

Responsabilitatea aplicarii corecte i-a revenit in egala masura si beneficiarului, fapt ce rezulta din art.160 alin.5. In baza acestui articol, daca la primirea facturii beneficiarul a constatat faptul ca prestatorul a aplicat incorect regimul normal de taxare, dar operatiunea trebuia taxata prin aplicarea masurilor de simplificare, acesta era obligat:

● sa aplice taxarea inversa;

37 documente utile pentru Asociatiile de Proprietari
37 documente utile pentru Asociatiile de Proprietari

Vezi detalii

Noi reguli privind SPONSORIZAREA
Noi reguli privind SPONSORIZAREA

Vezi detalii

PFA. Contributii, Taxe, Impozite si Deduceri
PFA. Contributii, Taxe, Impozite si Deduceri

Vezi detalii

● sa nu achite contravaloarea taxei inscrise pe factura emisa de catre prestator;

● sa inscrie din proprie initiativa pe factura emisa de catre prestator mentiunea "taxare inversa“;

● sa evidentize suma respectiva in jurnalul de vanzare la taxa colectata si in jurnalul de cumparari la taxa deductibila;

● sa intocmeasca decontul de T.V.A. in baza jurnalelor de T.V.A.

Consecintele fiscale ale erorilor

Astfel, in practica exista situatii in care, dintr-o prudenta excesiva, constructorul a aplicat eronat regimul normal de taxare, de si cele doua conditii de aplicare a regimului de taxare inversa erau indeplinite cumulativ:

– beneficiarul lucrarilor efectuate era inregistrat in scopuri de T.V.A.;

– lucrarile efectuate se incadrau la sectiunea F "Constructii “, diviziunea 45 din Ordinul I.N.S. nr.601/2002 privind actualizarea Clasificarii activitatilor din economia nationala.

Aplicarea eronata a regimului de taxare conduce implicit la stabilirea diferentelor suplimentare de plata a T.V.A. rezultate din neacordarea dreptului de deducere a T.V.A. de catre organul de inspectie fiscala. Aceste diferente suplimentare de plata genereaza si majorari de intarziere, calculate pentru intervalul cuprins intre data exercitarii dreptului de deducere a T.V.A. si data corectarii facturilor de catre prestatori.

In timpul inspectiei fiscale, organele de control intocmesc o dispozitie de masuri prin care dispun corectarea modului de taxare al operatiunii.

Intocmirea formularului "Dispozitie privind masurile stabilite de organele de inspectie fiscala“, cod 14.13.27.18, este un act administrativ fiscal intocmit conform prevederilor O.M.E.F. nr.1.939, din 28 decembrie 2004.

Exemplu:

In luna martie 2008, firma Magneprod, inregistrata in scopuri de T.V.A., solicita rambursarea T.V.A., in suma de 1.280.000 de lei, inregistrata in decontul de T.V.A. depus la organul fiscal de administrare in data de 25 aprilie 2008. Suma acumulata in contul 4424 pana la data solicitarii rambursarii este aferenta perioadei februarie 2007 – martie 2008.

Suma provine din facturile prestatorilor de lucrari de constructii-montaj pentru hala industriala destinata extinderii activitatii de productie si din facturile furnizorilor de investitii in bunuri mobile corporale.

Firma Magneprod si-a exercitat dreptul de deducere a T.V.A. din facturile, in original, emise de catre furnizorii si prestatorii inregistrati in scopuri de T.V.A.

Pentru solutionarea cererii de rambursare, organele de control efectueaza inspectia fiscala partiala a T.V.A. cu control anticipat pentru perioada cuprinsa intre data ultimei verificari (01.11.2006) si data de 31.03.2008. Din verificarea efectuata, organele de inspectie fiscala constata faptul ca firma Electroprest a aplicat eronat regimul de taxare a lucrarilor efectuate, corecta fiind aplicarea masurilor de simplificare.

Din acest motiv, in cadrul inspectiei fiscale nu se acorda dreptul de deducere a T.V.A.in suma de 165.800 de lei, rezultata din facturile emise in anul 2007 de catre firma Electroprest, motiv pentru care echipa de inspectie fiscala intocmeste o dispozitie de masuri pentru corectarea taxarii operatiunii.

Termenul de aducere la indeplinire a masurilor dispuse este data de 28.06.2008. Prin Raportul de inspectie fiscala intocmit in data de 30.05.2008, se stabilesc diferente suplimentare de plata in suma de 165.800 de lei, pentru care nu se calculeaza majorari de intarziere, deoarece firma Magneprod s-a aflat lunar in situatia de rambursare de T.V.A.

La raportul de inspectie fiscala se anexeaza si dispozitia de masuri intocmita in data de 28.05.08.

In baza Raportului de inspectie fiscala, echipa de control intocmeste decizia de impunere privind obligatiile fiscale suplimentare stabilite, prin care, la capitolul 3, se consemneaza: suma solicitata la rambursare (1.280.000 de lei), suma aprobata la rambursare (1.280.000 de lei – 165.800 = 1.114.200 de lei) si suma respinsa la rambursare (165.800 de lei).

Firma Magneprod are urmatoarele obligatii contabile si fiscale:

■ sa inregistreze suma solicitata la rambursare intr-un cont analitic;

■ sa inregistreze rezultatele inspectiei fiscale partiale in baza deciziei de impunere si a dispozitiei de masuri intocmite de organul de inspectie fiscala;

■ sa aduca la indeplinire masurile dispuse prin dispozitia intocmita de organele de inspectie fiscala;

■ sa se adreseze prestatorului si sa solicite:

– stornarea facturilor emise initial in regim normal de taxare;

– emiterea unor facturi corecte prin aplicarea masurilor de simplificare;

– restituirea sumei incasate reprezentand T.V.A.colectata eronat;

■ sa inregistreze suma T.V.A. rambursata de catre organul fiscal de administrare.

Inregistrarile contabile care trebuie efectuate de firma Magneprod sunt urmatoarele:

in luna martie 2008:

→ pentru suma T.V.A.solicitata la rambursare prin decontul lunii martie 2008 (document justificativ : decontul de T.V.A.):

                    4424.2                  =                     4424.1                         1.280.000
             "T.V.A.solicitata                      "T.V.A.de recuperat “
              la rambursare “

in luna mai 2008:

→ pentru diferentele suplimentare de plata stabilite de catre organul de inspectie fiscala (document justificativ : decizia de impunere):

                    6581                     =                    4481                              165.800
    "Alte cheltuieli de exploatare“         "Alte datorii fata de bugetul statului “

Suma de 165.800 de lei reprezinta o cheltuiala de exploatare aferenta anului 2008, chiar daca rezulta din corectarea unei deficiente constatate pentru anul fiscal 2007. Suma de 165.800 de lei este o cheltuiala nedeductibilala determinarea profitului impozabil al anului 2008.

→ pentru corectarea dreptului de deducere eronata a T.V.A. din facturile prestatorului Electroprest (document justificativ : dispozitia de masuri si facturile de stornare emise de prestator):


                  (-)4426                  =                      (-)404                              165.800
            "T.V.A.deductibila“                   "Furnizori de imobilizari “

In urma acestei inregistrari, contul 404 prezinta un sold debitor care se stinge in momentul restituirii sumei de catre prestator.

in luna iunie 2008:

→ pentru exercitarea dreptului de T.V.A. (document justificativ : facturile emise corect de catre prestator):

                   4426                     =                        4427                           165.800
        "T.V.A.deductibila“                          "T.V.A.colectata“

→ pentru stingerea obligatiei fiscale suplimentare (document justificativ : decizia de impunere si decizia de rambursare):

                   4481                     =                       4424.2
"Alte datorii fata de bugetul statului “       "T.V.A.solicitata la rambursare “

→ pentru suma T.V.A.incasatade la organul fiscal de administrare a impozitelor si taxelor (document justificativ : extrasul de cont bancar):

                   5121                     =                      4424.2                           1.114.200
        "Conturi la banci in lei “             "T.V.A.solicitata la rambursare“

→ pentru suma T.V.A. incasata de la prestatorul de servicii (document justificativ : extrasul de cont bancar):

                   5121                     =                       404                                 165.800
       "Conturi la banci in lei “               "Furnizori de imobilizari“

Sa recapitulam:

→ prin corectiile efectuate, nu se revine asupra inregistrarii contabile initiale reprezentand investitia inregistrata la data primirii de la prestator a facturii, insotita de situatiile de lucrari, evidentiata prin formula contabila:

                   231                       =                      404
"Imobilizari corporale in curs de executie “       "Furnizori de imobilizari“

→ diferentele suplimentare de plata consemnate in decizia de impunere nu trebuie considerate de catre firma Magneprod reprezentand T.V.A. colectata, motiv pentru care nu se raporteaza in decontul de T.V.A.al lunii mai 2008;

→ prin decontul de T.V.A., se raporteaza doar efectele aplicarii dispozitiei de masuri, astfel:

– prin decontul lunii mai 2008: stornarea T.V.A. din facturile emise initial de catre furnizor in regim normal de taxare (formula contabila in rosu: 4426 = 401);

– prin decontul lunii iunie 2008: exercitarea dreptului de deducere a T.V.A. din facturile emise corect de catre furnizor prin aplicarea regimului de taxare inversa (formula contabila 4426 = 4427);

→ diferentele suplimentare de plata sunt operate de catre organul fiscal de administrare in fisa sintetica pe platitor, pe baza deciziei de impunere, intocmita de catre organul de inspectie fiscala si a deciziei de rambursare cu control anticipat, intocmita de catre serviciul de rambursare;

→ prin "Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de

TVA“, depus pentru semestrul I 2008, se raporteaza, cu semnul minus, doar facturile de stornare emise de catre prestator;

 

 

Autor:

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Votati articolul "Efectele intarziate ale erorilor din 2007 privind aplicarea masurilor de simplificare a TVA pentru lucrarile de constructii-montaj":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi





Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special "Cote reduse de TVA in 2019"
Club Contabilitate

VIDEO

X
Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special.

"Cote reduse de TVA in 2019"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016