Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.

Evolutia reglementarii TVA: Cum interpreteaza legiuitorul practicile comerciale existente?

de Infotva.ro la 13 Mar. 2008

jurist Vladimir MarinescuAlinierea legislatiei fiscale romanesti la cea comunitara a avut ca efect, in ceea ce priveste taxa pe valoarea adaugata, largirea sferei operatiunilor carora acest impozit ...

jurist Vladimir Marinescu

Alinierea legislatiei fiscale romanesti la cea comunitara a avut ca efect, in ceea ce priveste taxa pe valoarea adaugata, largirea sferei operatiunilor carora acest impozit le este aplicabil.

Odata cu intrarea in vigoare a dispozitiilor Legii nr.343/2006, de modificare a Codului fiscal, art.128 alin.(1), care definea livrarile de bunuri ca fiind „orice transfer al dreptului de proprietate asupra bunurilor de la proprietar catre o alta persoana“, respectiv transferul tuturor componentelor dreptului de proprietate (usus, fructus si abusus), a fost modificat, notiunea in discutie devenind „transferul dreptului de a dispune ca si un proprietar“ .

Asadar, din analiza acestei modificari a textului de lege rezulta in mod indiscutabil faptul ca legiuitorul a dorit largirea sferei de cuprindere a definitiei livrarilor de bunuri prin eliminarea conditiei transferului tuturor componentelor dreptului de proprietate.

Din punct de vedere practic, apreciem ca schimbarea definitiei livrarilor de bunuri incepand cu data de 1 ianuarie 2007 a facut ca in practica sa existe o serie de probleme in ceea ce priveste interpretarea si tratarea unor operatiuni impozabile.

Din sfera acestora fac parte activitatile de tiparire desfasurate de tipografii, activitati de a caror interpretare depindea aplicarea prevederilor art.140 Cod fiscal – cota redusa de TVA pentru „livrarea de manuale scolare, carti, ziare si reviste, cu exceptia celor destinate exclusiv sau in principal publicitatii“.

In acest sens, dorim sa subliniem faptul ca, pana la data de 31 decembrie 2006,activitatile de tiparire efectuate de catre tipografii erau considerate prestari de servicii, chiar daca, de cele mai multe ori, pretul acestora includea, printre altele, hartia si cerneala tipografiei, fapt care ducea la impozitarea tranzactiilor efectuate cu cota standard de TVA de 19%.

Motivatia acestei interpretari a legii fiscale rezida in acceptiunea generala, bazata, probabil, pe legislatia specifica in materie de proprietate intelectuala si materializata printr-un mare numar de adrese/raspunsuri emise de catre MFP, conform carora, prin aceasta operatiune, nu era transmis si dreptul de proprietate intelectuala asupra materialelor tiparite, fapt pentru care acestea sunt considerate prestari de servicii.

Modificarea definitiei livrarilor de bunuri incepand cu data de 1 ianuarie 2007 a facut ca, cel putin in doctrina de specialitate, operatiunile de tiparire realizate folosind materia prima a tipografiei sa fie interpretate exclusiv ca fiind livrari de bunuri carora le este aplicabila cota redusa de TVA, desi nici Codul fiscal si nici Normele metodologice de aplicare a acestuia nu realizau o tratare expresa a acestei chestiuni.

Pe de alta parte, in realitatea de zi cu zi, nu de putine ori contribuabilii inregistrati in scopuri de taxa s-au confruntat cu mari dificultati in urma primirii din partea organelor fiscale abilitate de raspunsuri oficiale care nu faceau altceva decat sa precizeze faptul ca interpretarea oficiala anterioara datei de 1 ianuarie 2007 nu mai este valabila,intrucat temeiul legal al acesteia a fost modificat, lasand asadar problema nesolutionata din punct de vedere practic.

Totul despre controlul TVA
Totul despre controlul TVA

Vezi detalii

Operare SAGA. Exemple practice si recomandari!
Operare SAGA. Exemple practice si recomandari!

Vezi detalii

Noi reguli privind SPONSORIZAREA
Noi reguli privind SPONSORIZAREA

Vezi detalii

Cu toate acestea insa, avand in vedere recentele modificari ale Normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal, reglementate de H.G.nr. 1.579/2007, consideram clara, cel putin cu privire la aceasta chestiune, vointa legiuitorului de a "armoniza“ prevederile legale cu realitatea economica a, in sensul considerarii serviciilor de tiparire efectuate de tipografii cu materii prime proprii ca fiind livrari de bunuri carora, prin urmare, li se aplica cota redusa de TVA.

Astfel, desi textul in discutie este asezat, cel putin curios, alaturi de cele referitoare la locul prestarii de servicii, punctul 15 1 alin.(6) al Normelor metodologice prevede faptul ca activitatile de tiparire pot fi considerate atat prestari de servicii, cat si livrari de bunuri, astfel:

●in situatia in care beneficiarul care detine drepturile de autor se limiteaza la a transmite continutul acestora pe orice suport tipografiei (hartie, discheta, CD, e-mail etc.), iar aceasta se obliga sa tipareasca sau, dupa caz, sa-si editeze materialul utilizand hartia si/sau alte materiale proprii necesare, se va considera ca tipografia realizeaza o livrare de bunuri catre clientul sau, in sensul art.128 din Codul fiscal;

●in situatia in care beneficiarul care detine drepturile de autor si transmite continutul acestora pe orice suport tipografiei (hartie, discheta, CD, e-mail etc.), precum si hartia necesara realizarii acestora si/sau, dupa caz, alte materiale care servesc la realizarea cartii/tipariturii, se considera ca tipografia realizeaza o prestare de servicii catre clientul sau,in sensul art.129 din Codul fiscal.

Prin urmare, ne aflam in fata unei detalieri extrem de utile, realizate de Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal, in forma valabila incepand cu data de 1 ianuarie 2008, care, in conformitate cu definitiile livrarilor de bunuri si prestarilor de servicii, include activitatile de tiparire in una dintre aceste operatiuni impozabile, in functie de proprietarul  "materiilor prime“ utilizate ( "hartia... si/sau... alte materiale care servesc la realizarea cartii/tipariturii“).

Totodata, apreciem ca, in cazul activitatilor de tiparire contractate cu persoane inregistrate in scopuri de taxa, nestabilite in Romania, regulile aferente stabilirii locului prestarilor de servicii si a celui al livrarilor de bunuri stabilite prin prevederile art.133 alin.(2) lit.h) Cod fiscal, respectiv art.132 Cod fiscal vor fi aplicabile in functie de natura contractului de editare incheiat.

Cu toate acestea in cazul unei "interpretari eronate“ a prevederilor contractuale "interpretare materializata prin folosirea unei cote gresite de TVA, vor deveni incidente dispozitiile punctului 58 al Normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal care, referitor la art.150 alin.(3) Cod fiscal, prevad faptul ca "... orice persoana ce inscrie in mod eronat taxa intr-o factura sau un alt document asimilat unei facturi va plati aceasta taxa la bugetul statului, iar beneficiarul (n.n.scop prestarii/livrarii) nu va avea dreptul sa deduca aceasta taxa“.

Mai mult decat atat, in aceasta situatie, conform dispozitiilor legale in discutie,  "beneficiarul  poate solicita furnizorului sau prestatorului corectarea facturii intocmite in mod eronat,  prin emiterea unei facturi cu semnul minus si a unei facturi noi corecte .

Asadar, in situatia in care tipografia nu se afla intr-o situatie speciala precum falimentul, lichidarea, radirea, care ar da beneficiarului posibilitatea rambursarii taxei achitate in plus de la bugetul statului, conform prevederilor alin.(2) al punctului 58 din Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal, acesta va trebui sa "regularizeze“ taxa achitata in plus cu prestatorul/furnizorul.

Daca, aparent, rezolvarea situatiei inscrierii unei taxe eronate pe factura este destul de simpla, lucrurile se complica in cazul in care relatiile comerciale dintre prestator/furnizor si beneficiar se incheie inainte de "regularizarea“ taxei achitate in plus.

Asadar, in aceasta ipoteza, apreciem faptul ca singura cale de care beneficiarul dispune pentru a recupera diferenta de taxa si eventualele accesorii stabilite de catre organele fiscale este cea judecatoreasca, care, de multe ori, se dovedeste a fi mare consumatoare de timp si de resurse.

Autor:

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Votati articolul "Evolutia reglementarii TVA: Cum interpreteaza legiuitorul practicile comerciale existente?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi





Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special "Cote reduse de TVA in 2019"
Club Contabilitate

VIDEO

X
Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special.

"Cote reduse de TVA in 2019"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016