keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
keyboard_double_arrow_left

Evolutia reglementarii TVA: Cum interpreteaza legiuitorul practicile comerciale existente?

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 13 Mar. 2008

jurist Vladimir MarinescuAlinierea legislatiei fiscale romanesti la cea comunitara a avut ca efect, in ceea ce priveste taxa pe valoarea adaugata, largirea sferei operatiunilor carora acest impozit ...

jurist Vladimir Marinescu

Alinierea legislatiei fiscale romanesti la cea comunitara a avut ca efect, in ceea ce priveste taxa pe valoarea adaugata, largirea sferei operatiunilor carora acest impozit le este aplicabil.

Odata cu intrarea in vigoare a dispozitiilor Legii nr.343/2006, de modificare a Codului fiscal, art.128 alin.(1), care definea livrarile de bunuri ca fiind „orice transfer al dreptului de proprietate asupra bunurilor de la proprietar catre o alta persoana“, respectiv transferul tuturor componentelor dreptului de proprietate (usus, fructus si abusus), a fost modificat, notiunea in discutie devenind „transferul dreptului de a dispune ca si un proprietar“ .

Asadar, din analiza acestei modificari a textului de lege rezulta in mod indiscutabil faptul ca legiuitorul a dorit largirea sferei de cuprindere a definitiei livrarilor de bunuri prin eliminarea conditiei transferului tuturor componentelor dreptului de proprietate.

Din punct de vedere practic, apreciem ca schimbarea definitiei livrarilor de bunuri incepand cu data de 1 ianuarie 2007 a facut ca in practica sa existe o serie de probleme in ceea ce priveste interpretarea si tratarea unor operatiuni impozabile.

Din sfera acestora fac parte activitatile de tiparire desfasurate de tipografii, activitati de a caror interpretare depindea aplicarea prevederilor art.140 Cod fiscal – cota redusa de TVA pentru „livrarea de manuale scolare, carti, ziare si reviste, cu exceptia celor destinate exclusiv sau in principal publicitatii“.

In acest sens, dorim sa subliniem faptul ca, pana la data de 31 decembrie 2006,activitatile de tiparire efectuate de catre tipografii erau considerate prestari de servicii, chiar daca, de cele mai multe ori, pretul acestora includea, printre altele, hartia si cerneala tipografiei, fapt care ducea la impozitarea tranzactiilor efectuate cu cota standard de TVA de 19%.

Motivatia acestei interpretari a legii fiscale rezida in acceptiunea generala, bazata, probabil, pe legislatia specifica in materie de proprietate intelectuala si materializata printr-un mare numar de adrese/raspunsuri emise de catre MFP, conform carora, prin aceasta operatiune, nu era transmis si dreptul de proprietate intelectuala asupra materialelor tiparite, fapt pentru care acestea sunt considerate prestari de servicii.

Modificarea definitiei livrarilor de bunuri incepand cu data de 1 ianuarie 2007 a facut ca, cel putin in doctrina de specialitate, operatiunile de tiparire realizate folosind materia prima a tipografiei sa fie interpretate exclusiv ca fiind livrari de bunuri carora le este aplicabila cota redusa de TVA, desi nici Codul fiscal si nici Normele metodologice de aplicare a acestuia nu realizau o tratare expresa a acestei chestiuni.

Pe de alta parte, in realitatea de zi cu zi, nu de putine ori contribuabilii inregistrati in scopuri de taxa s-au confruntat cu mari dificultati in urma primirii din partea organelor fiscale abilitate de raspunsuri oficiale care nu faceau altceva decat sa precizeze faptul ca interpretarea oficiala anterioara datei de 1 ianuarie 2007 nu mai este valabila,intrucat temeiul legal al acesteia a fost modificat, lasand asadar problema nesolutionata din punct de vedere practic.

Cu toate acestea insa, avand in vedere recentele modificari ale Normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal, reglementate de H.G.nr. 1.579/2007, consideram clara, cel putin cu privire la aceasta chestiune, vointa legiuitorului de a "armoniza“ prevederile legale cu realitatea economica a, in sensul considerarii serviciilor de tiparire efectuate de tipografii cu materii prime proprii ca fiind livrari de bunuri carora, prin urmare, li se aplica cota redusa de TVA.

Astfel, desi textul in discutie este asezat, cel putin curios, alaturi de cele referitoare la locul prestarii de servicii, punctul 15 1 alin.(6) al Normelor metodologice prevede faptul ca activitatile de tiparire pot fi considerate atat prestari de servicii, cat si livrari de bunuri, astfel:

●in situatia in care beneficiarul care detine drepturile de autor se limiteaza la a transmite continutul acestora pe orice suport tipografiei (hartie, discheta, CD, e-mail etc.), iar aceasta se obliga sa tipareasca sau, dupa caz, sa-si editeze materialul utilizand hartia si/sau alte materiale proprii necesare, se va considera ca tipografia realizeaza o livrare de bunuri catre clientul sau, in sensul art.128 din Codul fiscal;

●in situatia in care beneficiarul care detine drepturile de autor si transmite continutul acestora pe orice suport tipografiei (hartie, discheta, CD, e-mail etc.), precum si hartia necesara realizarii acestora si/sau, dupa caz, alte materiale care servesc la realizarea cartii/tipariturii, se considera ca tipografia realizeaza o prestare de servicii catre clientul sau,in sensul art.129 din Codul fiscal.

Prin urmare, ne aflam in fata unei detalieri extrem de utile, realizate de Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal, in forma valabila incepand cu data de 1 ianuarie 2008, care, in conformitate cu definitiile livrarilor de bunuri si prestarilor de servicii, include activitatile de tiparire in una dintre aceste operatiuni impozabile, in functie de proprietarul  "materiilor prime“ utilizate ( "hartia... si/sau... alte materiale care servesc la realizarea cartii/tipariturii“).

Totodata, apreciem ca, in cazul activitatilor de tiparire contractate cu persoane inregistrate in scopuri de taxa, nestabilite in Romania, regulile aferente stabilirii locului prestarilor de servicii si a celui al livrarilor de bunuri stabilite prin prevederile art.133 alin.(2) lit.h) Cod fiscal, respectiv art.132 Cod fiscal vor fi aplicabile in functie de natura contractului de editare incheiat.

Cu toate acestea in cazul unei "interpretari eronate“ a prevederilor contractuale "interpretare materializata prin folosirea unei cote gresite de TVA, vor deveni incidente dispozitiile punctului 58 al Normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal care, referitor la art.150 alin.(3) Cod fiscal, prevad faptul ca "... orice persoana ce inscrie in mod eronat taxa intr-o factura sau un alt document asimilat unei facturi va plati aceasta taxa la bugetul statului, iar beneficiarul (n.n.scop prestarii/livrarii) nu va avea dreptul sa deduca aceasta taxa“.

Mai mult decat atat, in aceasta situatie, conform dispozitiilor legale in discutie,  "beneficiarul  poate solicita furnizorului sau prestatorului corectarea facturii intocmite in mod eronat,  prin emiterea unei facturi cu semnul minus si a unei facturi noi corecte .

Asadar, in situatia in care tipografia nu se afla intr-o situatie speciala precum falimentul, lichidarea, radirea, care ar da beneficiarului posibilitatea rambursarii taxei achitate in plus de la bugetul statului, conform prevederilor alin.(2) al punctului 58 din Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal, acesta va trebui sa "regularizeze“ taxa achitata in plus cu prestatorul/furnizorul.

Daca, aparent, rezolvarea situatiei inscrierii unei taxe eronate pe factura este destul de simpla, lucrurile se complica in cazul in care relatiile comerciale dintre prestator/furnizor si beneficiar se incheie inainte de "regularizarea“ taxei achitate in plus.

Asadar, in aceasta ipoteza, apreciem faptul ca singura cale de care beneficiarul dispune pentru a recupera diferenta de taxa si eventualele accesorii stabilite de catre organele fiscale este cea judecatoreasca, care, de multe ori, se dovedeste a fi mare consumatoare de timp si de resurse.

Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz" 
Rentrop ∧ Straton

Club Contabilitate

La fiecare 10 minute, o întrebare își găsește răspunsul AICI.


Ultimele stiri

Cele mai citite stiri

din categoria "InfoTVA"
[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie, contabili
Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
Modificari importante privind TVA!
Descarca GRATUIT
Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016