Tags: ordinul 487/2021, evaluarea pensiilor publice
Ordinul nr. 487/2021 privind efectuarea operatiunilor de evaluare a pensiilor din sistemul public stabilite pana la data de 1 septembrie 2023 a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 609 din 18 iunie 2021.
Pensiile din sistemul public de pensii cuvenite sau aflate in plata sau care urmeaza a fi stabilite in conditiile Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare, pana la data de 1 septembrie 2023, sunt evaluate in baza art. 157 alin. (2) din Legea nr. 127/2019 privind sistemul public de pensii, cu modificarile si completarile ulterioare.
Procedura de evaluare se realizeaza prin casele teritoriale de pensii si consta in:
a) identificarea stagiilor de cotizare contributive, a stagiilor de cotizare asimilate si stagiilor de cotizare necontributive valorificate la stabilirea/recalcularea drepturilor de pensie cuvenite sau aflate in plata la data de 31 august 2023;
b) crearea unei baze de date care cuprinde veniturile lunare, brute sau nete, dupa caz, realizate anterior datei de 1 aprilie 2001 care, conform dispozitiilor legale in vigoare la data stabilirii/recalcularii drepturilor de pensie, nu au fost valorificate/nu se valorifica la calculul drepturilor de pensie cuvenite sau aflate in plata.
Pensionarii sistemului public de pensii pot prezenta casei teritoriale de pensii competente adeverinte eliberate de catre unitatea angajatoare ori de catre detinatorul legal al arhivei, prin care se certifica venitul lunar realizat, brut sau net, dupa caz, pentru perioadele anterioare datei de 1 aprilie 2001.
Extras din Ordin:
Art. 1. -
Casa Nationala de Pensii Publice, denumita in continuare CNPP, prin casele teritoriale de pensii, deruleaza procedura de evaluare a pensiilor din sistemul public de pensii, prevazuta de Ordinul ministrului muncii si protectiei sociale nr. 108/2021*).
*) Ordinul ministrului muncii si protectiei sociale nr. 108/2021 nu a fost publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 2. -
Pensiile din sistemul public de pensii cuvenite sau aflate in plata sau care urmeaza a fi stabilite in conditiile Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare, pana la data de 1 septembrie 2023, sunt evaluate in baza art. 157 alin. (2) din Legea nr. 127/2019 privind sistemul public de pensii, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 3. -
Procedura de evaluare se realizeaza prin casele teritoriale de pensii si consta in:
a) identificarea stagiilor de cotizare contributive, a stagiilor de cotizare asimilate si stagiilor de cotizare necontributive valorificate la stabilirea/recalcularea drepturilor de pensie cuvenite sau aflate in plata la data de 31 august 2023;
b) crearea unei baze de date care cuprinde veniturile lunare, brute sau nete, dupa caz, realizate anterior datei de 1 aprilie 2001 care, conform dispozitiilor legale in vigoare la data stabilirii/recalcularii drepturilor de pensie, nu au fost valorificate/nu se valorifica la calculul drepturilor de pensie cuvenite sau aflate in plata.
Art. 4. -(1) in vederea realizarii bazei de date prevazute la art. 3 lit. b) pensionarii sistemului public de pensii pot prezenta casei teritoriale de pensii competente adeverinte eliberate de catre unitatea angajatoare ori de catre detinatorul legal al arhivei, prin care se certifica venitul lunar realizat, brut sau net, dupa caz, pentru perioadele anterioare datei de 1 aprilie 2001.
(2) Modelul de adeverinta este prevazut in anexa care face parte din prezentul ordin.
Art. 5. -
(1) Adeverintele care cuprind venitul lunar realizat, brut sau net, dupa caz, existente in dosarele de pensie, precum si cele emise pana la data intrarii in vigoare a prezentului ordin, dar nedepuse la casele teritoriale competente se utilizeaza pentru crearea bazei de date prevazute la art. 3 lit. b) daca indeplinesc conditiile de valabilitate si legalitate, chiar daca nu sunt conforme cu modelul de adeverinta prevazut in anexa.
(2) Adeverintele prevazute la alin. (1) si la art. 4 se utilizeaza numai in scopul prevazut la art. 3 lit. b).
Art. 6. -
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si intra in vigoare la data publicarii.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Refuz factura in SPV
Intrebare:
Un furnizor ne-a facturat in luna august 2025 un serviciu folosind pentru facturare codul de inregistrare fiscala a unui sediu secundar si nu codul unic de inregistrare. Furnizorul sustine ca a transmis factura in e-factura dar noi nu o putem vizualiza! Am solicitat furnizorului stornarea facturii gresite si refacturarea pe codul unic de inregistrare dar nu este de acord! Va rog sa ne spuneti cum trebuie sa procedam in acest caz pentru a inregistra cheltuiala!
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Regimul fiscal cu beneficiile oferite salariatilor partenerilor de business
Intrebare:
Pentru a mentine bune relatii cu angajatii clientilor, de cateva ori pe an se organizeaza competitii sportive care se deruleaza pe parcursul a cateva zile, cu participarea membrilor echipei de vanzari si a reprezentantilor firmelor colaboratoare. Actiunile nu au numai scop recreativ, in cadrul acestora sunt si sesiuni de informare privind promotii, caracteristici tehnice ale produselor. Fiind un concurs, la final se acorda si premii, care constau in cupe, medalii si articole sportive...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Trecere de la profit la micro in anul 2026
Intrebare:
Societate infiintara in anul 2014, care a figurat de la infiintare (17/06/2014) pana la 31.12.2024 cu impozit microintreprinderi, de la 01.01.2025 trece la impozit pe profit (era sub plafon) dar fara salariat. Se poate intoarce la impozit pe microintreprindere de la 01.01.2026, avand salariat incepand cu 01.11.2025 si este sub plafonul de 100.000 euro cifra de afaceri. Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Drepturi acordate pe perioada maternitatii si cresterii copilului
Intrebare:
PFA cu activitate din iunie 2024, si avand rezultat pierdere (a avut venituri care sunt sub nivelul cheltuielilor) conform DU depus pentru anul 2024. Activitate ei va fi profitabila in anul 2025, venitul net va fi aproximativ intre 6-12 salarii minime. Va continua activitate PFA-ului si in anul 2026, care tot se estimeaza sa fie profitabila. Titularul, pe langa PFA va fi angajata din octombrie 2025 cu norma intreaga si intr-un SRL.
Titularul va naste in luna mai 2026 si...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<