Tags: plata conventiilor pentru angajatori, restante ajofm
Ministrul Muncii si Protectiei Sociale, Violeta Alexandru, a anuntat, pe platforma oficiala de Facebook ca a terminat evaluarea la nivelul ANOFM, insa a regasit foarte multe restante in cazul platii conventiilor pentru angajatori.
“Am terminat evaluarea de care aveam nevoie la nivelul ANOFM. Este adevarat ca AJOFMurile au facut in aceasta perioada un efort suplimentar prin plata masurilor de mentinere a locurilor de munca in contextul pandemiei Covid. La fel au facut si AJPISurile. Am multumit cand a fost de multumit.
si, totusi ....
Cum se apropie finalul anului, pentru ca nu vreau sa o las pe ultima luna, am cerut o noua evaluare a platilor pentru conventii. Daca nu ar fi fost pandemia si masurile guvernamentale de sprijin pentru aceasta perioada, AJOFMurile s-ar fi ocupat de plata somerilor indemnizati si de plata unor conventii pentru angajatori: 2250 lei timp de 12 luni in cazul tinerilor/persoanelor de peste 45 ani, respectiv 6 luni in cazul stagiarilor si 6/12/24/36 luni in cazul ucenicilor, functie de nivelul de incadrare.
Faptul ca a venit pandemia nu inseamna ca nu ne onoram obligatiile curente. Poate a inteles cineva gresit.”, a spus Alexandru.
Ministrul a cerut mai multe explicatii pentru neplata, avand in vedere faptul ca bani sunt, din fonduri europene si din Bugetul Asigurarilor pentru somaj.
“Bani sunt, din fonduri europene si din Bugetul Asigurarilor pentru somaj (BAS). La rectificarea din iulie, au fost alocati 200 milioane lei. Prin Fondul Social European, sunt 13 scheme de finantare in prezent in implementare (cu finalizare in 2021-2022), ce acopera intreaga tara si totalizeaza aprox. 597,3 milioane euro pentru un grup tinta de 178.051 de persoane. in cazul in care se intampla ca un judet sa ramana fara fondurile necesare si exista cereri, i se vor aloca fonduri de la judetele care au excedent. Deci, bani sunt.
Atunci de ce nu se platesc cererile angajatorilor pentru aceste Conventii? Sunt oameni care stau si asteapta cu lunile.
Trei raspunsuri transante:
1. Se folosesc mai intai banii din BAS (fonduri nationale), procedurile sunt mai simple, verificarile mai putine. Efort mai redus pentru AJOFMuri. Sa fie clar: trebuie sa folosim mai intai banii europeni. Nu toate AJOFMurile au procedura prin care sunt obligate sa verifice eligibilitatea angajatorului prima data in FSE si apoi in BAS. Cand AJOFMurile va spun ca nu mai au bani, se refera la cei din BAS. De fapt, au bani europeni la dispozitie. Aud si ma minunez de raspunsul unor AJOFMuri la cererea angajatorilor - un raspuns pe cat de simplu pe atat de fals: nu sunt fonduri.
2. Nu sunt criterii transparente de alocare. De la un AJOFM la altul primesc alte explicatii privind criteriile de alocare. Cert este ca nu exista criterii clare la nivel national. Prim semn de intrebare. imi scriu angajatori – beneficiari ai acestor subventii – ca nu primesc nicio explicatie de la AJOFMuri cu privire la durata evaluarii cererilor. Sper ca nu e deliberat totul pentru ca angajatorul sa ajunga la disperare si sa fie dispus la o intelegere. M-au sunat chiar si angajati. Pare ca solutionarea cererilor se face preferential. Sper ca nu. in plus, legislatia permite AJOFMurilor ca in termen de 12 luni de la data inregistrarii contractului de munca al angajatului sa ii aprobe semnarea conventiilor. E mult, voi scurta termenul.
3. Nu exista o coordonare intre masuri. De exemplu, prin FSE - grupul tinta este reprezentat de tineri cu varsta 16 - 29 ani, in legea 76/2002 se mentioneaza varsta de 16-24 ani. si tot asa”, a detaliat ministrul in functie.
Mai mult decat atat, in urma raspunsurilor primite, Violeta Alexandru a precizat ca va urmari, mai des, situatia platilor pentru angajatori. Ar fi ideal ca cererile sa fie solutionate, nu declarate neeligibile.
“O spun direct: unii directori AJOFM pot distruge sau pot tine in viata o afacere. Sigur ca am informatii si despre alte practici in unele AJOFMuri. Daca se confirma, stiu ce am de facut.
Atrag atentia directorilor AJOFMurilor din: Prahova, Tulcea, Neamt, Buzau, Hunedoara, Maramures, Botosani, Arad, Salaj, Galati, ca sa dau doar cateva exemple din top-ul cu restante, ca una este sa efectueze platile cat mai repede pentru masurile de sprijin specifice pandemiei Covid si alta este sa-si respecte obligatiile curente. Le-am cerut directorilor sa intreprinda toate masurile pentru ca in termen de 2 saptamani sa remedieze aceasta situatie. Le cer sa contacteze toti angajatorii ale caror cereri nu au fost solutionate si sa ii indrume in completarea documentelor necesare sau sa le explice conditiile de eligibilitate. Le cer sa nu ignore niciun angajator!
Incepand de maine, voi urmari mai des, saptamanal, situatia platilor facute pentru beneficiari. Daca unele AJOFM-uri pot, trebuie sa poata toate. Pana la sfarsitul lunii octombrie, trebuie platite toate cererile valide. Sunt aproape 20.000 de persoane pentru care s-au depus cereri, angajatorii acestora asteptand virarea sumelor cuvenite.
Evaluarea mea urmareste ca cererile angajatorilor sa fie solutionate si nu sa fie declarate neeligibile/decazute din drepturi cu foarte mare usurinta asa cum, din pacate, se intampla in cazul unor AJOFMuri. Unor AJOFMuri. Oameni si oameni.
La finalul acestui an, daca nu se face din oficiu, voi cere eu un audit pe marginea acestor programe. Sunt convinsa ca sindicatele care sunt in CA-ul ANOFM ma vor sustine.
Aud si de practici gresite la angajatori. Au si ei niste obligatii pe care trebuie sa le respecte. Cel mai bun “medicament” cand vorbim de aproape 600 milioane de euro este transparenta/verificarea. Am foarte multe informatii primite si cred ca se impune o verificare a acestor probleme. Cine se stie in regula, trebuie sa se bucure. inlatur orice suspiciune.”, a mai spus Violeta Alexandru.
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Regimul special de scutire pentru intreprinderile mici
Intrebare:
In stabilirea veniturilor care intra in sfera TVA (in plafon 300.000) la un ONG care desfasoara si activitati economice, se analizeaza doar veniturile cu scop patrimonial? Adica nimic din cele cuprinse in bilant in F 20 rand 01 Venituri din activitati fara scop patrimonial - total?
In speta, ONG-ul nostru are venituri din donatii si sponsorizari precum si din venituri pentru care se datoreaza impozit spectacol (care sunt cuprinse in totalul mentionat mai sus) precum si...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie apartamente in vederea revanzarii
Intrebare:
Un SRL platitor de tva si impozit pe profit avand CAEN 6810, nou infiintat, a achizitionat 2 imobile in vederea revanzarii. Momentan nu intentioneaza sa revanda aceste imobile, ci asteapta sa vada evolutia pietei (o perioada nedeterminata). La achizitie, s-a aplicat taxare inversa. Avand in vedere ca SRL nu are decat cheltuieli de intretinere ale imobilelor, este corect fiscal sa inregistreze si cheltuiala cu amortizarea, avand in vedere ca o perioada de timp nu va avea venit?...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Factura despagubire marfa deteriorata la transport
Intrebare:
Societatea noastra a vandut marfa unui client. In timpul transportului, marfa a fost deteriorata de catre transportator (costul de transport este asigurat de catre societatea noastra avand contract cu furnizorul de transport).
Ce factura trebuie sa emit transportatorului pentru prejudiciul adus? Cum se emite aceasta factura? Ce explicatii se scriu?
Cum se face descarcarea de gestiune (mentionez ca marfa a ramas la transportator)?
Care sunt...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Ajustarea bazei impozabile a TVA
Intrebare:
O Societate de avocati a facturat in 2018 un client pe care nu l-a incasat.
1. Clientul a intrat in procedura de reorganizare si a fost acceptata integral creanta. Se poate face ajustare de TVA?
2. Clientul a intrat in procedura de reorganizare si a fost acceptata pe jumatate creanta, Cum se face ajustarea de TVA? Tehnic, se intocmeste factura de stornare aferenta partii neaccepte? la Beneficiar se trece Clientul si se transmite in RO e-Factura sau...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Declarare si plata impozit venit din chirii
Intrebare:
O persoana fizica are un contract de inchiriere cu o persoana juridica. PF nu a declarat in Declaratia Unica pe estimat 2024 niciun contract de inchiriere modificandu-se legislatia si obligatia retinerii la sursa fiind pentru PJ. Doar ca PJ nu a achitat in anul 2024 chiria (trece printr-o perioada de investitii, exista clauza in contract in cazul se precizeaza ca se va achita chiria in functie de lichiditatile chiriasului PJ). Ce obligatii are PF pentru anul 2024, ar trebui sa...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<