Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
jurist Aurelian OpreCodul fiscal, in art. 128 alin. (12), defineste regimul de non-transfer ca fiind operatiunea de expediere sau transportul de bunuri din Romania catre un alt stat membru, de catre ...
jurist Aurelian Opre
Codul fiscal, in art. 128 alin. (12), defineste regimul de non-transfer ca fiind operatiunea de expediere sau transportul de bunuri din Romania catre un alt stat membru, de catre persoana impozabila sau de catre o alta persoana in numele acesteia, pentru utilizari determinate ca scop si durata.
Avantajul unui astfel de regim este acela al posibilitatii neimpozitarii operatiunii in cazul in care transferul este unul temporar (impozitarea urmand a se face in momentul in care operatiunea capata un caracter definitiv).
Aplicarea acestui regim, pe langa limitarile stricte prevazute la art. 128 alin. (12) din Codul fiscal (enumerarea operatiunilor considerate non-transfer), este conditionata si de utilizarea registrelor speciale de evidenta a transferurilor. In acest sens, "livrarea" bunurilor va fi evidentiata in registrul non-transferurilor, iar "achizitia“ lor in celalalt stat membru, in registrul bunurilor primite.
Conform art. 128 alin. (12) lit. b), este considerata non-transfer livrarea realizata de catre o persoana impozabila pe teritoriul altui stat membru, de bunuri expediate sau transportate in conditiile art. 132 alin. (1) lit. b) privind livrarile cu instalare sau asamblare, efectuate de catre furnizor sau in numele acestuia.
Practic, cele doua texte din Codul fiscal stabilesc ca livrarea de bunuri din Romania intr-un alt stat membru (sau in Romania dintr-un alt stat membru) constituie un transfer fara tranzactie (non-transfer), pentru care locul operatiunii este in acel stat unde bunurile urmeaza sa fie instalate sau montate de catre furnizor sau de catre o alta persoana in numele acestuia.
In fapt, aceste reglementari fiscale se suprapun peste cele contractuale, astfel ca, in cazul unor "proiecte la cheie“, finalizarea contractului, urmata de predarea bunului, se realizeaza la momentul in care acestea au fost instalate sau montate astfel incat bunurile sunt apte pentru utilizarea contractata de catre beneficiar.
Desigur ca acest mod de abordare este oarecum simplist, avand in vedere faptul ca instalarea se va realiza de catre persoane specializate angajate ale furnizorului sau de catre o alta persoana in numele acestuia.
Este unanim acceptat ca, pentru acele tranzactii comerciale compuse dintr-o operatiune principala si una sau mai multe operatiuni secundare (toate cuprinse sub acelasi contract comercial), regimul fiscal este cel aferent operatiunii principale si pentru operatiunile accesorii (aceasta abordare corespunde principiului de drept conform caruia accesoriie urmeaza regimul juridic al principalului – accesorium sequitur principale).
In practica, in astfel de contracte pot aparea situatii diverse, diferite de situatia expusa anterior:
● daca instalarea se realizeaza de catre o terta persoana in numele furnizorului, practic transferul bunurilor in celalalt stat membru va fi tratata tot ca un non-transfer, insa peste acesta se va suprapune prestarea serviciului de catre tert. Aplicand regulile specifice prestarilor de servicii, locul impozitarii va fi in Romania, cu cota de 19%, daca prestatorul este din Romania, si, de asemenea, tot in Romania, prin taxare inversa, daca prestatorul este situat intr-un alt stat membru (ex.locul unde bunurile sunt ansamblate/montate), daca beneficiarul (in acest caz furnizorul care are obligatia predarii bunurilor in stare montata sau instalate, apte de functionare...) din Romania este inregistrat in scopuri de TVA si ii comunica prestatorului codul de inregistrare;
● situatia este total diferita in cazul in care prestatorul executa lucrarile de instalare/montaj in numele si pe seama beneficiarului. Practic, in acest caz nu mai putem vorbi de o livrare cu instalare (non-transfer), ci de o livrare intracomunitara simpla, impozabilala destinatie daca beneficiarul este o persoana care comunica un cod de inregistrare in scopuri de TVA furnizorului din Romania.
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Livrare de echipament din Romania intr-un alt stat membru .
O societate comerciala din Romania, inregistrata in scopuri de TVA, ii livreaza un echipament unei persoane impozabile stabilite intr-un alt stat membru, obligatia privind transportul bunurilor cazand in sarcina furnizorului din Romania.
Aplicand dispozitiile art. 132 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal, constatam ca operatiunea nu este impozabila in Romania, locul livrarii fiind in celalalt stat membru.
Nu uitati
In toate cazurile in care nu sunt indeplinite cumulativ conditiile enumerate la art. 126 alin. (1) lit. a)-d) din Codul fiscal, operatiunea este considerata ca neimpozabila in Romania.
In ipoteza prezentata, constatam ca nu este indeplinita conditia de la art. 126 alin. (1) lit. b), si anume ca locul livrarii sa fie in Romania, prin raportare la dispozitiile anterioare de la art. 132 alin. (1) lit. b).
Consecinte:
● Aplicarea regimului de non-transfer prin inregistrarea operatiunii in registrul non-transferurilor. Pozita din registrul aferent tranzactiei respective se inchide in momentul transferului dreptului de proprietate spre beneficiar prin facturare, moment in care regimul de non-transfer se transforma intr-o livrare cu titlu definitiv.
● Operatiunea de non-transfer nu se prinde in decontul de TVA si in declaratia 390 VIES.
● Raportarea operatiunii in declaratia Intrastat (cu regimul corespunzator...). Daca factura contine valoarea intreaga a materialelor si a serviciului de instalare, se va raporta doar valoarea materialelor. Daca nu se cunoaste valoarea materialelor, aceasta poate fi estimata.
● Inregistrarea furnizorului in scopuri de TVA in celalalt stat membru, direct sau printr-un reprezentant fiscal, si facturarea cu TVA din acel stat membru.
● Obligatia platii TVA in acel stat membru si a tuturor evidentelor in scopul taxei impuse de legislatia fiscala a acelui stat membru.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"