Regimul special pentru agentiile de turism Prin agentie de turism se intelege orice persoana care, in nume propriu sau in calitate de agent, interme diaza, ofera informatii sau se angajeaza sa ...
Regimul special pentru agentiile de turism
Prin agentie de turism se intelege orice persoana
care, in nume propriu sau in calitate de agent, interme diaza, ofera informatii sau se angajeaza sa furnizeze
persoanelor care calatoresc, individual sau in grup, servicii
de calatorie. Aceste servicii includ cazarea la hotel,
case de oaspeti, camine, locuinte de vacanta si alte
spatii folosite pentru cazare, transportul aerian, terestru
sau maritim, excursii organizate si alte servicii turistice
.
Utilizarea unui astfel de regim implica furnizarea de
catre agentia de turism a unui serviciu unic care in principal
consta in impozitarea marjei profitului ca diferenta
dintre pretul de achizitionare a serviciilor de catre
agentia de turism si pretul de vanzare catre beneficiarul
final prin facturarea cu „TVA inclusa“.
Trebuie observat ca legiuitorul a reglementat acest
regim fiscal special fara a obliga agentiile de turism sa
aplice doar acest tip de „impozitare“ astfel ca pentru persoanele
impozabile pot solicita agentie de turism aplicarea
regimului normal, care sa le permita deducerea
TVA pentru serviciul achizitionat.
Reglementarea legala a regimului special din Codul fiscal
Din punct de vedere legal, regimul special aplicabil
agentiilor de turism este reglementat de urmatoarele dispozitii din Codul fiscal:
- Art. 152 alin. (1) ... defineste agentia de turism ca
agentia care intermediaza sau ofera servicii turistice ... cazare
la hotel, excursii organizate sau alte servicii turistice ...;
- Art. 152 alin. (2) toate serviciile achizitionate de
agentia de turism in numele calatorului formeaza un serviciu
unic ...;
- Art. 152 alin. (4) baza de impozitare a serviciului
unic va fi marja profitului, adica diferenta dintre costul
de achizitie si pretul de vanzare catre beneficiarul final;
- Art. 152 alin. (9) agentiile de turism nu au dreptul
sa inscrie separat taxa in mod distinct in facturi sau alte
documente transmise calatorului pentru serviciile unice
carora li se aplica regimul special, in acest caz inscriind
distinct in documente mentiunea „TVA inclusa“.
Coroborand aceste texte de lege, concluzionam ca agentiile de turism au posibilitatea de a aplica doua regimuri distincte de TVA, regimul de prestare a unui serviciu unic sau un regim normal de TVA.
Aplicand regimul de TVA aferent serviciului unic, agentia de turism va intocmi o factura care va cuprinde costul serviciilor achizitionate de ea si revandute calatorului, in valoarea facturii fiind inclus si TVA.
In acest caz, daca beneficiarul serviciului unic este o persoana juridica impozabila, in sensul ca factura a fost intocmita pe numele acesteia (chiar daca beneficiarul efectiv este o persoana fizica reprezentanta a persoanei juridice care a efectuat o deplasare in scopul afacerii), aplicarea acestui regim va genera o TVA nedeductiblia pentru societate.
Aceasta concluzie se bazeaza pe interpretarea coroborata a art. 146 alin. (1) si a art. 155 alin. (5) din Codul fiscal. Potrivit celor doua texte de lege, beneficiarul poate sa deduca taxa aferenta serviciilor prestate doar daca detine o factura care cuprinde elementele minimale obligatorii, iar unul dintre acestea este cuantumul TVA aferent serviciului prestat.
Practic, acest regim de TVA este similar unei prestari de servicii realizate de o persoana neinregistrata in scopuri de TVA si care transmite beneficiarului o factura fara TVA. Deoarece legiuitorul a avut in vedere situatia in care serviciul unic este prestat unei persoane fizice (calator), se pune problema pozitionarii achizitiei in decontrul de TVA atunci cand beneficiarul este o persoana impozabila.
SFATUL NOSTRU
In opinia noastra, astfel de cazuri se cuprind in decont la rd. 19
(achizitii de bunuri si servicii scutite de taxa sau neimpozabile).
Avem in vedere faptul ca operatiunea nu genereaza consecinte fiscale
in contabilitatea agentiei de turism care nu are dreptul la deducerea
sau rambursarea taxei, dar si explicatiile aferente rd. 19 din
formularul 300, care precizeaza ca, la aceasta pozitie, se inscriu
achizitiile neimpozabile sau cele supuse unui regim special de taxa (in fapt, acest rand are doar rubrica pentru baza, nu si pentru taxa).
Asadar, din interpretarea prevederii legale susmentionate rezulta ca aplicarea regimului particular al
agentiilor de turism se face tinand cont de natura
operatiunilor desfasurate, si nu de calitatea de comerciant
activand intr-un anumit domeniu al persoanelor.
Regimuri speciale de TVA
Exemplu:
Intr-o speta supusa solutionarii CEJ (Cauzele reunite C-308/96 si
C-94/97, T.P. Madgett si R.M. Baldwin actionand in numele Howden
Court Hotel) operatorii unui hotel ofereau clientilor lor pachete de servicii
turistice, pentru un pret fix care includea, pe langa cazarea in regim
de demipensiune, transport cu autocarul si o excursie de o zi – servicii
prestate de terti. Conform interpretarii prevederilor legale in materie de
TVA a acestora, intrucat nu erau propriu-zis „agenti de turism“ sau
„touroperatori“, nu aplicau regimul special de taxa in discutie.
Curtea a decis in acest sens ca, in conformitate cu prevederile art. 306-310 ale Directivei 112, aplicarea acestui regim special se face independent de calitatea de agentie de turism sau de touroperator, atata timp cat hotelul achizitioneaza servicii de la terti pentru pachetul oferit turistilor.
Baza de impozitare a serviciului ce are locul prestarii in Romania este constituita din
marja de profit a
agentiei, exclusiv taxa pe valoarea adaugata.
Aceasta se determina ca diferenta intre:
● suma totala care va fi platita de calator, fara taxa, si
● costurile agentiei de turism, inclusiv taxa, aferente livrarilor de bunuri si prestarilor de servicii in beneficial direct al calatorului, in cazul in care aceste livrari si prestari sunt realizate de alte personae impozabile.
Agentia de turism nu are dreptul la deducerea sau rambursarea
taxei facturate de persoanele impozabile pentru livrarile de bunuri si
prestarile de servicii in beneficiul direct al calatorului, intrucat nu are
dreptul de a inscrie taxa in mod distinct in facturi sau in alte documente
legale care se transmit calatorului, fiind obligata sa faca
mentiunea „TVA inclusa“. In consecinta, va rezulta pentru agentia
de turism o taxa pe valoarea adaugata de plata.
Agentia de turism poate, de asemenea, opta si pentru aplicarea regimului normal de taxa, cu urmatoarele exceptii, pentru care este obligatorie taxarea in regim special:
● cand calatorul este o persoana fizica;
● in situatia in care serviciile de calatorie cuprind sI
componente pentru care locul operatiunii se considera
ca fiind in afara Romaniei.
Atunci cand agentia de turism efectueaza atat
operatiuni supuse regimului normal de taxare
, cat si
operatiuni
supuse regimului special de scutire, aceasta
trebuie sa pastreze evidente contabile separate
pentru fiecare tip de operatiune in parte
.
Solutia alternative
Asa cum deja am precizat, agentia de turism poate
aplica concomitent atat regimul special de taxa, cat si un
regim normal. In acest sens, art. 1521 alin. (7) precizeaza
ca agentiile de turism pot opta pentru aplicarea regimului
normal de taxare, caz in care vor factura distinct
fiecare componenta a serviciului unic.
Desigur, in acest caz, agentia de turism va avea o
taxa de administrat, insa aceasta va fi deductibila pentru
beneficiar.
In opinia noastra, aplicarea unui regim normal de taxare transforma agentia de turism in cumparator/revanzator, caz in care regimul fiscal TVA va fi similar celui aplicabil intermediarului.
In acest sens, art. 129 alin. (2) din Codul fiscal dispune
ca persoana impozabila care actioneaza in nume propriu,
dar in contul altei persoane, ca intermediar intr-o prestare
de servicii este considerata cumparator revanzator, fiind
tratata ca si cum aceasta achizitioneaza si revinde serviciile
respective in nume propriu.
Comisionarul fiind considerat din punctul de vedere
al TVA cumparator si revanzator al bunurilor, indifferent daca actioneaza in contul furnizorului sau al beneficiarului comitent, va proceda astfel:
● primeste de la vanzator o factura sau orice alt document ce serveste drept factura emisa pe numele sau, si
● emite o factura sau orice alt document ce serveste drept factura cumparatorului.
Art. 152 alin. (11) precizeaza ca nu pot aplica regimul special de
taxare agentiile de turism care achizitioneaza serviciile direct in
numele clientului (factura este pe numele acestuia), urmand ca ulterior
agentia sa-si recupereze costul printr-o factura de decontare
(agentia de turism actionand in calitate de mandatar).
In cazul in care mandatarul intermediaza prestari de servicii, furnizorul sau prestatorul efectueaza livrarea de bunuri sau prestarea de servicii direct catre beneficiar, procedura va fi urmatoarea:
● furnizorul sau pestatorul va emite factura direct pe numele beneficiarului;
● mandatarul (intermediarul) efectueaza o prestare de servicii, pentru care intocmeste factura de commission care reprezinta contravaloarea serviciului de intermediere prestat catre mandant, respectiv catre beneficiar, sau, dupa caz, catre furnizor sau prestator.
Daca mandatarul emite o factura in numele sau catre cumparator sau primeste o factura pe numele sau, pentru livrarea de bunuri intermediata, atunci acesta revine iar la regimul de cumparare-revanzare a bunului sau a serviciului.
Art. 137 alin. (3) lit. e) Cod fiscal exclude din baza de impozitare sumele achitate de furnizor sau prestator in numele si in contul clientului si care apoi se deconteaza acestuia, precum si sumele incasate in numele si in contul altei persoane.
Chiar daca aceste dispozitii legale au in vedere situatiile in care furnizorul sau prestatorul achita anumite sume in contul clientului, acestea fiind in fapt facturate direct beneficiarului (ex. cheltuieli de transport), regula este aplicabila si mandatarului care intervine intr-o prestare de servicii achitand facturi emise pe numele beneficiarului.
Emiterea facturii de decontare este optionala, in functie de cele convenite de parti in vederea recuperarii sumelor achitate. In situatia in care partile convin sa-si deconteze sumele achitate pe baza facturii de decontare, taxa nu va fi mentionata distinct, fiind inclusa in totalul sumei de recuperat. Factura de decontare se transmite clientului insotita de factura achitata in numele clientului si emisa pe numele acestuia din urma.
Mandatarul nu are dreptul sa-si exercite dreptul de deducere pentru
sumele achitate in numele clientului, nu colecteaza taxa pe baza
facturii de decontare si nu inregistreaza aceste sume in conturile de
cheltuieli, respectiv de venituri.
Beneficairul are dreptul sa-si deduca taxa pe baza facturii care a
fost emisa pe numele sau, factura de decontare fiind doar un document
care se anexeaza facturii achitate.
Deoarece aplicarea unui regim de taxare transforma agentia de turism intr-un intermediar (cumparator/revanzator daca actioneaza in calitate de comisonar) locul prestarii serviciului de intermediere va fi
locul
operatiunii intermediate, conform art. 133 alin. (2) lit. i) Cod fiscal.
Din punctul de vedere al beneficiarului, daca agentia de turism este persoana juridica romana, facturarea va fi cu TVA, in decont operatiunea fiind inregistrata la achizitii de bunuri si servicii cu 19% TVA.
In cazul in care agentia de turism este locata intr-un alt stat membru comunitar, aplicand regula de la art. 133 alin. (2) lit. i) putem avea doua situatii distincte:
➢
operatiune neimpozabila in Romania (locul prestarii nu este in Romania), astfel ca in decont se va raporta in mod similar cazului anterior (prestarea serviciului unic);
➢ locul prestarii este in Romania, caz in care in baza art. 150 alin. (1) lit. c) Cod fiscal beneficiarul este obligat la plata TVA prin taxare inversa cu raportarea corespunzatoare a operatiunii in decontul de TVA.
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare:
Scutire impozit profit reinvestit
O societate platitoare de impozit pe profit trimestrial prezinta urmatoarea situatie:
Profit contabil brut trimestrul 1 2024 - 150.000 lei
Cheltuieli nedeductibile - 350.000 lei
Profit impozabil trimestrul 1 2024 - 500.000 lei
Achizitie utilaje noi trimestrul 1 2024 (conform art.22 alin. (1) din Legea 227/2015) - 200.000 lei
Profit contabil brut trimestrul 2 2024 -...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
Va rog sa ma ajutati cu un mod de calcul si o monografie contabila pentru urmatoarea situatie: Un salariat care are un venit brut lunar in valoare de 4.800 lei beneficiaza in aceeasi luna de un telefon oferit cu titlu gratuit. Salariatul are un singur copil in intretinere si nu beneficieaza de vreo scutire a impozitului pe venit. Pe factura telefonului avem urmatoarele date: 1500 baza, TVA 285, total factura 1.785. Care este netul pe care il va incasa salariatul?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
Un titular a avut un PFA pana in 10 octombrie 2024, cand l-a inchis. Nu a avut nici un fel de activitate pe el. In perioada 01.01.2024 - 12.08.2024, titularul a avut calitatea de somer, iar din 01.09.2024 angajat cu norma intreaga cu salariu minim. Ce taxe si ce valoare va trebui sa plateasca titularul pentru PFA-ul detinut pana in luna octombrie 2024?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
O societate a devenit platitoare de impozit pe profit in luna ianuarie 2023, deoarece avea un salariat angajat pe perioada nedeterminata cu norma de 2 ore/zi.
In anul 2025, poate sa revina la plata impozit pe veniturile microintreprinderilor daca se schimba norma la 8 ore/zi sau ramane platitoare de impozit pe profit?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
O societate comerciala avand actionar majoritar din afara RO este creditata de actionar cu sume necesare derularii activitatii, imprumutul acordat fiind fara dobanda. Ar putea fi vreo problema legata de acordarea imprumutului cu dobanda zero? Exista vreun risc fiscal pentru societate/actionar pentru ca acest imprumut sa fie acordat fara dobanda? Exista riscul de reincadrare a imprumutului ca aport la capital?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
Societate cu capital integral de stat am primit din Republica Moldova o factura de cazare pentru un angajat trimis in delegatie, in valoare de 220 euro cu TVA de 8% de 17,6 euro, total factura 237,6 euro.
Care este monografia contabila si cum se declara?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<