Atentie contabili!


Modificari importante privind cotele de TVA!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
 
 
 
 

TVA - Regimul special pentru agentiile de turism

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 27 Nov. 2007

Regimul special pentru agentiile de turism Prin agentie de turism se intelege orice persoana care, in nume propriu sau in calitate de agent, interme diaza, ofera informatii sau se angajeaza sa ...

 
 
 

 
 
 

Regimul special pentru agentiile de turism

 
 

Prin agentie de turism se intelege orice persoana care, in nume propriu sau in calitate de agent, interme diaza, ofera informatii sau se angajeaza sa furnizeze persoanelor care calatoresc, individual sau in grup, servicii de calatorie. Aceste servicii includ cazarea la hotel, case de oaspeti, camine, locuinte de vacanta si alte spatii folosite pentru cazare, transportul aerian, terestru sau maritim, excursii organizate si alte servicii turistice .

 
 

Utilizarea unui astfel de regim implica furnizarea de catre agentia de turism a unui serviciu unic care in principal consta in impozitarea marjei profitului ca diferenta dintre pretul de achizitionare a serviciilor de catre agentia de turism si pretul de vanzare catre beneficiarul final prin facturarea cu „TVA inclusa“.

 
 

Trebuie observat ca legiuitorul a reglementat acest   regim fiscal special fara a obliga agentiile de turism sa aplice doar acest tip de „impozitare“ astfel ca pentru persoanele impozabile pot solicita agentie de turism aplicarea regimului normal, care sa le permita deducerea TVA pentru serviciul achizitionat.

 
 

Reglementarea legala a regimului special din Codul fiscal

 
 

Din punct de vedere legal, regimul special aplicabil agentiilor de turism este reglementat de urmatoarele dispozitii din Codul fiscal:

 
 

 

- Art. 152 alin. (1) ... defineste agentia de turism ca agentia care intermediaza sau ofera servicii turistice ... cazare la hotel, excursii organizate sau alte servicii turistice ...;

 

- Art. 152 alin. (2) toate serviciile achizitionate de agentia de turism in numele calatorului formeaza un serviciu unic ...;

 

- Art. 152 alin. (4) baza de impozitare a serviciului unic va fi marja profitului, adica diferenta dintre costul de achizitie si pretul de vanzare catre beneficiarul final;

 

- Art. 152 alin. (9) agentiile de turism nu au dreptul sa inscrie separat taxa in mod distinct in facturi sau alte documente transmise calatorului pentru serviciile unice carora li se aplica regimul special, in acest caz inscriind distinct in documente mentiunea „TVA inclusa“.

 
 

Coroborand aceste texte de lege, concluzionam ca agentiile de turism au posibilitatea de a aplica doua regimuri distincte de TVA, regimul de prestare a unui serviciu unic sau un regim normal de TVA.

 
 

Aplicand regimul de TVA aferent serviciului unic, agentia de turism va intocmi o factura care va cuprinde costul serviciilor achizitionate de ea si revandute calatorului, in valoarea facturii fiind inclus si TVA.

 
 

In acest caz, daca beneficiarul serviciului unic este o persoana juridica impozabila, in sensul ca factura a fost intocmita pe numele acesteia (chiar daca beneficiarul efectiv este o persoana fizica reprezentanta a persoanei juridice care a efectuat o deplasare in scopul afacerii), aplicarea acestui regim va genera o TVA nedeductiblia pentru societate.

 
 

Aceasta concluzie se bazeaza pe interpretarea coroborata a art. 146 alin. (1) si a art. 155 alin. (5) din Codul fiscal. Potrivit celor doua texte de lege, beneficiarul poate sa deduca taxa aferenta serviciilor prestate doar daca detine o factura care cuprinde elementele minimale obligatorii, iar unul dintre acestea este cuantumul TVA aferent serviciului prestat.

 
 

Practic, acest regim de TVA este similar unei prestari de servicii realizate de o persoana neinregistrata in scopuri de TVA si care transmite beneficiarului o factura fara TVA. Deoarece legiuitorul a avut in vedere situatia in care serviciul unic este prestat unei persoane fizice (calator), se pune problema pozitionarii achizitiei in decontrul de TVA atunci cand beneficiarul este o persoana impozabila.

 
 

SFATUL NOSTRU

 
 

In opinia noastra, astfel de cazuri se cuprind in decont la rd. 19 (achizitii de bunuri si servicii scutite de taxa sau neimpozabile). Avem in vedere faptul ca operatiunea nu genereaza consecinte fiscale in contabilitatea agentiei de turism care nu are dreptul la deducerea sau rambursarea taxei, dar si explicatiile aferente rd. 19 din formularul 300, care precizeaza ca, la aceasta pozitie, se inscriu achizitiile neimpozabile sau cele supuse unui regim special de taxa (in fapt, acest rand are doar rubrica pentru baza, nu si pentru taxa).

 
 

Asadar, din interpretarea prevederii legale susmentionate rezulta ca aplicarea regimului particular al agentiilor de turism se face tinand cont de natura operatiunilor desfasurate, si nu de calitatea de comerciant activand intr-un anumit domeniu al persoanelor.

 
 

Regimuri speciale de TVA

 
 

Exemplu:

 
 

Intr-o speta supusa solutionarii CEJ (Cauzele reunite C-308/96 si C-94/97, T.P. Madgett si R.M. Baldwin actionand in numele Howden Court Hotel) operatorii unui hotel ofereau clientilor lor pachete de servicii turistice, pentru un pret fix care includea, pe langa cazarea in regim de demipensiune, transport cu autocarul si o excursie de o zi – servicii prestate de terti. Conform interpretarii prevederilor legale in materie de TVA a acestora, intrucat nu erau propriu-zis „agenti de turism“ sau „touroperatori“, nu aplicau regimul special de taxa in discutie.

 
 
 
 

Curtea a decis in acest sens ca, in conformitate cu prevederile art. 306-310 ale Directivei 112, aplicarea acestui regim special se face independent de calitatea de agentie de turism sau de touroperator, atata timp cat hotelul achizitioneaza servicii de la terti pentru pachetul oferit turistilor.

Baza de impozitare a serviciului ce are locul prestarii in Romania este constituita din marja de profit a agentiei, exclusiv taxa pe valoarea adaugata.

 
 

Aceasta se determina ca diferenta intre:

 
 

● suma totala care va fi platita de calator, fara taxa, si

 
 

● costurile agentiei de turism, inclusiv taxa, aferente livrarilor de bunuri si prestarilor de servicii in beneficial direct al calatorului, in cazul in care aceste livrari si prestari sunt realizate de alte personae impozabile.

 
 

Agentia de turism nu are dreptul la deducerea sau rambursarea taxei facturate de persoanele impozabile pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii in beneficiul direct al calatorului, intrucat nu are dreptul de a inscrie taxa in mod distinct in facturi sau in alte documente legale care se transmit calatorului, fiind obligata sa faca mentiunea „TVA inclusa“. In consecinta, va rezulta pentru agentia de turism o taxa pe valoarea adaugata de plata.

 
 

Agentia de turism poate, de asemenea, opta si pentru aplicarea regimului normal de taxa, cu urmatoarele exceptii, pentru care este obligatorie taxarea in regim special:

 
 

● cand calatorul este o persoana fizica;

 
 

● in situatia in care serviciile de calatorie cuprind sI componente pentru care locul operatiunii se considera ca fiind in afara Romaniei.

 
 

Atunci cand agentia de turism efectueaza atat operatiuni supuse regimului normal de taxare , cat si operatiuni supuse regimului special de scutire, aceasta trebuie sa pastreze evidente contabile separate pentru fiecare tip de operatiune in parte .

 
 

Solutia alternative

 

Asa cum deja am precizat, agentia de turism poate aplica concomitent atat regimul special de taxa, cat si un regim normal. In acest sens, art. 1521 alin. (7) precizeaza ca agentiile de turism pot opta pentru aplicarea regimului normal de taxare, caz in care vor factura distinct fiecare componenta a serviciului unic.

 

Desigur, in acest caz, agentia de turism va avea o taxa de administrat, insa aceasta va fi deductibila pentru beneficiar.

 
 

In opinia noastra, aplicarea unui regim normal de taxare transforma agentia de turism in cumparator/revanzator, caz in care regimul fiscal TVA va fi similar celui aplicabil intermediarului.

 
 

In acest sens, art. 129 alin. (2) din Codul fiscal dispune ca persoana impozabila care actioneaza in nume propriu, dar in contul altei persoane, ca intermediar intr-o prestare de servicii este considerata cumparator revanzator, fiind tratata ca si cum aceasta achizitioneaza si revinde serviciile respective in nume propriu.

 
 

Comisionarul fiind considerat din punctul de vedere al TVA cumparator si revanzator al bunurilor, indifferent daca actioneaza in contul furnizorului sau al beneficiarului comitent, va proceda astfel:

 
 

● primeste de la vanzator o factura sau orice alt document ce serveste drept factura emisa pe numele sau, si

 
 

● emite o factura sau orice alt document ce serveste drept factura cumparatorului.

 
 

Art. 152 alin. (11) precizeaza ca nu pot aplica regimul special de taxare agentiile de turism care achizitioneaza serviciile direct in numele clientului (factura este pe numele acestuia), urmand ca ulterior agentia sa-si recupereze costul printr-o factura de decontare (agentia de turism actionand in calitate de mandatar).

 
 
 

In cazul in care mandatarul intermediaza prestari de servicii, furnizorul sau prestatorul efectueaza livrarea de bunuri sau prestarea de servicii direct catre beneficiar, procedura va fi urmatoarea:

 
 

● furnizorul sau pestatorul va emite factura direct pe numele beneficiarului;

 
 

● mandatarul (intermediarul) efectueaza o prestare de servicii, pentru care intocmeste factura de commission care reprezinta contravaloarea serviciului de intermediere prestat catre mandant, respectiv catre beneficiar, sau, dupa caz, catre furnizor sau prestator.

 
 

Daca mandatarul emite o factura in numele sau catre cumparator sau primeste o factura pe numele sau, pentru livrarea de bunuri intermediata, atunci acesta revine iar la regimul de cumparare-revanzare a bunului sau a serviciului.

 
 

Art. 137 alin. (3) lit. e) Cod fiscal exclude din baza de impozitare sumele achitate de furnizor sau prestator in numele si in contul clientului si care apoi se deconteaza acestuia, precum si sumele incasate in numele si in contul altei persoane.

 
 

Chiar daca aceste dispozitii legale au in vedere situatiile in care furnizorul sau prestatorul achita anumite sume in contul clientului, acestea fiind in fapt facturate direct beneficiarului (ex. cheltuieli de transport), regula este aplicabila si mandatarului care intervine intr-o prestare de servicii achitand facturi emise pe numele beneficiarului.

 
 

Emiterea facturii de decontare este optionala, in functie de cele convenite de parti in vederea recuperarii sumelor achitate. In situatia in care partile convin sa-si deconteze sumele achitate pe baza facturii de decontare, taxa nu va fi mentionata distinct, fiind inclusa in totalul sumei de recuperat. Factura de decontare se transmite clientului insotita de factura achitata in numele clientului si emisa pe numele acestuia din urma.

 
 

Mandatarul nu are dreptul sa-si exercite dreptul de deducere pentru sumele achitate in numele clientului, nu colecteaza taxa pe baza facturii de decontare si nu inregistreaza aceste sume in conturile de cheltuieli, respectiv de venituri.

 

Beneficairul are dreptul sa-si deduca taxa pe baza facturii care a fost emisa pe numele sau, factura de decontare fiind doar un document care se anexeaza facturii achitate.

 
 

Deoarece aplicarea unui regim de taxare transforma agentia de turism intr-un intermediar (cumparator/revanzator daca actioneaza in calitate de comisonar) locul prestarii serviciului de intermediere va fi locul operatiunii intermediate, conform art. 133 alin. (2) lit. i) Cod fiscal.

 
 

Din punctul de vedere al beneficiarului, daca agentia de turism este persoana juridica romana, facturarea va fi cu TVA, in decont operatiunea fiind inregistrata la achizitii de bunuri si servicii cu 19% TVA.

 
 

In cazul in care agentia de turism este locata intr-un alt stat membru comunitar, aplicand regula de la art. 133 alin. (2) lit. i) putem avea doua situatii distincte:

 
 

operatiune neimpozabila in Romania (locul prestarii nu este in Romania), astfel ca in decont se va raporta in mod similar cazului anterior (prestarea serviciului unic);

 

➢ locul prestarii este in Romania, caz in care in baza art. 150 alin. (1) lit. c) Cod fiscal beneficiarul este obligat la plata TVA prin taxare inversa cu raportarea corespunzatoare a operatiunii in decontul de TVA.

 

Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Votati articolul "TVA - Regimul special pentru agentiile de turism":
Rating:

Nota: 3.29 din 5 din 7 voturi
Urmareste-ne pe Google News

Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

VIDEO

[x]

Atentie contabili!

Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016