Tags: banca mondiala acord cu romania, nou parteneriat de tara, conditiile noului acord
Investitiile in oameni, dezvoltarea sectorului privat si un grad de pregatire mai avansat in fata dezastrelor naturale si a schimbarilor climatice sunt punctele principale stabilite de noul Cadru de Parteneriat de Tara (CPT) al Bancii Mondiale cu Romania, semnat pe o perioada de cinci ani.
Documentul a fost aprobat de Consiliul Directorilor Executivi al Bancii Mondiale. Strategia are drept scop abordarea problemelor-cheie care afecteaza cresterea sustenabila si incluziva.
Cresterea economica a tarii noastre este una dintre cele mai mari din Uniunea Europeana in perioada 2010-2017, cu o rata medie de crestere de 2,8%. Totusi, in ciuda celor 11 ani de cand se afla in Uniunea Europeana, calitatea infrastructurii este nesatisfacatoare, ceea ce afecteaza investitiile si productivitatea in sectoare precum productia, agricultura si turismul.
De altfel, sectorul privat este mic, desi dinamic, iar IMM-urile si microintreprinderile, in special, au acces limitat la finantare. In plus, in ciuda cresterii economice a Romaniei, venitul salariilor nu a mers in aceeasi directie cu cel european, gradul de reducere a saraciei a fost la cote minime, iar diferentierea sociala si regionala este din ce in ce mai mare. In Romania, mai bine de 25 de procente din populatie traieste cu sub 5,5 dolari/zi, iar asta consistuie cea mai ridicata rata a saraciei din UE.
“Institutiile puternice si eficiente sunt elementul cheie ce poate sustine cresterea Romaniei pe termen lung”, sustine Tatiana Proskuryakova, Director de tara al Bancii Mondiale pentru Romania si Ungaria.
"Eradicarea saraciei si asigurarea unei prosperitati sporite si impartasite de catre toti romanii va necesita investitii mai numeroase si mai inteligente in educatie, intr-un sistem de sanatate modern si locuri de munca mai bune. Cadrul de Parteneriat cu tara pentru perioada 2018-2023 va veni in sprijinul unor domenii de importanta critica al caror obiectiv este acela de a ajuta Romania sa valorifice enormul capital pe care il are si de a se asigura ca nimeni nu este exclus", a mai adaugat oficialul BM.
CPT cu Romania se va axa pe trei domenii principale: imbunatatirea capitalului uman, dezvoltarea sectorului privat si competitivitate, precum si pe rezistenta in fata socurilor. Dintre principalele obiective, amintim: imbunatatirea tranzitiei catre educatia tertiara pentru categoriile sarace si vulnerabile; imbunatatirea accesului la servicii de sanatate moderne; conectarea categoriilor sarace si vulnerabile la locurile de munca; consolidarea capacitatii de construire a infrastructurii de transport; imbunatatirea capacitatii de atragere a investitiilor private la nivel regional si local; accelerarea ritmului de dezvoltare a pietei de capital si accesul la finantare; imbunatatirea gradului de pregatire nationala in fata dezastrelor naturale si a schimbarilor climatice.
Banca Mondiala si-a deschis biroul din Romania in anul 1991, iar de atunci, Banca a furnizat finantare in valoare totala de peste 13,6 miliarde dolari SUA, reprezentand imprumuturi, garantii si granturi in toate sectoarele de activitate ale economiei romanesti.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Regimul special de scutire pentru intreprinderile mici
Intrebare:
In stabilirea veniturilor care intra in sfera TVA (in plafon 300.000) la un ONG care desfasoara si activitati economice, se analizeaza doar veniturile cu scop patrimonial? Adica nimic din cele cuprinse in bilant in F 20 rand 01 Venituri din activitati fara scop patrimonial - total?
In speta, ONG-ul nostru are venituri din donatii si sponsorizari precum si din venituri pentru care se datoreaza impozit spectacol (care sunt cuprinse in totalul mentionat mai sus) precum si...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie apartamente in vederea revanzarii
Intrebare:
Un SRL platitor de tva si impozit pe profit avand CAEN 6810, nou infiintat, a achizitionat 2 imobile in vederea revanzarii. Momentan nu intentioneaza sa revanda aceste imobile, ci asteapta sa vada evolutia pietei (o perioada nedeterminata). La achizitie, s-a aplicat taxare inversa. Avand in vedere ca SRL nu are decat cheltuieli de intretinere ale imobilelor, este corect fiscal sa inregistreze si cheltuiala cu amortizarea, avand in vedere ca o perioada de timp nu va avea venit?...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Factura despagubire marfa deteriorata la transport
Intrebare:
Societatea noastra a vandut marfa unui client. In timpul transportului, marfa a fost deteriorata de catre transportator (costul de transport este asigurat de catre societatea noastra avand contract cu furnizorul de transport).
Ce factura trebuie sa emit transportatorului pentru prejudiciul adus? Cum se emite aceasta factura? Ce explicatii se scriu?
Cum se face descarcarea de gestiune (mentionez ca marfa a ramas la transportator)?
Care sunt...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Ajustarea bazei impozabile a TVA
Intrebare:
O Societate de avocati a facturat in 2018 un client pe care nu l-a incasat.
1. Clientul a intrat in procedura de reorganizare si a fost acceptata integral creanta. Se poate face ajustare de TVA?
2. Clientul a intrat in procedura de reorganizare si a fost acceptata pe jumatate creanta, Cum se face ajustarea de TVA? Tehnic, se intocmeste factura de stornare aferenta partii neaccepte? la Beneficiar se trece Clientul si se transmite in RO e-Factura sau...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Declarare si plata impozit venit din chirii
Intrebare:
O persoana fizica are un contract de inchiriere cu o persoana juridica. PF nu a declarat in Declaratia Unica pe estimat 2024 niciun contract de inchiriere modificandu-se legislatia si obligatia retinerii la sursa fiind pentru PJ. Doar ca PJ nu a achitat in anul 2024 chiria (trece printr-o perioada de investitii, exista clauza in contract in cazul se precizeaza ca se va achita chiria in functie de lichiditatile chiriasului PJ). Ce obligatii are PF pentru anul 2024, ar trebui sa...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<